Secţiunea 2 - Standardul 2 - Evaluarea iniţială a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de intervenţie - Standarde din 2023 - STANDARDE MINIME DE CALITATE privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice

M.Of. 1173

În vigoare
Versiune de la: 22 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 2:Standardul 2 - Evaluarea iniţială a nevoilor persoanei vârstnice şi elaborarea planului de intervenţie
(1)_
MC identifică toate aspectele legate de starea şi nevoile specifice ale persoanei vârstnice ca posibil beneficiar de asistenţă socială.
Evaluarea persoanei vârstnice în vederea acordării asistenţei sociale şi întocmirea planului de intervenţie, respectiv a PIA se realizează cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 44, 47, art. 48 alin. (1) şi (2), art. 50 şi 98 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Rezultat: Persoanele vârstnice care au nevoie de suport sunt evaluate de asistentul social şi au un plan de intervenţie care conţine măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, precum şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul. Planul de intervenţie este revizuit pe baza informaţiilor rezultate din procesul de evaluare complexă.
(3)Cerinţe minime
1.Pe parcursul procesului de evaluare, MC implică persoana vârstnică şi, după caz, alte persoane apropiate acesteia, într-un proces continuu de colectare a informaţiilor şi de luare a deciziilor pentru a ajuta persoana vârstnică să îşi identifice obiectivele, să îşi înţeleagă punctele forte şi dificultăţile.
2.În vederea obţinerii de informaţii privind situaţia persoanei vârstnice dependente, MC utilizează competenţele de evaluare a nevoilor, de înţelegere a problemelor beneficiarilor, competenţele de analiză şi documentare şi de stabilire a obiectivelor şi planurilor de intervenţie, descrise în Codul de bună practică al asistentului social, adoptat prin Hotărârea Congresului Naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali nr. 2/2019.
3.Evaluarea situaţiei acoperă toate aspectele vieţii beneficiarului şi are în vedere şi identificarea nevoii urgente de intervenţie conform modelului fişei de evaluare iniţială prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele standarde.
4.În cadrul procesului de evaluare iniţială, persoana primeşte gratuit informaţiile referitoare la riscurile sociale şi drepturile de protecţie socială de care poate beneficia, precum şi, după caz, consilierea necesară în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate. Setul minim de informaţii puse la dispoziţia persoanei beneficiare în cadrul consilierii iniţiale este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele standarde.
5.Planul de intervenţie cuprinde măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, precum şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul. Modelul planului de intervenţie este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele standarde.
6.Planul de intervenţie este completat/revizuit pe baza informaţiilor rezultate din procesul de evaluare complexă.
7.MC evaluează resursele de care dispune beneficiarul şi/sau grupul informal din jurul său pentru a pune în practică activităţile şi serviciile recomandate, utilizând ca tehnici de lucru: interviul, vizita, observaţia, convorbirea telefonică, genograma, ecomapa, altele.
8.MC identifică/coordonează procesul de identificare a serviciilor sociale, medicale, de locuire etc., care există în localitatea în care stă beneficiarul şi/sau în proximitate, inclusiv modul în care persoana vârstnică poate avea acces la aceste servicii.
9.În situaţia în care cazul este referit de către FSS, evaluarea are loc în maximum 15 zile de la referirea cazului.
10.MC consemnează rezultatele evaluării în fişa de evaluare iniţială şi în ancheta socială etc.
11.MC recomandă ca beneficiarul să participe la realizarea unei evaluări complexe, în sensul completării evaluării din perspectiva asistenţei sociale cu alte perspective considerate utile: psihologică, medicală, psihiatrică etc.
12.MC sprijină beneficiarul în realizarea unei noi evaluări în vederea încadrării în grad de dependenţă, după caz.
13.MC sprijină beneficiarul în identificarea activităţilor, serviciilor sau măsurilor necesare în funcţie de rezultatele evaluării/evaluărilor.
14.MC participă, împreună cu echipa multidisciplinară, la revizuirea periodică a PIA pentru beneficiarul din sistemul rezidenţial.
15.MC completează fişa de identificare a riscurilor cu informaţii privind suspiciunea de risc/vulnerabilitate/dificultate a persoanei. MC completează "Nu este cazul." în situaţia în care nu a identificat astfel de informaţii.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. Conţinutul fişei de evaluare iniţială şi al anchetei sociale respectă cerinţele minime ale standardului de calitate.
Im. 2. Fişa de evaluare iniţială şi ancheta socială se găsesc în dosarul de caz.
Im. 3. Planul de intervenţie iniţial şi, după caz, revizuit se găseşte în dosarul de caz şi dovada că un exemplar a fost înmânat persoanei beneficiare.