Decizia (PESC) 2024/3116/09-dec-2024 privind Colegiul European de Securitate şi Apărare şi de abrogare a Deciziei (PESC) 2020/1515

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 20 Noiembrie 2025
Decizia (PESC) 2024/3116/09-dec-2024 privind Colegiul European de Securitate şi Apărare şi de abrogare a Deciziei (PESC) 2020/1515
Dată act: 9-dec-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 42 alineatul (4),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)La 19 octombrie 2020, Consiliul a adoptat Decizia (PESC) 2020/1515 (1), prin care se instituie Colegiul European de Securitate şi Apărare (CESA).
(1)Decizia (PESC) 2020/1515 a Consiliului din 19 octombrie 2020 de instituire a Colegiului European de Securitate şi Apărare şi de abrogare a Deciziei (PESC) 2016/2382 (JO L 348, 20.10.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2020/1515/oj).
(2)La 21 martie 2022, Consiliul a aprobat Busola strategică pentru securitate şi apărare (denumită în continuare "Busola strategică"), cu scopul de a face din Uniune un furnizor de securitate mai puternic şi mai capabil, inclusiv prin punerea în aplicare eficace a abordării integrate a Uniunii, precum şi prin consolidarea misiunilor PSAC civile şi militare ale Uniunii, oferindu-le mandate mai solide şi mai flexibile şi promovând un proces decizional rapid şi mai flexibil.
(3)La 22 mai 2023, Consiliul a convenit asupra pactului UE privind PSAC civilă, care urmăreşte să consolideze eficacitatea, impactul, flexibilitatea şi robusteţea misiunilor civile, pentru a aborda provocările emergente şi viitoare în materie de securitate.
(4)La 12 decembrie 2023, Comitetul politic şi de securitate a aprobat Orientările strategice ale EUCTG-EUMTG privind formarea în domeniul PSAC şi a recomandat revizuirea Deciziei (PESC) 2020/1515 pentru a sprijini în continuare statele membre în punerea în aplicare eficace şi eficientă a politicii UE privind formarea în domeniul PSAC.
(5)În cadrul "Politicii UE privind formarea în domeniul PSAC pentru anul 2024", CESA este desemnat ca organ principal responsabil de punerea în aplicare a politicii şi de coordonarea activităţilor de formare în domeniul PSAC. Această desemnare se face fără a aduce atingere competenţelor statelor membre.
(6)CESA dispune de capacitate juridică, dar se bazează în practică pe structurile administrative şi facilităţile Serviciului European de Acţiune Externă (SEAE) pentru funcţionare. Pentru a permite CESA să-şi îndeplinească misiunea, este necesar să se adopte anumite dispoziţii cu privire la alcătuirea şi statutul personalului CESA, precum şi cu privire la sprijinul administrativ şi la facilităţile furnizate de CESA.
(7)Prin urmare, Decizia (PESC) 2020/1515 ar trebui să fie revizuită. Din motive de claritate juridică, decizia respectivă ar trebui să fie abrogată şi înlocuită cu prezenta decizie,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Continuitate
(1)Colegiul European de Securitate şi Apărare (CESA), instituit prin Decizia (PESC) 2020/1515, continuă să funcţioneze în conformitate cu prezenta decizie, care abrogă şi înlocuieşte Decizia (PESC) 2020/1515.
(2)Prezenta decizie nu aduce atingere drepturilor, obligaţiilor, normelor şi deciziilor existente adoptate în temeiul Deciziei (PESC) 2020/1515.
Art. 2: Misiune
CESA oferă formare şi educaţie în domeniul politicii de securitate şi apărare comune a Uniunii (PSAC) în contextul mai larg al politicii externe şi de securitate comune (PESC), pentru a dezvolta şi promova o înţelegere comună a PESC şi a PSAC în rândul personalului civil şi militar, precum şi pentru a identifica şi disemina bune practici privind diverse aspecte ale PESC şi PSAC prin activităţile sale de formare şi educative.
Art. 3: Obiective
(1)CESA contribuie la consolidarea culturii europene în materie de securitate şi apărare comună şi la promovarea principiilor prevăzute la articolul 21 alineatul (1) din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE). În special, CESA are următoarele obiective:
a)să sprijine punerea în aplicare a politicii UE privind formarea în domeniul PSAC, asigurând în acelaşi timp coerenţa cu alte activităţi ale Uniunii, după caz, acţionând în conformitate cu abordarea integrată a UE în materie de conflicte şi crize externe, Busola strategică şi pactul UE privind PSAC civilă;
b)să asigure calitatea şi coerenţa formării şi educaţiei în domeniul PSAC;
c)să identifice, să actualizeze şi să răspundă cerinţelor de formare ale statelor membre, ale instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor Uniunii, precum şi ale misiunilor şi operaţiilor PSAC şi să asigure faptul că personalul relevant deţine cunoştinţele şi competenţele necesare, împărtăşeşte o înţelegere comună a principiilor de funcţionare ale misiunilor şi operaţiilor PSAC şi este familiarizat cu politicile, instituţiile şi procedurile Uniunii în domeniul PSAC, precum şi că acesta este capabil să lucreze în mod eficient la toate aspectele relevante ale PSAC la toate nivelurile (politic, strategic, operaţional şi tactic);
d)să permită punerea în comun şi partajarea formării şi educaţiei în domeniul PSAC prin intermediul unei reţele de furnizori de instruire civili şi militari în statele membre;
e)să sprijine centrele naţionale şi internaţionale de formare prin consiliere privind standardele educaţionale internaţionale, bunele practici şi cele mai recente cercetări privind PSAC, inclusiv la nivel de doctorat;
f)să elaboreze modalităţi detaliate de standardizare şi certificare, inclusiv mecanisme de asigurare a calităţii pentru formarea în domeniul PSAC pusă în comun şi partajată;
g)să sprijine parteneriatele Uniunii în domeniul PSAC, în special cu ţările participante la misiunile şi operaţiile PSAC;
h)să sprijine iniţiativele diplomatice publice ale Uniunii prin activităţile sale de formare în vecinătatea europeană şi dincolo de aceasta;
i)să promoveze sinergiile şi complementaritatea dintre dimensiunea civilă şi cea militară a PSAC, inclusiv prin formarea în diverse domenii.
(2)În plus faţă de obiectivele stabilite la alineatul (1), CESA îndeplineşte orice altă atribuţie în conformitate cu misiunea sa, astfel cum se decide anual de comitetul director împreună cu SEAE şi secretariatul CESA acţionând în sprijinul acestuia.
Art. 4: Guvernanţa, punerea în aplicare şi raportarea
(1)Comitetul director este organul de decizie al CESA.
(2)CESA funcţionează sub responsabilitatea generală a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant").
(3)Responsabilitatea privind coordonarea generală a priorităţilor şi activităţilor CESA revine Consiliului. CESA prezintă Consiliului, în fiecare an, un raport privind activităţile sale din anul calendaristic precedent.
Art. 5: Capacitate juridică
(1)CESA are capacitatea juridică necesară pentru a-şi îndeplini atribuţiile şi a-şi realiza obiectivele şi, în special, pentru a încheia contracte şi acorduri administrative necesare pentru funcţionarea sa, pentru a dobândi sau a înstrăina bunuri mobile şi imobile, pentru a achiziţiona servicii şi bunuri şi pentru a-şi achita datoriile, pentru a deţine conturi bancare şi pentru a se constitui parte în proceduri judiciare.
(2)Statele membre se asigură că CESA beneficiază de capacitatea juridică acordată persoanelor juridice în temeiul dreptului intern. Orice răspundere care ar putea să incumbe CESA este acoperită de fondurile disponibile acestuia în temeiul prezentei decizii.
