Secţiunea 1 - Dobândirea calităţii de mediator - Statut din 2015 al profesiei de mediator

M.Of. 570 bis

În vigoare
Versiune de la: 23 Septembrie 2019
SECŢIUNEA 1:Dobândirea calităţii de mediator
Art. 4
(1)Mediatorul este persoana specializată şi aptă să faciliteze negocierile dintre părţile aflate într-un conflict şi să le sprijine pentru soluţionarea conflictului, prin metode şi tehnici specifice profesiei care trebuie să servească exclusiv intereselor legitime şi obiectivelor urmărite de părţile aflate în conflict.
(2)Profesia de mediator se exercită numai de către mediatorii autorizaţi, care constituie Corpul Profesional al Mediatorilor din România, înscrişi în Tabloul Mediatorilor, la secţiunea "activi", întocmit şi publicat de Consiliu.
(3)Exercitarea profesiei de mediator de către persoanele care nu au dobândit calitatea de mediator, autorizat în condiţiile Legii, sau cărora le-a încetat calitatea de mediator, constituie infracţiune şi se sancţionează potrivit legii penale.
(4)Exercitarea profesiei de mediator este compatibilă cu orice altă activitate sau profesie, cu excepţia incompatibilităţilor prevăzute prin legi speciale.
Art. 5
Poate deveni mediator persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)are capacitate deplină de exerciţiu;
b)are studii superioare;
c)are o vechime în muncă de cel puţin 3 ani;
d)este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activităţi;
e)se bucură de o bună reputaţie şi nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni de natură să aducă atingere prestigiului profesiei;
f)a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor şi a promovat examenul de evaluare sau un program postuniversitar de nivel master în domeniu, acreditat conform legii şi avizat de Consiliu, în condiţiile legii şi ale Standardului de formare a mediatorului;
g)a fost autorizată ca mediator, în condiţiile legii şi prezentului statut.
Art. 6
(1)Persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 sunt autorizate ca mediatori de către Consiliu după achitarea taxei de autorizare, al cărei cuantum este stabilit prin Hotărârea Consiliului.
(2)Cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene, posesori ai unui document de calificare în profesia de mediator, obţinut în unul dintre aceste state, dobândesc, în contextul dreptului de stabilire, accesul la profesie în România, după recunoaşterea acestor documente de către Consiliu conform Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Documentele de calificare obţinute în profesia de mediator în alt stat decât România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană de către persoanele prevăzute la alin. (2) se recunosc în condiţiile prevăzute la alin. (5), care se aplică în mod corespunzător. Dacă abilităţile şi cunoştinţele nu corespund cerinţelor de calificare prevăzute de legea română, Consiliul ia în considerare şi experienţă profesională dobândită de solicitant şi îi poate cere să dovedească faptul că îndeplineşte toate aceste cerinţe.
(4)Prevederile alin. (2) şi (3) se aplică şi cetăţenilor români, posesori ai documentelor de calificare în profesia de mediator, obţinute într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, ori într-un stat terţ, după caz.
(5)Cetăţeanul unui stat terţ, care a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor în străinătate sau care a dobândit calitatea de mediator în străinătate şi doreşte să desfăşoare activitate de mediere cu caracter permanent în România, dobândeşte acces la profesie în următoarele condiţii:
a)prezintă titlul de studii, însoţit de atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;
b)prezintă conţinutul programei de formare parcurse, inclusiv durata pregătirii şi, după caz, documentele care atestă dobândirea calităţii de mediator. Consiliul evaluează conţinutul programei de formare prezentate, inclusiv durata pregătirii, comparând cunoştinţele şi abilităţile atestate de aceste documente cu cerinţele stabilite conform legii române şi hotărăşte, dacă este cazul, accesul în profesie. Condiţiile de echivalare ori compensare a calificării, în situaţia în care cunoştinţele şi abilităţile atestate nu corespund cerinţelor de calificare prevăzute de legea română, vor fi stabilite prin hotărârile şi deciziile Consiliului.
(6)Mediatorul străin poate desfăşura în România activitatea de mediere cu caracter ocazional, sub forma prestării de servicii, în baza documentului care atestă că exercită legal această profesie în statul de origine sau de provenienţă, fiind exceptat de la cerinţele de autorizare şi de înscriere prevăzute în lege, având însă obligaţia înştiinţării, în scris, a Consiliului cu privire la desfăşurarea acestei activităţi.
(7)Cetăţenii altor state ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene, posesori ai unui document de calificare ca mediator, obţinut în unul dintre aceste state sau în România, dobândesc calitatea de mediator în România, în condiţiile prevăzute la alin. (2)-(6).
