Secţiunea 1 - Entităţi relevante - Strategie din 2021 Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2021-2027

M.Of. 559 bis

În vigoare
Versiune de la: 31 Mai 2021
SECŢIUNEA 1:Entităţi relevante
Atingerea obiectivelor propuse se poate face doar prin mobilizarea tuturor factorilor relevanţi pe piaţa muncii, iar consultările cu partenerii sociali şi societatea civilă trebuie să capete consistenţă în acest context, parteneriatul şi dialogul social având un rol major în ceea ce priveşte noile dimensiuni ale relaţiilor industriale, cu accent pe tranziţia ecologică, digitalizare, modernizarea organizării muncii, promovarea educaţiei şi formării pe tot parcursul vieţii, creşterea ratei de ocupare, rezilienţa forţei de muncă la situaţiile de risc semnificative etc.
În plus, punerea în aplicare a Strategiei se va realiza prin partajarea competenţelor specifice instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale, precum şi autorităţilor administraţiilor publice locale implicate, aşa încât luarea deciziilor să fie cât mai aproape de grupurile ţintite.
Principalele instituţii care îşi vor conjuga eforturile în vederea implementării cu succes a Strategiei sunt:
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) - în colaborare cu ministerele şi instituţiile relevante, realizează politicile naţionale, corelate cu cele la nivel european şi internaţional, în domeniul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice.
Ministerul Educaţiei (ME) - împreună cu MMPS, asigură articularea educaţiei şi formării profesionale iniţiale şi continue cu nevoile pieţei muncii, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a Hotărârii Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări, cu modificările şi completările ulterioare.
Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID) - cu atribuţii ce decurg din preluarea activităţii şi structurilor specializate din domeniul cercetării şi inovării de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, respectiv din domeniul comunicaţiilor de la Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
Ministerul Finanţelor (MF) - contribuie la elaborarea şi implementarea strategiei în domeniul finanţelor publice, în exercitarea administrării generale a finanţelor publice, asigurând utilizarea pârghiilor financiare în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) - elaborează politici publice privind creşterea economică şi aplică strategia guvernamentală în domeniile: economie, politici industriale, competitivitate, industria de apărare, proprietate intelectuală, invenţii şi mărci, protecţia consumatorilor, infrastructura calităţii şi supravegherea pieţei, domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii, mediului de afaceri, comerţului, antreprenoriatului şi investiţiilor străine, în domeniul turismului, în concordanţă cu cerinţele economiei de piaţă şi pentru stimularea iniţiativei operatorilor economici.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) - cu rol în elaborarea şi implementarea strategiilor naţionale sectoriale în domeniile agriculturii şi producţiei alimentare, dezvoltării rurale, îmbunătăţirilor funciare, precum şi în domeniile conexe: cercetare ştiinţifică de specialitate, conservarea şi managementul durabil al solurilor şi al resurselor genetice vegetale şi animale.
Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) - asigură coerenţa cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a instrumentelor structurale, fiind structura responsabilă pentru coordonarea procesului de programare a politicii de coeziune post - 2020.
Ministerul Tineretului şi Sportului (MTS) - coordonează aplicarea strategiilor şi programelor în domeniul tineretului şi sportului.
Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) - implementează şi finanţează, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, măsurile active pentru stimularea ocupării forţei de muncă, inclusiv cele de consiliere, orientare şi formare profesională.
Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) - promovează principiul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în vederea eliminării tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex, în toate politicile şi programele naţionale, şi elaborează, coordonează şi aplică strategiile şi politicile Guvernului în domeniul violenţei domestice.
Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPCA) - exercită urmărirea modului în care sunt respectate şi promovate, de către persoanele fizice sau juridice, de drept public ori privat, drepturile persoanelor cu dizabilităţi şi drepturile copilului, precum şi respectării legislaţiei în domeniul adopţiei, asigurând totodată fundamentarea, elaborarea, supunerea spre aprobare Guvernului a documentelor de politici publice, precum şi aplicarea strategiilor şi a programelor de reformă în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, al drepturilor copilului şi al adopţiei, cu respectarea tratatelor internaţionale la care România este parte.
Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC) - elaborează, implementează şi actualizează Cadrul naţional al calificărilor şi Registrul naţional al calificărilor pe baza corelării cu Cadrul european al calificărilor şi propune ME elemente de politici şi de strategii naţionale, acte normative referitoare la sistemul naţional al calificărilor şi la dezvoltarea resurselor umane.
Inspecţia Muncii (IM) - cu rol de coordonare şi exercitare a activităţii de control în domeniul relaţiilor de muncă, securităţii şi sănătăţii în muncă şi supravegherii pieţei produselor, în vederea aplicării corecte şi unitare a dispoziţiilor legale în unităţile din sectorul public, mixt, privat şi la alte categorii de angajatori şi entităţi juridice.
Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI) - realizează şi implementează proiecte de dezvoltare instituţională şi de sistem, referitoare la învăţământul superior, cercetare, dezvoltare şi inovare, cu finanţare naţională şi internaţională, cu avizul ME.
Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) - contribuie la creşterea relevanţei sistemului de educaţie şi formare profesională iniţială în raport cu nevoile de dezvoltare socioeconomică de la nivel naţional, regional şi local, precum şi a atractivităţii acestuia, inclusiv prin coordonarea elaborării şi actualizării periodice a documentelor de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională iniţială, la nivel regional şi judeţean.
Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB) - sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei, care se organizează la nivel judeţean şi care acţionează pentru realizarea obiectivelor educaţionale prevăzute de Legea Educaţiei în domeniul învăţământului preuniversitar.
Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale (INCSMPS) - cu un aport important în fundamentarea politicilor în domenii precum: piaţa muncii, educaţia continuă, managementul resurselor umane, politici sociale şi fenomene sociale etc.
Camerele de Comerţ şi Industrie (CCI) - se implică în mod susţinut în asigurarea unui mediu de afaceri stabil, coerent şi transparent, favorabil dezvoltării durabile a economiei şi sprijină autorităţile administraţiei publice locale în scopul dezvoltării economico-sociale, inclusiv prin implicarea în cadrul unor acţiuni desfăşurate în parteneriat public-privat.
Comitetele sectoriale (CS) - participă la elaborarea strategiilor naţionale şi sectoriale în domeniul formării profesionale, precum şi la dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea şi certificarea competenţelor.
Direcţiile Judeţene pentru Sport şi Tineret (DJST) - asigură implementarea la nivel judeţean a strategiei şi politicilor Guvernului în domeniile sportului şi tineretului.
Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) - au rolul de a identifica şi de a soluţiona problemele sociale ale comunităţii din domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a oricăror persoane aflate în nevoie, prin servicii specializate pentru categoriile de persoane defavorizate.
Serviciile publice de asistenţă socială (SPAS) - funcţionează la nivelul municipiilor, oraşelor, sunt organizate în subordinea consiliilor locale şi contribuie la aplicarea politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi altor persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie socială.
Grupurile de Acţiune Locală (GAL)- structuri parteneriale constituite într-un anumit teritoriu, care reunesc reprezentanţi ai sectoarelor public, privat şi ai societăţii civile din teritoriul respectiv.
Structurile teritoriale şi locale ale administraţiei publice, structurile asociative ale administraţiei publice locale, diverse organizaţii din mediul economic, social, academic şi din societatea civilă.
Partenerii sociali (PS) cu atribuţii şi responsabilităţi, atât la nivel naţional, cât şi sectorial, prin implicarea activă în modificarea, adaptarea, respectarea şi monitorizarea măsurilor privind piaţa muncii.