Secţiunea 7 - Circulaţia vehiculelor cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 7:Circulaţia vehiculelor cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele
Art. 288
Circulaţia vehiculelor cu motor care se pot scoate de pe linie cu braţele, în toate cazurile, se face pe bază de cale liberă. Oprirea lor este obligatorie în fiecare staţie.
Art. 289
(1)Circulaţia vehiculelor fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele - vagoneţi, cărucioare de măsurat calea când nu sunt conduse sau nu sunt însoţite de către şeful de district sau şeful secţiei de întreţinere a căii, monoraiurile sau rolele încărcate cu şine - se face după caz, pe bază de:
a)încuviinţare scrisă dată conducătorului vehiculului, de către IDM dispozitor, prin ordin de circulaţie, respectiv încuviinţarea dată prin dispoziţie scrisă, în cazul în care cererea s-a făcut telefonic;
b)cale liberă;
c)program de mers stabilit decadic, în cazul în care la plecarea din linie curentă nu există legătură telefonică.
(2)Circulaţia şi folosirea la lucrări a utilajelor uşoare de cale care se pot scoate de pe linie cu braţele - maşini de strâns buloane, defectoscopuri de verificat şine, maşini de tirfonat, monoraiuri şi altele - se fac fără încuviinţarea IDM dispozitor, cu excepţia monoraiurilor încărcate cu şine. De asemenea, pot circula fără încuviinţarea IDM dispozitor, cărucioarele de măsurat calea, numai atunci când sunt conduse sau însoţite de către şeful de district sau şeful secţiei de întreţinere a căii, pe raza lor de activitate.
Art. 290
(1)În cazul circulaţiei pe bază de încuviinţare, aceasta se dă în scris conducătorului vehiculului, personal de către IDM dispozitor sau de către acar, în urma dispoziţiei scrise a IDM dispozitor, prin ordin de circulaţie completat cu următoarele date:
a)distanţa pe care circulă vehiculul;
b)orele între care este admisă circulaţia vehiculului;
c)trenurile care circulă între aceste ore;
d)numărul autorizaţiei tip pentru conducerea vehiculului şi eliberarea liniei curente;
e)alte date care trebuie aduse la cunoştinţa conducătorului vehiculului.
(2)IDM dispozitor dă dispoziţie scrisă posturilor de macazuri interesate, indicând direcţia de mers a vehiculului ce se expediază. Aceeaşi dispoziţie se dă şi în cazul în care vehiculul soseşte din linie curentă sau când circulă pe liniile din staţie.
(3)În cazul în care vehiculul pleacă din linie curentă de la un post cu telefon, conducătorul vehiculului solicită prin telefonogramă încuviinţarea IDM dispozitor pentru punerea vehiculului pe linie şi circulaţia acestuia. IDM dă încuviinţare prin dispoziţie scrisă care va cuprinde aceleaşi date care urmează să fie trecute şi în ordinul de circulaţie. Solicitarea de încuviinţare se notează de către conducătorul vehiculului în registrul postului, iar IDM dispozitor o notează în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare.
Art. 291
(1)Pe distanţele de circulaţie pe care circulă trenuri cu viteze mai mari de 100 km/h, circulaţia vehiculelor fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele se face numai pe bază de cale liberă.
(2)Conducătorul vehiculului fără motor care se poate scoate de pe linie cu braţele solicită ca circulaţia acestuia să se facă pe bază de cale liberă şi în următoarele cazuri:
a)în cazul în care circulă pe poduri lungi;
b)prin tuneluri;
c)pe linii cu profil accidentat şi în curbe fără vizibilitate;
d)dacă, în caz de pericol, nu sunt asigurate condiţii de scoatere imediată a acestora în afara căii.
(3)În toate cazurile, pentru circulaţia pe bază de cale liberă a vehiculelor fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele, IDM dispozitor cere aprobarea operatorului de circulaţie, iar în ordinul de circulaţie, pe lângă datele prevăzute la art. 290, alin. (1), menţionează că aceste vehicule circulă pe bază de cale liberă.
Art. 292
(1)În cazul în care plecarea unui vehicul fără motor se face din linie curentă, de la un punct în care nu există legătură telefonică cu IDM dispozitor, conducătorul vehiculului circulă pe baza programului de mers stabilit decadic, dar numai în intervalul de timp trecut în acest program.
