Secţiunea 1 - Standardul 1 - Identificarea şi consilierea iniţială - Standarde din 2023 - STANDARDE MINIME DE CALITATE privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
M.Of. 1173
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 1:Standardul 1 - Identificarea şi consilierea iniţială
(1)SPAS utilizează o metodologie de evaluare a nevoilor de servicii sociale şi de identificare a cazurilor şi asigură consilierea iniţială a persoanelor vârstnice.
(2)Rezultat: Persoanele vârstnice care au nevoie de suport sunt identificate şi consiliate de asistentul social.
(3)Cerinţe minime
1.SPAS publică pe pagina de internet proprie/a primăriei/unităţii administrativ-teritoriale informaţii destinate publicului cu privire la dreptul la asistenţă socială al persoanelor vârstnice şi serviciile sociale disponibile în comunitate.
2.SPAS/FSS identifică un caz prin cel puţin una dintre următoarele forme:
a)telefonul vârstnicului;
b)cererea persoanei vârstnice/reprezentanţilor legali ai acestei depusă la SPAS/FSS pentru servicii sociale sau pentru venit minim de incluziune;
c)informarea primită de la un FSS cu privire la:
(i)încheierea unui contract de servicii sociale pentru prestarea unor servicii sociale persoanei vârstnice;
(ii)suspendarea acordării serviciilor pe perioadă determinată;
(iii)încetarea acordării serviciilor;
d)referirea din partea asistentului medical comunitar, din partea unui alt serviciu public sau a unei organizaţii private;
e)autosesizarea SPAS/FSS;
f)sesizarea din partea îngrijitorilor informali.
3.SPAS/FSS înregistrează solicitările conform sistemului propriu de înregistrare, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Registrul de evidenţă a persoanelor beneficiare trebuie să fie protejat împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluţia de securitate trebuie să asigure securitatea şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale cetăţenilor existente în bazele de date.
4.Asistentul social al SPAS asigură consilierea persoanei vârstnice ca drept fundamental al acesteia.
5.În urma analizei solicitărilor şi prevederilor cadrului legal, SPAS/FSS emite dispoziţia de desemnare a MC; dispoziţia de desemnare este inclusă în original în dosarul profesional al MC, iar o copie este inclusă în dosarul administrativ al beneficiarului pentru care a fost desemnat.
6.În desemnarea MC, FSS ia în considerare cel puţin: complexitatea cazului respectiv, nevoia de a asigura continuitate în relaţia dintre beneficiar şi SPAS/FSS, experienţa profesională şi cunoştinţele MC privind tipologia serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, abilităţile MC de coordonare, comunicare şi colaborare, precum şi cronologia înregistrării solicitărilor.
7.Referirea cazului/cazurilor de către SPAS/FSS către MC/RC se face prin adresă scrisă.
8.SPAS/FSS pune la dispoziţia MC documentele din dosarul beneficiarului, contactele profesioniştilor care participă la implementarea planului de servicii sociale/PIA, alte documente relevante pentru diferite etape în procesul de acordare a asistenţei sociale.
9.FSS comunică SPAS datele privind încheierea de contracte de servicii sociale pentru persoanele vârstnice.
10.SPAS/FSS pune la dispoziţia MC informaţii privind beneficiarii incluşi în procesul de management de caz pentru a permite gestionarea eficientă a informaţiei având în vedere implicarea unui număr mare de participanţi la proces.
11.SPAS/FSS pune la dispoziţia MC informaţii privind serviciile sociale pentru persoanele vârstnice, privind îngrijitorii informali care şi-au asumat responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală şi care au încheiat un contract cu SPAS, informaţii privind contractele de servicii sociale încheiate de furnizorii privaţi de servicii sociale.
12.SPAS/FSS încheie protocoale de colaborare cu alte SPAS, cu alţi FSS în vederea stabilirii procedurilor de referire/sesizare/identificare a persoanelor vârstnice care au nevoie de servicii sociale/sunt beneficiare de servicii sociale.
13.SPAS utilizează o metodologie de estimare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. Pe pagina de internet a primăriei sunt publicate informaţii cu privire la dreptul persoanelor vârstnice la asistenţă socială.
Im. 2. SPAS/FSS deţine şi aplică metodologia de evaluare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor.
Im. 3. SPAS are încheiate protocoale de colaborare cu alte SPAS/FSS.
Im. 4. SPAS deţine baza de date cu informaţii privind contractele de servicii sociale încheiate de furnizorii privaţi, cu persoanele vârstnice, îngrijitorii informali care şi-au asumat responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală.
Im. 5. Dispoziţia de desemnare a MC este inclusă în original în dosarul personal al MC, iar o copie este inclusă în dosarul administrativ al beneficiarului.