Titlul v - STATUTUL JURIDIC, ORGANIZAREA ŞI DISPOZIŢIILE FINANCIARE - Conventie din 26-iul-1995 în temeiul articolului K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană, privind înfiinţarea Oficiului European de Poliţie (CONVENŢIA EUROPOL)
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
TITLUL V:STATUTUL JURIDIC, ORGANIZAREA ŞI DISPOZIŢIILE FINANCIARE
Art. 26: Capacitatea legală
(1)Europol are personalitate juridică.
(2)In fiecare stat membru, Europol are capacitatea legală şi contractuală cea mai extinsă care poate fi acordată persoanelor juridice în statul membru respectiv. Europol poate achiziţiona şi vinde bunuri mobiliare şi imobiliare şi de asemenea se poate constitui parte într-o procedură judiciară.
(3)Europol este împuternicit să încheie un acord de stabilire a sediului cu Regatul Olandei, încheind de asemenea cu terţe state, în conformitate cu dispoziţiile articolului 10 alineatul (4), acordurile de confidenţialitate necesare în conformitate cu articolul 18 alineatul (6), ca şi orice alte acorduri în lumina normelor stabilite de Consiliu în unanimitate, pe baza prezentei convenţii.
Art. 27: Organismele Europol
Organismele Europol sunt:
1.Consiliul de administraţie;
2.directorul;
3.controlorul financiar;
4.Comitetul financiar.
Art. 28: Consiliul de administraţie
(1)Europol are un Consiliu de administraţie. Sarcinile acestuia sunt următoarele:
1.participă la stabilirea priorităţilor Europol privind prevenirea şi combaterea formelor grave ale criminalităţii internaţionale care fac parte din mandatul său [articolul 2 alineatul (2)];
11.(1a) adoptă cu o majoritate de două treimi normele care reglementează modalităţile, în plan administrativ, de participare a agenţilor Europol la echipele comune de anchetă [articolul 3a, alineatul (2)];
2.defineşte în unanimitate drepturile şi obligaţiile ofiţerilor de legătură, faţă de Europol (articolul 5);
3.decide în unanimitate asupra numărului de ofiţeri de legătură pe care statele membre îi pot delega pe lângă Europol (articolul 5);
31.(3a) participă la stabilirea condiţiilor privind prelucrarea datelor pentru a se determina dacă datele respective sunt utile pentru misiunile sale şi pot fi incluse în sistemul computerizat de gestionare a informaţiilor colectate (articolul 6a);
4.pregăteşte normele care reglementează regimul fişierelor de date (articolul 10);
41.(4a) stabileşte, cu majoritate de două treimi a membrilor săi, normele care reglementează acordurile privind asocierea experţilor unei ţări sau ai unui organism terţ la activităţile unui grup de analiză [articolul 10 alineatul (9)];
5.participă la adoptarea normelor care reglementează raporturile Europol cu statele şi organismele terţe, în conformitate cu dispoziţiile articolului 10 alineatul (4) (articolele 10, 18 şi 42)
6.decide în unanimitate asupra detaliilor privitoare la conceperea sistemului de index (articolul 11);
7.poate să invite directorul Europol să modifice un ordin de creare de fişiere sau să închidă dosarul [articolul 12, alineatul (3)];
8.are posibilitatea de a emite avize cu privire la comentariile şi rapoartele organismului comun de supraveghere (articolul 24);
9.examinează problemele pe care organismul comun de supraveghere i le supune atenţiei [articolul 24 alineatul (5)];
10.decide asupra detaliilor de procedură privitoare la verificarea caracterului legal al extragerilor de date din sistemul informaţional (articolul 16);
11.participă la numirea şi demiterea directorului şi a directorilor adjuncţi (articolul 29);
12.supraveghează îndeplinirea corectă a sarcinilor directorului (articolul 7 şi 29);
13.participă la adoptarea regulamentului privitor la personal (articolul 30);
14.participă la pregătirea acordurilor de confidenţialitate, precum şi la adoptarea dispoziţiilor privitoare la protejarea confidenţialităţii (articolele 18 şi 31);
