Secţiunea 7 - Comenzi şi dispoziţii în legătură cu circulaţia trenurilor şi executarea manevrei - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 7:Comenzi şi dispoziţii în legătură cu circulaţia trenurilor şi executarea manevrei
Art. 130
(1)Nici un tren nu poate intra, ieşi sau trece în/din/printr-o staţie, pe la un post de mişcare sau pe la un post ajutător de mişcare sau de macazuri din linie curentă, fără o comandă dată de către IDM dispozitor, cu excepţia staţiilor şi a posturilor de mişcare din linie curentă centralizate electrodinamic situate pe secţii de circulaţie înzestrate cu BLA.
(2)Prin comandă se înţelege ordinul dat de către IDM dispozitor posturilor de macazuri din staţie şi din linie curentă, pentru intrarea, ieşirea sau trecerea unui tren. În afara comenzilor de intrare, ieşire sau trecere, în legătură cu circulaţia trenurilor şi executarea manevrei mai pot interveni dispoziţii, comunicări şi ordine, conform prezentului regulament.
(3)Pentru a nu se întârzia executarea comenzilor de intrare, ieşire sau trecere a unui tren, IDM dispozitor dă ordin, din timp, pentru retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare-ieşire. Aceste operaţii se execută înainte de a se da comenzile de intrare, ieşire sau trecere a trenului.
(4)Se interzice acarului sau revizorului de ace să execute comanda de ieşire sau trecere a unui tren, dacă trenul din sens contrar nu a sosit la încrucişare sau nu a fost încunoştinţat de către IDM cu privire la mutarea încrucişării stabilite prin graficul de circulaţie sau prin mersul întocmit.
Art. 131
(1)Comenzile în legătură cu circulaţia trenurilor se dau:
a)în scris, la posturile de macazuri înzestrate cu încuietori cu chei fără bloc;
b)verbal şi prin bloc, la posturile de macazuri centralizate electromecanic sau înzestrate cu încuietori cu chei cu bloc;
c)verbal, în staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE situate pe secţii de circulaţie fără BLA, cu posturi deservite de către acari.
(2)Comanda cuprinde numărul de control, ora de transmitere şi conţinutul - numărul trenului completat cu menţiunile: intră/iese/intră-iese/trece, numărul liniei, precum şi alte observaţii.
(3)Atunci când este cazul, conţinutul comenzii se completează cu observaţii referitoare la:
a)schimbarea liniei de garare;
b)schimbarea încrucişării;
c)primirea trenului pe linie ocupată;
d)oprirea unui tren care după mers trece fără oprire;
e)suprimarea opririi unui tren care după mers are oprire;
f)circulaţia trenului pe linie falsă;
g)circulaţia timpurie a trenului;
h)ieşirea trenului în linie curentă închisă;
i)direcţia de mers a trenului, în cazul în care un post de macazuri deserveşte mai multe direcţii de mers;
j)trenul are în compunere vagoane încărcate cu mărfuri periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", "gaze lichefiate", "clor lichid" şi vagoane cu transporturi negabaritice;
k)[textul din Art. 131, alin. (3), litera K. din partea III, capitolul I, sectiunea 7 a fost abrogat la 30-oct-2014 de Art. III, punctul 4. din Ordinul 1466/2014]
l)schimbarea sistemului de remorcare.
(4)Comenzile şi observaţiile care se dau în scris, trebuie să se înregistreze simultan în momentul transmiterii lor, de către toate posturile interesate, în registrele sau condicile acestora.
Art. 132
În cazul în care IDM nu a dat comanda de intrare/ieşire/trecere a trenului aşteptat conform tabloului de sosire, plecare şi garare a trenurilor sau conform dispoziţiei de avizare a circulaţiei unui tren suplimentar, timpuriu sau întârziat, acarul, revizorul de ace, agentul postului de barieră din incinta staţiei respectiv păzitorul de barieră din linie curentă sunt obligaţi să solicite de la IDM, din proprie iniţiativă, informaţii asupra circulaţiei trenului respectiv.
