Secţiunea 1 - 4.1. Crearea condiţiilor de acţiune - Strategie din 2013 naţională a României privind schimbările climatice 2013 - 2020

M.Of. 536 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 August 2013
SECŢIUNEA 1:4.1. Crearea condiţiilor de acţiune
În vederea abordării eficiente a procesului de adaptare la efectele schimbărilor climatice este necesar ca România să elaboreze politici naţionale şi programe de măsuri şi acţiuni clare la nivel naţional, regional şi local. Aceste politici şi programe trebuie să abordeze, de asemenea, problematica legată de schimbările climatice la nivelul sectoarelor economice şi domeniilor de activitate. În vederea dezvoltării optime a politicii de adaptare la efectele schimbărilor climatice, România promovează o abordare flexibilă, prin soluţionarea etapizată a problemelor generate de schimbările climatice. Succesul României în acest demers depinde de o serie de factori cheie.
Este necesară o abordare flexibilă, care să depăşească incertitudinile legate de manifestarea schimbărilor climatice. Volumul semnificativ de informaţii - aşa cum a reieşit din interviurile cu factorii interesaţi este suficient pentru un început pozitiv.
Abordarea adaptării la efectele schimbărilor climatice poate fi ajustată, împreună cu strategia şi planurile de acţiune asociate, pe măsură ce tot mai multe informaţii devin accesibile sau se reactualizează. Acolo unde este posibil, măsurile de adaptare la efectele schimbărilor climatice se vor asocia cu investiţiile şi iniţiativele existente, plecându-se de la ceea ce este deja realizat. În acelaşi timp, eficienţa şi implementarea la timp a măsurilor sunt de maximă importanţă.
Este necesară o abordare adaptivă, inovativă, una care să permită dinamicilor naturale să-şi sporească rezistenţa, în fiecare sector şi la fiecare nivel. Adaptarea implică inovaţie în domeniul tehnologiei, intervenţii fizice, relaţii administrative, acte normative noi şi găsirea de soluţii inteligente în conformitate cu caracteristicile specifice ale dinamicilor şi proceselor de dezvoltare.
Autorităţile administraţiei publice vor revizui periodic măsurile şi condiţiile de aplicare ale politicii existente din perspectiva adaptării la efectele schimbărilor climatice şi la elaborarea noilor politici, vor evalua nivelul de abordare al adaptării în elaborarea politicii respective. Aplicarea măsurilor de ASC în condiţiile de asigurare a unei dezvoltări şi creşteri economice sustenabile impune îmbunătăţirea cadrului legislativ existent, dezvoltarea instrumentelor financiare eficiente pentru aplicarea acestor măsuri precum şi o schimbare de comportament şi atitudine în ceea ce priveşte modul de consum şi modul de producţie.
Sunt necesare mai multe informaţii pentru a depăşi în mod adecvat incertitudinile existente în ceea ce priveşte schimbările climatice şi efectele acestora. Asigurarea activităţilor de cercetare aprofundată, asociată cu crearea unei baze naţionale de date cuprinzând informaţiile privind schimbările climatice reprezintă elemente esenţiale pentru fundamentarea măsurilor de adaptare la efectele schimbărilor climatice. Cu toate acestea, nu trebuie pierdută din vedere necesitatea de a promova şi dezvolta cu urgenţă măsurile de adaptare la efectele schimbărilor climatice care vor fi actualizate în concordanţă cu nivelul de informaţie, aflat în proces continuu de evoluţie.
Crearea bazei naţionale de date reprezintă un element fundamental pentru elaborarea politicilor, strategiilor şi planurilor de acţiune ASC, ea urmând să cuprindă informaţii complete privind evoluţia în viitor a factorilor climatici precum temperatura, regimul precipitaţiilor şi alţii asemenea, inclusiv variabilitatea lor şi apariţia evenimentelor meteorologice extreme. Din acest punct de vedere, scenariile disponibile în prezent cu privire la schimbările climatice pe teritoriul României necesită actualizări periodice în funcţie de evoluţia tehnică a modelelor matematice la nivel global şi regional. Rezultatele şi concluziile scenariilor climatice actualizate vor constitui o bază comună pentru cercetare, studii şi măsuri, acţiuni şi soluţii de adaptare planificate pentru diferite sisteme sectoriale şi naturale. Pentru creşterea experienţei în utilizarea modelelor eficiente aplicabile la nivel regional şi a cunoştinţelor legate de evaluarea vulnerabilităţii şi a impactului asupra sistemelor uman şi natural, va fi încurajată participarea institutelor româneşti de cercetare în elaborarea programelor internaţionale legate de impactul schimbărilor climatice şi a vulnerabilităţii diferitelor sectoare la schimbările climatice. Pentru a asigura un nivel general adecvat de informaţii şi pentru a crea sprijinul public pentru politica ASC sunt necesare eforturi suplimentare pentru a spori gradul de conştientizare în rândul instituţiilor guvernamentale şi ai reprezentanţilor sectorului privat. Consecinţele schimbărilor climatice vor fi resimţite de fiecare cetăţean şi la toate nivelurile administrative. Autorităţile administraţiei publice, companiile, ONG-urile şi cetăţenii trebuie să aibă cunoştinţe cât mai complete privind impactul socio-economic şi de mediu al schimbărilor climatice în următoarea perioadă. Cu un grad ridicat de conştientizare, toate aceste părţi vor juca un rol activ în diminuarea efectelor schimbărilor climatice. Succesul presupune iniţiativă şi energie dar şi capacitatea corespunzătoare de a acţiona.
Întrucât Guvernul nu-şi poate asuma singur responsabilitatea pentru implementarea măsurilor de adaptare la efectele schimbărilor climatice, întreaga societate trebuie să fie pregătită să răspundă solicitărilor prin parcurgerea unui proces de tranziţie de schimbare a atitudinilor şi acţiunilor, de la o abordare reactivă la una pro-activă faţă de politica total acceptată, adoptată, implementată şi continuu actualizată a Guvernului de diminuare a efectelor schimbărilor climatice. Diminuarea efectelor schimbărilor climatice va deveni la sfârşitul perioadei de tranziţie o componentă logică de gândire şi acţiune pentru dezvoltarea şi implementarea politicilor şi a deciziilor investiţionale.
Autorităţile administraţiei publice în general - şi Guvernul în special, prin MMSC - este responsabil pentru iniţierea procesului de tranziţie şi menţinerea interesului viitor în domeniul adaptării la efectele schimbărilor climatice în toate sectoarele sociale şi economice. Autorităţile administraţiei publice vor asigura desfăşurarea procesului de tranziţie prin creşterea conştientizării, dezvoltarea cunoştinţelor şi adaptarea sau introducerea instrumentelor pentru dezvoltarea, promovarea sau facilitarea adaptării la efectele schimbărilor climatice.
Un ultim aspect, dar nu mai puţin important, îl reprezintă elaborarea unei strategii ample de comunicare privind consecinţele schimbărilor climatice şi opţiunile pentru adaptare la efectele schimbărilor climatice, analiza instrumentelor legale şi economice disponibile şi re-evaluarea proiectelor mari de investiţii şi a dezvoltărilor spaţiale, care vor necesita o abordare naţională trans-sectorială.