Decizia 135/27-sept-2023 privind presupusul ajutor acordat Remiks Group în legătură cu gestionarea deşeurilor în Troms (Norvegia) [2024/826] (135/23/COL)
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare
(JO C 40, 6.2.2020, p. 2, şi Suplimentul SEE nr. 8, 6.2.2020, p. 1).
din Norvegia ("municipalitatea") a acordat un presupus ajutor de stat ilegal societăţii de gestionare a deşeurilor Remiks Naering AS ("Remiks Naering") prin achiziţionarea de servicii de colectare a deşeurilor comerciale pentru o sumă mai mare decât "preţul pieţei".
Xpert Troms
KF. Activit
ţile de prelucrare şi tratare au fost de asemenea separate de Renovasjonsetaten şi transferate către o nouă întreprindere municipală (45), Avfallsbehandling Troms
KF.
Xpert Troms
KF nu mai intrau sub incidenţa monopolului legal. În consecinţă, portofoliul existent al Milj
Xpert Troms
KF, format din clienţi municipali şi din alţi clienţi publici şi privaţi, a devenit deschis concurenţei, iar întreprinderea putea să concureze pentru noi clienţi pe piaţa mai largă a "deşeurilor comerciale". Deşi erau în principiu libere să îşi aleagă furnizorii, toate entităţile municipale individuale au rămas la Milj
Xpert Troms
KF, la fel ca mulţi dintre clienţii săi publici şi privaţi existenţi.
Milj
park KF pentru a gestiona dezvoltarea zonei cunoscute în prezent sub numele de Remiks Milj
park. La momentul respectiv, activit
ţile de gestionare a deşeurilor din cadrul municipalităţii erau împărţite pe mai multe zone diferite şi, prin urmare, era necesară o consolidare geografică.
Xpert Troms
KF, ale Avfallsbehandling Troms
KF şi ale Renovasjonsetaten au fost consolidate pentru a se constitui o singură întreprindere municipală, Remiks Troms
KF. Astfel, noua entitate gestiona atât deşeurile menajere, cât şi operaţiunile de piaţă legate de deşeurile comerciale, precum şi prelucrarea deşeurilor şi operaţiunea de tratare finală a deşeurilor. La momentul respectiv, clădirea de prelucrare de pe amplasamentul Milj
park era pe deplin operaţională, însă clădirea administrativă era încă în construcţie, astfel cum s-a menţionat mai sus. Prin urmare, municipalitatea a păstrat Troms
Milj
park KF ca entitate separat
până la finalizarea construcţiei.
Milj
park KF şi Remiks Troms
KF şi a constituit societatea cu răspundere limitată Remiks Milj
park AS, cu cele trei filiale: Remiks Husholdning AS, Remiks Naering AS şi Remiks Produksjon AS, astfel cum se descrie mai jos. Aceste entităţi sunt denumite în mod colectiv "Remiks Group".
park AS ("Remiks Milj
park"), deţinută în proporţie de 99,99 % de municipalitate şi de 0,01 % de municipalitatea Karls
y (48). Aceasta era menită să fie un furnizor complet de servicii de gestionare a deşeurilor în regiune prin intermediul filialelor sale.
y pare a fi legată de intenţia ca Troms
şi Karls
y să coopereze în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor. Acest lucru nu pare să se fi materializat. A se vedea scrisoarea municipalităţii Troms
din 5.3.2018, documentul nr. 901147.
park în cadrul grupului era aceea de a furniza servicii administrative comune filialelor sale şi de a gestiona instalaţiile din cadrul Remiks Milj
park, unde se desfăşoară operaţiunile principale ale entităţilor din cadrul Remiks Group (49).
din 31 octombrie 2017, documentul nr. 880582, precum şi statutul din 17 iunie 2009, documentul nr. 880592.
park. Aceasta era o entitate comercială activă pe piaţa locală a colectării deşeurilor comerciale, piaţă pe care furniza servicii atât întreprinderilor private, cât şi instituţiilor publice (50).
park. Funcţia sa principală era aceea de a gestiona deşeurile menajere pentru municipalităţile de care aparţinea, în conformitate cu obligaţiile municipalităţilor în temeiul LCP (51). În 2013, Autoritatea a considerat că serviciile municipale de colectare a deşeurilor menajere nu sunt de natură economică (52). Remiks Husholdning era o "entitate statutară" - compensată pe baza principiului costului total descris la punctul (21) de mai sus. Începând cu 1 februarie 2017, Remiks Husholdning şi-a asumat şi responsabilitatea gestionării deşeurilor comerciale proprii ale municipalităţii.