Art. 133
În staţiile sau posturile de macazuri din linie curentă înzestrate cu instalaţii CEM sau cu încuietori cu chei cu bloc, comanda trebuie să se dea în scris, ca şi în cazul staţiilor sau posturilor de macazuri din linie curentă înzestrate cu încuietori cu chei fără bloc, dacă conţinutul comenzii se completează cu observaţii referitoare la:
a)primirea trenului pe linie ocupată;
b)circulaţia trenului pe linie falsă, cu parcursul de intrare sau ieşire neasigurat prin bloc;
c)ieşirea trenului pe linie curentă închisă;
d)primirea trenului în staţie cu ordin de circulaţie;
e)ieşirea trenului din staţie cu semnalul de ieşire defect;
f)expedierea unui tren de la o linie cu parcurs neasigurat în bloc şi neînzestrată cu semnal de ieşire.
Art. 134
(1)Se interzice IDM să dea comandă în bloc pentru intrarea sau trecerea unui tren care trebuie oprit la semnalul de intrare.
(2)Comanda în bloc se dă numai după ce IDM se convinge că trenul a oprit la semnalul de intrare, personal sau prin raportarea revizorului de ace, a acarului, a agentului postului de barieră - acolo unde există - sau după comunicarea transmisă prin radiotelefon de mecanicul care conduce trenul.
(3)Modul de lucru în cazul în care IDM nu se poate convinge personal de oprirea trenului la semnalul de intrare, se stabileşte în PTE.
Art. 135
Comanda de intrare a unui tren se dă simultan la posturile care deservesc:
a)macazurile din parcursul de primire a trenului;
b)macazurile din continuarea parcursului de primire a trenului;
c)macazurile de acoperire a parcursului de primire a trenului, precum şi din continuarea acestui parcurs;
d)barierele situate pe parcursul de primire a trenului.
Art. 136
Comanda de ieşire a unui tren se dă simultan la posturile care deservesc:
a)macazurile din parcursul de expediere a trenului;
b)macazurile de acoperire a parcursului de expediere a trenului;
c)macazurile din capătul opus al liniei de la care se expediază trenul;
d)barierele situate pe parcursul de expediere a trenului.
Art. 137
Comanda de trecere a unui tren se dă simultan la posturile care deservesc:
a)macazurile din parcursul de primire a trenului;
b)macazurile din parcursul de expediere a trenului;
c)macazurile de acoperire a parcursului de primire precum şi de expediere a trenului;
d)barierele situate pe parcursul de primire precum şi pe cel de expediere a trenului.
Art. 138
(1)Comenzile scrise şi verbale se dau cu următoarele formule:
a)comanda de intrare se dă cu formula:
"Numărul ............ ora .... trenul - numărul - ............. intră la linia ..............".
b)comanda de ieşire se dă cu formula:
"Numărul .............. ora .... trenul - numărul - ........... iese de la linia ............".
c)comanda de trecere se dă cu formula:
"Numărul .............. ora .... trenul - numărul - ............ trece pe linia ..............".
d)pentru trenurile care urmează să fie primite şi după oprire expediate, comanda de intrare şi ieşire poate fi dată simultan cu formula:
"Numărul ............ ora ...... trenul - numărul - ............ intră-iese, linia ............ ".
(2)În staţiile în care nu sunt permise primiri şi expedieri simultane de trenuri, ordinul verbal pentru retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare-ieşire al acestor trenuri, trebuie dat din timp, astfel ca după gararea sau ieşirea unuia din trenuri, să rămână de executat cât mai puţine operaţii pentru primirea sau expedierea trenului următor. În cazul în care, în parcursurile executate pentru aceste trenuri intră macazuri comune, efectuarea şi verificarea parcursului de intrare/ieşire/trecere, precum şi comanda pentru al doilea tren se execută după gararea primului tren.
(3)IDM dispozitor este obligat să dea comenzile prevăzute la alin. (1), numai dacă sunt prezenţi toţi agenţii stabiliţi - de la posturile prevăzute în PTE - să primească comanda respectivă, iar în cazul în care lipseşte unul din agenţii stabiliţi, ceilalţi agenţi vor refuza primirea comenzii.
(4)Darea comenzilor de ieşire, trecere şi intrare-ieşire la posturile din staţie trebuie să se facă numai după obţinerea căilor libere. Numărul de control al comenzii este numărul telefonogramei cu care staţia vecină a acordat calea liberă.
(5)Comanda de trecere a unui tren la posturile de macazuri din linie curentă se dă de către IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul înainte de acordarea căii libere punctului de secţionare vecin.
Art. 139
(1)După primirea ordinului verbal de la IDM dispozitor pentru retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare/ieşire, respectiv repetarea ordinului în vederea colaţionării, revizorii de ace şi acarii procedează astfel:
a)în staţiile înzestrate cu instalaţii CEM, acarul retrage şi opreşte manevra, manipulează pârghiile macazurilor din parcursul comandat şi ale macazurilor de acoperire, după care verifică dacă linia şi parcursul de intrare/ieşire sunt libere;
b)în staţiile cu macazuri prevăzute cu încuietori cu chei cu bloc, acarul retrage şi opreşte manevra, manipulează macazurile din parcursul comandat şi cele de acoperire, încuie şi revizuieşte aceste macazuri, indiferent dacă le manipulează sau nu, ridică cheia de parcurs şi verifică dacă linia şi parcursul de intrare/ieşire sunt libere;
c)în staţiile cu macazuri prevăzute cu încuietori cu chei fără bloc, acarul retrage şi opreşte manevra, manipulează macazurile din parcursul comandat şi cele de acoperire, încuie şi revizuieşte aceste macazuri, indiferent dacă le manipulează sau nu, ridică cheile de la încuietorile macazurilor conform programului de zăvorâre, verifică dacă linia şi parcursul de intrare/ieşire sunt libere şi predă cheile revizorului de ace sau IDM.
(2)Revizorul de ace, acolo unde există, transmite ordinul verbal acarului, eventual îi predă cheile pentru pregătirea parcursului. Revizorul de ace poate îndeplini şi atribuţiile acarului unde nu există acar, conform prevederilor din PTE.
(3)Revizorul de ace sau acarul, după efectuarea operaţiilor prevăzute la alin. (1) raportează către IDM dispozitor retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare/ieşire cu formula:
"De la postul numărul ...... manevra este retrasă şi oprită la linia numărul ..............., linia numărul .... şi parcursul de intrare/ieşire/trecere sunt libere pentru primirea/expedierea/trecerea trenului numărul ............."
(4)După primirea raportării retragerii şi opririi manevrei şi verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare/ieşire/trecere, IDM dispozitor dă comandă de intrare/ieşire/intrare - ieşire/trecere cu formulele de comenzi stabilite, în funcţie de instalaţiile existente.
Art. 140
(1)Primirea comenzilor se face de către personalul care deserveşte posturile de macazuri, astfel:
a)la posturile de macazuri deservite de revizori de ace sau de acari, comanda se primeşte prin telefon de către revizorul de ace la cabina postului de macazuri, iar acarii primesc verbal comanda de la revizorul de ace; la posturile de macazuri la care cabina acarului este înzestrată cu telefon şi este separată de cabina revizorului de ace, acarul primeşte comanda prin telefon în acelaşi timp cu revizorul de ace, direct de la IDM dispozitor;
b)în cazul în care revizorul de ace sau acarul are sediul la biroul de mişcare, acesta ia la cunoştinţă comanda din registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare, semnând în coloana observaţii:
c)la posturile de macazuri deservite numai de acari, comanda se primeşte prin telefon de către acar, direct de la IDM dispozitor.
(2)În cazul în care personalul de la un post de macazuri sau de barieră din incinta staţiei nu răspunde la apelurile telefonice ale IDM dispozitor, se procedează astfel:
a)IDM dispozitor se deplasează personal la cabina postului pentru a stabili cauza neprezentării la telefon sau trimite un alt agent care trebuie să-i comunice situaţia constatată la postul respectiv;
b)în cazul în care telefonul este defect, se procedează la primirea/trecerea/expedierea trenurilor ca şi în cazul staţiilor în care acarul sau revizorul de ace are sediul la biroul de mişcare;
c)în cazul în care personalul lipseşte de la post sau este inapt de serviciu, se avizează şeful staţiei pentru a lua măsuri de înlocuire sau de organizare a activităţii de circulaţie şi manevră dacă înlocuirea nu este posibilă.
Art. 141
(1)La primirea unei comenzi prin telefon, revizorul de ace sau acarul repetă şi confirmă comanda după cum urmează:
a)în staţiile cu macazuri centralizate electrodinamic, situate pe secţii de circulaţie neînzestrate cu BLA, în staţiile cu macazuri centralizate electromecanic sau prevăzute cu încuietori cu chei cu bloc, acarul de la postul stabilit în PTE, repetă şi confirmă comanda cu formula:
"De la postul numărul... trenul - numărul - .......... intră/iese/intră-iese/trece la/de la/pe linia ..............", repetând şi eventualele observaţii care completează comanda.
Agenţii celorlalte posturi de macazuri confirmă primirea comenzii cu formula:
"De la postul numărul ............... primit".
b)în staţiile cu macazuri prevăzute cu încuietori cu chei fără bloc, revizorul de ace sau acarul de la postul stabilit în PTE înregistrează comanda primită în registrul de comenzi al postului, cu eventualele observaţii, repetă şi confirmă primirea acesteia cu număr de control, folosind formula:
"De la postul numărul ................ cu numărul ................. trenul - numărul - ............. intră/iese/intră-iese/trece la/de la/pe linia .............", repetând şi eventualele observaţii care completează comanda.
Agenţii celorlalte posturi de macazuri înregistrează comanda primită şi eventualele observaţii în registrele de comenzi ale posturilor pe care le deservesc după care confirmă - cu număr de control - primirea comenzii, cu formula:
"De la postul numărul .................. cu numărul ................ primit ".
(2)În staţiile în care revizorul de ace sau acarul are sediul la biroul de mişcare, repetarea comenzii se face verbal către IDM, iar confirmarea se face prin semnătură în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare.
(3)În cazul în care agentul unuia din posturi nu a înţeles comanda, acesta cere repetarea comenzii de către IDM dispozitor şi după aceasta, repetă comanda şi confirmă primirea acesteia.
Art. 142
Executarea şi raportarea executării comenzii primite către IDM dispozitor, se face astfel:
a)la posturile cu macazuri centralizate electromecanic sau înzestrate cu încuietori cu chei cu bloc, executarea comenzilor se face potrivit reglementărilor din instrucţiunile de manipulare a instalaţiei. Efectuarea comenzii în bloc ţine loc şi de raportare a executării comenzii;
b)la posturile cu macazuri înzestrate cu încuietori cu chei fără bloc, deservite de revizori de ace, respectiv revizori de ace şi acari, după primirea, înregistrarea, repetarea şi confirmarea comenzii, revizorul de ace verifică dacă cheile aduse de acari corespund parcursului comandat, precum şi dacă s-au adus cheile macazurilor de acoperire - în cazul în care există - după care le depune pe tabloul de chei, iar acarii se postează la locul stabilit. Revizorul de ace verifică pe teren dacă manevra este oprită, dacă indicatoarele macazurilor parcursului comandat şi ale macazurilor de acoperire dau indicaţii corecte şi numai după aceasta raportează către IDM dispozitor modul de executare a comenzii primite, cu formula:
"De la postul numărul ..... ora ... trenul - numărul - ............ liber pe/de la linia ... " Cu aceeaşi formulă raportează executarea comenzii toţi revizorii de ace care au primit comanda.
Art. 143
(1)IDM dispozitor, după primirea raportării executării comenzii, dispune revizorului de ace care manipulează semnalul de intrare/ieşire să-l pună pe liber, cu formula:
"Postul numărul ... pune semnalul de intrare/ieşire pe liber pentru trenul - numărul - ... ora ... ".
(2)În cazul în care semnalul de intrare se pune pe liber de către IDM, acesta pune semnalul pe liber numai după primirea raportării executării comenzii.
Art. 144
(1)În staţiile cu macazuri prevăzute cu încuietori cu chei fără bloc deservite numai de către acari, având sediul la posturile de macazuri sau la biroul de mişcare, la executarea comenzilor de intrare/ieşire/intrare-ieşire/trecere se procedează ca şi în cazul staţiilor cu revizor de ace, cu deosebirea că în acest caz, cheile parcursului comandat şi ale macazurilor de acoperire se aduc şi se predau către IDM dispozitor, care le verifică şi le depune pe tabloul de chei din biroul de mişcare.