Art. 6: Structura CESA
CESA este structurat după cum urmează:
(a)comitetul director este organul de decizie al CESA, care răspunde de coordonarea şi conducerea generală a activităţilor de formare şi educative ale CESA. Rolul său include orientarea conţinutului şi priorităţilor programelor de formare ale CESA şi luarea deciziilor cu privire la atribuţii specifice, în concordanţă cu priorităţile strategice definite de Consiliu;
(b)consiliul academic executiv, reprezentând reţeaua prevăzută la articolul 7, care oferă consiliere academică şi recomandări comitetului director şi care răspunde de asigurarea calităţii şi a coerenţei activităţilor de formare şi educative ale CESA;
(c)preşedintele CESA, care este şi şeful secretariatului CESA, care asistă comitetul director şi consiliul academic executiv în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi care răspunde de asigurarea calităţii şi coerenţei globale a activităţilor de formare şi educative ale CESA;
(d)secretariatul CESA, al cărui rol este prevăzut la articolul 13.
Art. 7: Reţea
(1)CESA este organizat ca o reţea care reuneşte furnizori de activităţi relevante de formare şi educative, şi anume institute civile şi militare, colegii, academii, universităţi, instituţii, centre de excelenţă şi alţi actori care se ocupă de aspecte din domeniul politicii de securitate şi apărare în cadrul Uniunii, care au fost identificaţi ca atare de statele membre.
(2)CESA stabileşte legături strânse cu instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile relevante ale Uniunii, în special cu Institutul pentru Studii de Securitate al Uniunii Europene, şi cooperează cu acestea.
(3)CESA se bazează pe expertiza organizaţiilor internaţionale, guvernamentale sau neguvernamentale şi a altor actori relevanţi, cum ar fi institutele naţionale de formare şi educaţie din ţări terţe, după caz şi în concordanţă cu cadrul instituţional al Uniunii, care pot obţine statutul de "parteneri de reţea asociaţi", modalităţile detaliate referitoare la acesta fiind convenite de comitetul director.
Art. 8: Comitetul director
(1)Comitetul director este alcătuit din câte un reprezentant numit de fiecare stat membru. Comitetul director se reuneşte cel puţin de patru ori pe an. Fiecare membru al comitetului poate fi reprezentat sau însoţit de un supleant. Un reprezentant al SEAE participă la reuniunile comitetului director fără drept de vot.
(2)Comitetul director este prezidat de un reprezentant al Înaltului Reprezentant. Preşedintele facilitează discuţiile privind orientarea strategică, asigură coerenţa politicilor şi conduce eforturile de consolidare a consensului în rândul membrilor, pentru a consolida contribuţia CESA la o PSAC eficientă şi eficace.
(3)Comitetul director ia deciziile necesare în ceea ce priveşte îndeplinirea şi supravegherea misiunii şi a obiectivelor CESA şi funcţionarea generală a reţelei. În special, comitetul director:
a)asigură sinergia şi complementaritatea activităţilor între formarea civilă şi militară şi activităţile asociate, respectând standardele şi certificările naţionale;
b)aprobă programul anual de lucru al CESA, precum şi propunerile de buget anual şi modificările acestuia;
c)aprobă rapoartele anuale privind activităţile de formare şi educative ale CESA şi recomandările cuprinse în acestea;
d)selectează, stabilind totodată o ordine a priorităţilor, activităţile de formare şi educative care urmează a fi desfăşurate în cadrul CESA şi aprobă, în fiecare an, orice atribuţii specifice pentru activităţile de formare şi educative care urmează să fie desfăşurate de CESA în conformitate cu misiunea şi obiectivele sale, luând în considerare cerinţele de formare şi resursele disponibile;
e)adoptă programa de curs pentru toate activităţile de formare şi educative ale CESA; şi
f)decide cu privire la a participarea ţărilor terţe la anumite activităţi de formare şi educative ale CESA, în concordanţă cu cadrul instituţional al Uniunii.
(4)Comitetul director oferă orientări generale pentru activitatea consiliului academic, a preşedintelui şi a secretariatului CESA.