park. Aceasta era o entitate comercială care îşi desfăşura activitatea în domeniul serviciilor de prelucrare şi tratare a deşeurilor. Remiks Produksjon gestiona direct recepţia, sortarea, pretratarea şi depozitarea intermediară a deşeurilor la amplasamentul din Milj
park, dar achiziţiona servicii de tratare finală a deşeurilor de la alţi furnizori "din aval" situaţi atât pe teritoriul Norvegiei, cât şi în afara acesteia (53).
din 31 octombrie 2017, documentul nr. 880582, precum şi scrisoarea municipalităţii Troms
din 5 martie 2018, documentul nr. 90114.
din 31 octombrie 2017, documentul nr. 880582, precum şi scrisoarea municipalităţii Troms
din 5 martie 2018, documentul nr. 901147.

indică o plată excedentară; (ii) municipalitatea nu a negociat preţuri mai bune pe baza poziţiei sale de cel mai mare cumpărător din regiune; (iii) s-a înregistrat o creştere semnificativă a remuneraţiei plătite către Remiks Nćring în perioada 2010-2016 şi (iv) o comparaţie cu costurile suportate de Remiks Husholdning pentru prestarea aceluiaşi serviciu în 2017 indică obţinerea unor marje semnificative din vânzările municipale.
.
nu reprezintă o referinţă potrivită pentru stabilirea condiţiilor pieţei din Troms
(58).
din 31 octombrie 2017, documentul nr. 880582.
din 5 martie 2018, documentul nr. 901147.
din 5 martie 2018, documentul nr. 901147.
din 5 martie 2018, documentul nr. 901147.
din 17 februarie 2020, documentul nr. 1114906, precum şi scrisoarea autorităţilor norvegiene din 25 martie 2022, documentul nr. 1278148.
commune", documentul nr. 1114896.
este o municipalitate mare cu locuinţe dispersate, centrul oraşului fiind situat pe o insulă aflată în mijloc, legată de continent şi de insulele înconjurătoare prin două poduri şi un tunel. Prin urmare, distanţele dintre zonele rezidenţiale şi cele comerciale sunt lungi. Întrucât majoritatea unităţilor municipale (grădiniţe, şcoli etc.) se aflau în zone rezidenţiale, era mai eficient să se combine colectarea deşeurilor menajere şi a deşeurilor comerciale municipale decât colectarea deşeurilor comerciale municipale şi private. Întrucât Remiks Husholdning colecta deja deşeuri în zonele rezidenţiale, au fost necesare modificări minime ale rutelor.
park, unde erau sortate şi apoi transportate către Remiks Produksjon pentru prelucrare şi tratare ulterioară. Remiks Produksjon se ocupa în mod direct de recepţia, prelucrarea (sortare, presare, măcinare, ambalare etc.) şi depozitarea intermediară a deşeurilor, dar angaja furnizori externi de pe diverse pieţe din aval pentru tratarea finală a deşeurilor. Prin urmare, plata efectuată de Remiks Husholdning către Remiks Produksjon pentru serviciile respective a fost considerată "tranzacţie internă", întrucât cele două erau entităţi din cadrul aceluiaşi grup.2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Volum (tone) | 20 697 | 22 242 | 25 949 | 25 638 | 28 221 | 29 900 | 30 132 | 29 761 | 29 793 | 29 987 |
% modificare faţă de 2010 | 7 % | 25 % | 24 % | 36 % | 44 % | 46 % | 44 % | 44 % | 45 % |
din 5 martie 2018, documentul nr. 901147.
Milj
park KF în 2004 pentru a gestiona dezvoltarea proprietăţii "Milj
park", o zonă industrială care se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 100 000 m2la capătul de nord al insulei Troms
ya. Scopul iniţial al proiectului a fost de a consolida activităţile de gestionare a deşeurilor într-un singur loc - atât a celor provenite din activităţile proprii ale municipalităţii, cât şi a celor provenite de la operatorii privaţi (133).
Milj
park KF în 2004 prevedea construirea unei instalaţii de recepţie şi prelucrare a deşeurilor, cunoscută drept "clădirea de producţie", împreună cu o clădire administrativă. Lucrările de construcţie au început în 2005, iar instalaţiile au devenit operaţionale în 2006. De asemenea, în 2007 municipalitatea a constituit Remiks Troms
KF pentru a consolida activit
ţile municipalităţii de gestionare a deşeurilor în cadrul unei singure entităţi. Principalele operaţiuni ale noii entităţi s-au desfăşurat în Milj
park, unde aceasta a închiriat clădirea de producţie şi clădirea administrativă de la Troms
Milj
park KF.