141.(14a) adoptă, cu majoritate de două treimi a membrilor săi, norme care prevăd accesul la documentele Europol (articolul 32a);
15.participă la pregătirea bugetului, inclusiv la stabilirea planului de formare a efectivelor, verificarea conturilor şi descărcarea de gestiune a directorului (articolele 35 şi 36);
16.adoptă în unanimitate planul de finanţare cincinal (articolul 35);
17.numeşte în unanimitate controlorul financiar şi supraveghează modul în care acesta îşi îndeplineşte sarcinile (articolul 35);
18.participă la adoptarea reglementărilor financiare (articolul 35);
19.aprobă în unanimitate încheierea acordului de stabilire a sediului (articolul 37);
20.adoptă în unanimitate normele de abilitare a agenţilor Oficiului Europol;
21.hotărăşte cu o majoritate de două treimi în litigiile între un stat membru şi Europol sau între statele membre privitoare la despăgubirile achitate în legătură cu procesarea de date neautorizată sau incorectă (articolul 38);
211.(21a) hotărăşte cu o majoritate de două treimi în litigiile dintre un stat membru şi Europol referitoare la răspunderea privind participarea Europol la echipele comune de anchetă (articolul 39a);
22.participă la eventuala modificare a prezentei convenţii sau a anexei la aceasta (articolul 43);
23.răspunde pentru îndeplinirea oricărei alte sarcini care i se încredinţează de către Consiliu, în special în ceea ce priveşte dispoziţiile de punere în aplicare a prezentei convenţii.
(2)Consiliul de administraţie este alcătuit din câte un reprezentant al fiecărui stat membru. Fiecare membru al Consiliului de administraţie are dreptul la un vot.
(3)Fiecare membru al Consiliului de administraţie poate fi reprezentat de un supleant; în absenţa titularului, supleantul poate exercita dreptul de vot.
(4)Comisia Comunităţilor Europene este invitată să participe la întâlnirile Consiliului de administraţie, fără a avea drept de vot. Cu toate acestea, Consiliul de administraţie poate decide să se întrunească şi în lipsa unui reprezentant al Comisiei.
(5)Membrii sau supleanţii au dreptul să fie însoţiţi de experţi din statele lor de origine şi să beneficieze de consultanţă din partea acestora, în cadrul întâlnirilor Consiliului de administraţie.
(6)Consiliul de administraţie este prezidat de reprezentantul statului membru care deţine preşedinţia Consiliului.
(7)Consiliul de administraţie adoptă în mod unanim regulamentul său de funcţionare.
(8)Abţinerile de la vot nu împiedică Consiliul de administraţie să adopte decizii care trebuie luate în mod unanim.
(9)Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin de două ori pe an.
(10)Ţinând seama de priorităţile stabilite de Consiliu în conformitate cu articolul 2 alineatul (2) şi de informaţiile actualizate furnizate de directorul Europol, menţionate la articolul 29 alineatul (3) punctul 6, Consiliul de administraţie adoptă, în fiecare an, în unanimitate:
1.un raport general privind activităţile Europol din anul anterior;
2.un raport previzional privind activităţile Europol care ia în considerare nevoile operaţionale ale statelor membre şi impactul asupra bugetului şi a personalului Europol.
Aceste rapoarte se transmit Consiliului spre informare şi aprobare. Ele sunt de asemenea transmise de către Consiliu Parlamentului European spre informare.
Art. 29: Directorul
(1)Europol este condus de către un director numit de către Consiliu, hotărând în unanimitate, după obţinerea avizului Consiliului de administraţie, pentru un mandat de patru ani, care poate fi prelungit.
(2)Directorul este asistat de un număr de directori adjuncţi, conform hotărârii Consiliului, numiţi şi ei pentru un mandat de patru ani, putând fi realeşi o singură dată, în conformitate cu procedurile prevăzute la alineatul (1). Sarcinile lor sunt precizate de către director.
(3)Directorului îi revin următoarele răspunderi:
1.îndeplinirea sarcinilor atribuite Oficiului Europol;
2.activităţi administrative curente;
3.managementul resurselor umane;
4.pregătirea şi punerea în aplicare a deciziilor Consiliului de administraţie;
5.elaborarea proiectului de buget, elaborarea proiectului de tablou de efective şi a proiectului de plan financiar cincinal, precum şi executarea bugetului Europol;
6.comunicarea periodică către Consiliul de administraţie a unor informaţii actualizate privind realizarea priorităţilor menţionate la articolul 2 alineatul (2);
7.toate celelalte sarcini care îi sunt încredinţate de prezenta convenţie sau de Consiliul de administraţie.
(4)Directorul răspunde în faţa Consiliului de administraţie pentru îndeplinirea răspunderilor sale. Directorul participă la şedinţele Consiliului de administraţie.
(5)Directorul este reprezentantul legal al Oficiului Europol.
(6)Directorul şi adjuncţii săi pot fi demişi printr-o decizie a Consiliului, care se adoptă, cu o majoritate de două treimi a voturilor ale statelor membre, după obţinerea avizului Consiliului de administraţie.
(7)Prin derogare de la dispoziţiile alineatelor (1) şi (2), primul mandat după intrarea în vigoare a prezentei convenţii durează cinci ani, pentru director, patru ani pentru primul său adjunct şi trei ani pentru următorul adjunct.
Art. 30: Personalul
(1)Directorul, adjuncţii acestuia şi personalul Europol îşi desfăşoară activitatea pe baza obiectivelor şi sarcinilor stabilite pentru Europol şi nu urmează ordinele nici unui alt guvern, autoritate, organizaţie sau persoană din afara Oficiului Europol, cu excepţia situaţiilor prevăzute în prezenta convenţie şi fără a aduce atingere dispoziţiilor Tratatului privind Uniunea Europeană.
(2)Directorul este superiorul ierarhic al directorilor adjuncţi şi al angajaţilor Oficiului Europol. Directorul angajează şi demite membrii personalului. La selectarea angajaţilor, în plus faţă de caracterul adecvat şi calificarea profesională, directorul ia în considerare necesitatea de a asigura reprezentarea adecvată a naţionalităţilor statelor membre şi ale limbilor oficiale vorbite în Uniunea Europeană.
(3)Dispoziţii mai detaliate sunt cuprinse în regulamentele de personal, pe care Consiliul, după obţinerea avizului Consiliului de administraţie, le adoptă în unanimitate.
Art. 31: Confidenţialitatea
(1)Europol şi statele membre iau toate măsurile necesare pentru protejarea informaţiilor supuse regimului de confidenţialitate, obţinute de către sau acordate pe bază de reciprocitate de către Europol pe baza dispoziţiilor prezentei convenţii. În acest scop, Consiliul adoptă în unanimitate norme de păstrare a confidenţialităţii elaborate de către Consiliul de administraţie şi supuse atenţiei Consiliului.
(2)În cazul în care Europol însărcinează anumite persoane cu activităţi de natură sensibilă din punct de vedere al securităţii, statele membre se angajează să efectueze, la solicitarea directorului Oficiului Europol, anchete de securitate privind propriii lor cetăţeni şi să-şi acorde asistenţă reciprocă în acest sens. Autoritatea relevantă, acţionând în temeiul dreptului intern, informează Oficiul Europol în legătură cu rezultatele anchetei de securitate, rezultate care sunt obligatorii pentru Europol.
(3)Atât fiecare stat membru, cât şi Oficiul Europol pot însărcina cu prelucrarea datelor la Europol numai acele persoane care sunt special instruite în acest sens şi asupra cărora s-au efectuat anchete de securitate.
Art. 32: Obligaţia de discreţie şi confidenţialitate
(1)Organismele Oficiului Europol, membrii acestora, directorii adjuncţi, angajaţii Oficiului Europol şi ofiţerii de legătură nu efectuează nici o activitate şi nu exprimă nici o opinie care să prejudicieze Oficiul Europol sau activităţile acestuia.
