Secţiunea 1 - Consiliul de Mediere - Statut din 2015 al profesiei de mediator
M.Of. 570 bis
În vigoare Versiune de la: 23 Septembrie 2019
SECŢIUNEA 1:Consiliul de Mediere
Art. 50
(1)Consiliul de Mediere este organism autonom cu personalitate juridică, de interes public, cu sediul în municipiul Bucureşti, cu atribuţii de reglementare în domeniul medierii, înfiinţat în temeiul art. 17 alin. (1) din Lege. Consiliul se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor Legii, prezentului Statut şi ale Regulamentului său de organizare şi funcţionare.
(2)Consiliul este autoritatea competentă din România privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesia de mediator, ca profesie reglementată, în conformitate cu Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Consiliul îşi desfăşoară activitatea pe baza următoarelor principii: principiul viziunii globale şi unitare, principiul legalităţii, principiul imparţialităţii, principiul cooperării, principiul prevenirii, principiul parteneriatului, principiul complementarităţii, transparenţei şi dialogului social, principiul confidenţialităţii, precum şi principiul responsabilităţii.
(4)Consiliul este format din 9 membri titulari şi 3 membri supleanţi, aleşi prin vot direct şi secret de mediatorii cu drept de vot, în condiţiile prevăzute de Lege, prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
(5)Mandatul membrilor Consiliului este de 4 ani.
(6)Revocarea Consiliului sau a oricăruia dintre membrii acestuia se poate face la iniţiativa unei pătrimi din numărul mediatorilor autorizaţi, decizia fiind adoptată cu o majoritate de jumătate plus unu din numărul mediatorilor autorizaţi.
(7)Situaţiile în care calitatea de membru al Consiliului încetează în timpul exercitării mandatului, precum şi procedura revocării sunt stabilite prin Lege, prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
(8)Pot face parte din Consiliul de Mediere numai mediatorii autorizaţi care îndeplinesc condiţiile stabilite prin Lege, prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
(9)Consiliul îşi exercită mandatul până la preluarea mandatului de către noul consiliu de mediere.
Art. 51
(1)Consiliul de Mediere alege un preşedinte şi un vicepreşedinte şi desemnează dintre membrii săi o comisie cu activitate permanentă, care pregăteşte lucrările Consiliului. Durata mandatului membrilor comisiei este de 2 ani.
(2)În structura Consiliului funcţionează un secretariat tehnic, alcătuit dintr-un număr de persoane stabilit prin organigramă şi aprobat de Consiliu.
(3)Structura şi atribuţiile comisiei prevăzute la alin. (1) şi ale secretariatului tehnic prevăzut la alin. (2) se stabilesc prin Lege, prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
(4)Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului de mediere au dreptul la o indemnizaţie lunară, în condiţiile stabilite prin Lege, prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
Art. 52
(1)Consiliul se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui.
(2)Şedinţele Consiliului se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 7 membri şi sunt publice, cu excepţia cazului în care membrii săi hotărăsc altfel.
(3)În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor care îl compun.
(4)La lucrările Consiliului pot fi invitate să participe persoane din orice alte instituţii sau organisme profesionale, a căror consultare este necesară pentru luarea măsurilor sau pentru adoptarea hotărârilor Consiliului.
Art. 53
Consiliul are următoarele atribuţii principale:
1.promovează activitatea de mediere şi reprezintă interesele mediatorilor autorizaţi în scopul asigurării calităţii serviciilor din domeniul medierii, conform prevederilor Legii, prezentului Statut, Hotărârilor şi Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere;
2.protejează onoarea şi prestigiului profesiei, precum şi respectarea normelor de reglementare a profesiei;
3.elaborează standardele de formare în domeniul medierii, pe baza celor mai bune practici internaţionale în materie precum şi standardele de formare în domeniul SAL.
4.autorizează programele de formare profesională iniţială şi continuă, precum şi pe cele de specializare a mediatorilor;
5.întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de formare profesională care au obţinut autorizarea;
6.autorizează mediatorii, în condiţiile prevăzute de lege, de prezentul statut şi de procedura stabilită prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere;
7.hotărăşte asupra reducerii perioadei primei etape de pregătire profesională continuă;
8.cooperează, prin intermediul Sistemului de informare în cadrul pieţei interne, cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană, în vederea asigurării controlului mediatorilor şi a serviciilor pe care aceştia le prestează, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009;
9.întocmeşte şi actualizează tabloul mediatorilor autorizaţi;
10.ţine evidenţa birourilor mediatorilor autorizaţi;
11.supraveghează respectarea standardelor de formare în domeniul medierii;
12.eliberează documentele care atestă calificarea profesională a mediatorilor;
13.adoptă Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de răspundere disciplinară a acestora;
14.ia măsuri pentru respectarea prevederilor conţinute de Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi aplică normele privind răspunderea disciplinară a acestora;
15.face propuneri pentru completarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
16.adoptă regulamentul privind organizarea şi funcţionarea sa;
17.organizează alegerile pentru următorul Consiliu de Mediere şi elaborează procedurile de organizare a alegerilor. Declanşarea procedurii de organizare a alegerilor se face cu 6 luni înainte de expirarea mandatului Consiliului de Mediere la acea dată;
18.mandatează organele de conducere a C.P.M.J. şi a reprezentantului ales al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar, în baza unui contract de mandat, cu atribuţiile precizate în prezentul Statut;
19.numeşte organele de conducere a C.P.M.J. şi reprezentantul Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar în situaţiile în care nu se depun candidaturi sau locurile au rămas vacante;
20.aprobă planul de activitate anual al organelor de conducere a C.P.M.J.;
21.sprijină, coordonează, supraveghează şi controlează activitatea desfăşurată de organele de conducere a C.P.M.J. şi a reprezentanţilor aleşi/numiţi ai Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă Curtea de Apel;
22.revocă în caz de neîndeplinire din culpa a mandatului conferit, organele de conducere a C.P.M.J. (preşedintele şi vicepreşedinţii) precum şi pe reprezentantul ales/numit al Comisiei privind relaţia cu sistemul judiciar de pe lângă Curtea de Apel;
23.soluţionează sesizările făcute împotriva hotărârilor organelor de conducere a C.P.M.J.;
24.îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 54
Consiliul de Mediere îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare din venituri proprii, după cum urmează:
a)taxele provenind din autorizarea mediatorilor;
b)donaţii, sponsorizări, finanţări şi alte surse de venit, dobândite în condiţiile legii;
c)încasări din vânzarea publicaţiilor proprii;
d)sumele provenind din amenzile aplicate ca sancţiuni disciplinare;
e)alte sume rezultate din activitatea Consiliului, stabilite prin prezentul Statut, Hotărârile şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.