Titlul v - COOPERAREA ECONOMICĂ - Acord din 27-iun-2014 între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Georgia, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial 261L
În vigoare Versiune de la: 15 Noiembrie 2023
TITLUL V:COOPERAREA ECONOMICĂ
Art. 277
(1)UE şi Georgia facilitează procesul de reformă economică, îmbunătăţind înţelegerea mecanismelor fundamentale ale economiei fiecăreia dintre ele, precum şi elaborarea şi punerea în aplicare a politicilor economice.
(2)Georgia depune eforturi pentru a institui o economie de piaţă funcţională şi a-şi armoniza progresiv reglementările economice şi financiare cu cele ale UE, asigurând totodată politici macroeconomice solide.
Art. 278
În acest scop, părţile convin să poarte un dialog economic periodic care urmăreşte:
a)schimbul de informaţii cu privire la tendinţele şi politicile macroeconomice, precum şi la reformele structurale, inclusiv strategiile pentru dezvoltarea economică;
b)schimbul de experienţă şi de bune practici în domenii precum finanţele publice, cadrele politicii monetare şi ale politicii privind cursul de schimb, politica sectorului financiar şi statisticile economice;
c)schimbul de informaţii şi de experienţă privind integrarea economică regională, inclusiv funcţionarea uniunii economice şi monetare europene;
d)revizuirea statutului cooperării bilaterale în domeniul economic, financiar şi statistic.
Art. 279
Părţile cooperează în domeniul controlului financiar intern public (PIFC) şi al auditului extern, urmărind următoarele obiective:
a)dezvoltarea în continuare şi implementarea sistemului PIFC, bazat pe principiul responsabilităţii manageriale şi care include o funcţie de audit intern independentă din punct de vedere funcţional în întregul sector public, prin armonizarea cu standardele şi metodologiile internaţionale general acceptate şi cu bunele practici ale UE, pe baza documentului strategic privind PIFC aprobat de guvernul Georgiei;
b)indicarea în documentul strategic privind PIFC a posibilităţii introducerii unui sistem de inspecţie financiară şi a condiţiilor acestei introduceri, caz în care o astfel de funcţie se va baza pe depunerea de plângeri şi va completa funcţia de audit intern, dar nu se va suprapune cu aceasta;
c)cooperarea eficace dintre actorii desemnaţi în documentul strategic privind PIFC în scopul de a promova dezvoltarea guvernanţei;
d)sprijinirea Unităţii centrale de armonizare pentru PIFC şi consolidarea competenţelor sale;
e)consolidarea în continuare a Oficiului de Stat pentru Audit al Georgiei în calitate de instituţie supremă de audit din Georgia, în ceea ce priveşte independenţa, capacitatea organizaţională şi de audit, resursele financiare şi umane ale acestuia şi punerea în aplicare a standardelor de audit extern acceptate la nivel internaţional (INTOSAI) de către instituţia supremă de audit; şi
f)schimbul de informaţii, de experienţă şi de bune practici, printre altele cu ajutorul schimbului de personal şi al acţiunilor comune de formare în aceste domenii.
Art. 280
Părţile cooperează pentru a consolida buna guvernanţă în domeniul fiscal, în vederea îmbunătăţirii în continuare a relaţiilor economice, a comerţului, a investiţiilor şi a concurenţei loiale.
Art. 281
În ceea ce priveşte articolul 280 din prezentul acord, părţile recunosc şi se angajează să pună în aplicare principiile bunei guvernanţe în domeniul fiscal, şi anume, principiul transparenţei, al schimbului de informaţii şi al concurenţei loiale în domeniul fiscal, la care au aderat statele membre la nivelul UE. În acest sens, fără a aduce atingere competenţelor UE şi ale statelor membre, părţile îmbunătăţesc cooperarea internaţională în domeniul fiscal, facilitează colectarea veniturilor fiscale legale şi elaborează măsuri în vederea punerii în aplicare eficace a principiilor menţionate anterior.
Art. 282
De asemenea, părţile îşi dezvoltă şi îşi consolidează cooperarea în vederea dezvoltării regimului fiscal şi a administraţiei fiscale din Georgia, inclusiv consolidarea capacităţii de colectare şi control, asigurarea colectării eficace a impozitelor şi consolidarea combaterii fraudei fiscale şi a evaziunii fiscale. Părţile depun eforturi pentru a consolida cooperarea şi schimburile de experienţă în combaterea fraudei fiscale, în special a fraudei de tip carusel.
Art. 283
Părţile îşi dezvoltă cooperarea şi îşi armonizează politicile în contracararea şi combaterea fraudei şi a contrabandei cu produse supuse accizelor. Această cooperare include, printre altele, aproprierea progresivă a ratelor accizelor la produse din tutun, în măsura posibilului, ţinând seama de constrângerile contextului regional şi în conformitate cu Convenţia- cadru pentru controlul tutunului a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. În acest scop, părţile depun eforturi pentru a-şi consolida cooperarea în context regional.