(2)După predarea cheilor acarii se înapoiază la posturi, raportează la telefon executarea comenzii cu aceeaşi formulă cu care raportează revizorii de ace, după care IDM dispozitor autorizează pe acarul care manipulează semnalul de intrare/ieşire să-l pună pe liber, sau pune personal semnalul de intrare/ieşire pe liber, după caz.
Art. 145
În staţiile cu un singur acar, la ieşirea trenurilor, acesta revizuieşte numai macazurile atacate de tren pe la vârf.
Art. 146
(1)Executarea comenzilor la posturile de macazuri aflate în linie curentă, cu macazuri înzestrate cu încuietori cu chei fără bloc se face astfel:
a)după primirea, repetarea, înregistrarea şi confirmarea comenzii, cu respectarea reglementărilor din prezentul regulament, acarul revizuieşte macazurile care intră în parcursul comandat, atacate de tren pe la vârf şi apoi se postează la locul fixat în PTE;
b)cu ocazia revizuirii macazurilor, în cazul în care acarul constată o neregulă ce periclitează siguranţa circulaţiei, ia măsuri de oprire a trenului cu ajutorul semnalelor optice şi acustice, după care raportează situaţia către IDM din staţia de care aparţine postul.
(2)Executarea comenzilor la posturile de macazuri aflate în linie curentă, cu macazuri centralizate sau înzestrate cu încuietori cu chei şi bloc, se face potrivit reglementărilor din instrucţia de manipulare a instalaţiei precum şi a reglementărilor din prezentul regulament.
Art. 147
(1)În cazul în care acarul unui post de macazuri din linie curentă nu răspunde la telefon, trenul poate fi expediat numai după ce s-a înmânat mecanicului ordin de circulaţie, în care se specifică oprirea obligatorie a trenului înaintea primului macaz şi revizuirea macazurilor de către cel de-al doilea agent al trenului. Dacă sunt îndeplinite toate condiţiile stabilite în reglementările specifice, cel de-al doilea agent al trenului va da semnale de punere în mişcare a trenului. În prima staţie mecanicul opreşte trenul chiar dacă nu are oprire şi aduce la cunoştinţa IDM constatările făcute.
(2)În cazul trenurilor care circulă prin împingere, după oprire, revizuirea macazurilor se face de către un agent al trenului, care în prima staţie aduce la cunoştinţa IDM constatările făcute.

(3)În cazul în care acarul unui post de macazuri din linie curentă nu răspunde la telefon, trenurile prevăzute la art. 108 alin. (2) care circulă fără al doilea agent, se expediază cu respectarea prevederilor art. 147 alin. (1), numai însoţite de către un agent al administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare.
Art. 148
(1)În cazul în care se primeşte sau se expediază un tren la sau de la o linie cu macazuri necentralizate sau cu macazuri neprevăzute cu încuietori cu chei cu şi fără bloc şi în cazul în care încuietorile macazurilor sau instalaţiile CEM, precum şi cele cu încuietori cu chei cu bloc sunt defecte, revizorul de ace sau IDM - în cazul în care nu există revizor de ace - după raportarea de către acar a executării parcursului, trebuie să facă personal revizia macazurilor atacate de tren pe la vârf şi să consemneze în condica de comenzi a postului, pe rândul următor liber, menţiunea:
"Azi ............. ora ....... revizuit macazurile - numărul - ................. pentru intrarea/ieşirea/trecerea trenului - numărul - ....... la/de la/pe linia ..............
Semnătura ...................".
(2)În cazul în care revizia macazurilor atacate de tren pe la vârf se efectuează de către revizorul de ace, acesta raportează executarea comenzii către IDM, numai după înscrierea efectuării reviziei în registrul de comenzi al postului.
(3)După efectuarea acestor operaţii, pentru primirea unui tren, IDM dă ordin de aducere a trenului în staţie cu ordin de circulaţie, folosind formula:
"Postul numărul ........... aduceţi trenul - numărul - ...... cu ordin de circulaţie, ora ...... din cauza ............. ".
Semnătura ................".
În ordinul de circulaţie se specifică linia şi condiţiile de primire a trenului.