(5)Comitetul director:
a)numeşte preşedinţii consiliului academic executiv şi ai diferitelor configuraţii ale acestuia;
b)aprobă regulament de procedură al consiliului academic executiv;
c)aprobă estimarea veniturilor şi cheltuielilor CESA menţionată la articolul 10 alineatul (7);
d)aprobă orice contribuţii financiare voluntare menţionate la articolul 17.
(6)Preşedintele CESA, secretariatul CESA, preşedintele Consiliului academic executiv şi, după caz, preşedinţii diferitelor configuraţii ale consiliului academic executiv, precum şi reprezentanţi ai Comisiei şi ai altor instituţii ale Uniunii, ai SEAE sau ai altor organe, oficii sau agenţii ale Uniunii pot participa la reuniunile comitetului director fără drept de vot.
(7)Comitetul director hotărăşte cu majoritate calificată, astfel cum se prevede la articolul 16 alineatul (4) din Tratatul privind Uniunea Europeană. Comitetul hotărăşte cu majoritate simplă pentru aprobarea regulamentului său de procedură şi a altor decizii de procedură.
(8)Atunci când CESA primeşte o contribuţie multianuală de la bugetul general al Uniunii Europene, comitetul director aprobă propunerea de buget anual, acţionând în unanimitate.
Art. 9: Consiliul academic executiv
(1)Consiliul academic executiv (CAE) este alcătuit din reprezentanţi de rang înalt din instituţiile cu caracter civil sau militar şi din alţi actori relevanţi identificaţi de statele membre, astfel cum sunt stabiliţi de comitetul director, asigurându-se o reflectare adecvată a echilibrului civil-militar în alcătuirea şi configuraţia acestuia.
(2)La reuniunile CAE sunt invitaţi să participe reprezentanţi ai SEAE şi ai Comisiei.
(3)La reuniunile CAE pot fi invitaţi să participe, în calitate de observatori, experţi din mediul universitar şi înalţi funcţionari ai instituţiilor Uniunii şi ai statelor membre. Atunci când este oportun şi de la caz la caz, la reuniunile CAE pot fi invitaţi să participe experţi din mediul universitar şi înalţi funcţionari care reprezintă organe care nu fac parte din reţea.
(4)CAE îi revin următoarele atribuţii:
a)să sprijine punerea în aplicare, prin intermediul reţelei şi al secretariatului, a programului anual de lucru al CESA;
b)să sprijine coordonarea generală în ceea ce priveşte activităţile de formare şi educative ale CESA între toate institutele de formare participante;
c)să revizuiască standardele activităţilor de formare şi educative desfăşurate în anul universitar precedent şi să contribuie la dezvoltarea asigurării calităţii prin standardizare şi certificare;
d)să asigure evaluarea sistematică a tuturor activităţilor de formare şi educative ale CESA, în special prin raţionalizarea evaluării cursurilor şi a raportării;
e)să elaboreze o abordare adecvată, în funcţie pe nevoi, pentru implementarea unui noi sistem de asigurare a calităţii, al cărui obiectiv ar trebui să fie evaluat şi stabilit de comitetul director al CESA.
(5)În exercitarea atribuţiilor sale, CAE se poate reuni în diferite configuraţii, în funcţie de proiecte, cu sprijinul secretariatului CESA, după caz. CAE elaborează mandatul acestor configuraţii, în vederea aprobării de către comitetul director. Fiecare configuraţie raportează CAE cu privire la activităţile sale cel puţin o dată pe an. La propunerea CAE sau a secretariatului CESA, comitetul director poate decide prelungirea sau încetarea mandatului unor formaţiuni specifice.
(6)Regulamentul de procedură al comitetului director se aplică, mutatis mutandis, CAE şi oricăror configuraţii specifice.
Art. 10: Preşedintele CESA
(1)Preşedintele CESA este responsabil de gestionarea administrativă şi financiară a CESA şi este reprezentantul legal al CESA.
(2)Sub responsabilitatea generală a Înaltului Reprezentant, preşedintele CESA asigură funcţionarea CESA, precum şi un mediu de lucru sigur şi favorabil incluziunii, menţinând în acelaşi timp un nivel ridicat de expertiză, profesionalism şi standarde etice în gestionarea secretariatului CESA, şi asigură eficienţa şi eficacitatea în desfăşurarea activităţilor CESA.
