Capitolul i - INSTITUIREA, MISIUNEA ŞI SARCINILE AGENŢIEI - Decizia (PESC) 2015/1835/12-oct-2015 de definire a statutului, sediului şi regulamentului de funcţionare ale Agenţiei Europene de Apărare
Acte UE
Jurnalul Oficial 266L
În vigoare Versiune de la: 18 Decembrie 2015
CAPITOLUL I:INSTITUIREA, MISIUNEA ŞI SARCINILE AGENŢIEI
Art. 1: Instituirea
(1)Agenţia în domeniul dezvoltării capacităţilor de apărare, al cercetării, achiziţiilor şi armamentului (denumită în continuare "Agenţia Europeană de Apărare" sau "agenţia"), instituită iniţial prin Acţiunea comună 2004/551/PESC, continuă să existe în conformitate cu dispoziţiile următoare.
(2)Agenţia acţionează sub autoritatea Consiliului pentru a veni în sprijinul politicii externe şi de securitate comună (PESC) şi al politicii de securitate şi de apărare comună (PSAC), în cadrul instituţional unic al Uniunii şi fără a aduce atingere responsabilităţilor instituţiilor Uniunii şi ale organelor Consiliului. Misiunea agenţiei nu aduce atingere altor competenţe ale Uniunii, respectând pe deplin articolul 40 din TUE.
(3)Agenţia este deschisă tuturor statelor membre care doresc să participe. Statele membre care participă deja la agenţie în momentul adoptării prezentei decizii continuă să fie state membre participante.
(4)Orice stat membru care doreşte să participe la agenţie după intrarea în vigoare a prezentei decizii sau care doreşte să se retragă din agenţie îşi notifică intenţia Consiliului şi îl informează pe Înaltul Reprezentant. Orice dispoziţie tehnică şi financiară necesară pentru o astfel de participare sau retragere se stabileşte de către Comitetul director menţionat la articolul 8.
(5)Agenţia îşi are sediul la Bruxelles.
Art. 2: Misiune
(1)Misiunea agenţiei este de a sprijini Consiliul şi statele membre în efortul lor de a îmbunătăţi capacităţile de apărare ale Uniunii în domeniul gestionării crizelor şi să susţină PSAC în starea sa actuală şi în dezvoltarea sa viitoare.
(2)Agenţia identifică necesităţile operaţionale, promovează măsurile necesare satisfacerii acestora, contribuie la identificarea şi, dacă este cazul, la punerea în aplicare a oricărei măsuri necesare pentru întărirea bazei industriale şi tehnologice în sectorul de apărare, participă la definirea unei politici europene în materie de capacităţi şi de armament şi sprijină Consiliul în evaluarea îmbunătăţirii capacităţilor militare.
(3)Misiunea agenţiei nu aduce atingere competenţelor statelor membre în domeniul apărării.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentei decizii, se aplică următoarele definiţii:
(a)"stat membru participant" înseamnă un stat membru care participă la agenţie;
(b)"state membre contributoare" înseamnă statele membre participante care contribuie la un anumit proiect sau program al agenţiei.
Art. 4: Controlul politic şi modalităţile de raportare către Consiliu
(1)Agenţia îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea şi controlul politic al Consiliului, căruia îi prezintă rapoarte şi de la care primeşte orientări sau îndrumări în legătură cu activitatea agenţiei, în special cu privire la cadrul său de planificare pe trei ani.
(2)Agenţia raportează Consiliului cu regularitate cu privire la activităţile sale şi, în special:
a)prezintă Consiliului, în luna noiembrie a fiecărui an, un raport privind activităţile agenţiei din anul în curs;
b)sub rezerva unei decizii a Consiliului privind stabilirea unei cooperări structurate permanente, prezintă Consiliului, cel puţin o dată pe an, informaţii referitoare la contribuţia agenţiei la activităţile de evaluare în contextul cooperării structurate permanente menţionate la articolul 5 alineatul (3) litera (f) punctul (ii).
Agenţia pune la dispoziţia Consiliului în timp util informaţii privind chestiunile importante care trebuie să facă obiectul deciziei Comitetului director.
(3)Consiliul, hotărând în unanimitate şi, după caz, cu consultarea COPS sau a altor organe competente ale Consiliului, emite orientări sau îndrumări în legătură cu activitatea agenţiei, în special cu privire la cadrul său de planificare pe trei ani.
(4)Agenţia poate adresa recomandări Consiliului şi Comisiei, în măsura în care acest lucru este necesar, pentru a-şi îndeplini misiunea.
Art. 5: Atribuţii şi sarcini
(1)În îndeplinirea atribuţiilor şi a sarcinilor sale, agenţia respectă alte competenţe ale Uniunii şi pe cele ale instituţiilor Uniunii.
(2)Îndeplinirea de către agenţie a atribuţiilor şi a sarcinilor sale nu aduce atingere competenţelor statelor membre în domeniul apărării.