Milj
park KF, c
t şi Remiks Troms
KF în perioada 2009-2010 şi a înregistrat Remiks Milj
park AS, o societate cu răspundere limitată care a constituit ulterior cele trei filiale: Remiks Husholdning, Remiks Nćring şi Remiks Produksjon. Procesul prin care s-a ajuns la această organizare este descris mai jos.
Milj
park KF nu va mai exista, Remiks Milj
park AS s
devină societatea-mamă a grupului şi să îşi asume rolul de "administrator al patrimoniului" reprezentat de instalaţiile din Milj
park, fiind responsabilă cu dezvoltarea în continuare a zonei şi cu închirierea instalaţiilor de pe amplasament. În consecinţă, ca parte a reorganizării recomandate, trebuia să se stabilească un "bilanţ de deschidere" şi un nivel iniţial de capitalizare pentru noua societate Remiks Milj
park.
Milj
park KF s
fie transferate noii societăţi Remiks Milj
park AS, precum şi luarea în considerare a unor loturi de teren suplimentare, potrivite pentru anumite planuri de extindere. La momentul respectiv, existau incertitudini cu privire la dimensiunea şi valoarea exactă a loturilor necesare în acest scop. Ulterior, în urma mai multor măsuri pregătitoare, documentul sugera dizolvarea Remiks Troms
KF şi transferul activelor sale către Remiks Milj
park AS, care urma să înfiinţeze două sau mai multe filiale pentru operaţiunile de colectare şi prelucrare a deşeurilor, în timp ce activităţile legate de mandatul de monopol ar fi revenit unei entităţi distincte.
park AS (137), care a înfiinţat trei filiale la 8 decembrie 2009 (138). La momentul respectiv, tuturor entităţilor li s-a alocat capitalul propriu minim necesar pentru înregistrare. Un aspect demn de menţionat este acela că Remiks Husholdning urma să funcţioneze ca "entitate statutară" dedicată mandatului de monopol legal în ceea ce priveşte deşeurile menajere (139).
park AS, documentele nr. 901203 şi 880592.
park. Conform raportului de evaluare din 3 ianuarie 2010, lotul specificat, care se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 46 600 m2, avea o valoare de piaţă de 42,6 milioane NOK (140).
ra til Remixanlegget".
park AS - Innskudd egenkaptial".
Milj
park KF - inclusiv cl
dirile de pe amplasament, alături de lotul de teren aflat sub clădirile evaluate de Byggtakst - urmau să fie transferate societăţii Remiks Milj
park. În "a doua etapă", o altă parte a proprietăţii urma să fie transferată societăţii Remiks Milj
park sub formă de contribuţie suplimentară în natură.
park. Acest lot făcea parte din planul de zonare Milj
park, dar nu fusese încă dezvoltat şi nici utilizat pentru activităţi de gestionare a deşeurilor. Conform raportului de evaluare din 12 ianuarie 2011, lotul specificat se întindea pe aproximativ 33 000 m2şi avea o valoare de 39,6 milioane NOK (144). Byggtakst a afirmat că evaluarea a fost efectuată în conformitate cu secţiunea 18B punctul 2.2 litera (a) din Orientările Autorităţii referitoare la vânzarea de terenuri.
ra".
park şi pentru a refinanţa împrumuturile legate de finanţarea clădirilor.
park şi rectificarea conturilor. Având în vedere contribuţia suplimentară în natură şi valoarea corectă a primului lot de teren, capitalul propriu total investit în grup de către municipalitate s-a ridicat la 102,5 milioane NOK.Capitalul social iniţial şi prima de emisiune la constituire | NOK | 195 000 |
Capital net transferat de la întreprinderile municipale | NOK | 23 578 814 |
Transfer de teren din partea municipalităţii (primul lot) | NOK | 38 779 906 |
Transfer de teren din partea municipalităţii (al doilea lot) | NOK | 39 600 000 |
Capital total vărsat | NOK | 102 153 720 |
park, punând sub semnul întrebării respectarea principiului investitorului în economia de piaţă. În special, reclamanta a considerat că municipalitatea nu a prezentat niciun document care să arate că soldul de deschidere al noii entităţi a fost stabilit în conformitate cu acest principiu şi nici documente care să demonstreze că municipalitatea ar fi impus obţinerea unei rentabilităţi normale a capitalului investit (147).