(2)Organismele Oficiului Europol, membrii acestora, directorii adjuncţi, angajaţii Oficiului Europol şi ofiţerii de legătură, ca şi orice altă persoană căreia i s-a impus o anumită obligaţie de discreţie sau confidenţialitate, au obligaţia să nu dezvăluie nici unei persoane neautorizate sau publicului fapte sau informaţii care le parvin în exercitarea sarcinilor de serviciu. Această dispoziţie nu se aplică faptelor şi informaţiilor cu o importanţă prea redusă pentru a necesita tratament confidenţial. Obligaţia de discreţie şi confidenţialitate rămâne valabilă şi după încetarea mandatului sau după încetarea contractului de muncă sau după încetarea activităţii. Obligaţia specială prevăzută la prima teză va fi adusă la cunoştinţa Oficiului Europol, ca un avertisment privitor la consecinţele juridice al oricărei încălcări a prezentelor dispoziţii; înştiinţarea se înregistrează în scris.
(3)Organismele Oficiului Europol, membrii acestora, directorii adjuncţi, angajaţii Oficiului Europol şi ofiţerii de legătură, ca şi persoanele vizate de obligaţia prevăzută la alineatul (2), pot să refuze dezvăluirea oricăror informaţii în instanţă sau în afara acesteia sau emiterea oricăror afirmaţii privitoare la orice fapte sau informaţii care le parvin în exercitarea obligaţiilor de serviciu, fără a cere avizul directorului sau, în situaţia în care aceste date i se solicită directorului, fără a cere avizul Consiliului de administraţie.
Directorul sau Consiliul de administraţie, în funcţie de caz, se adresează organismului judiciar sau oricărui alt organism competent, pentru a lua măsurile necesare, în conformitate cu dreptul intern aplicabil organismului respectiv; aceste măsuri pot să subziste fie în ajustarea procedurilor de furnizare a dovezilor, pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor, fie - cu condiţia ca dreptul intern să permită acest lucru - în refuzul transmiterii oricăror date în măsura în care sunt vitale pentru protejarea intereselor Oficiului Europol sau ale unui stat membru.
În cazul în care dreptul unui stat membru prevede dreptul de a refuza să se depună mărturie, persoanele cărora li se solicită să depună mărturie trebuie să obţină o aprobare în acest sens. Această aprobare este acordată de către director şi, în ceea ce priveşte mărturiile care trebuie prezentate de către acesta, de către Consiliul de administraţie. În cazul în care i se solicită unui ofiţer de legătură să depună mărturie cu privire la informaţiile pe care le primeşte de la Europol, aprobarea respectivă trebuie acordată după obţinerea avizului statului membru de origine al ofiţerului respectiv.
De asemenea, în cazul în care există posibilitatea ca mărturia respectivă să privească informaţii şi date care sunt comunicate Oficiului Europol de către un stat membru sau care implică în mod clar un anumit stat membru, înainte de acordarea permisiunii de a depune mărturie trebuie solicitat avizul statului membru respectiv cu privire la mărturia în cauză.
Permisiunea de a depune mărturie poate fi refuzată numai în măsura în care este necesară protejarea unor interese prioritare ale Oficiului Europol sau ale statului membru sau statelor membre care au nevoie de protecţie.
Această obligaţie subzistă chiar şi după încetarea mandatului, a contractului de muncă sau după încetarea activităţilor respective.
(4)Fiecare stat membru tratează orice încălcare a obligaţiei de păstrare a discreţiei şi confidenţialităţii prevăzută la alineatele (2) şi (3) ca o încălcare a obligaţiilor impuse de dreptul statului respectiv cu privire la secretul oficial sau secretul profesional sau ca o încălcare a dispoziţiilor referitoare la protejarea materialelor confidenţiale.
După caz, fiecare stat membru introduce, nu mai târziu de data intrării în vigoare a prezentei convenţii, norme conforme cu dreptul intern sau dispoziţiile procedurale de urmărire a violării obligaţiei de păstrare a discreţiei sau confidenţialităţii menţionate la alineatele (2) şi (3). Fiecare stat membru se asigură de asemenea că normele şi dispoziţiile respective se aplică şi propriilor lor angajaţi care intră în contact cu Oficiul Europol, în cursul activităţilor lor profesionale.