(3)Preşedintele CESA raportează comitetului director pentru activităţile legate de îndeplinirea misiunii, a obiectivelor şi a atribuiţilor CESA.
(4)Preşedintele CESA consiliază şi asistă comitetul director şi consiliul academic executiv cu privire la organizarea şi gestionarea generală a activităţilor de formare şi educative ale CESA.
(5)Preşedintele CESA este responsabil de raportarea anuală a CESA, inclusiv în ceea ce priveşte cheltuielile financiare, care conţine situaţia actuală în ceea ce priveşte misiunea şi obiectivele sale, precum şi de punerea în aplicare a eventualelor orientări strategice oferite de Consiliu în urma aprobării sale de către comitetul director.
(6)Preşedintele CESA prezintă comitetului director un plan de lucru anual pe baza propunerilor prezentate de membrii reţelei prevăzute la articolul 7, în strânsă cooperare cu SEAE şi, după caz, în legătură cu finanţarea, cu Comisia.
(7)Preşedintele CESA prezintă comitetului director o estimare a veniturilor şi cheltuielilor CESA, până la data de 15 iunie a fiecărui an. În urma aprobării de către comitetul director, preşedintele CESA transmite Comisiei estimarea veniturilor şi cheltuielilor.
Art. 11: Selecţia preşedintelui CESA
(1)Candidaţii la funcţia de preşedinte al CESA sunt persoane cu o expertiză şi o experienţă recunoscute în materie de formare şi educaţie, precum şi cu experienţă de conducere relevantă la nivel corespunzător. Fiecare stat membru poate propune un candidat pentru funcţia de preşedinte al CESA. Personalul instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor Uniunii, inclusiv SEAE, poate candida de asemenea pentru acest post.
(2)Procesul de preselecţie este organizat sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. Comisia de preselecţie este alcătuită din trei reprezentanţi ai SEAE. Aceasta este prezidată de preşedintele comitetului director. Pe baza rezultatelor preselecţiei, Înaltul Reprezentant furnizează comitetului director o recomandare cu o listă scurtă cuprinzând cel puţin trei candidaţi, elaborată în ordinea preferinţei comisiei de preselecţie. Candidaţii prezintă comitetului director viziunea lor asupra CESA, după care comitetul director este invitat să clasifice candidaţii printr-un vot secret, dat în scris. Candidatul care obţine cel mai mare număr de voturi exprimate este numit de Înaltul Reprezentant pentru o perioadă de maximum trei ani. În cazul în care candidaţii cel mai bine clasaţi obţin un număr egal de voturi, se votează în continuare pentru candidaţii respectivi, după cum este necesar, până când un singur candidat obţine cel mai mare număr de voturi.
(3)În pofida răspunderii politice a preşedintelui în faţa comitetului director în temeiul articolului 10 alineatul (3) din prezenta decizie, preşedintele CESA îşi îndeplineşte atribuţiile de membru al personalului SEAE sub autoritatea Înaltului Reprezentant în calitate de autoritate împuternicită să facă numiri sau, respectiv, în calitate de autoritate autorizată să încheie contracte de muncă (denumită în continuare "autoritatea împuternicită să facă numiri").
(4)Cu şase luni înainte de încheierea perioadei menţionate la alineatul (2) din prezentul articol, comitetul director evaluează îndeplinirea de către preşedinte a sarcinilor sale, inclusiv în ceea ce priveşte îndeplinirea misiunii şi a obiectivelor CESA, în ceea ce priveşte viziunea asupra CESA prezentată în timpul procesului de selecţie prevăzut la alineatul (2) şi rezultatele obţinute, precum şi pe baza oricăror elemente prezentate de SEAE în rolul său de sprijinire a Înaltului Reprezentant, referitoare la performanţa generală în materie de gestionare. Comitetul director fie propune Înaltului Reprezentant prelungirea mandatului preşedintelui CESA, fie decide să lanseze o procedură de selecţie pentru un nou preşedinte al CESA. În cazul unei prelungiri, durata totală a mandatului preşedintelui CESA nu poate depăşi cinci ani.