(2)Programul de mers decadic pentru circulaţia vehiculelor fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele se stabileşte de către şeful districtului de întreţinere a căii împreună cu şeful staţiei, se aduce în scris la cunoştinţa operatorului de circulaţie şi se afişează la biroul de mişcare.
(3)În cazul vehiculelor fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele şi care circulă pe baza programului de mers stabilit decadic sau pe baza încuviinţării scrise a IDM, IDM dispozitori sunt obligaţi să înştiinţeze în scris, prin ordin de circulaţie, pe mecanicii trenurilor a căror circulaţie nu este cunoscută de către conducătorul vehiculului sau este cunoscută, însă trenul circulă timpuriu sau întârziat; în ordinul de circulaţie se fac menţiuni privind circulaţia acestor vehicule pe tot intervalul de timp prevăzut în programul de mers stabilit decadic, iar formula de cale liberă se completează cu aceste menţiuni.
(4)În caz de lucrări neprevăzute, care impun circulaţia vehiculelor care se pot scoate de pe linie cu braţele, stabilirea plecării şi înapoierii acestora se face de către conducătorul vehiculului împreună cu IDM dispozitor.
(5)Numărul de oameni ce însoţesc vehiculele care circulă fără cale liberă trebuie să fie suficient pentru înlăturarea rapidă de pe linie a acestor vehicule şi a încărcăturii lor, imediat ce se constată apropierea trenului.
(6)IDM dispozitor expediază aceste vehicule numai în cazul în care conducătorul vehiculului posedă:
a)autorizaţie tip de conducere şi eliberare a liniei curente, valabilă în perioada respectivă, eliberată de secţia de întreţinere a căii;
b)extras din mersul trenurilor precum şi din mersul trenurilor suplimentare atunci când există;
c)ceas în bună stare de funcţionare;
d)instrumente de semnalizare portative.
Art. 293
Îndrumarea vehiculelor cu şi fără motor, când circulă pe secţii de circulaţie înzestrate cu BLA se face pe bază de cale liberă. În ordinul de circulaţie întocmit de către IDM dispozitor şi înmânat conducătorului vehiculului, se menţionează:
a)distanţa pe care circulă;
b)ora de sosire în staţia vecină, respectiv ora de eliberare a liniei curente;
c)numărul autorizaţiei tip pentru conducerea vehiculului şi eliberarea liniei curente;
d)alte date care trebuie aduse la cunoştinţa conducătorului vehiculului.
Art. 294
(1)În toate cazurile, circulaţia vehiculelor cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele se face fără anunţarea lor la posturile de barieră şi fără manipularea semnalelor de intrare, ieşire sau trecere şi a barierelor de la trecerile la nivel.
(2)Înaintea trecerilor la nivel, precum şi între semnalul de intrare şi primul aparat de cale, aceste vehicule circulă cu atenţie sporită şi cu viteza de cel mult 20 km/h, fiind gata să oprească la apariţia unui obstacol, respectiv la perceperea unui semnal de oprire.
Art. 295
În cazul vehiculelor cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele, care circulă pe bază de cale liberă, în baza aprobării operatorului de circulaţie, linia curentă se consideră liberă numai după sosirea vehiculului în staţie sau la un post de mişcare în linie curentă, după transmiterea reavizului de sosire sau după caz a avizului de trecere de către IDM.
Art. 296
(1)În incinta staţiei, punerea pe linie şi circulaţia vehiculelor cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele se face numai cu încuviinţarea IDM dispozitor, dată în scris conducătorului vehiculului, prin ordin de circulaţie, personal sau de către un agent în urma dispoziţiei scrise a IDM dispozitor dată posturilor de macazuri.
(2)În cazul în care există legătură prin radiotelefon între conducătorul vehiculului şi IDM dispozitor, comunicările privind punerea pe linie, circulaţia şi eliberarea liniei curente pentru vehiculele cu şi fără motor care se pot scoate de pe linie cu braţele, se pot transmite prin radiotelefon cu înscrierea acestora de către conducătorul vehiculului în condica portativă a staţiei, iar de către IDM dispozitor, în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare.