Capitolul i - Introducere - Strategie din 2013 naţională a României privind schimbările climatice 2013 - 2020

M.Of. 536 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 August 2013
CAPITOLUL I:Introducere
(1)_
Componenta de Adaptare din Strategia naţională privind schimbările climatice pentru perioada 2013-2020 este rezultatul colaborării româno-olandeze în cadrul Proiectului G2G08/RM/6/2 "Îmbunătăţirea capacităţii efective şi dezvoltarea politicii privind adaptarea la efectele schimbărilor climatice în România". Proiectul interguvernamental a fost iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor - MMP şi Agenţia pentru Sustenabilitate, Inovaţie şi Cooperare Internaţională a Guvernului olandez - Agenţia olandeză, cu scopul de a oferi expertiză factorilor de decizie din România privind adaptarea la efectele schimbărilor climatice.
Componenta de Adaptare la efectele Schimbărilor Climatice - ASC 2013-2020 are ca scop crearea unui cadru general de acţiune şi trasarea liniilor directoare care să permită fiecărui sector, respectiv fiecărei instituţii responsabile la nivel sectorial, să elaboreze un plan propriu de acţiune în conformitate cu principiile strategice naţionale. Consultările cu sectorul public au evidenţiat faptul că una din barierele majore în implementarea măsurilor din componenta de Adaptare la efectele schimbărilor climatice este centralizarea excesivă la nivelul MMSC. Reprezentanţii tuturor sectoarelor cheie consideră că este necesară o diseminare mai largă a informaţiei existente şi transferul responsabilităţilor de la MMSC către alte ministere implicate în procesul adaptării la efectele schimbărilor climatice. În acest sens, ministerele de resort îşi vor asuma direcţia strategică generală a ASC şi rolul ce le revine în realizarea obiectivelor ASC.
Componenta actuală reprezintă un ghid pentru minimizarea efectelor adverse ale schimbărilor climatice în România formulând în acelaşi timp cadrul general de conştientizare şi de răspuns la problemele legate de schimbările climatice. Deşi multe aspecte ale schimbărilor climatice sunt asociate cu anumite niveluri de incertitudine precum cauze, efecte, prognoză şi altele asemenea, evoluţia climei este indubitabilă şi necesită acţiuni urgente.
Prin urmare, este imperativ ca România să adopte măsurile adecvate pentru a diminua impactul schimbărilor climatice pe teritoriului său şi pentru a proteja populaţia de efectele negative ale schimbărilor climatice.
Componenta de adaptare la efectele schimbărilor climatice din cadrul strategiei actuale asigură o direcţie strategică de acţiune la nivel naţional şi nu constituie un plan de acţiune propriu zis. Ea are rolul de a fundamenta principiile ce vor sta la baza elaborării planurilor şi programelor de acţiune la nivel sectorial, de a stabili obiectivele generale şi specifice ce vor trebui atinse prin măsuri şi acţiuni viitoare stabilite în funcţie de specificul concret al fiecărui sector în parte.
(2)În acelaşi timp, prezenta componentă are drept scop actualizarea Strategiei naţionale privind schimbările climatice 2005-2007 precum şi a Ghidului Naţional privind adaptarea la efectele schimbărilor climatice - elaborat în anul 2008 - prin integrarea elementelor noi apărute ca urmare a:
a)interviurilor realizate cu reprezentanţii sectoarelor prioritare;
b)integrării rezultatelor activităţii desfăşurate în cadrul atelierului de lucru interactiv privind adaptarea la efectele schimbărilor climatice, la care au participat factori de decizie din domeniul ASC;
c)actualizării sectoarelor prioritare;
d)identificării tuturor factorilor responsabili ASC;
e)evaluării nivelului de conştientizare şi informare în sectorul public privind ASC;
f)recomandărilor pentru optimizarea demersurilor de acţiune pentru ASC.
(3)_
Aceste noi elemente au rezultat ca urmare a consultărilor cu factorii interesaţi în ASC din România şi a contribuţiei experţilor olandezi în domeniul ASC. Prezentul document integrează contribuţiile, recomandările şi evaluările realizate în timpul interviurilor cu reprezentanţii sectoarelor prioritare, precum şi în timpul atelierului de lucru interactiv, în aceasta constând şi principala sa valoare adăugată.
În perioada premergătoare elaborării componentei ASC au fost realizate 12 interviuri la care au participat reprezentanţii a patru ministere, şapte institute de cercetare şi un ONG. La atelierul de lucru interactiv din data de 5 aprilie 2011 au participat 31 de persoane, reprezentând patru ministere, cinci institute de cercetare, o agenţie de aplicare a politicii, o organizaţie profesională şi un ONG. Acest proces consultativ a reprezentat atât o sursă de informare inestimabilă pentru actualizarea componentei de ASC, cât şi un exerciţiu de cooperare instituţională, esenţiale pentru întărirea cadrului instituţional existent, prin creşterea conştientizării, diseminarea informaţiei şi crearea unei reţele operaţionale ASC în România. Reflectarea opiniilor factorilor naţionali de decizie cu responsabilităţi în domeniul ASC, în elaborarea componentei de adaptare este necesară deoarece, în final, aceştia reprezintă factorii cheie care, cu susţinerea MMSC, vor promova măsuri şi acţiuni concrete la nivel sectorial în baza principiilor ce stau la baza fundamentării componentei de adaptare la efectele schimbărilor climatice.
Întrucât reducerea concentraţiei de GES în atmosferă - RCGES şi adaptarea la efectele schimbărilor climatice sunt principalele componente ale Strategiei naţionale privind schimbările climatice pentru perioada 2013-2020, acestea trebuie corelate pentru determinarea celor mai eficiente măsuri şi acţiuni din punct de vedere social şi economic şi respectiv a costurilor de aplicare în scopul minimizării efectelor schimbărilor climatice într-un orizont de timp şi cu costuri rezonabile.
RCGES şi ASC vor fi armonizate atât în scopul îndeplinirii obligaţiilor internaţionale şi europene asumate de România în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cât şi pentru a facilita dezvoltarea strategiilor sectoriale de adaptare la efectele schimbărilor climatice în vederea diminuării impactului schimbărilor climatice asupra sistemelor naturale şi antropice.