Titlul iv - COOPERAREA ECONOMICĂ - Acord din 24-nov-2017 DE PARTENERIAT CUPRINZĂTOR ŞI CONSOLIDAT între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi Republica Armenia, pe de altă parte
Acte UE
Jurnalul Oficial 23L
În vigoare Versiune de la: 18 Octombrie 2024
TITLUL IV:COOPERAREA ECONOMICĂ
Art. 22
(1)Uniunea Europeană şi Republica Armenia facilitează procesul de reformă economică prin îmbunătăţirea înţelegerii comune a mecanismelor fundamentale ale economiei fiecăreia dintre ele, precum şi elaborarea şi punerea în aplicare a politicilor economice.
(2)Republica Armenia ia măsuri suplimentare pentru a dezvolta o economie de piaţă funcţională şi pentru a-şi apropia progresiv reglementările şi politicile economice şi financiare de cele ale Uniunii Europene, astfel cum a fost convenit în prezentul acord. Uniunea Europeană va sprijini Republica Armenia să instituie politici macroeconomice solide, care să vizeze inclusiv independenţa băncii centrale, stabilitatea preţurilor, soliditatea finanţelor publice şi sustenabilitatea regimului de schimb valutar şi a balanţei de plăţi.
Art. 23
În acest scop, părţile convin să poarte un dialog economic periodic care urmăreşte:
(a)schimbul de informaţii privind tendinţele şi politicile macroeconomice, precum şi privind reformele structurale, inclusiv strategiile pentru dezvoltarea economică;
(b)schimbul de cunoştinţe de specialitate şi de bune practici în domenii precum finanţele publice, cadrele politicii monetare şi ale politicii privind cursul de schimb, politica referitoare la sectorul financiar şi statisticile economice;
(c)schimbul de informaţii şi de experienţă privind integrarea economică regională, inclusiv funcţionarea uniunii economice şi monetare europene;
(d)revizuirea statutului cooperării bilaterale în domeniul economic, financiar şi statistic.
Art. 24: Mecanisme de control intern şi de audit în sectorul public
Părţile cooperează în domeniul controlului intern din sectorul public şi al auditului extern, urmărind următoarele obiective:
(a)dezvoltarea în continuare şi punerea în aplicare a sistemului de control intern din sectorul public conform principiului răspunderii manageriale descentralizate, inclusiv a funcţiei independente de audit intern pentru întregul sector public din Republica Armenia, prin apropierea cu standardele, cadrele şi orientările internaţionale general acceptate şi cu bunele practici ale Uniunii Europene, pe baza programului de reformă a controlului intern privind finanţele publice aprobat de Guvernul Republicii Armenia;
(b)dezvoltarea, în Republica Armenia, a unui sistem de inspecţie financiară corespunzător, care să completeze funcţia de audit intern, fără să se suprapună însă peste aceasta;
(c)sprijinirea unităţii centrale de armonizare a controlului intern privind finanţele publice în Republica Armenia şi consolidarea capacităţii sale de a orienta procesul de reformă;
(d)consolidarea în continuare a Camerei de Audit ca instituţie supremă de audit din Republica Armenia, în special în ceea ce priveşte independenţa sa financiară, organizaţională şi operaţională, în conformitate cu standardele de audit extern acceptate la nivel internaţional (INTOSAI), şi
(e)efectuarea schimbului de informaţii, de experienţă şi de bune practici.
Art. 25
Părţile cooperează pentru a consolida buna guvernanţă în domeniul fiscal, în vederea îmbunătăţirii în continuare a relaţiilor economice, a comerţului, a investiţiilor şi a cooperării loiale.
Art. 26
Cu trimitere la articolul 25, părţile recunosc şi se angajează să pună în aplicare principiile bunei guvernanţe în domeniul fiscal, şi anume principiile transparenţei, schimbului de informaţii şi concurenţei loiale în domeniul fiscal, la care au aderat statele membre la nivelul Uniunii Europene. În acest sens, fără a aduce atingere competenţelor Uniunii Europene şi ale statelor membre, părţile îmbunătăţesc cooperarea internaţională în domeniul fiscal, facilitează colectarea veniturilor fiscale şi elaborează măsuri în vederea punerii în aplicare eficace a principiilor bunei guvernanţe.
Art. 27
Părţile îşi dezvoltă şi îşi consolidează cooperarea în vederea îmbunătăţirii şi dezvoltării regimului fiscal şi a administraţiei fiscale din Republica Armenia, inclusiv consolidarea capacităţii de colectare şi control, asigurarea colectării eficace a impozitelor şi consolidarea combaterii fraudei fiscale şi a evitării obligaţiilor fiscale. Părţile nu fac nicio discriminare între produsele importate şi produsele naţionale similare, în conformitate cu articolele I şi III din Acordul General pentru Tarife şi Comerţ din 1994 (GATT 1994). Părţile depun eforturi pentru a consolida cooperarea şi schimbul de experienţă în combaterea fraudei fiscale şi a evitării obligaţiilor fiscale, în special a fraudei de tip "carusel", precum şi în ceea ce priveşte chestiunile referitoare la stabilirea preţurilor de transfer şi reglementările anti-offshore.
