Secţiunea 1 - Dispoziţii generale - Directiva 2005/60/CE/26-oct-2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 4 Ianuarie 2011
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 6
Statele membre interzic instituţiilor lor de credit şi instituţiilor financiare deţinerea de conturi anonime sau de carnete de economii anonime. Prin derogare de la articolul 9 alineatul (6), statele membre solicită în toate cazurile ca titularii şi beneficiarii conturilor anonime sau ai carnetelor de economii anonime existente să fie supuşi măsurilor de precauţie privind clientela cât mai curând posibil şi în orice caz înainte ca aceste conturi sau carnete să fie folosite în vreun fel.
Art. 7
Instituţiile şi persoanele reglementate de prezenta directivă aplică măsurile de precauţie privind clientela în următoarele cazuri:
a)la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b)la efectuarea unor tranzacţii ocazionale în valoare de cel puţin 15 000 EUR, indiferent dacă tranzacţia se efectuează printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care par a avea legătură;
c)atunci când există o suspiciune de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, independent de orice derogare, scutire sau prag;
d)atunci când există îndoieli privind veridicitatea sau relevanţa datelor de identificare a clientului obţinute anterior.
Art. 8
(1)Măsurile de precauţie privind clientela cuprind:
a)identificarea clientului şi verificarea identităţii clientului pe baza documentelor, datelor sau informaţiilor obţinute dintr-o sursă fiabilă şi independentă;
b)identificarea, după caz, a beneficiarului efectiv şi adoptarea unor măsuri adecvate şi bazate pe risc pentru a verifica identitatea acestuia, astfel încât instituţia sau persoana reglementată de prezenta directivă să aibă certitudinea că ştie cine este beneficiarul efectiv, inclusiv, în ceea ce priveşte persoanele juridice, trusturile şi construcţiile juridice similare, adoptarea unor măsuri adecvate şi bazate pe risc pentru a înţelege structura proprietăţii şi de control a clientului;
c)obţinerea de informaţii privind scopul şi natura dorită a relaţiei de afaceri;
d)realizarea unei monitorizări continue a relaţiei de afaceri, inclusiv examinarea tranzacţiilor încheiate pe toată durata relaţiei respective, pentru a se asigura că tranzacţiile realizate sunt conforme cu informaţiile instituţiei sau ale persoanei referitoare la client, la profilul activităţii şi profilul riscului, inclusiv, după caz, sursa fondurilor, şi că documentele, datele sau informaţiile deţinute sunt actualizate.
(2)Instituţiile şi persoanele reglementate de prezenta directivă aplică fiecare dintre cerinţele de precauţie privind clientela, prevăzute la alineatul (1), dar pot stabili amploarea acestor măsuri în funcţie de riscul asociat tipului de client, relaţiei de afaceri, produsului sau tranzacţiei. Instituţiile şi persoanele reglementate de prezenta directivă trebuie să fie în măsură să demonstreze autorităţilor competente menţionate la articolul 3 7, inclusiv organismelor de autoreglementare, că amploarea măsurilor este adecvată, având în vedere riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului.
Art. 9
(1)Statele membre solicită ca verificarea identităţii clientului şi a beneficiarului efectiv să aibă loc înainte de stabilirea unei relaţii de afaceri sau de desfăşurarea tranzacţiei.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre pot permite ca verificarea identităţii clientului şi a beneficiarului efectiv să se realizeze în timpul constituirii unei relaţii de afaceri, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a nu întrerupe desfăşurarea normală a activităţii şi în cazul în care riscul de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului este redus. În astfel de situaţii, aceste proceduri trebuie realizate cât mai curând posibil după contactul iniţial.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), statele membre pot permite, în ceea ce priveşte activităţile de asigurare de viaţă, ca verificarea identităţii beneficiarului poliţei să aibă loc după stabilirea relaţiei de afaceri. În acest caz, verificarea are loc în momentul sau înainte de momentul plăţii sau la momentul ori înainte de momentul în care beneficiarul intenţionează să îşi exercite drepturile acordate prin poliţa de asigurare.
(4)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), statele membre pot permite deschiderea unui cont bancar, cu condiţia să fie aplicate garanţii corespunzătoare care să asigure realizarea tranzacţiilor de către client sau în numele clientului, numai după îndeplinirea în totalitate a dispoziţiilor menţionate anterior.
(5)Statele membre solicită ca, în cazul în care instituţia sau persoana în cauză nu este în măsură să respecte dispoziţiile articolului 8 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), aceasta să nu poată realiza o tranzacţie prin cont bancar, stabili o relaţie de afaceri sau realiza o tranzacţie sau să încheie relaţia de afaceri şi să aibă în vedere întocmirea unui raport privind clientul către unitatea de informaţii financiare (UIF), în conformitate cu articolul 22.
Statele membre nu sunt obligate să aplice paragraful anterior în situaţiile în care notarii, membrii profesiilor liberale juridice, auditorii, experţii contabili externi şi consilierii fiscali sunt în curs de evaluare a situaţiei juridice a clientului lor sau în curs de îndeplinire a sarcinii de apărare sau de reprezentare a clientului respectiv în sau referitor la procedura judiciară, inclusiv consilierea privind iniţierea sau evitarea procedurii.
(6)Statele membre solicită ca instituţiile şi persoanele reglementate de prezenta directivă să aplice procedurile de precauţie privind clientela nu numai tuturor clienţilor noi, ci şi clienţilor existenţi, la date adecvate, în funcţie de risc.
Art. 10
(1)Statele membre solicită ca toţi clienţii cazinourilor să fie identificaţi şi identitatea lor să fie verificată, în cazul în care cumpără sau schimbă jetoane în valoare de cel puţin 2 000 EUR.
(2)Cazinourile supuse controlului public sunt considerate în orice caz că satisfac cerinţele de precauţie privind clientela, în cazul în care înregistrează, identifică şi verifică identitatea clienţilor lor la intrare sau înainte de intrare în sala de jocuri, indiferent de cantitatea de jetoane cumpărate.