Capitolul iii - DISPOZIŢII DIVERSE - Directiva 2004/37/CE/29-apr-2004 privind protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la locul de muncă la agenţi cancerigeni sau mutageni ori la substanţe toxice pentru reproducere [a şasea directivă specială în înţelesul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE a Consiliului]

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 8 Aprilie 2024
CAPITOLUL III:DISPOZIŢII DIVERSE
Art. 14: Supravegherea medicală
(1)Statele membre stabilesc, în conformitate cu dreptul intern sau practica naţională, măsuri pentru asigurarea supravegherii adecvate a sănătăţii lucrătorilor pentru care rezultatele evaluării prevăzute la articolul 3 alineatul (2) evidenţiază un risc legat de securitate sau sănătate. Medicul sau autoritatea răspunzătoare de supravegherea medicală a lucrătorilor poate indica faptul că supravegherea stării de sănătate trebuie să continue după încetarea expunerii, pe durata pe care o consideră necesară pentru a proteja sănătatea lucrătorului în cauză.

(2)Măsurile prevăzute la alineatul (1) sunt concepute astfel încât fiecare lucrător să poată face, dacă este cazul, obiectul unei supravegheri medicale adecvate:
- înainte de expunere;
- periodic, ulterior.
Aceste măsuri sunt concepute astfel încât să fie posibilă aplicarea directă a măsurilor individuale medicale şi de medicină a muncii.
(3)Dacă se constată că un lucrător prezintă o anomalie care poate fi rezultatul expunerii la agenţi cancerigeni sau mutageni ori la substanţe toxice pentru reproducere sau dacă se constată că a fost depăşită o valoare-limită biologică, medicul sau autoritatea răspunzătoare de supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor poate solicita ca şi alţi lucrători care au suferit o expunere similară să facă obiectul supravegherii stării de sănătate.
În acest caz, se procedează la o nouă evaluare a riscului de expunere în conformitate cu articolul 3 alineatul (2).
(4)Atunci când se asigură supravegherea stării de sănătate, se completează un dosar medical individual, iar medicul sau autoritatea responsabilă cu supravegherea stării de sănătate propune toate măsurile individuale de protecţie sau de prevenire ce trebuie luate cu privire la fiecare lucrător. Monitorizarea biologică şi cerinţele conexe pot face parte din supravegherea stării de sănătate.

(5)Trebuie date lucrătorilor informaţii şi sfaturi cu privire la toate tipurile de supraveghere medicală de care pot beneficia după încetarea expunerii.
(6)În conformitate cu legislaţiile şi practicile naţionale:
- lucrătorii au acces la rezultatele supravegherii medicale care îi privesc personal;
- lucrătorii în cauză sau angajatorul pot solicita reexaminarea rezultatelor supravegherii medicale.
(7)Recomandări practice cu privire la supravegherea medicală a lucrătorilor sunt prevăzute în anexa II.
(8)Toate cazurile de cancer, efectele negative asupra funcţiei sexuale şi a fertilităţii ce afectează lucrătorii adulţi, bărbaţi şi femei sau efectele toxicităţii evolutive asupra descendenţilor, care au fost identificate, în conformitate cu dreptul intern sau cu practica naţională, ca rezultat al expunerii profesionale la un agent cancerigen sau mutagen ori la o substanţă toxică pentru reproducere, sunt notificate autorităţii competente.
Statele membre ţin seama de informaţiile de la prezentul alineat la transmiterea rapoartelor către Comisie în temeiul articolului 17a din Directiva 89/391/CEE.

Art. 15: Păstrarea dosarelor medicale
(1)În ceea ce priveşte agenţii cancerigeni şi mutageni, lista prevăzută la articolul 12 litera (c) şi dosarul medical prevăzut la articolul 14 alineatul (4) sunt păstrate timp de cel puţin 40 de ani de la încetarea expunerii, în conformitate cu dreptul intern sau cu practicile naţionale.
(11)În ceea ce priveşte substanţele toxice pentru reproducere, lista prevăzută la articolul 12 litera (c) şi dosarul medical prevăzut la articolul 14 alineatul (4) sunt păstrate timp de cel puţin cinci ani de la încetarea expunerii, în conformitate cu dreptul intern sau cu practicile naţionale.

(2)În cazul în care întreprinderea îşi încetează activitatea, aceste documente se pun la dispoziţia autorităţii responsabile, în conformitate cu legislaţiile şi practicile naţionale.
Art. 16: Valorile limită
(1)Pe baza informaţiilor disponibile, inclusiv a datelor ştiinţifice şi tehnice, Parlamentul European şi Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura stabilită la articolul 153 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), adoptă directive prin care stabilesc valori-limită referitoare la toţi agenţii cancerigeni sau mutageni ori la toate substanţele toxice pentru reproducere pentru care acest lucru este posibil şi, dacă este necesar, alte dispoziţii direct conexe.

