Titlul vii - ASISTENŢĂ FINANCIARĂ ŞI DISPOZIŢII ANTIFRAUDĂ ŞI ÎN MATERIE DE CONTROL - Acord din 24-nov-2017 DE PARTENERIAT CUPRINZĂTOR ŞI CONSOLIDAT între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Republica Armenia, pe de altă parte

Acte UE

Jurnalul Oficial 23L

În vigoare
Versiune de la: 18 Octombrie 2024
TITLUL VII:ASISTENŢĂ FINANCIARĂ ŞI DISPOZIŢII ANTIFRAUDĂ ŞI ÎN MATERIE DE CONTROL
Art. 343
Republica Armenia beneficiază de asistenţă financiară prin intermediul mecanismelor şi al instrumentelor de finanţare relevante ale Uniunii Europene. Republica Armenia poate beneficia, de asemenea, de împrumuturi din partea Băncii Europene de Investiţii, a Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi a altor instituţii financiare internaţionale. Asistenţa financiară contribuie la îndeplinirea obiectivelor prezentului acord şi este furnizată în conformitate cu prezentul capitol.
Art. 344
(1)Principiile esenţiale ale asistenţei financiare sunt conforme cu regulamentele relevante privind instrumentele financiare ale Uniunii Europene.
(2)Domeniile prioritare ale asistenţei financiare din partea Uniunii Europene, convenite de părţi, sunt precizate în programele de acţiune anuale, care se bazează, după caz, pe cadre multianuale ce reflectă priorităţile de politică stabilite de comun acord. Sumele aferente asistenţei stabilite în aceste programe ţin seama de necesităţile şi capacităţile sectoriale ale Republicii Armenia, precum şi de progresele reformelor aplicate de această ţară, în special în domeniile care fac obiectul prezentului acord.
(3)Pentru a asigura o utilizare optimă a resurselor disponibile, părţile se străduiesc să asigure punerea în aplicare a asistenţei din partea Uniunii Europene în strânsă cooperare şi coordonare cu alte ţări donatoare, organizaţii donatoare şi instituţii financiare internaţionale şi în conformitate cu principiile internaţionale ale eficacităţii ajutoarelor.
(4)La cererea Republicii Armenia şi sub rezerva condiţiilor aplicabile, Uniunea Europeană poate furniza asistenţă macrofinanciară Republicii Armenia.
Art. 345
Fundamentele juridice, administrative şi tehnice ale asistenţei financiare se stabilesc în cadrul acordurilor relevante încheiate între părţi.
Art. 346
Consiliul de parteneriat este informat în legătură cu evoluţia şi punerea în aplicare a asistenţei financiare şi în legătură cu impactul acesteia asupra îndeplinirii obiectivelor prezentului acord. În acest scop, organismele relevante ale părţilor îşi furnizează reciproc şi permanent informaţii adecvate în materie de monitorizare şi evaluare.
Art. 347
Părţile pun în aplicare asistenţa în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare şi cooperează în vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene şi ale Republicii Armenia, astfel cum se prevede în capitolul 2 din prezentul titlu.
Art. 348: Definiţii
În sensul prezentului capitol, se aplică definiţiile prevăzute în Protocolul I la prezentul acord.
Art. 349: Domeniul de aplicare
Prezentul capitol se aplică oricărui viitor acord sau instrument de finanţare care urmează să fie încheiat între părţi şi oricărui alt instrument de finanţare al Uniunii Europene la care autorităţile Republicii Armenia sau alte entităţi ori persoane aflate sub jurisdicţia Republicii Armenia pot fi asociate, fără a aduce atingere oricăror alte dispoziţii suplimentare referitoare la audituri, la controale la faţa locului, la inspecţii, la verificări şi la măsuri antifraudă, inclusiv la cele efectuate de Curtea de Conturi Europeană şi de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF).
Art. 350: Măsuri pentru prevenirea şi combaterea fraudei, a corupţiei şi a oricăror alte activităţi ilegale
Părţile iau măsuri eficace pentru prevenirea şi combaterea fraudei, a corupţiei şi a oricăror alte activităţi ilegale legate de execuţia fondurilor UE, inclusiv prin intermediul asistenţei administrative reciproce şi al asistenţei juridice reciproce în domeniile care fac obiectul prezentului acord.
Art. 351: Schimbul de informaţii şi intensificarea cooperării la nivel operaţional
(1)Pentru buna aplicare a prezentului capitol, autorităţile competente din Uniunea Europeană şi din Republica Armenia fac schimb de informaţii cu regularitate şi, la cererea uneia dintre părţi, desfăşoară consultări.
(2)Oficiul European de Luptă Antifraudă poate conveni cu omologii săi din Republica Armenia asupra intensificării cooperării în domeniul combaterii fraudei, inclusiv prin acorduri operaţionale cu autorităţile din Republica Armenia.
(3)În ceea ce priveşte transferul şi prelucrarea datelor cu caracter personal, se aplică articolul 13.