(5)Înaltul Reprezentant poate decide în orice moment, cu acordul comitetului director, să înceteze mandatul preşedintelui, fie în temeiul articolului 47 litera (b) punctele (ii) şi (iii) din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, fie în temeiul articolului 9 din anexa IX la Statutul funcţionarilor (denumit în continuare "statutul funcţionarilor"), în acest din urmă caz ca o consecinţă a unei anchete administrative iniţiată de autoritatea împuternicită să facă numiri a SEAE în temeiul articolului 86 din Statutul funcţionarilor.
Art. 12: Preşedintele adjunct al CESA
(1)Dacă sunt disponibile resursele adecvate, preşedintele CESA este asistat de un preşedinte adjunct al CESA în exercitarea tuturor responsabilităţilor care îi revin acestuia, astfel cum se prevede în prezenta decizie.
(2)În cazul în care Comitetul director convine asupra numirii unei persoane cu această funcţie, preşedintele adjunct al CESA este un membru al personalului SEAE sau un membru al personalului unei alte instituţii, organ, oficiu sau agenţie a Uniunii detaşat la SEAE şi plasat sub autoritatea Înaltului Reprezentant.
(3)Preşedintele CESA organizează procesul de selecţie în consultare cu Înaltul Reprezentant şi cu comitetul director. Candidaţii trebuie să îndeplinească criteriile prevăzute la articolul 11 alineatul (1). Candidatul selecţionat este aprobat de comitetul director şi numit de Înaltul Reprezentant pentru o perioadă minimă de un an şi o perioadă maximă de trei ani, care poate fi prelungită până la doi ani suplimentari.
Art. 13: Secretariatul CESA
(1)Secretariatul CESA îl asistă pe preşedintele CESA în îndeplinirea atribuţiilor sale şi oferă sprijin comitetului director şi consiliului academic executiv, inclusiv diferitelor configuraţii ale acestuia.
(2)Secretariatul:
a)sprijină comitetul director în toate activităţile sale şi asistă consiliul academic în asigurarea calităţii şi coerenţei generale a activităţilor de formare şi educative ale CESA;
b)oferă sprijin reţelei sale pentru a consolida cultura europeană în materie de securitate şi apărare comună asistă membrii reţelei pentru coordonarea şi organizarea activităţilor de formare şi educative ale CESA;
c)permite furnizorilor de formare din statele membre să pună în comun şi să partajeze formarea adecvată;
d)oferă consiliere cu privire la desfăşurarea formării, inclusiv prin promovarea şi sprijinirea dezvoltării asigurării calităţii, prin mecanisme de standardizare şi certificare;
e)facilitează accesul la vorbitori adecvaţi.
Art. 14: Sprijin din partea SEAE
(1)SEAE suportă costurile care decurg din angajarea preşedintelui şi a unui membru al personalului cu grad de asistent, precum şi costurile asociate găzduirii preşedintelui şi a secretariatului în clădirile sale, inclusiv costurile legate de tehnologia informaţiei.
(2)SEAE oferă CESA sprijinul administrativ necesar pentru recrutarea şi gestionarea personalului său. În acest scop, SEAE creează o echipă de personal statutar a CESA ca entitate administrativă gestionată de preşedintele CESA, în calitatea sa de membru al personalului SEAE. La cererea preşedintelui CESA şi în conformitate cu Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, SEAE recrutează şi angajează agenţi contractuali repartizaţi echipei de personal statutar a CESA.
(3)CESA compensează financiar SEAE pentru furnizarea de sprijin administrativ. Modalităţile detaliate pentru această compensaţie, care nu depăşeşte un procent total de 6 % din valoarea de referinţă financiară astfel cum se prevede la articolul 16 alineatul (1), sunt prevăzute într-un acord privind nivelul serviciilor încheiat între SEAE şi CESA şi aprobat de comitetul director.