park, municipalitatea a urmat procedura din versiunea aplicabilă la momentul respectiv a Orientărilor Autorităţii referitoare la vânzarea de terenuri, comandând rapoarte de evaluare din partea unui evaluator independent.Parametru WACC | Data evaluării | Aşteptări pe termen lung |
Rata dobânzii fără risc | 3 % | 4,5 % |
Inflaţia | 2,5 % | 2,5 % |
Prima de risc de piaţă | 6 % | 5 % |
Prima de lichiditate | 4 % | 4 % |
Valoarea coeficientului beta | ||
Beta fără îndatorare | 0,7 | 0,7 |
Beta cu îndatorare | 2,367 | 2,367 |
CAPM | 21,2 % | 20,3 % |
Cota de impozitare | 28 % | 28 % |
Prima de îndatorare | 1,5 % | 1,5 % |
Costul datoriei | 3,24 % | 4,32 % |
WACC | 8,55 % | 9,06 % |
park capitalul necesar pentru a-şi desfăşura activitatea. Era imperativ să se menţină o bună gestionare a deşeurilor menajere, care să fie eficientă din punctul de vedere al costurilor. Chiar dacă avea să fie considerată un operator de piaţă în acest context, municipalitatea considera că este relevant să analizeze tranzacţiile prin prisma necesităţii de a continua gestionarea deşeurilor menajere, ceea ce constituia o responsabilitate publică.
park ar fi beneficiat de un avantaj la constituirea sa, întrucât toate activele au fost transferate în conformitate cu valoarea de piaţă, iar consiliul local, ghidat de perspectivele rentabilităţii pe termen lung, a evaluat corect investiţia.
pentru servicii similare. În decizia de iniţiere a procedurii (184), Autoritatea a ajuns la concluzia preliminară că această analiză comparativă este inadecvată, deoarece preţurile variau foarte mult între diferitele zone ale Norvegiei, la fel ca şi conţinutul şi calitatea serviciului. În cursul procedurii oficiale de investigare nu au fost prezentate argumente suplimentare care să contrazică această concluzie. Prin urmare, Autoritatea consideră că analiza comparativă cu Bod
nu este o modalitate potrivită de evaluare a măsurii. În consecinţă, în cele ce urmează Autoritatea va aborda doar celelalte argumente invocate.
Milj
park pentru a fi sortate, fiind apoi transportate către Remiks Produksjon în vederea prelucrării. Remiks Produksjon se ocupa în mod direct de recepţia, pretratarea şi depozitarea intermediară a deşeurilor, dar angaja operatori externi de pe pieţele din aval pentru tratarea finală. Acordul dintre Remiks Husholdning şi Remiks Produksjon era încă în desfăşurare la momentul deciziei de iniţiere a procedurii.
Milj
park KF şi Remiks Troms
KF şi constituirea societăţii cu răspundere limitată Remiks Milj
park, împreună cu filialele sale.
park - a se vedea punctele (110) şi (136), rezultatul fiind un capital propriu net de 23,7 milioane NOK. Ulterior, municipalitatea a efectuat două contribuţii consecutive în natură: în 2010, un lot de teren evaluat la 38,8 milioane NOK, iar în 2012, un lot evaluat la 39,6 milioane NOK. Prin urmare, totalul capitalului propriu vărsat şi investit în Remiks Group în contextul constituirii acestuia s-a ridicat la 102,5 milioane NOK, sumă care include capitalul social iniţial necesar pentru înregistrare.
park în conformitate cu rapoartele de evaluare efectuate de un evaluator. În plus, astfel cum se descrie la punctul (146), municipalitatea a solicitat un aviz din partea EY cu privire la costul capitalului pe care ar trebui să se bazeze decizia de investiţie, concluzia fiind că o valoare de 9 % a WACC ar putea fi adecvată. Totuşi, EY nu dispunea de informaţiile necesare pentru a stabili dacă se poate obţine cu adevărat un astfel de randament.
park, punând sub semnul întrebării respectarea principiului operatorului economic privat în economia de piaţă. Deosebit de îngrijorătoare a fost absenţa documentaţiei care să arate că soldul de deschidere a fost stabilit în conformitate cu acest principiu, existând riscul ca cerinţa referitoare la rentabilitate să nu reflecte suficient de bine valoarea activelor implicate.
park nu dă naştere, de unul singur, unor motive de îngrijorare legate de ajutoarele de stat.Pentru Autoritatea AELS de Supraveghere Arne ROKSUND Preşedinte Membru responsabil al Colegiului Stefan BARRIGA Membru al Colegiului Árni Pall ÁRNASON Membru al Colegiului Melpo JOSEPHIDES Contrasemnatar în calitate de director Afaceri juridice şi executive |