Art. 352: Cooperarea pentru protecţia monedelor euro şi dram împotriva falsificării
Autorităţile competente din Uniunea Europeană şi din Republica Armenia cooperează pentru a asigura o protecţie eficace a monedelor euro şi dram împotriva falsificării. Această cooperare include asistenţa necesară pentru a preveni şi a combate falsificarea monedelor euro şi dram, inclusiv schimbul de informaţii.
Art. 353: Prevenirea fraudei, a corupţiei şi a neregulilor
(1)În cazul în care li se încredinţează execuţia unor fonduri ale UE, autorităţile din Republica Armenia verifică cu regularitate dacă operaţiunile finanţate din fonduri UE au fost executate corespunzător. Acestea iau toate măsurile adecvate pentru a preveni şi a remedia neregulile şi fraudele.
(2)Autorităţile din Republica Armenia iau toate măsurile adecvate pentru a preveni şi a remedia orice practici de corupţie activă sau pasivă şi pentru a exclude conflictul de interese în orice etapă a procedurilor legate de execuţia fondurilor UE.
(3)Autorităţile din Republica Armenia informează Comisia Europeană cu privire la orice măsură de prevenire luată.
(4)În acest scop, autorităţile competente din Republica Armenia furnizează Comisiei Europene toate informaţiile legate de execuţia fondurilor UE şi îi comunică acesteia fără întârziere orice modificare semnificativă a procedurilor sau a sistemelor lor.
Art. 354: Cercetarea şi urmărirea penală
Autorităţile din Republica Armenia asigură cercetarea şi urmărirea penală a cazurilor presupuse şi reale de fraudă, de corupţie sau orice alte nereguli, inclusiv conflicte de interese, depistate în urma controalelor naţionale sau ale UE. După caz, Oficiul European de Luptă Antifraudă poate acorda asistenţă autorităţilor competente din Republica Armenia în îndeplinirea acestei sarcini.
Art. 355: Comunicarea cu privire la fraudă, corupţie şi nereguli
(1)Autorităţile din Republica Armenia transmit Comisiei Europene fără întârziere orice informaţie de care iau cunoştinţă cu privire la cazuri presupuse sau reale de fraudă, de corupţie sau orice alte nereguli, inclusiv conflicte de interese, legate de execuţia fondurilor UE. În cazul în care există suspiciuni de fraudă sau corupţie, Oficiul European de Luptă Antifraudă este, de asemenea, informat.
(2)Autorităţile din Republica Armenia raportează, de asemenea, cu privire la toate măsurile luate în legătură cu faptele comunicate în temeiul prezentului articol. Dacă nu există cazuri presupuse sau reale de fraudă, corupţie sau orice alte nereguli de raportat, autorităţile din Republica Armenia informează Comisia Europeană despre acest lucru în cadrul reuniunii anuale a subcomitetului relevant.
Art. 356: Audituri
(1)Comisia Europeană şi Curtea de Conturi Europeană au dreptul să examineze legalitatea şi regularitatea cheltuielilor legate de execuţia fondurilor UE şi să verifice dacă a fost asigurată buna gestiune financiară.
(2)Auditurile se realizează atât pe baza angajamentelor asumate, cât şi pe baza plăţilor efectuate. Acestea se bazează pe documente şi, dacă este necesar, sunt efectuate la faţa locului, la sediul oricărei entităţi care gestionează fonduri UE sau participă la execuţia acestora, inclusiv toţi beneficiarii, contractanţii şi subcontractanţii care au primit, direct sau indirect, fonduri din partea UE. Auditurile pot fi efectuate înainte de închiderea conturilor pentru exerciţiul financiar în cauză şi pentru o perioadă de cinci ani de la data plăţii soldului.
(3)Inspectorii Comisiei Europene sau alte persoane împuternicite de Comisia Europeană ori de Curtea de Conturi Europeană pot efectua controale şi audituri pe bază de documente sau la faţa locului, la sediul oricărei entităţi care gestionează fonduri UE sau participă la execuţia acestora, precum şi la sediul subcontractorilor acestor entităţi din Republica Armenia.
(4)Comisia Europeană sau alte persoane împuternicite de aceasta sau de Curtea de Conturi Europeană beneficiază de un acces corespunzător la spaţii, lucrări şi documente, precum şi la toate informaţiile, inclusiv la cele în format electronic, necesare pentru efectuarea acestor audituri. Acest drept de acces este comunicat tuturor instituţiilor publice din Republica Armenia şi este precizat în mod explicit în contractele încheiate pentru punerea în aplicare a instrumentelor menţionate în prezentul acord.
(5)În îndeplinirea sarcinilor lor, Curtea de Conturi Europeană şi organismele de audit din Republica Armenia cooperează în spiritul încrederii reciproce, menţinându-şi în acelaşi timp independenţa.