(2)Valorile limită şi celelalte dispoziţii direct conexe figurează în anexa III.
(3)Pe baza informaţiilor disponibile, inclusiv a datelor ştiinţifice şi tehnice, Parlamentul European şi Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 153 alineatul (2) litera (b) din TFUE, adoptă directive prin care stabilesc valori-limită biologice şi alte informaţii pertinente pentru supravegherea stării de sănătate.
(4)Valorile-limită biologice şi alte informaţii pentru supravegherea stării de sănătate sunt prevăzute în anexa IIIa.

Art. 16a: Identificarea substanţelor toxice pentru reproducere fără valoare-prag şi a celor cu valoare-prag
Pe baza datelor ştiinţifice şi tehnice disponibile, Parlamentul European şi Consiliul, hotărând în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 153 alineatul (2) litera (b) din TFUE, identifică, în coloana de observaţii din anexa III la prezenta directivă, dacă o substanţă toxică pentru reproducere este o substanţă toxică pentru reproducere fără valoare-prag sau o substanţă toxică pentru reproducere cu valoare-prag.

Art. 17: Modificări ale anexei II
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 17a în ceea ce priveşte modificări de ordin strict tehnic ale anexei II, pentru a ţine seama de progresele tehnice, de evoluţia reglementărilor sau specificaţiilor internaţionale şi de noile descoperiri în ceea ce priveşte agenţii cancerigeni sau mutageni ori substanţele toxice pentru reproducere.

În cazuri excepţionale şi justificate în mod corespunzător, care implică riscuri iminente, directe şi grave pentru sănătatea şi siguranţa fizice ale lucrătorilor şi ale altor persoane, atunci când din motive imperioase de urgenţă este necesară luarea de măsuri într-un interval de timp foarte scurt, actelor delegate adoptate în temeiul prezentului articol li se aplică procedura prevăzută la articolul 17b.
Art. 17a: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate se conferă Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 17 se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 26 iulie 2019. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 17 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (*).
(*)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 17 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 17b: Procedura de urgenţă
(1)Actele delegate adoptate în temeiul prezentului articol intră imediat în vigoare şi se aplică atât timp cât nu se formulează nicio obiecţie în conformitate cu alineatul (2). Notificarea unui act delegat transmisă Parlamentului European şi Consiliului prezintă motivele pentru care s-a recurs la procedura de urgenţă.
(2)Atât Parlamentul European, cât şi Consiliul pot formula obiecţii cu privire la un act delegat în conformitate cu procedura menţionată la articolul 17a alineatul (6). Într-un astfel de caz, Comisia abrogă actul imediat ce Parlamentul European sau Consiliul îşi notifică decizia de a formula obiecţii.