Art. 32a: Dreptul de acces la documentele Europol
La propunerea directorului Europol, Consiliul de administraţie, hotărând cu majoritate de două treimi a membrilor săi, adoptă norme care prevăd accesul la documentele Europol pentru oricare cetăţean al Uniunii, precum şi pentru oricare persoană fizică sau juridică având reşedinţa sau sediul social într-un stat membru, luând în considerare principiile şi limitele stabilite de regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului privind accesul publicului la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei, adoptat în temeiul articolului 255 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
Art. 33: Regimul lingvistic
(1)Rapoartele şi toate celelalte documente şi acte supuse atenţiei Consiliului de administraţie sunt redactate în toate limbile
oficiale ale Uniunii Europene; limbile de lucru ale Consiliului de administraţie sunt limbile oficiale ale Uniunii Europene.
(2)Traducerile solicitate pentru activităţile curente ale Oficiului Europol sunt efectuate de către centrul de traduceri al instituţiilor Uniunii Europene.
Art. 34: Informarea Parlamentului European
(1)Consiliul consultă Parlamentul European, în conformitate cu procedura de consultare prevăzută în Tratatul privind Uniunea Europeană în legătură cu orice iniţiativă a unui stat membru sau propunere a Comisiei privind adoptarea uneia dintre măsurile menţionate la articolul 10 alineatele (1) şi (4), la articolul 18 alineatul (2), la articolul 24 alineatul (7), la articolul 26 alineatul (3), la articolul 30 alineatul (3), la articolul 31 alineatul (1) şi la articolul 42 alineatul (2) sau în legătură cu orice eventuală modificare a convenţiei sau a anexei la aceasta.
(2)Preşedinţia Consiliului sau reprezentantul acesteia se pot prezenta în faţa Parlamentului European în scopul examinării chestiunilor generale privind Europol. Preşedinţia Consiliului sau reprezentantul acesteia pot să fie asistaţi de directorul Europol. Preşedinţia Consiliului sau reprezentantul acesteia ţin seama, în ceea ce priveşte Parlamentul European, de obligaţiile de discreţie şi protecţie a confidenţialităţii.
(3)Obligaţiile prevăzute de prezentul articol nu aduc atingere drepturilor parlamentelor naţionale şi principiilor generale aplicabile relaţiilor cu Parlamentul European în temeiul Tratatului privind Uniunea Europeană.
Art. 35: Bugetul
(1)Se determină veniturile şi cheltuielile estimate ale Europol, inclusiv toate cheltuielile aferente organismului comun de supraveghere şi ale secretariatului înfiinţat de acesta în conformitate cu dispoziţiile articolului 22, pentru fiecare exerciţiu financiar, aceste elemente fiind apoi incluse în buget; bugetului i se ataşează şi un plan de efective. Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie.
Veniturile şi cheltuielile incluse în buget se echilibrează. Odată cu bugetul este elaborat şi un plan de finanţare cincinal.
(2)Bugetul este finanţat din cotizaţiile achitate de statele membre, precum şi din alte venituri ocazionale. Cotizaţia fiecărui stat membru este calculată pe baza proporţiei dintre produsul naţional brut şi suma totală a produselor brute naţionale ale tuturor statelor membre aferentă anului precedent anului în care se pregăteşte bugetul. În sensul prezentului alineat, "produs naţional brut" înseamnă produsul naţional brut determinat pe baza Directivei 89/130/CEE/Euratom a Consiliului din 13 februarie 1989 privind armonizarea modalităţii de calculare a produsului naţional brut pe baza preţurilor pieţei.
(3)Până la data de 31 martie a fiecărui an, directorul elaborează proiectul de buget şi proiectul planului de efective pentru următorul an financiar şi le supune, după examinarea lor de către Comitetul financiar, Consiliului de administraţie, împreună cu proiectul planului de finanţare cincinal.
(4)Consiliul de administraţie adoptă o decizie privind planul de finanţare cincinal. Deciziile se adoptă în unanimitate.
Planul financiar cincinal se transmite Consiliului. El este, de asemenea, transmis de către Consiliu Parlamentului European spre informare.