Art. 15: Personalul CESA
(1)Personalul CESA este compus din:
a)experţi naţionali detaşaţi la secretariatul CESA de către statele membre;
b)personal administrativ recrutat de SEAE pentru a-şi îndeplini sarcinile în cadrul echipei de personal statutar a CESA şi remunerat din bugetul CESA;
c)membri ai personalului SEAE sau membri ai personalului detaşat pe lângă SEAE de la alte instituţii ale Uniunii şi repartizaţi echipei de personal statutar a CESA.
(2)CESA poate găzdui stagiari, precum şi experţi şi bursieri invitaţi.
(3)Numărul de posturi care urmează să fie alocate pentru sprijinirea CESA este stabilit de comitetul director în funcţie de nevoile documentate şi de disponibilitatea resurselor financiare, împreună cu proiectul de propunere de buget anual.
(4)Decizia Înaltului Reprezentant de stabilire a normelor aplicabile experţilor naţionali detaşaţi pe lângă SEAE se aplică, mutatis mutandis, şi experţilor naţionali detaşaţi la CESA de către statele membre şi care se află sub autoritatea preşedintelui CESA. Membrii personalului recrutaţi ca personal al SEAE repartizat echipei de personal statutar a CESA continuă să beneficieze de toate drepturile şi sunt supuşi tuturor obligaţiilor prevăzute în Statutul funcţionarilor şi în normele de punere în aplicare adoptate de SEAE. Înaltul Reprezentant acţionează în calitate de autoritate împuternicită să facă numiri pentru acest personal.
(5)În cazul în care un membru al personalului CESA repartizat pe un post care nu este de conducere doreşte să solicite asistenţă în legătură cu actele sau comportamentele altor membri ai personalului care nu sunt membri ai personalului de conducere, acesta poate depune o cerere la preşedintele CESA sau la preşedintele adjunct al CESA. Preşedintele CESA sau preşedintele adjunct al CESA poate solicita sprijin administrativ din partea SEAE pentru a trata o astfel de cerere, în temeiul articolului 14 alineatul (2), şi poate lua legătura cu autoritatea SEAE competentă pentru personalul repartizat echipei de personal statutar a CESA. În această situaţie, preşedintele CESA sau preşedintele adjunct al CESA este împuternicit să adopte orice măsură necesară cu privire la experţii naţionali detaşaţi, în timp ce autoritatea relevantă a SEAE poate adopta orice măsură necesară în ceea ce priveşte personalul repartizat echipei de personal statutar a CESA, în conformitate cu normele aplicabile în cadrul SEAE.
(6)În cazul în care personalul care nu deţine funcţii de conducere doreşte să solicite asistenţă în legătură cu actele sau comportamentele personalului de conducere, acesta poate depune o cerere la directorul general pentru gestionarea resurselor din cadrul SEAE căruia i se acordă delegarea de competenţe necesară pentru tratarea unor astfel de cereri; în acest caz, directorul general pentru gestionarea resurselor raportează Înaltului Reprezentant, care acţionează în calitate de autoritate împuternicită să facă numiri, şi propune orice măsură pe care o consideră adecvată şi proporţională cu situaţia respectivă. Comitetul director este informat în consecinţă.
(7)În toate situaţiile, cererile de asistenţă sunt tratate în termenul prevăzut la articolul 90 alineatul (1) din statutul funcţionarilor, astfel cum a fost interpretat de Curtea de Justiţie.
Art. 16: Dispoziţii financiare
(1)Valoarea de referinţă financiară destinată acoperirii cheltuielilor CESA pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2025 şi 31 decembrie 2025 este de 2 933 303,62 EUR. Valoarea sau valorile de referinţă financiară menite să acoperire cheltuielile de punere în aplicare a cheltuielilor CESA pentru perioade ulterioare sunt stabilite de Consiliu.
Valoarea de referinţă financiară destinată să acopere cheltuielile CESA pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2026 şi 31 decembrie 2026 este de 3 309 800,02 EUR.