(8)Cetăţenii prevăzuţi la alin. (7), care au dobândit calitatea de mediator în România, pot desfăşura activitatea de mediere cu caracter permanent în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, dacă în aceste state dobândirea acestei calităţi nu este reglementată, în baza documentului care atestă că exercită legal această profesie în România.
(9)Pentru mediatorii autorizaţi în condiţiile art. 5, documentul de calificare prin care se atestă dobândirea competenţelor profesionale ca mediator este eliberat de către Consiliu în condiţiile stabilite de standardele de formare în domeniul medierii.
(10)În cazul în care este necesară verificarea documentelor depuse în vederea autorizării, aceasta se poate realiza şi prin Sistemul de informare în cadrul pieţei interne, în condiţiile legii.
Art. 7
(1)Primirea în profesia de mediator presupune parcurgerea etapei de autorizare, prin care se dobândeşte calitatea de mediator, iar exercitarea profesiei presupune parcurgerea primei etape de pregătire profesională continuă conform art. 42 din prezentul Statut.
(2)Autorizarea mediatorului se realizează în baza cererii individuale adresate Consiliului, depusă la C.P.M.J. din raza teritorială unde îşi are sediul principal. Organele de conducere ale C.P.M.J. vor verifica îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5, lit. a)-f) sau, după caz, condiţiile art. 8 alin. (2)-(6) din Lege şi vor transmite dosarul de autorizare complet, în baza unui referat, Consiliului pentru autorizare.
(3)Cererea formulată de persoana care doreşte să fie primită în profesie se adresează preşedintelui Consiliului şi se depune sau, după caz, se comunică în două exemplare, personal, prin mandatar sau prin poştă, însoţită de următoarele documente:
a)actul de identitate - în copie certificată;
b)certificat de naştere - în copie certificată;
c)certificat de căsătorie - în copie certificată (în cazul schimbării numelui);
d)diplomă de licenţă/titlu de studii însoţit de atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice - copie legalizată;
e)documente care atestă pregătirea ca mediator, după caz, în fotocopie, respectiv:
1.e.1) certificatul de absolvire a cursului de formare ca mediator obţinut în condiţiile Legii, emis de Consiliu şi completat de furnizorul de formare autorizat; sau
2.e.2) dovada absolvirii unui program postuniversitar de nivel master în domeniul medierii, acreditat conform Legii şi autorizat de Consiliu; sau
3.e.3) hotărârea Consiliului de Mediere privind echivalarea pregătirii ca mediator, în cazul persoanelor care se încadrează în prevederile art. 8 şi 72 din Lege;
f)adeverinţă medicală cu menţiunea "Apt pentru profesia de mediator" eliberată de medicul de medicina muncii sau, după caz, adeverinţa medicala eliberată de medicul de familie, cu menţiunea "Clinic sănătos" şi precizarea ca include şi un examen efectuat de un medic specialist în psihiatrie, în termen de valabilitate la data depunerii cererii - în original;
g)cazierul judiciar în termen de valabilitate la data depunerii cererii la Consiliu, pentru cetăţenii români sau declaraţie pe proprie răspundere în forma autentică, pentru cetăţenii străini - în original;
h)dovada vechimii în muncă - în copie certificată;
i)dovada plaţii taxei de autorizare - în copie;
j)2 fotografii tip act de identitate pentru legitimaţie;
k)actele de înfiinţare a formei de exercitare a profesiei de mediator aleasă, în două exemplare - în original;
l)declaraţia solicitantului că nu se află în nici unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 13 din Lege ori că înţelege să renunţe la orice stare de incompatibilitate, în cel mult trei luni de la data emiterii deciziei de primire în profesia de mediator - în original;
m)dovada spaţiului pentru sediul profesional, în copie certificată, care poate fi: contract de comodat, contract de închiriere sau subînchiriere, asociere în participaţiune etc.
(4)Persoanele prevăzute la pct. (3) primesc dovada depunerii cererii, respectiv numărul de înregistrare din registrul de intrări-ieşiri al Consiliului.
(5)Cetăţenii români sau străini care au absolvit cursuri înainte de apariţia legii sau prin parcurgerea unor programe de formare într-un stat terţ vor depune la sediul C.P.M.J. o cerere însoţită de documentele care atestă parcurgerea programului de formare, precum şi programa acestuia, cereri care vor fi analizate în conformitate cu Procedura de echivalare sau compensare prevăzută de Lege. În toate cazurile, dosarele vor fi trimise la Consiliu, care va emite o hotărâre individuală cu privire la îndeplinirea sau neîndeplinirea condiţiilor de echivalare sau compensare.
(6)Hotărârea Consiliului cu privire la un program de formare ca mediator, evaluat în condiţiile art. 72 alin. (2) din Lege, se aplică tuturor cererilor formulate de persoane care au parcurs acelaşi program de formare.
(7)Persoanele interesate pot depune personal sau prin curier la sediul C.P.M.J. cererile de autorizare ori de echivalare a pregătirii ca mediator.
(8)Documentele anexate cererii în copie vor fi certificate de solicitant drept conforme cu originalul şi vor fi semnate de acesta.
(9)În toate cazurile, Consiliul va analiza doar cererile care sunt însoţite de toate documentele solicitate prin formularul tipizat de cerere, iar documentele depuse la Consiliu nu se restituie.
(10)În termen de 60 de zile de la data primirii cererii de la C.P.M.J., Consiliul adoptă o hotărâre privind aprobarea sau respingerea acesteia. Termenul de comunicare este de 10 zile calendaristice de la data adoptării hotărârii.
(11)În vederea înscrierii în Tabloul mediatorilor, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la pct. (3) pot depune odată cu documentaţia de autorizare şi o cerere, conform anexei la prezentul statut, însoţită de următoarele documente:
a)declaraţie pe propria răspundere cu privire la înregistrarea în evidenţele fiscale a activităţii de mediere şi a formei de exercitare a profesiei de mediator, conform anexei la prezentul statut, în original;
b)declaraţia pe propria răspundere privind datele de înscriere în Tabloul mediatorilor, conform anexei la prezentul statut, în original.
(12)Odată cu constatarea îndeplinirii condiţiilor de autorizare ca mediator şi a avizării unei forme de exercitare a profesiei conform prezentului Statut, pentru solicitanţii care au depus şi documentaţia de la pct. (11), Consiliul dispune prin aceeaşi hotărâre şi asupra înscrierii în Tabloul mediatorilor, în termen de 30 de zile.
(13)Până la emiterea autorizaţiei şi înscrierea în Tabloul mediatorilor, persoanele pentru care s-a emis o hotărâre conform pct. (3) vor fi înscrise pe o listă publicată pe portalul web al Consiliului.
Art. 8
(1)Comisia permanentă analizează conţinutul documentelor şi face recomandări argumentate Consiliului, de admitere sau respingere a fiecărei cereri.
(2)Consiliul ia act de propunerile Comisiei permanente şi hotărăşte admiterea sau respingerea cererilor conform propunerilor formulate de Comisia permanentă.
(3)Autorizaţia se eliberează solicitantului la sediul C.P.M.J. unde are sediul profesional, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data constatării îndeplinirii de către acesta a tuturor condiţiilor stabilite de lege şi de hotărârile şi deciziile Consiliului.
(4)Termenul poate fi prelungit o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse iniţial nu este afectată de această prelungire. Prelungirea termenului de autorizare, precum şi durata acestei prelungiri se motivează în mod corespunzător şi se notifică solicitantului înainte de expirarea termenului iniţial.
(5)În cazul în care solicitantul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul statut sau cererea formulată de acesta nu este însoţită de actele doveditoare, Consiliul comunică persoanei interesate email sau prin poştă, prin intermediul C.P.M.J., refuzul motivat de autorizare sau, după caz, necesitatea completării dovezilor impuse de lege.
(6)Oricare dintre membrii Consiliului poate solicita, motivat în scris, reevaluarea unei cereri de către Comisia permanentă. Solicitarea motivată se consemnează în procesul-verbal de şedinţă şi se transmite solicitantului prin intermediul C.P.M.J., în maximum 15 zile, spre ştiinţă.
(7)Hotărârea de refuz, respectiv de retragere a autorizaţiei de mediator poate fi atacată mai întâi la Consiliul de Mediere, iar hotărârea adoptata de Consiliul de Mediere, la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu procedura prevăzută de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Legitimaţia şi autorizaţia de mediator se eliberează solicitantului direct sau prin mandatar, în cel mult 30 de zile calendaristice de la data constatării îndeplinirii de către acesta a tuturor condiţiilor stabilite de lege.
(9)Pentru mediatorii autorizaţi înscrişi în Tabloul mediatorilor, Consiliul emite legitimaţia de mediator, conform modelului publicat pe portalul web al Consiliului şi aplică o viză anuală care certifică faptul că aceştia au achitat taxa anuală profesională. În cazul achitării în tranşe a taxei profesionale, Consiliul vizează legitimaţia. În cazul în care, după vizarea legitimaţiei, tranşele din taxă nu mai sunt achitate, vizarea pe anul următor a legitimaţiei se face numai după achitarea la zi a taxei profesionale pe anul anterior.