Secţiunea 2 - Mecanismul de implementare, monitorizare şi evaluare - Strategie din 2021 Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027

M.Of. 559 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2021
SECŢIUNEA 2:Mecanismul de implementare, monitorizare şi evaluare
Pentru materializarea celor patru obiective specifice şi a direcţiilor specifice de acţiune, Strategia propune un plan cadru multi-anual cu măsuri necesar a fi implementate în perioada 2021-2027. În vederea eficientizării implementării, măsurile planificate vor fi operaţionalizate prin planuri anuale de acţiuni.
Aceste planuri anuale de acţiuni, cuprinzând acţiunile ce vor fi derulate pe parcursul unui an calendaristic, vor fi actualizate în marja planului cadru multi-anual, cu luarea în considerare a noilor provocări cu care se confruntă piaţa muncii, precum şi a contextului strategic naţional şi european, respectiv prin preluarea acţiunilor restante.
De asemenea, se va avea în vedere stabilirea de obiective specifice cuantificabile, prin precizarea acolo unde este cazul a unui număr orientativ de beneficiari din fiecare grup ţintă vizat, ceea ce va permite estimarea unei alocări bugetare aferente, respectiv specificarea ordinului de mărime privind sursele de finanţare.
Planurile anuale de acţiuni vor fi elaborate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, pe baza contribuţiilor instituţiilor/entităţilor implicate, şi vor fi aprobate prin ordin al ministrului muncii şi protecţiei sociale. În cadrul planurilor anuale de acţiuni se vor stabili şi valori ţintă pentru indicatorii aferenţi măsurilor asumate prin Strategie.
Având în vedere că procesul de monitorizare şi evaluare a Strategiei se va concentra pe analiza implementării acestor planuri anuale de acţiuni, pentru asigurarea unui cadru instituţional adecvat, va fi înfiinţat un Comitet Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare, organism de lucru fără personalitate juridică. Acesta va funcţiona în conformitate cu prevederile Regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, ce se stabileşte în prima şedinţă de lucru.
Comitetul va avea în componenţă reprezentanţi ai ministerelor de resort şi ai instituţiilor din subordinea acestora, precum şi reprezentanţi ai altor entităţi cu atribuţii în implementarea strategiei, inclusiv parteneri sociali reprezentativi la nivel naţional, după cum urmează: Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Inspecţia Muncii, Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerul Educaţiei, Autoritatea Naţională pentru Calificări, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Ministerul Finanţelor, Autoritatea de Management a Programului Operaţional Capital Uman, Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale, Camera de Comerţ şi Industrie a României, Asociaţia Naţională a Comitetelor Sectoriale din România, Parteneri sociali reprezentativi la nivel naţional.
Fiecare instituţie/entitate reprezentată în Comitetul Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare va desemna, prin ordin sau decizie a conducătorului instituţiei/entităţii, o persoană responsabilă şi un supleant, la nivel de director/şef serviciu/funcţie de conducere similară, după caz, care vor monitoriza şi evalua Strategia la nivelul instituţiei/entităţii respective.
Comitetul va fi coordonat de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, prin Secretarul de Stat, care are atribuţii în domeniul politicilor de ocupare a forţei de muncă, iar secretariatul acestuia va fi asigurat de direcţia de specialitate din subordine.
Printre atribuţiile Comitetului se vor număra:
- participarea activă la monitorizarea şi evaluarea modului de implementare a planurilor anuale de acţiuni la nivelul instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale, precum şi al autorităţilor administraţiei publice locale responsabile;
- iniţierea demersurilor pentru mobilizarea resurselor necesare implementării planurilor anuale de acţiuni;
- asigurarea comunicării interministeriale, precum şi armonizarea punctelor de vedere, în implementarea Strategiei;
- formularea de recomandări şi propuneri de măsuri, în vederea asigurării coerenţei şi eficientizării procesului de implementare a planurilor anuale de acţiuni;
- aprobarea Raportului anual de monitorizare şi evaluare a implementării Strategiei.
Rezultatele proceselor de monitorizare şi evaluare se vor reflecta în cadrul Raportului anual de monitorizare şi evaluare a implementării Strategiei, elaborat de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, document care va evidenţia stadiul implementării măsurilor planificate, precum şi evoluţia principalelor variabile care afectează piaţa muncii, prin utilizarea unor criterii de comun acord acceptate în cadrul Comitetului Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare, Raportul anual va include indicatori, precum:
1.Rata de ocupare pentru grupa de vârstă 20-64 de ani;
2.Rata de ocupare în cadrul grupurilor vulnerabile - tineri, femei, lucrători în vârstă (55 - 65 ani) etc.;
3.Rata tinerilor NEET;
4.Rata şomajului pe categorii de vârstă;
5.Distribuţia populaţiei ocupate pe sectoare ale economiei naţionale şi după statutul ocupaţional;
6.Participarea şi resursele alocate pentru măsurile active de ocupare a forţei de muncă;
7.Rata de participare a adulţilor la formare profesională continuă.
Raportului anual de monitorizare şi evaluare a implementării Strategiei va fi afişat pe website-ul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
Pentru a urmări metodic progresul implementării Strategiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027, fiecare instituţie/entitate din Comitetul Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare responsabilă pentru măsuri/acţiuni specifice va avea responsabilitatea de a transmite Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale informaţii fundamentate privind implementarea acestora, astfel încât acestea să fie agregate şi procesate în cadrul Raportului anual de monitorizare şi evaluare.
Fără ca enumerarea lor să fie limitativă, entităţile responsabile cu implementarea măsurilor vor transmite MMPS informaţii cu privire la următoarele aspecte:
- Descrierea şi scopul măsurilor implementate;
- Termenele şi etapele de implementare;
- Structura responsabilă cu implementarea măsurii şi alte instituţii care au contribuit la implementarea acesteia;
- Stadiul implementării măsurii;
- Situaţia realizării indicatorilor/rezultatelor;
- Situaţia alocărilor financiare.
Având în vedere că Strategia este dezvoltată pe termen lung (o perioadă de şapte ani), obiectivele stabilite vor fi atinse treptat, în funcţie de priorităţi, iar la finalul ciclului de implementare al Strategiei, Comitetul Interinstituţional de Monitorizare şi Evaluare va proceda la elaborarea unui Raport final de evaluare a implementării Strategiei. Pentru analizarea rezultatelor implementării Strategiei vor fi utilizaţi indicatori precum:
- Indicatori de resurse şi activităţi (input) - prin care vor fi determinate resursele financiare, umane, materiale şi organizaţionale mobilizate pe parcursul implementării strategiei, precum şi procesele manageriale;
- Indicatori de ieşire (output) - care cuantifică serviciile livrate ca rezultat al implementării strategiei - exemplu: Numărul de măsuri implementate; Numărul de beneficiari ai fiecărei măsuri;
- Indicatori de rezultat - care monitorizează efectele imediate ale strategiei asupra grupurilor ţintă;
- Indicatori de impact - prin intermediul cărora vor fi monitorizate consecinţele indirecte şi pe termen lung ale implementării acestei strategii.