(2)Toate cheltuielile finanţate din valoarea de referinţă prevăzută la alineatul (1) sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului general al Uniunii. Comisia supraveghează gestionarea corespunzătoare a cheltuielilor finanţate din valorile de referinţă menţionate la alineatul (1). În acest scop, aceasta încheie un acord de grant cu CESA.
Art. 17: Contribuţii financiare voluntare
(1)Cu acordul comitetului director, CESA poate primi şi gestiona contribuţii voluntare din partea statelor membre, a institutelor sau a altor donatori. Aceste contribuţii sunt identificate ca atare de CESA.
(2)Acordurile de natură tehnică şi financiară referitoare la contribuţiile menţionate la alineatul (1) sunt negociate şi convenite de CESA. Aceste acorduri includ dispoziţii privind normele aplicabile care reglementează gestionarea corespunzătoare a cheltuielilor finanţate prin aceste contribuţii voluntare.
Art. 18: Contribuţiile în natură la activităţile de formare şi educative
CESA poate primi contribuţii în natură. Fiecare stat membru contribuitor, instituţie, organ, oficiu, agenţie a Uniunii, sau institut, precum şi SEAE suportă toate costurile aferente participării sale la CESA, inclusiv salariile, diurnele, cheltuielile de călătorie şi de şedere, precum şi costurile legate de sprijinul organizaţional şi administrativ acordat activităţilor de formare şi educative ale CESA. Fiecare participant la activităţile de formare şi educative ale CESA suportă toate costurile aferente participării sale.
Art. 19: Implementarea proiectelor
(1)CESA poate depune candidaturi pentru participarea la proiecte de cercetare şi alte tipuri de proiecte în domeniul PESC. CESA participă în calitate de coordonator de proiect sau de membru al proiectului. Preşedintele sau reprezentantul acestuia poate deveni membru în "consiliul consultativ" al unor astfel de proiecte sau poate delega această atribuţie unuia dintre preşedinţii configuraţiilor consiliului academic sau unui membru al secretariatului.
(2)Contribuţiile din proiectele respective se contabilizează separat de contribuţia în temeiul dispoziţiilor financiare menţionate la articolul 16 şi de contribuţiile financiare voluntare menţionate la articolul 17 şi se utilizează în conformitate cu obiectivele CESA.
Art. 20: Participarea la activităţile de formare şi educative ale CESA
(1)La toate activităţile de formare şi educative ale CESA pot participa resortisanţi din toate statele membre.
(2)La activităţile de formare şi educative ale CESA pot participa, de asemenea, resortisanţi din ţările candidate la aderarea la Uniune şi, după caz, resortisanţi din alte state terţe şi membri ai organizaţiilor internaţionale pe bază de reciprocitate, precum şi ai ONG relevante, în special la activităţile de formare şi educative menţionate la articolul 3 alineatul (1) litera (h).
Art. 21: Reglementări de securitate
Decizia Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate din 19 iunie 2023 privind normele de securitate pentru Serviciul European de Acţiune Externă se aplică CESA.
Art. 22: Accesul la documente
Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) se aplică CESA.
(2)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43).
Art. 23: Protecţia informaţiilor UE clasificate
Decizia 2013/488/UE a Consiliului (3) se aplică CESA.
(3)Decizia 2013/488/UE a Consiliului din 23 septembrie 2013 privind normele de securitate pentru protecţia informaţiilor UE clasificate (JO L 274, 15.10.2013, p. 1).
Art. 24: Revizuire
Până la 10 decembrie 2029, Înaltul Reprezentant, pe baza opiniilor comitetului director, prezintă Consiliului un raport privind punerea în aplicare a prezentei decizii, însoţit, după caz, de propuneri de revizuire a acesteia.
Art. 25: Intrarea în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Art. 26: Publicare
Prezenta decizie se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 9 decembrie 2024.

Pentru Consiliu

Preşedintele

NAGY I.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 10 decembrie 2024