(5)După obţinerea avizului din partea Consiliului de administraţie, Consiliul adoptă bugetul Oficiului Europol până la data de 30 iunie a anului care precede exerciţiul financiar. Hotărârile se adoptă în unanimitate. Adoptarea bugetului de către Consiliu implică şi obligaţia fiecărui stat membru de a achita cotizaţia pe care o datorează.
(6)Directorul execută bugetul, în conformitate cu regulamentul financiar prevăzut la alineatul (9).
(7)Modul în care cheltuielile sunt angajate şi achitate, precum şi modul de realizare şi încasare a veniturilor sunt verificate de către un controlor financiar, din partea unui organism oficial de auditare al unuia dintre statele membre, numit de Consiliul de administraţie, hotărând în unanimitate şi care răspunde în faţa acestuia. Regulamentul financiar poate prevedea şi monitorizarea ex-post de către controlorul financiar, în cazul anumitor elemente de venituri şi cheltuieli.
(8)Comitetul financiar este alcătuit dintr-un reprezentant al fiecărui stat membru, expert în probleme bugetare. Sarcina Comitetului financiar constă în pregătirea discuţiilor pe teme bugetare şi financiare.
(9)Consiliul adoptă în unanimitate regulamentul financiar, precizând în special norme detaliate pentru pregătirea, modificarea şi executarea bugetului, precum şi pentru monitorizarea modului în care acesta este executat, ca şi modalitatea de plată a contribuţiilor financiare de către statele membre.
Art. 36: Auditarea
(1)Conturile tuturor veniturilor şi cheltuielilor incluse în buget, împreună cu bilanţul de active şi pasive ale Oficiului Europol sunt auditate anual, conform regulamentului financiar. În acest scop, directorul depune un raport privitor la situaţia financiară anuală până la data de 31 mai a anului următor.
(2)Auditul este efectuat de către un comitet comun de auditare alcătuit din trei cenzori numiţi de Curtea de Conturi a Comunităţilor Europene, la propunerea preşedintelui acesteia. Cenzorii
sunt numiţi pentru un mandat de trei ani; aceste mandate alternează astfel încât, în fiecare an, un cenzor care a îndeplinit deja această funcţie pentru trei ani, să fie înlocuit. Prin derogare de la dispoziţiile celei de-a doua fraze, mandatele sunt îndeplinite în următoarele condiţii, după tragerea la sorţi:
- mandatul primului membru este de doi ani;
- mandatul celui de al doilea membru este de trei ani;
- mandatul celui de al treilea membru este de patru ani
la alcătuirea iniţială a comitetului comun de auditare, după ce Europol a început să funcţioneze.
Orice cheltuieli care derivă din acţiunile de audit sunt incluse în bugetul prevăzut la articolul 35.
(3)Comitetul comun de auditare prezintă Consiliului un raport de audit privitor la situaţia financiară anuală; înainte de prezentarea acestui raport, directorul şi controlorul financiar îşi prezintă avizul asupra raportului care este discutat în Consiliul de administraţie.
(4)Directorul Oficiului Europol furnizează membrilor Comitetului comun de auditare toate informaţiile şi asistenţa de care au nevoie în vederea îndeplinirii sarcinilor lor.
(5)Consiliul, după analizarea raportului privitor la conturile anuale, poate decide descărcarea de gestiune a directorului cu privire la executarea bugetului aferent anului financiar respectiv.
(6)Regulamentul detaliat pentru efectuarea auditurilor este în regulamentul financiar.
Art. 37: Acordul privind sediul
Toate mecanismele necesare privitoare la serviciile de cazare oferite Europol în statul unde se află sediul, precum şi facilităţile oferite de statul respectiv, ca şi normele speciale aplicabile organismelor Europol, directorilor adjuncţi, angajaţilor şi membrilor familiilor lor în statul unde se află sediul Europol, sunt prevăzute prin Acordul privind sediul dintre Europol şi Regatul Ţărilor de Jos, care se încheie după obţinerea aprobării unanime al Consiliului de administraţie.