Capitolul vii - Servicii tehnico-medicale de diagnostic şi tratament - compartimentul de endoscopie digestivă - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 2 Septembrie 2024
CAPITOLUL VII:Servicii tehnico-medicale de diagnostic şi tratament - compartimentul de endoscopie digestivă
Art. 115
(1)Compartimentul de endoscopie digestivă prestează servicii tehnico-medicale de diagnostic şi tratament.
(2)Compartimentul de endoscopie digestivă este organizat şi funcţionează în vederea asigurării acestor proceduri de diagnostic şi tratament atât pentru bolnavii internaţi în secţiile Spitalului, cât şi pentru bolnavii din ambulatoriul de specialitate al Spitalului.
(3)Activitatea compartimentului de endoscopie digestivă este coordonată de către unul dintre medicii din această specialitate numit prin decizie a managerului.
Art. 116
Atribuţiile compartimentului de endoscopie digestivă sunt:
a)efectuarea procedurilor de diagnosticare/terapeutice de către medici care deţin certificat de competenţă în endoscopie digestivă emis de Ministerul Sănătăţii;
b)efectuarea investigaţiilor medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă;
c)efectuarea examenelor la prescrierea medicului curant şi/sau în prezenţa acestuia;
d)folosirea metodelor şi tehnicilor moderne de diagnostic şi tratament în specialitatea respectivă;
e)colaborarea cu medicii curanţi/şefi de secţie în scopul precizării diagnosticului ori de câte ori este necesar şi în interesul bolnavului;
f)organizează programarea bolnavilor pentru endoscopii digestive inferioare şi superioare şi notează programările în registrul de explorări endoscopice;
g)comunică secţiilor metodele de pregătire specifică a bolnavului pentru endoscopia digestivă superioară, respectiv inferioară, în conformitate cu protocoalele diagnostice şi/sau terapeutice ale Spitalului;
h)asigură efectuarea endoscopiilor digestive pentru pacienţii internaţi sau examinaţi în regim ambulatoriu;
i)colaborează cu medicii clinicieni în scopul precizării diagnosticului ori de câte ori este necesar;
j)asigură notarea rezultatelor examinărilor în registrele specifice şi eliberarea buletinelor conţinând rezultatele examinărilor, în conformitate cu procedurile interne ale Spitalului;
k)în cazul efectuării unor proceduri terapeutice endoscopice ce necesită suport pentru funcţiile vitale, prezenţa echipei ATI cu echipamente medicale de suport şi terapeutice este obligatorie.
Art. 117
(1)Atribuţiile specifice ale medicului care efectuează endoscopie digestivă sunt:
a)efectuează procedurile specifice şi trebuie să deţină certificat de competenţă în endoscopie digestivă emis de Ministerul Sănătăţii;
b)efectuează investigaţiile medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă;
c)efectuează examinările endoscopice/colonoscopice la prescrierea medicului curant şi/sau în prezenţa acestuia;
d)foloseşte metodele şi tehnicile cele mai moderne de diagnostic şi tratament în specialitatea respectivă;
e)colaborează cu medicii curanţi/şefi de secţie în scopul precizării diagnosticului ori de câte ori este necesar şi în interesul bolnavului;
f)organizează programarea bolnavilor pentru endoscopie digestivă inferioară şi superioară şi notează programările în registrul de explorări endoscopice;
g)comunică secţiilor metodele de pregătire specifică a bolnavului pentru endoscopia digestivă superioară, respectiv inferioară, în conformitate cu protocoalele diagnostice şi/sau terapeutice ale spitalului;
h)asigură efectuarea endoscopiilor digestive pentru pacienţii internaţi sau examinaţi în regim ambulatoriu;
i)colaborează cu medicii clinicieni în scopul precizării diagnosticului ori de câte ori este necesar;
j)asigură notarea rezultatelor examinărilor în registrele specifice şi eliberarea buletinelor conţinând rezultatele examinărilor, în conformitate cu procedurile interne ale Spitalului.
(2)Atribuţiile specifice ale asistentului medical din compartimentul endoscopie digestivă sunt:
a)asistă şi ajută medicul la efectuarea consulturilor medicale;
b)răspunde de starea de curăţenie a cabinetului, temperatura şi aerisirea cabinetului, existenţa rechizitelor şi a imprimatelor necesare activităţii;
c)ţine evidenţa fişelor medicale ale bolnavilor pentru consultaţii de specialitate;
d)semnalează medicului urgenţa examinării bolnavilor;
e)acordă primul ajutor în caz de urgenţă;
f)efectuează, la indicaţia medicului, injecţii, vaccinări, pansamente, precum şi alte tratamente prescrise;
g)răspunde cu promptitudine la solicitările bolnavilor şi informează medicul asupra oricărei solicitări care se referă la îngrijirea medicală a bolnavilor;
h)răspunde de aplicarea măsurilor de dezinfecţie şi dezinsecţie, potrivit normelor în vigoare;
i)primeşte, asigură şi răspunde de buna păstrare a instrumentarului, aparaturii şi utilajelor cu care lucrează şi se îngrijeşte de buna întreţinere şi folosire a mobilierului şi inventarului existent în dotare;
j)desfăşoară activitatea permanentă de educaţie sanitară;
k)se preocupă permanent de ridicarea continuă a nivelului său profesional;
l)ţine la zi centralizatorul statistic, întocmeşte dările de seamă şi situaţiile statistice privind activitatea cabinetului;
m)asigură efectuarea investigaţiilor necesare stabilirii diagnosticului prin tubaj gastric şi duodenal;
n)asigură sterilizarea endoscopului, maşinii de spălat;
o)asigură dezinfecţia suprafeţelor (măsuţe, muşamale);
p)asigură spălarea tăviţelor renale, pieselor bucale;
q)asigură sterilizarea cu ultraviolete a cabinetului de endoscopie;
r)asigură sterilizarea la rece a endoscopului şi spălarea acestuia;
s)asigură spălarea cuvelor pentru sterilizarea la rece;
ş)desfăşoară activitatea în conformitate cu pregătirile şi instruirea sa, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu pună în pericol de accidente sau îmbolnăvire profesională atât propria persoană, cât şi alte persoane, care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă;
t)utilizează corect echipamentele din dotare;
ţ)comunică imediat şefului direct sau celor desemnaţi cu responsabilităţi pe linie de securitate în muncă orice situaţie de muncă despre care are motive întemeiate să o considere pericol pentru securitatea şi sănătatea lucrărilor, precum şi o deficienţă a sistemului de protecţie;
u)cooperează în mod direct cu medicul pentru ca angajatorul să fie sigur că mediul de muncă şi condiţiile de lucru sunt sigure şi fără riscuri pentru sănătate şi securitate în domeniul său de activitate;
v)participă la instruirile organizate pe linie de securitate şi sănătate în muncă şi respectă toate atribuţiile primite cu aceste ocazii.