Capitolul iii - Cooperarea instituţională - Strategie din 2013 naţională a României privind schimbările climatice 2013 - 2020

M.Of. 536 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 August 2013
CAPITOLUL III:Cooperarea instituţională
(1)În spiritul acţiunii comune care derivă din condiţiile stringente menţionate anterior, autorităţile administraţiei publice române au stabilit obiective clare şi au declarat ambiţia comună de a atinge aceste obiective, în scopul protejării României de efectele negative ale schimbărilor climatice. Acestea vor propune măsuri şi soluţii şi vor realiza acţiuni sub conducerea, îndrumarea şi coordonarea Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, în conformitate cu priorităţile naţionale şi conform politicii europene de adaptare la efectele schimbărilor climatice şi a obligaţiilor asumate de România pentru implementarea acestor politici. Urmărind principiile şi direcţiile stabilite în componenta de ASC, factorii de decizie precum şi cei care asigură aplicarea acesteia în toate sectoarele prioritare au obligaţia să colaboreze în mod eficient pentru asigurarea unui viitor sigur.
(2)ASC este elaborată având în vedere obiectivele generale incluse în Strategia Naţională pentru Dezvoltare Durabilă orizont de timp 2013-2020-2030, după cum urmează:
a)protecţia mediului prin măsuri care fac posibilă decuplarea creşterii economice de impactul negativ asupra mediului;
b)echitatea socială şi coeziunea prin respectarea drepturilor omului, a diversităţii culturale, a egalităţii între sexe şi combaterea discriminării de orice fel;
c)prosperitatea economică prin promovarea cunoştinţelor, a inovaţiei şi competitivităţii, cu scopul de a asigura standarde de viaţă înalte şi o ocupare a forţei de muncă totală şi de calitate înaltă;
d)satisfacerea responsabilităţilor internaţionale ale UE prin promovarea instituţiilor democratice în interesul păcii, securităţii, libertăţii şi a principiilor şi practicilor de dezvoltare durabilă pe glob.
(3)Prin participarea la elaborarea componentei ASC şi prin angajamentul privind implementarea ei, factorii de decizie români propun următoarele obiective:
a)integrarea măsurilor de adaptare la efectele schimbărilor climatice în legislaţia aferentă politicilor actuale şi viitoare din momentul promovării şi implementării sau după caz al modificării acesteia;
b)revizuirea tuturor strategiilor şi programelor naţionale/sectoriale, astfel încât acestea să includă cerinţele de adaptare la efectele schimbărilor climatice aferente politicilor sectoriale;
c)dezvoltarea comunicării pentru implementarea măsurilor de adaptare la nivel local; multe din deciziile care au un impact direct sau indirect asupra adaptării la efectele schimbărilor climatice sunt luate la nivel local;
d)creşterea conştientizării publicului privind necesitatea adaptării la efectele schimbărilor climatice;
e)schimbările comportamentului în societate şi la nivel comunitar prin conştientizarea problemelor existente şi viitoare.
(4)Scopul acestor obiective şi al oricăror măsuri ASC este de a minimiza efectele adverse şi a face România mai rezistentă la impactul inevitabil al schimbărilor climatice.
(5)_
Autorităţile administraţiei publice, la fiecare nivel, sunt responsabile de rezultatele măsurilor de diminuare a efectelor schimbărilor climatice în fiecare sector cu referire la protecţia împotriva inundaţiilor, calitatea vieţii, vitalitatea economică şi ecologică, vulnerabilitatea reţelelor de transport şi energie şi alte asemenea şi au datoria de a analiza şi implementa propriile măsuri, acţiuni şi soluţii de diminuare a impactului efectelor schimbărilor climatice în funcţie de responsabilităţile ce le revin, acolo unde este necesar.
Pentru a da viabilitate soluţiilor sectoriale, adaptarea va fi integrată în planificarea de dezvoltare a sectorului respectiv şi realizată prin cooperarea strânsă între factorii interesaţi.
Progresul implementării la nivel sectorial va fi raportat de ministerele de resort către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice.
Coordonarea adaptării între sectoare va fi realizată de Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice, asistat de organele sale subordonate, cărora le vor fi atribuite responsabilităţi şi atribuţii clare. Periodic, în baza progresului ştiinţific, fiecare minister relevant, în colaborare cu MMP, va actualiza ASC la nivel sectorial, luând în considerare nevoile de creştere, politica privind schimbările climatice, interesele şi priorităţile naţionale.
Ministerele de resort vor fi responsabile pentru coordonarea iniţiativelor ASC, prin implicarea factorilor interesaţi aferenţi şi a instituţiilor specializate. Va fi definită o structură organizatorică asemenea unui cadru pentru cooperarea inter-instituţională, care va asigura condiţiile de cooperare, precum şi rolul atribuit fiecărei instituţii. Responsabilităţile şi atribuţiile fiecărei instituţii vor fi convenite de comun acord de către toţi factorii interesaţi.
Guvernul va întări implicarea activă a comunităţii de afaceri şi a ONG-urilor. Factorii interesaţi din sectorul privat/ONG, precum şi cetăţenii vor fi parteneri activi ai guvernului în procesul ASC. Procesul de tranziţie de mare anvergură necesită un angajament puternic la toate nivelurile şi al tuturor părţilor. În parteneriatul cu comunitatea de afaceri, dezvoltarea inovaţiei şi a cunoştinţelor pot fi promovate mai uşor. Pentru eficientizarea abordării specifice unui domeniu se va încuraja dezvoltarea parteneriatului public-privat; de exemplu, pentru optimizarea dintre sistemul urbanistic adaptat şi reducerea emisiilor de GES.