(3)Agenţia îndeplineşte, sub autoritatea Consiliului, următoarele:
a)contribuie la identificarea obiectivelor privind capacităţile militare ale statelor membre şi la evaluarea respectării angajamentelor privind capacităţile asumate de statele membre, în special prin:
(i)identificarea, împreună cu organele competente ale Consiliului, inclusiv CMUE, şi folosind, printre altele, mecanismul de dezvoltare a capacităţilor (MDC) şi orice succesor al acestuia, a cerinţelor viitoare ale Uniunii în ceea ce priveşte capacităţile de apărare;
(ii)coordonarea punerii în aplicare a planului de dezvoltare a capacităţilor (CDP) şi a oricărui succesor al acestuia;
(iii)evaluarea, pe baza unor criterii care trebuie convenite de statele membre, a angajamentelor asumate de acestea în materie de capacităţi, printre altele prin procesul CDP şi prin MDC şi orice succesor al acestora;
b)promovează armonizarea necesităţilor operaţionale şi adoptarea de metode de achiziţie performante şi compatibile, în special prin:
(i)promovarea şi coordonarea armonizării cerinţelor militare;
(ii)promovarea unor achiziţii eficiente din punctul de vedere al costurilor şi eficace prin identificarea şi difuzarea de bune practici;
(iii)furnizarea unor evaluări privind priorităţile financiare pentru dezvoltarea şi achiziţionarea de capacităţi;
c)propune proiecte multilaterale în vederea îndeplinirii obiectivelor în materie de capacităţi militare şi asigură coordonarea programelor derulate de statele membre şi gestionarea programelor de cooperare specifică, în special prin:
(i)promovarea şi propunerea de noi proiecte multilaterale de cooperare;
(ii)identificarea şi propunerea de activităţi de colaborare în domeniul operaţional;
(iii)depunerea unor eforturi în vederea coordonării programelor existente puse în aplicare de statele membre;
(iv)asumarea, la cererea statelor membre, a responsabilităţii în materie de gestionare a unor programe specifice;
(v)pregătirea, la cererea statelor membre, a unor programe care să fie gestionate de OCCAR sau prin alte dispozitive, după caz;
d)susţine cercetarea în materie de tehnologie a apărării, coordonează şi planifică activităţile de cercetare comune şi studierea soluţiilor tehnice care răspund necesităţilor operaţionale viitoare, în special prin:
(i)promovarea, în legătură cu activităţile de cercetare ale Uniunii, după caz, a cercetării care vizează îndeplinirea cerinţelor viitoare privind capacităţile de securitate şi apărare şi, prin aceasta, consolidarea potenţialului industrial şi tehnologic al Europei în acest domeniu;
(ii)promovarea C&T comune în domeniul apărării care să fie mai eficient direcţionate;
(iii)catalizarea C&T din domeniul apărării prin studii şi proiecte;
(iv)gestionarea contractelor C&T din domeniul apărării;
(v)activitatea desfăşurată în legătură cu Comisia pentru a maximiza complementaritatea şi sinergia dintre programele de cercetare în materie de apărare şi cele în materie civilă sau de securitate;
e)contribuie la identificarea, şi, după caz, la punerea în aplicare a oricărei măsuri utile pentru întărirea bazei industriale şi tehnologice a sectorului de apărare şi pentru îmbunătăţirea eficienţei cheltuielilor militare, în special prin:
(i)contribuţia la crearea unei pieţe europene a echipamentelor de apărare competitivă la nivel internaţional, fără a aduce atingere normelor pieţei interne şi competenţelor Comisiei în acest domeniu;
(ii)dezvoltarea unor politici şi strategii relevante, prin consultare cu Comisia şi cu industria, după caz;
(iii)urmărirea, prin consultare cu Comisia, a dezvoltării şi armonizării la nivelul UE a unor proceduri relevante, în cadrul sarcinilor agenţiei;
f)sub rezerva unei decizii a Consiliului privind stabilirea unei cooperări structurate permanente, sprijină o astfel de cooperare, în special prin:
(i)facilitarea unor iniţiative majore, comune sau europene, de dezvoltare a capacităţilor;
(ii)contribuţia la evaluarea cu regularitate a contribuţiilor statelor membre participante în ceea ce priveşte capacităţile, în special a contribuţiilor făcute în conformitate cu o serie de criterii care urmează a fi stabilite, printre altele, în temeiul articolului 2 din Protocolul nr. 10, şi prezentarea de rapoarte în această privinţă cel puţin o dată pe an;
g)urmăreşte asigurarea coerenţei cu alte politici ale Uniunii, în măsura în care acestea au implicaţii în ceea ce priveşte capacităţile de apărare;
h)promovează o mai bună cooperare între statele membre participante, în conformitate cu cadrul de politici pentru o cooperare sistematică şi pe termen lung în domeniul apărării;
i)asigură sprijin pentru operaţiile PESC, luând în considerare procedurile UE de gestionare a crizelor.
Art. 6: Personalitatea juridică
Agenţia are personalitatea juridică necesară îndeplinirii atribuţiilor şi atingerii obiectivelor sale. Statele membre se asigură că agenţia beneficiază de cea mai extinsă capacitate juridică acordată persoanelor juridice în temeiul legislaţiei lor. Agenţia poate, în special, să achiziţioneze sau să înstrăineze bunuri mobile şi imobile şi să introducă acţiuni în justiţie. Agenţia are capacitatea de a încheia contracte cu entităţi sau organizaţii private sau publice.