Secţiunea 13 - Circulaţia trenurilor după sistemul înţelegerii telefonice - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
SECŢIUNEA 13:Circulaţia trenurilor după sistemul înţelegerii telefonice
Art. 203
Circulaţia trenurilor după sistemul înţelegerii telefonice se face la interval de staţie, pe bază de cale liberă.
Art. 204
(1)După acordarea căii libere staţiei vecine şi înregistrarea ei în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare, pentru primirea trenurilor, IDM dispozitor este obligat să execute în ordine următoarele:
a)să înregistreze avizul de plecare transmis de către staţia vecină;
b)să dea ordin de retragere şi oprire a manevrei, precum şi de verificare a liniei de primire şi a parcursului de intrare a trenului;
c)să se convingă că manevra a fost retrasă şi oprită şi să urmărească sau să ia parte efectiv la verificarea liniei;
d)să dea dispoziţie de închidere a barierei/barierelor, respectiv să închidă bariera/barierele din staţie;
e)să dea comandă de intrare a trenului, respectiv să execute în bloc parcursul de intrare şi să verifice pe luminoschemă sau pe display, executarea corectă a parcursului; comanda de intrare a trenului se dă numai după verificarea şi constatarea stării de liber a liniei de primire;
f)să manipuleze personal semnalul de intrare pe liber sau să dea dispoziţie revizorului de ace, respectiv acarului, pentru manipularea semnalului de intrare pe liber;
g)să întâmpine trenul şi să-l supravegheze prin defilare până la garare;
h)să se convingă că trenul a garat;
i)să transmită staţiei vecine reavizul de sosire;
j)să raporteze operatorului de circulaţie ora garării trenului şi linia pe care a garat.
(2)IDM dispozitor verifică indicaţia semnalului de intrare prin indicatorul repetitor din biroul de mişcare, acolo unde există, sau prin raportarea acarului sau a revizorului de ace care a manipulat semnalul.
(3)Semnalul de intrare se manipulează pe liber pentru fiecare tren în parte.
(4)În staţiile situate pe secţii de circulaţie pe care panta medie ponderată spre staţie, pe distanţa de frânare înaintea semnalului de intrare depăşeşte 15 0/00, iar parcursul de primire a trenului nu este liber, se interzice IDM dispozitor să acorde cale liberă staţiei vecine pentru expedierea unui tren.
Art. 205
Pentru expedierea trenurilor, IDM dispozitor este obligat să execute în ordine următoarele:
a)să dea ordin de retragere şi oprire a manevrei, precum şi de verificare a parcursului de ieşire;
b)să se convingă că linia curentă până la staţia vecină nu este ocupată cu trenuri sau cu vehicule care se pot scoate de pe linie cu braţele şi care circulă pe bază de cale liberă;
c)să ceară şi să obţină cale liberă de la staţia vecină spre care se expediază trenul şi să o înregistreze imediat în registrul unificat de căi libere, comenzi şi mişcare;
d)să dea dispoziţie de închidere a barierei/barierelor, respectiv să închidă bariera/barierele din staţie;
e)să anunţe trenul la posturile de barieră din linie curentă;
f)să dea comandă de ieşire a trenului, respectiv să execute în bloc parcursul de ieşire şi să verifice pe luminoschemă sau pe display, executarea corectă a parcursului;
g)să manipuleze personal sau să dispună prin bloc manipularea semnalului de ieşire pe liber, iar în staţiile prevăzute cu încuietori cu chei fără bloc, să dea dispoziţie revizorului de ace sau acarului pentru manipularea semnalului de ieşire pe liber; semnalul de ieşire se manipulează pe liber pentru fiecare tren în parte, după efectuarea comenzii de ieşire;
h)să verifice indicaţia de liber a semnalului de ieşire prin semnalele repetitoare din biroul de mişcare sau prin raportarea acarului respectiv a revizorului de ace care a manipulat semnalul în cazul în care nu există semnale repetitoare în biroul de mişcare;
i)să dea personal semnalul "pornirea trenului", respectiv să transmită ordinul de plecare a trenului conform reglementărilor privind ocuparea liniei curente;
j)să supravegheze prin defilare ieşirea trenului şi să înregistreze raportarea ieşirii complete a trenului din staţie;
k)să transmită staţiei vecine avizul de plecare;
l)să raporteze operatorului de circulaţie ora plecării şi linia de pe care a plecat trenul.