Secţiunea 21 - Organizarea şi monitorizarea circulaţiei trenurilor prin sistemul informatic integrat IRIS pentru dirijarea traficului feroviar - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 21:Organizarea şi monitorizarea circulaţiei trenurilor prin sistemul informatic integrat IRIS pentru dirijarea traficului feroviar
Art. 256
Instrucţiunile de lucru privind utilizarea aplicaţiilor sistemului informatic IRIS în legătură cu circulaţia trenurilor sunt prevăzute în Anexa 10.
Art. 257
Sistemul informatic IRIS este destinat pentru:
a)planificarea circulaţiei trenurilor prin utilizarea aplicaţiei informatice denumită ATLAS;
b)raportarea circulaţiei trenurilor prin utilizarea aplicaţiei informatice denumită CRONOS;
c)monitorizarea circulaţiei trenurilor prin utilizarea aplicaţiei informatice denumită FOCUS.
Art. 258
(1)Personalul care utilizează sistemul informatic IRIS în legătură cu circulaţia trenurilor dispune în acest scop de staţia de lucru IRIS constituită din echipamente informatice - unitate centrală, monitor, tastatură, mouse, modem şi după caz imprimantă.
(2)Personalul prevăzut la alin. (1) trebuie să verifice starea de funcţionare a staţiei de lucru IRIS înainte de luarea în primire a serviciului.
(3)Rezultatul verificării stării de funcţionare a staţiei de lucru IRIS se înscrie în RRLISC de către IDM respectiv în registrul de dispoziţii de circulaţie de către operatorul de circulaţie.
(4)Disfuncţionalităţile sistemului informatic IRIS şi ale staţiei de lucru IRIS se consemnează prin înscriere în RRLISC de către IDM respectiv în registrul de dispoziţii de circulaţie de către operatorul de circulaţie. IDM respectiv operatorul de circulaţie avizează imediat personalul care întreţine sistemul informatic şi consemnează numele celui care a primit avizarea, numărul, data şi ora confirmării primirii avizării.
(5)IDM avizează operatorul de circulaţie prin înscriere în registrul de dispoziţii de circulaţie cu număr şi oră asupra disfuncţionalităţilor sistemului informatic IRIS şi ale staţiei de lucru IRIS menţionând şi avizarea personalului care întreţine sistemul informatic.
Art. 259
Procedurile detaliate de introducere, transmitere a datelor privind circulaţia trenurilor şi de interogare asupra datelor introduse sunt reglementate prin Manualele de utilizare ale celor trei aplicaţii informatice. Personalul care utilizează staţiile de lucru IRIS trebuie instruit special în acest scop. Manualele de utilizare pot fi consultate permanent de la fiecare staţie de lucru IRIS, în funcţie de aplicaţia utilizată şi de nivelul de acces la IRIS.
Art. 260
IDM trebuie să efectueze prin intermediul staţiei de lucru IRIS următoarele operaţiuni în legătură cu circulaţia trenurilor:
a)raportarea datelor referitoare la circulaţia tuturor trenurilor - suplimentare, de lucru, retrase în staţie, trenuri conform programului de circulaţie - imediat după înscrierea acestora în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare;
b)explicarea cauzelor întârzierii trenurilor;
c)primirea dispoziţiilor de circulaţie şi confirmarea operativă a primirii acestora;
d)transmiterea avizărilor către operatorul de circulaţie - închideri de linii, defectări ale instalaţiilor, restricţii de viteză nou introduse sau ridicate, trenuri rămase defecte şi alte avizări legate de circulaţia trenurilor şi siguranţa circulaţiei.
Art. 261
Şeful staţiei verifică zilnic activitatea personalului din subordinea sa cu atribuţii în utilizarea staţiilor de lucru IRIS în ceea ce priveşte:
a)introducerea datelor de circulaţie în aplicaţia CRONOS;
b)primirea şi raportarea executării dispoziţiilor de circulaţie;
c)transmiterea avizărilor către operatorul de circulaţie.
Art. 262
Operatorul de circulaţie trebuie să efectueze prin intermediul staţiei de lucru IRIS următoarele operaţiuni în legătură cu circulaţia trenurilor:
a)urmărirea în timp real a circulaţiei trenurilor în vederea luării deciziilor operative pentru regularizarea circulaţiei;
b)efectuarea tuturor modificărilor operative asupra circulaţiei trenurilor pe secţia de circulaţie pe care o conduce la momentul aprobării lor (trenuri anulate, suplimentare, cu trasa modificată, pe rută ocolitoare, repuse în circulaţie, etc.);
c)emiterea şi urmărirea primirii/executării dispoziţiilor de circulaţie;
d)analizarea explicaţiilor transmise de către IDM referitoare la întârzierea trenurilor şi încadrarea întârzierii trenurilor pe cauze şi responsabili;
e)primirea dispoziţiilor de circulaţie şi confirmarea operativă a primirii acestora;
f)transmiterea către IDM a dispoziţiilor privind închideri de linii, scoateri de sub tensiune, restricţii de viteză nou introduse sau ridicate, trenuri rămase defecte şi a altor dispoziţii în conformitate cu reglementările specifice în vigoare;
g)urmărirea operativă a circulaţiei trenurilor care urmează să intre pe secţia de circulaţie pe care o conduce.