Art. 28
Părţile îşi dezvoltă cooperarea menită să ducă la politici comune în ceea ce priveşte contracararea şi combaterea fraudei şi a contrabandei cu produse supuse accizelor. Cooperarea include schimbul de informaţii. În acest scop, părţile urmăresc să îşi consolideze cooperarea în context regional şi în conformitate cu Convenţia-cadru a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii privind controlul tutunului din 2003.
Art. 30
Părţile îşi dezvoltă şi îşi consolidează cooperarea în chestiuni de statistică, contribuind prin aceasta la obiectivul pe termen lung de furnizare promptă a datelor statistice, comparabile la nivel internaţional şi fiabile. Se estimează că un sistem statistic naţional durabil, eficient şi independent din punct de vedere profesional produce informaţii relevante pentru cetăţenii, întreprinderile şi factorii de decizie din Uniunea Europeană şi din Republica Armenia, permiţându-le astfel să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Sistemul statistic naţional respectă principiile fundamentale ale statisticilor oficiale adoptate de ONU şi ţine cont de acquis-ul UE în domeniul statistic, inclusiv de Codul de bune practici al statisticilor europene, pentru a alinia producţia statistică naţională la normele şi standardele europene.
Art. 31
Cooperarea în domeniul statistic urmăreşte:
(a)consolidarea în continuare a capacităţii sistemului statistic naţional, inclusiv a cadrului juridic, a calităţii datelor şi metadatelor produse, a politicii în materie de diseminare şi a uşurinţei în utilizare, ţinând cont de utilizatorii din sectorul public şi din cel privat, de mediul academic şi de societate în general;
(b)alinierea progresivă a sistemului statistic al Republicii Armenia la normele şi practicile Sistemului Statistic European;
(c)ajustarea furnizării datelor către Uniunea Europeană, ţinând seama de aplicarea metodologiilor internaţionale şi europene relevante, inclusiv de clasificări;
(d)îmbunătăţirea capacităţii profesionale şi de gestionare a personalului statistic naţional pentru a facilita aplicarea standardelor statistice ale Uniunii Europene şi a contribui la dezvoltarea sistemului statistic al Republicii Armenia;
(e)asigurarea schimbului de experienţă cu privire la dezvoltarea know-how-ului în domeniul statistic şi
(f)promovarea asigurării şi a managementului calităţii în toate activităţile de producţie şi de diseminare a statisticilor.
Art. 32
Părţile cooperează în cadrul Sistemului Statistic European, în care Eurostat este Oficiul pentru Statistică al Uniunii Europene. Această cooperare asigură independenţa profesională a Oficiului pentru Statistică şi aplicarea principiilor prevăzute în Codul de bune practici al statisticilor europene şi vizează cu precădere următoarele domenii:
(a)statisticile demografice, inclusiv recensămintele şi statisticile sociale;
(b)statisticile agricole, inclusiv recensămintele agricole;
(c)statisticile economice, inclusiv registrele comerţului şi utilizarea surselor administrative în scopuri statistice;
(d)statisticile macroeconomice, inclusiv conturile naţionale, statisticile de comerţ exterior, statisticile balanţei de plăţi şi statisticile în materie de investiţii străine directe;
(e)statisticile în materie de energie, inclusiv bilanţuri;
(f)statisticile privind mediul;
(g)statisticile regionale şi
(h)activităţile orizontale, inclusiv asigurarea şi managementul calităţii, clasificările statistice, formarea, diseminarea şi utilizarea tehnologiilor moderne ale informaţiei.
Art. 33
Părţile fac, între altele, schimb de informaţii şi de cunoştinţe de specialitate şi îşi dezvoltă cooperarea, ţinând seama de experienţa acumulată în ceea ce priveşte reforma sistemului statistic lansată în cadrul diverselor programe de asistenţă. Eforturile sunt direcţionate către alinierea în continuare la acquis-ul UE în domeniul statistic, pe baza strategiei naţionale pentru dezvoltarea sistemului statistic al Republicii Armenia şi ţinând seama de dezvoltarea Sistemului Statistic European. În procesul de producere a datelor statistice se pune accentul pe o utilizare sporită a registrelor administrative şi pe o simplificare a anchetelor statistice, ţinându-se totodată seama de nevoia de a reduce sarcina de răspuns. Datele produse sunt relevante pentru elaborarea şi monitorizarea politicilor în domeniile-cheie ale vieţii sociale şi economice.
Art. 34
Aspectele abordate în prezentul capitol fac obiectul unui dialog regulat. În măsura în care este posibil, activităţile întreprinse în cadrul Sistemului Statistic European, inclusiv cele referitoare la formare, sunt deschise participării Republicii Armenia.
Art. 35
Apropierea progresivă a legislaţiei Republicii Armenia de acquis-ul UE în domeniul statistic se efectuează în conformitate cu Culegerea de cerinţe statistice realizată de Eurostat, actualizată în fiecare an, pe care părţile o consideră anexată la prezentul acord.