Art. 18: Utilizarea datelor
Utilizările pe care autorităţile responsabile naţionale le dau informaţiilor prevăzute la articolul 14 alineatul (8) se ţin la dispoziţia Comisiei.
Art. 18a: Evaluare
(1)În cadrul următoarei evaluări a punerii în aplicare a prezentei directive în contextul evaluării menţionate la articolul 17a din Directiva 89/391/CEE, Comisia evaluează, de asemenea, dacă este necesar să fie modificată valoarea-limită pentru pulberea respirabilă de silice cristalină. Comisia iniţiază acest proces în 2022 şi, dacă este cazul, propune ulterior, în cadrul unei revizuiri a prezentei directive, amendamentele şi modificările necesare cu privire la substanţa respectivă.
(2)Până la 11 iulie 2022, Comisia evaluează opţiunea de a modifica prezenta directivă prin adăugarea de dispoziţii privind o combinaţie între o limită de expunere profesională în aer şi o valoare-limită biologică în cazul cadmiului şi al compuşilor anorganici ai acestuia.
(3)Până la 31 decembrie 2022, dacă este cazul, după consultarea Comitetului consultativ pentru securitate şi sănătate la locul de muncă (CCSS) şi ţinând seama de recomandările existente emise de diferite agenţii şi părţi interesate şi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii cu privire la agenţii cancerigeni sau mutageni prioritari şi la substanţele toxice pentru reproducere prioritare pentru care sunt necesare valori-limită, Comisia prezintă un plan de acţiune pentru asigurarea respectării valorilor-limită de expunere profesională noi sau a celor revizuite pentru cel puţin 25 de substanţe, grupuri de substanţe sau substanţe generate în urma unor procese. Dacă este cazul, ţinând seama de respectivul plan de acţiune şi de cele mai recente evoluţii în domeniul cunoştinţelor ştiinţifice, şi după consultarea CCSS, Comisia prezintă fără întârziere propuneri legislative în temeiul articolului 16.
(4)Până la 5 aprilie 2025, dacă este cazul, ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale cunoştinţelor ştiinţifice şi după consultarea corespunzătoare a părţilor interesate vizate, Comisia elaborează o definiţie şi stabileşte o listă orientativă a medicamentelor care conţin substanţe chimice periculoase sau a substanţelor conţinute de acestea, care îndeplinesc criteriile de clasificare ca agenţi cancerigeni de categoria 1A sau 1B prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1272/2008, ca agenţi mutageni sau ca substanţe toxice pentru reproducere.
(5)Până la 31 decembrie 2022, după consultarea corespunzătoare a părţilor interesate vizate, Comisia elaborează orientări ale Uniunii pentru prepararea, administrarea şi eliminarea medicamentelor care conţin substanţe chimice periculoase la locul de muncă. Respectivele orientări se publică pe site-ul internet al EU-OSHA şi se difuzează în toate statele membre de către autorităţile competente relevante.
(6)Dacă este cazul, după primirea avizului CCSS, ţinând seama de metodologia existentă în unele state membre pentru stabilirea valorilor-limită pentru agenţii cancerigeni şi de avizul CCSS, Comisia stabileşte nivelul de risc superior şi nivelul de risc inferior. Cel târziu la 12 luni după primirea avizului CCSS, după consultarea corespunzătoare a părţilor interesate vizate, Comisia elaborează orientări ale Uniunii privind metodologia de stabilire a valorilor-limită bazate pe riscuri. Respectivele orientări se publică pe site-ul internet al EU-OSHA şi se difuzează în toate statele membre de către autorităţile competente responsabile.
(7)Până la 31 decembrie 2024, dacă este cazul şi ţinând seama de cele mai recente evoluţii ale cunoştinţelor ştiinţifice, după consultarea corespunzătoare a părţilor interesate vizate, Comisia propune o valoare-limită pentru cobalt şi pentru compuşii anorganici ai cobaltului.
(8)Până la 30 iunie 2024, Comisia iniţiază o evaluare a efectelor expunerii la o combinaţie de substanţe, în vederea pregătirii unor orientări ale Uniunii cu privire la modul de abordare a acestei chestiuni, după caz. Comisia ţine seama de cele mai recente evoluţii în materie de cunoştinţe ştiinţifice, de avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor din cadrul Agenţiei Europene pentru Produse Chimice instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), de avizul CCSS şi de bunele practici din statele membre şi organizează consultări adecvate cu părţile interesate relevante. Respectivele orientări se publică pe website-lu EU-OSHA şi se difuzează în toate statele membre de către autorităţile competente relevante.
(*1)Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei (JO L 396, 30.12.2006, p. 1).
(9)Până la 9 aprilie 2026, Comisia iniţiază procedura de obţinere a unei evaluări ştiinţifice a perturbatorilor endocrini care pot afecta sănătatea şi securitatea lucrătorilor, în vederea evaluării oportunităţii includerii acestora în domeniul de aplicare al prezentei directive, pentru a proteja mai bine sănătatea şi securitatea lucrătorilor. După caz şi după consultarea CCSS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă.
(10)În contextul desfăşurării evaluării în temeiul articolului 17a alineatul (4) din Directiva 89/391/CEE, până la 9 aprilie 2029, Comisia evaluează valorile-limită profesionale pentru plumb şi compuşii anorganici ai acestuia. Comisia propune, după caz, modificări legislative ale valorilor-limită respective, ţinând seama de cele mai recente evoluţii în materie de cunoştinţe ştiinţifice şi după consultarea CCSS.
(11)Până la 9 aprilie 2026, după consultarea corespunzătoare a părţilor interesate relevante, Comisia redactează orientări ale Uniunii privind supravegherea stării de sănătate, inclusiv monitorizarea biologică. Respectivele orientări includ recomandări privind punerea în aplicare a dispoziţiilor privind nivelul de plumb din sânge, ţinând seama de eliminarea lentă a plumbului din organism şi de protecţia specială a lucrătoarelor aflate la vârsta fertilă.

Art. 19: Informarea Comisiei
Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele dispoziţiilor de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 20: Abrogarea
Directiva 90/394/CEE, astfel cum este modificată de directivele prevăzute în anexa IV partea A la prezenta directivă, se abrogă, fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre în ceea ce priveşte termenele de transpunere în dreptul naţional a directivelor indicate în anexa IV partea B la prezenta directivă.
Trimiterile la directiva abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa V.
Art. 21: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 22: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.