Subcapitolul 1 - _ - Strategie din 2013 naţională a României privind schimbările climatice 2013 - 2020

M.Of. 536 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 August 2013
SUBCAPITOLUL 1:
(1)_
Furnizarea şi alocarea resurselor adecvate sunt premisele necesare pentru obţinerea unui rezultat de succes al procesului de ASC. Interviurile cu factorii interesaţi au relevat faptul că lipsa resurselor umane, a cunoştinţelor şi resurselor financiare reprezintă principala cauză pentru un progres lent al ASC în România.
Autorităţile administraţiei publice române se confruntă cu o lipsă critică a personalului calificat mai ales după recentele reduceri bugetare. Acesta este, probabil, cel mai important punct de acţiune în privinţa asigurării resurselor. Formarea profesională şi implicarea specialiştilor din domeniul ASC în toate sectoarele prioritare, în special din cadrul structurii ministerelor şi instituţiilor asociate, dar şi din cadrul companiilor şi ONG-urilor, reprezintă un factor cheie pentru realizarea obiectivelor ASC.
Necesitatea existenţei unor cunoştinţe ştiinţifice mereu actuale si actualizate nu trebuie ignorată, aceasta constituind o resursă deosebit de valoroasă. Institutele de cercetare şi academice vor facilita accesul la date, pentru a avea studiile ştiinţifice necesare disponibile pentru elaborarea/implementarea măsurilor şi politicilor de planificare a ASC. Acest acces poate fi asigurat, de asemenea, prin crearea de parteneriate între aceste instituţii cu ajutorul MMSC şi menţinând fluxul de date neobstrucţionat.
Totuşi, niciuna din resursele de mai sus nu poate susţine procesul ASC în lipsa unei finanţări suficiente. Trebuie elaborate metode financiare care să conducă la investiţii şi cercetare pe termen lung şi care să poată sta la baza demarării iniţiativelor şi inovaţiilor din cadrul ASC. Acestea pot lua forma unor acorduri financiare internaţionale, programe naţionale de finanţare, parteneriate public-privat, stimulente fiscale sau alte scheme financiare inovative. Un exemplu ar fi includerea măsurilor ASC în investiţiile deja planificate şi finanţate. De exemplu, dacă un drum este planificat şi finanţat, acesta poate fi realizat în concordanţă cu politicile ASC. MMSC poate servi drept coordonator şi iniţiator al acestor metode.
Trebuie avut în vedere că în cazul ASC există un interval de timp mare între efectuarea cheltuielilor şi obţinerea de beneficii. Astfel, responsabilii schemelor financiare trebuie să aibă o viziune pe termen lung şi o percepţie cât mai corectă a evoluţiilor viitoare.
(2)Următoarele fonduri naţionale pot fi utilizate pentru a susţine iniţiativele ASC:
a)Alocări de la bugetul de stat prin bugetele ministerelor de resort cu încadrare în prevederile bugetare aprobate cu această destinaţie;
b)Fondul pentru Mediu
(3)Următoarele fonduri europene şi internaţionale pot fi utilizate pentru susţinerea iniţiativelor ASC:
a.Programe Tematice de Mediu şi Resurse Naturale
Un aspect cheie al Programelor Tematice de Mediu şi Resurse Naturale este acela de a contribui la realizarea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului prin promovarea unui mediu durabil, inclusiv stimularea adaptării la efectele schimbărilor climatice susţinând creşterea ecologică, protejând sănătatea publică şi mediul împotriva substanţelor periculoase şi creând condiţii pentru securitatea sustenabilă a alimentelor.
b.Programul Sud Est European - SEE
Obiectivul global al programului este îmbunătăţirea procesului de integrare teritorială şi economică în sud-estul Europei şi de a contribui la coeziunea, stabilitatea şi competitivitatea zonei prin dezvoltarea parteneriatelor transnaţionale şi acţiunilor comune în domenii de importanţă strategică, conformAxei prioritare 2: Protecţia şi îmbunătăţirea mediului.
c.Cadrul financiar multianual 2014-2020
Bugetul UE are un rol important în promovarea acţiunilor din domeniul schimbărilor climatice în toate sectoarele economice europene şi în catalizarea investiţiilor specifice care vor fi necesare pentru atingerea ţintelor climatice propuse la nivel european şi pentru asigurarea adaptării la efectele schimbărilor climatice. Aceste investiţii sunt legate de o gamă largă de tehnologii care au în vedere îmbunătăţirea eficienţei energetice, utilizarea surselor regenerabile de energie şi dezvoltarea infrastructurilor aferente şi adaptarea la efectele schimbărilor climatice. În acest context, este foarte util sprijinul financiar dat beneficiarilor locali pentru a implementa politicile sau strategiile potrivite, sau pentru a soluţiona probleme specifice în domenii unde impactul schimbărilor climatice este semnificativ.
(4)_
În cadrul perspectivei financiare 2014-2020, programul LIFE+ cu subprogramul pentru Acţiune Climatică se va concentra asupra proiectelor pilot şi a proiectelor demonstrative la scară mică.
Adaptarea este unul din obiectivele subprogramului Acţiune climatică care va oferi sprijin iniţiativelor care conduc la rezistenţa crescută la schimbările climatice. Asemenea acţiuni au ca scop sprijinirea elaborării sau implementării strategiilor de adaptare naţionale/regionale/locale care permit factorilor de decizie să folosească eficient cunoştinţele şi datele privind impactul schimbărilor climatice, în particular pentru planificarea legată de adaptarea la efectele schimbărilor climatice.