Art. 284
Aspectele care intră sub incidenţa prezentului capitol vor face în mod regulat obiectul dialogului.
Art. 285
Georgia va realiza apropierea legislaţiei sale naţionale de actele UE şi de instrumentele internaţionale menţionate în anexa XXII la prezentul acord, în conformitate cu dispoziţiile din anexa respectivă.
Art. 286
Părţile îşi dezvoltă şi îşi consolidează cooperarea în materie de statistică, contribuind prin aceasta la obiectivul pe termen lung de furnizare promptă a unor date statistice, comparabile la nivel internaţional şi fiabile. Se estimează că un sistem statistic naţional durabil, eficient şi independent din punct de vedere profesional va produce informaţii relevante pentru cetăţenii, întreprinderile şi factorii de decizie din Georgia şi din UE, permiţându-le astfel să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Sistemul statistic naţional ar trebui să respecte principiile fundamentale ale statisticilor oficiale adoptate de ONU, ţinând cont de acquis-ul UE în domeniul statisticilor, inclusiv de Codul de bune practici al statisticilor europene, pentru a alinia sistemul statistic naţional la normele şi standardele europene.
Art. 287
Cooperarea are drept scop:
a)consolidarea în continuare a capacităţii sistemului statistic naţional, cu un accent pe soliditatea temeiului juridic, producerea de date şi de metadate adecvate, politica în materie de diseminare şi uşurinţa în utilizare, ţinând cont de diversele grupuri de utilizatori, în special de sectorul public şi de cel privat, de comunitatea academică şi de alţi utilizatori;
b)alinierea progresivă a sistemului statistic al Georgiei la Sistemul Statistic European;
c)ajustarea furnizării de date către UE, luând în considerare aplicarea metodologiilor europene şi internaţionale relevante, inclusiv clasificările;
d)îmbunătăţirea capacităţii profesionale şi de gestionare a personalului statistic naţional pentru a facilita aplicarea standardelor statistice europene şi a contribui la dezvoltarea sistemului statistic al Georgiei;
e)schimbul de experienţă între părţi cu privire la dezvoltarea know-how-ului în domeniul statistic; şi
f)promovarea gestionării calităţii tuturor proceselor de producere şi de diseminare a statisticilor.
Art. 288
Părţile cooperează în cadrul Sistemului Statistic European, în care Eurostat este autoritatea statistică europeană. Cooperarea pune accent pe următoarele domenii:
a)statistici macroeconomice, inclusiv conturi naţionale, statistici de comerţ exterior, statistica balanţei de plăţi, statistici în materie de investiţii străine directe;
b)statistici demografice, inclusiv recensăminte şi statistici sociale;
c)statistici agricole, inclusiv recensăminte agricole şi statistici în materie de mediu;
d)statistici comerciale, inclusiv registrele întreprinderilor şi utilizarea surselor administrative în scopuri statistice;
e)statistici în materie de energie, inclusiv bilanţuri;
f)statistici regionale;
g)activităţi orizontale, inclusiv clasificări statistice, gestionarea calităţii, activităţi de formare, diseminare, utilizarea tehnologiilor moderne ale informaţiei; şi
h)alte domenii relevante.
Art. 289
Părţile fac, printre altele, schimb de informaţii şi de experienţă şi îşi dezvoltă cooperarea, ţinând seama de experienţa deja acumulată în ceea ce priveşte reforma sistemului statistic lansată în cadrul diverselor programe de asistenţă. Eforturile sunt direcţionate spre alinierea în continuare la acquis-ul UE în domeniul statistic, pe baza strategiei naţionale pentru dezvoltarea sistemului statistic al Georgiei şi ţinând seama de dezvoltarea Sistemului Statistic European. În procesul de producere a datelor statistice se pune accentul pe dezvoltarea în continuare a anchetelor prin sondaj şi utilizarea surselor administrative, ţinând totodată seama de nevoia de a reduce sarcina de răspuns. Datele sunt relevante pentru elaborarea şi monitorizarea politicilor în domeniile-cheie ale vieţii sociale şi economice.
Art. 290
Aspectele care intră sub incidenţa prezentului capitol vor face în mod regulat obiectul dialogului. În măsura în care este posibil, activităţile întreprinse în cadrul Sistemului Statistic European, inclusiv formarea, ar trebui să fie deschise participării Georgiei.
Art. 291
Apropierea progresivă a legislaţiei Georgiei, în cazul în care acest lucru este relevant şi necesar, de acquis-ul UE în domeniul statisticii se efectuează în conformitate cu Culegerea de cerinţe statistice, actualizată în fiecare an, considerată de către părţi ca fiind anexată la prezentul acord (anexa XXIII).