Art. 357: Controale la faţa locului
(1)În cadrul prezentului acord, Oficiul European de Luptă Antifraudă este autorizat să efectueze controale şi inspecţii la faţa locului în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene.
(2)Controalele şi inspecţiile la faţa locului sunt pregătite şi efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă în strânsă cooperare cu autorităţile competente din Republica Armenia.
(3)Autorităţilor din Republica Armenia li se notifică în timp util obiectul, scopul şi temeiul juridic al controalelor şi inspecţiilor, astfel încât acestea să poată furniza ajutorul necesar. În acest scop, funcţionarii autorităţilor competente din Republica Armenia sunt autorizaţi să participe la controalele şi inspecţiile la faţa locului.
(4)Dacă autorităţile în cauză din Republica Armenia îşi exprimă interesul în acest sens, controalele şi inspecţiile la faţa locului pot fi efectuate împreună de către Oficiul European de Luptă Antifraudă şi autorităţile respective.
(5)În cazul în care un operator economic se împotriveşte unui control sau unei inspecţii la faţa locului, autorităţile din Republica Armenia asigură Oficiului European de Luptă Antifraudă asistenţa necesară, în conformitate cu legislaţia Republicii Armenia, astfel încât acesta să îşi poată îndeplini sarcina de a efectua un control sau o inspecţie la faţa locului.
Art. 358: Măsuri şi sancţiuni administrative
Comisia Europeană poate impune operatorilor economici măsuri şi sancţiuni administrative în conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2988/95 al Consiliului din 18 decembrie 1995 privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene, cu Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii şi cu Regulamentul delegat (UE) nr. 1268/2012 al Comisiei din 29 octombrie 2012 privind normele de aplicare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii. Autorităţile din Republica Armenia pot impune, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă, măsuri şi sancţiuni suplimentare care să vină în completarea celor menţionate în prima teză.
Art. 359: Recuperare
(1)În cazul în care autorităţilor din Republica Armenia li se încredinţează execuţia unor fonduri ale UE, Comisia Europeană are dreptul de a recupera fondurile UE plătite în mod necuvenit, în special prin corecţii financiare. Autorităţile din Republica Armenia iau toate măsurile adecvate pentru a recupera fondurile UE plătite în mod necuvenit. Comisia Europeană ţine seama de măsurile luate de autorităţile din Republica Armenia pentru a preveni pierderea fondurilor UE în cauză.
(2)În cazurile menţionate la alineatul (1), înainte de a adopta orice decizie privind recuperarea, Comisia Europeană se consultă cu Republica Armenia cu privire la acest subiect. Litigiile referitoare la recuperare sunt discutate în Consiliul de parteneriat.
(3)Dispoziţiile din prezentul titlu care impun o obligaţie pecuniară unor alte persoane decât statele au caracter executoriu în Republica Armenia, în conformitate cu următoarele principii:
a)executarea este reglementată de normele de procedură civilă în vigoare în Republica Armenia. Titlul executoriu este emis, fără alte formalităţi în afara verificării autenticităţii deciziei care constituie titlu executoriu, de către o autoritate naţională desemnată în acest scop de guvernul Republicii Armenia. Guvernul Republicii Armenia informează Comisia Europeană şi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la identitatea autorităţii naţionale respective;
b)după îndeplinirea, la cererea Comisiei Europene, a formalităţilor menţionate la litera (a), Comisia Europeană poate continua executarea în conformitate cu legislaţia Republicii Armenia, prin sesizarea directă a autorităţii competente;
c)legalitatea deciziei care constituie titlu executoriu face obiectul controlului Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Executarea poate fi suspendată numai printr-o hotărâre a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Comisia Europeană informează autorităţile din Republica Armenia cu privire la orice decizie a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de a suspenda executarea. Soluţionarea plângerilor privind caracterul neregulamentar al executării este de competenţa instanţelor Republicii Armenia.
(4)Hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pronunţate în temeiul unei clauze compromisorii înscrise într-un contract care intră sub incidenţa prezentului capitol sunt executorii în aceleaşi condiţii.
Art. 360: Confidenţialitate
Informaţiile comunicate sau obţinute sub orice formă în temeiul prezentului capitol intră sub incidenţa secretului profesional şi beneficiază de aceeaşi protecţie ca cea acordată informaţiilor similare de legislaţia Republicii Armenia şi de dispoziţiile corespunzătoare aplicabile instituţiilor Uniunii Europene. Astfel de informaţii nu pot fi comunicate altor persoane în afara persoanelor din instituţiile Uniunii Europene, din statele membre sau din Republica Armenia ale căror funcţii le impun cunoaşterea acestora şi nici nu pot fi utilizate în alte scopuri decât asigurarea unei protecţii eficace a intereselor financiare ale părţilor.
Art. 361: Apropierea legislaţiei
Republica Armenia realizează apropierea legislaţiei sale naţionale de actele Uniunii Europene şi de instrumentele internaţionale menţionate în anexa XII în conformitate cu dispoziţiile din anexa respectivă.