Art. 149
În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, în cazul nefuncţionării instalaţiei, precum şi în cazul circulaţiei trenurilor pe linie falsă se procedează conform instrucţiunilor de manipulare a instalaţiei şi a prevederilor din PTE.
Art. 150
În cazul circulaţiei trenurilor pe linie falsă, dacă IDM are posibilitatea să asigure un parcurs de intrare de pe linie falsă, prin executarea în bloc a unui parcurs de ieşire pe linie normală sau să asigure un parcurs de ieşire pe linie falsă, prin executarea unui parcurs de intrare de pe linie normală, revizia macazurilor nu mai este necesară.
Art. 151
În afara comenzilor de intrare/ieşire/intrare-ieşire/trecere, alte dispoziţii şi comunicări în legătură cu circulaţia trenurilor şi executarea manevrei se transmit şi se primesc verbal sau în scris, se repetă şi se confirmă după cum este prevăzut în prezentul regulament.
Art. 152
Pentru întâmpinarea trenurilor la intrare/ieşire/trecere acarii şi revizorii de ace se postează astfel:
a)în staţiile înzestrate cu instalaţii CED, pe secţii de circulaţie neînzestrate cu BLA, acarul se postează la locul fixat prin PTE, după primirea comenzii;
b)la posturile de macazuri cu instalaţii CEM, acarul se postează pe platforma sau la fereastra deschisă a cabinei, la intrarea trenului, înainte ca locomotiva trenului să depăşească semnalul de intrare, iar la ieşirea trenului, imediat după punerea semnalului de ieşire pe liber;
c)la posturile de macazuri prevăzute cu încuietori cu chei cu şi fără bloc, la intrarea trenului acarul sau revizorul de ace se postează lângă cabină pentru a putea răspunde la eventualele chemări telefonice, înainte ca locomotiva trenului să depăşească semnalul de intrare, iar la ieşirea trenului după punerea semnalului de ieşire pe liber sau după raportarea executării comenzii de ieşire, dacă nu există semnal de ieşire;
d)în cazul în care postul de macazuri este deservit de mai mulţi acari, acarul care primeşte comenzile se postează lângă cabină sau pe platforma cabinei înainte ca trenul să depăşească semnalul de intrare, iar ceilalţi acari, după ce au raportat retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei şi a parcursului de intrare/ieşire/trecere, se postează la vârful macazului stabilit în PTE. În acest caz, la trecerea/ieşirea trenurilor, postarea acarilor la macazurile fixate în PTE se face imediat după punerea semnalului de ieşire pe liber sau după raportarea executării comenzii, dacă staţia nu este înzestrată cu semnal de ieşire;
e)în staţiile cu un singur acar, acesta, după ce a predat către IDM cheile parcursului executat, se postează la locul stabilit prin PTE;
f)la posturile de macazuri deservite de revizor de ace şi acari, la intrarea/trecerea trenului, înainte ca trenul să depăşească semnalul de intrare, revizorul de ace se postează lângă cabină, în locul de unde poate supraveghea prezenţa acarilor la macazurile fixate şi totodată poate răspunde la eventualele apeluri telefonice. Acarii, după ce raportează revizorului de ace retragerea şi oprirea manevrei, verificarea stării de liber a liniei de primire şi a parcursului de intrare/ieşire şi predau acestuia cheile parcursului comandat se postează la locul fixat în PTE;
g)la posturile de macazuri deservite de revizor de ace şi acari, la trecerea/ieşirea trenului, revizorul de ace se postează în faţa cabinei, iar acarii la macazurile fixate în PTE, imediat după ce semnalul de ieşire este pus pe liber sau după raportarea executării comenzii, dacă nu există semnal de ieşire;
h)la posturile de macazuri din linie curentă, acarul se postează la macazul de acces pe LFI, fie că macazul este atacat pe la vârf, fie pe la călcâi, după efectuarea reviziei acestuia;
i)acarii şi revizorii de ace, respectiv agenţii stabiliţi în PTE, care asistă la intrarea/ieşirea/trecerea trenului, pot părăsi locul, numai în cazul în care sunt chemaţi la telefon pe circuitul IDM-cabine sau în cazul în care observă la tren o neregulă ce periclitează siguranţa circulaţiei şi care trebuie comunicată imediat către IDM şi celelalte posturi, în vederea opririi trenului.