Secţiunea 5 - Standardul 5 - Implementarea planului de îngrijire şi asistenţă - Standarde din 2023 - STANDARDE MINIME DE CALITATE privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice

M.Of. 1173

În vigoare
Versiune de la: 22 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 5:Standardul 5 - Implementarea planului de îngrijire şi asistenţă
(1)MC/RC coordonează şi monitorizează implementarea planului de îngrijire şi asistenţă şi actualizează planul de intervenţie.
(2)Rezultat: Persoanele vârstnice care au dreptul la asistenţă socială stabilită conform Legii nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, primesc serviciile sociale în conformitate cu nevoile identificate, într-un mod integrat, limitându-se problemele care pot apărea din cauza fragmentării serviciilor, coordonarea neadecvată între diverşi furnizori de servicii şi lipsa personalului.
(3)Cerinţe minime
1.MC coordonează echipa multidisciplinară pentru cazurile al căror management îl asigură, urmărind, în acelaşi timp, intervenţiile particularizate pentru fiecare beneficiar, indiferent că sunt realizate de unul sau mai multe centre/unul sau mai mulţi furnizori, în situaţia serviciilor organizate în reţea, ţinând cont de evaluarea nevoilor specifice ale acestuia.
2.MC analizează documente din dosarul personal al beneficiarului, are întâlniri cu beneficiarul/reprezentantul legal, cu profesioniştii implicaţi, cu membri ai familiei, ai personalului, din comunitate etc.
3.MC organizează şi coordonează şedinţe de caz în care, împreună cu membrii echipei implicate, se asigură că beneficiile, activităţile şi serviciile recomandate răspund nevoilor reale şi priorităţilor beneficiarului.
4.MC identifică persoanele responsabile în furnizarea activităţilor şi serviciilor şi trece în fişa de monitorizare numele complet şi datele de contact ale acestora.
5.MC face propuneri către FSS pentru echipa multidisciplinară sau pentru intervenţii specializate suplimentare.
6.Pe baza fişelor de monitorizare decide revizuirea PIA şi face propuneri concrete de completare/modificare.
7.MC aduce la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situaţia beneficiarului.
8.MC/RC din cadrul centrului de servicii sociale întocmeşte fişele de monitorizare a implementării PIA.
9.FSS transmit trimestrial SPAS în a cărui rază teritorială locuieşte beneficiarul raportul cu privire la rezultatele implementării PIA; modelul raportului cu privire la rezultatele implementării PIA este prevăzut în anexa nr. 5 care face parte integrantă din prezentele standarde. În situaţia în care FSS are încheiat un contract de servicii sociale în baza prevederilor art. 141 alin. (3) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, raportarea se realizează conform prevederilor contractului de servicii sociale, cel puţin lunar.
10.SPAS, prin MC, ţine baza de date cu serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice care au domiciliul pe raza teritorială a acestuia.
11.Aplicarea managementului de caz în cadrul centrelor de servicii sociale presupune, conform standardelor minime de calitate privind serviciile sociale, desemnarea de către FSS a MC/RC, cu rol în coordonarea şi monitorizarea implementării măsurilor din PIA, indiferent că sunt realizate de unul sau mai multe centre/unul sau mai mulţi furnizori, în situaţia serviciilor organizate în reţea, precum şi comunicarea cu şi raportarea către SPAS.
12.MC susţine "cauza beneficiarului" prin promovarea nevoilor, intereselor şi priorităţilor acestuia în relaţia cu familia, grupul informal din jurul său, membrii din comunitate, personalul implicat.
13.MC urmăreşte ca, prin acţiunile, activităţile şi serviciile sociale, persoana vârstnică să trăiască o viaţă independentă cât mai mult timp posibil pe măsură ce îmbătrâneşte şi să îmbunătăţească accesul acesteia la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată.
14.MC comunică cu şi sprijină beneficiarul/reprezentantul legal în realizarea demersurilor necesare pentru implementarea Planului de intervenţie şi a planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă.
15.MC explică beneficiarului/reprezentantului legal prevederile din contractul/contractele de servicii, în mod deosebit pe cele referitoare la responsabilităţi şi la condiţiile de modificare şi reziliere.
16.MC stabileşte, împreună cu beneficiarul şi profesioniştii implicaţi, priorităţile şi ordinea acordării serviciilor.
17.MC încurajează beneficiarul să îşi exprime opiniile cu privire la toate aspectele care îl privesc.
18.MC mediază relaţia dintre beneficiar/reprezentant legal şi profesionişti, atunci când este cazul.
19.Trimestrial, MC elaborează un raport individual de activitate, pe care îl transmite, până în data de 5 a lunii următoare, în atenţia FSS. Raportul de activitate a MC cuprinde cel puţin secţiunile: numărul de cazuri pentru care a fost desemnat, probleme în relaţionarea cu beneficiarul/reprezentantul legal şi/sau profesioniştii implicaţi în implementarea planului de intervenţie/planului de îngrijire şi asistenţă, rezultate obţinute, propuneri.
20.SPAS/FSS include rapoartele trimestriale de activitate a MC în dosarul profesional al acestuia.
21.SPAS/FSS arhivează dosarele MC în conformitate cu procedurile interne.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. MC a elaborat şi transmis trimestrial raportul propriu de activitate către SPAS/FSS.
Im. 2. Minutele întâlnirilor de lucru şi notele de informare/sesizare sunt arhivate în dosarul de caz.
Im. 3. SPAS/FSS a arhivat rapoartele de activitate a MC în conformitate cu procedurile interne.
Im. 4. SPAS a actualizat baza de date cu persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale.