Secţiunea 3 - Standardul 3 - Evaluarea complexă a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă - Standarde din 2023 - STANDARDE MINIME DE CALITATE privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
M.Of. 1173
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 3:Standardul 3 - Evaluarea complexă a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă
(1)MC identifică toţi/toate specialiştii/instituţiile care ar trebui să participe la evaluarea complexă şi elaborează planul de îngrijire şi asistenţă pe baza rezultatelor evaluării complexe.
(2)Rezultat: Persoanele vârstnice încadrate într-un grad de dependenţă, potrivit Grilei de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, au un plan de îngrijire şi asistenţă elaborat pe baza rezultatelor evaluării complexe şi ţinând cont de toate informaţiile disponibile, prin preocuparea MC.
(3)Cerinţe minime
1.În condiţiile în care evaluarea iniţială evidenţiază existenţa unor nevoi speciale pentru a căror rezolvare se impune participarea unei echipe interdisciplinare şi/sau implicarea altor instituţii, asistentul social din SPAS face demersurile pentru efectuarea evaluării complexe şi participă la realizarea acesteia.
2.Personalul de specialitate din cadrul echipelor interdisciplinare, în activitatea de evaluare desfăşurată, utilizează, de regulă, instrumente şi tehnici standardizate, specifice domeniului propriu de activitate.
3.La realizarea evaluării complexe sunt respectate prevederile art. 49 şi 98 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
4.Rezultatul evaluării complexe se consemnează, prin grija MC, în fişa de evaluare sociomedicală prevăzută în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare.
5.Rezultatele evaluării complexe se comunică, în scris, în toate cazurile, în termen de 5 zile, serviciului public de asistenţă socială din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale care a efectuat evaluarea iniţială, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
6.Planul de îngrijire şi asistenţă se elaborează împreună cu beneficiarul, cu respectarea prevederilor art. 50 din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi cuprinde informaţii despre beneficiar/reprezentant legal, nevoile specifice evaluate, detalii despre beneficiile şi serviciile recomandate şi furnizorii acestora, secţiunea privind pregătirea şi transferul beneficiarului, rezultatele aşteptate pe o durată estimată de timp, organizarea revizuirii şi monitorizării planului, intervenţia în caz de urgenţă, obiective, termene de realizare a acestora şi acţiuni care trebuie realizate pentru atingerea acestor obiective, activităţile pentru fiecare parte implicată în implementarea planului - persoana beneficiară, familia/reprezentanţii legali, îngrijitorii informali, furnizorul/furnizorii de servicii sociale, asistentul medical comunitar, medicul de familie, furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu etc., măsuri concrete de activare a resurselor din jurul său sau din comunitate etc. Modelul planului de îngrijire şi asistenţă este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentele standarde.
7.Planul de îngrijire şi asistenţă este redactat într-un limbaj comun, accesibil şi este datat şi semnat de beneficiar/reprezentantul legal, MC, specialiştii implicaţi şi, după caz, de îngrijitorii informali.
8.Beneficiarului i se prezintă lista furnizorilor acreditaţi de servicii existenţi, care pot acoperi total sau parţial nevoile identificate. Beneficiarul are dreptul să aleagă în mod liber dintre furnizorii de servicii acreditaţi.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. Evaluarea autonomiei funcţionale s-a realizat la domiciliul persoanei de o echipă mobilă de evaluatori sau la patul bolnavului, în cazul persoanelor asistate în unităţi sanitare.
Im. 2. Conţinutul fişei sociomedicale respectă modelul prevăzut în Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 886/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Im. 3. Fişa de evaluare sociomedicală se găseşte în dosarul de caz.
Im. 4. Planul de îngrijire şi asistenţă se găseşte în dosarul de caz, cu dovada că un exemplar a fost înmânat persoanei beneficiare.