Secţiunea 5 - Compartiment de management al calităţii serviciilor medicale - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 5:Compartiment de management al calităţii serviciilor medicale
Art. 201
Compartimentul de management al calităţii serviciilor medicale este subordonat managerului unităţii şi funcţionează respectând legislaţia în vigoare, inclusiv ordinele emise de ANMCS.
Art. 202
Compartimentul de management al calităţii serviciilor medicale are în principal următoarele atribuţii:
a)elaborează, împreună cu celelalte structuri din unitatea sanitară, planul de management al calităţii serviciilor de sănătate, coordonează şi monitorizează implementarea acestuia;
b)evaluează periodic stadiul de implementare a planului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi nivelul de conformitate cu standardele şi cu cerinţele de monitorizare postacreditare, adoptate de către ANMCS;
c)informează periodic conducerea şi personalul din cadrul unităţii sanitare cu privire la nivelul de implementare a planului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi, după caz, actualizarea acestuia;
d)coordonează şi monitorizează elaborarea de către structurile de la nivelul unităţii sanitare a documentelor calităţii;
e)asigură instruiri şi informări ale personalului din cadrul unităţii sanitare cu privire la organizarea şi implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
f)asigură măsurarea şi evaluarea calităţii serviciilor furnizate de către unitatea sanitară, inclusiv investigarea nivelului de satisfacţie a pacienţilor;
g)coordonează şi controlează activităţile de colectare şi de raportare, conform legislaţiei în vigoare, a datelor şi documentelor necesare în procesul de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
h)coordonează şi controlează activităţile de analiză, evaluare şi raportare a indicatorilor de monitorizare a conformităţii la cerinţele standardelor ANMCS;
i)monitorizează, centralizează, analizează şi raportează către ANMCS situaţiile legate de producerea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale, precum şi alte informaţii necesare pregătirii evaluării unităţii sanitare sau monitorizării nivelului de conformitate cu standardele ANMCS;
j)coordonează şi participă, alături de alte structuri din unitatea sanitară, la desfăşurarea activităţilor de audit clinic;
k)îndrumă responsabili de riscuri de la nivelul structurilor din unitatea sanitară în activitatea de identificare şi de management al riscurilor;
l)asigură consiliere conducerii în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului şi participă la elaborarea şi implementarea politicii de calitate a serviciilor de sănătate la nivelul unităţii sanitare;
m)elaborează şi înaintează către conducerea unităţii sanitare rapoartele periodice conţinând propuneri şi recomandări ca urmare a activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute;
n)monitorizează elaborarea, implementarea şi evaluarea eficacităţii şi/sau eficienţei procedurilor şi protocoalelor de bune practici clinice şi manageriale.
Art. 203
Structura de management al calităţii serviciilor medicale este condusă de un responsabil cu managementul calităţii, denumit în continuare RMC.
Art. 204
Îndeplineşte funcţia de RMC persoana care ocupă funcţia de şef structură de management al calităţii serviciilor medicale.
Art. 205
(1)RMC este responsabil cu coordonarea implementării sistemului de management al calităţii serviciilor medicale şi siguranţei pacientului la nivelul unităţii sanitare şi are următoarele atribuţii principale:
a)planifică, organizează, coordonează şi monitorizează întreaga activitate privind implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor medicale şi siguranţei pacientului la nivelul unităţii sanitare;
b)coordonează şi controlează funcţionarea structurii de management al calităţii serviciilor medicale;
c)analizează şi avizează procedurile interne ale structurii de management al calităţii serviciilor medicale, care se aprobă potrivit reglementărilor legale în vigoare;
d)elaborează şi supune aprobării conducătorului unităţii sanitare planul anual de formare şi perfecţionare profesională a personalului din subordine;
e)coordonează şi monitorizează elaborarea documentelor calităţii la nivelul unităţii sanitare;
f)coordonează elaborarea şi avizează planul de management al calităţii serviciilor medicale de la nivelul unităţii sanitare;
g)coordonează şi monitorizează activităţile legate de asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale desfăşurate de către responsabilii desemnaţi la nivelul fiecăreia dintre structurile unităţii sanitare;
h)monitorizează activităţile legate de asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale desfăşurate de către comisiile, consiliile şi comitetele constituite la nivelul unităţii sanitare, în colaborare cu coordonatorii acestora;
i)elaborează şi înaintează spre aprobare conducătorului unităţii sanitare rapoarte periodice privind activitatea structurii de management al calităţii serviciilor medicale;
j)coordonează şi monitorizează activităţile privind raportarea şi monitorizarea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale;
k)colaborează cu şefii celorlalte structuri din cadrul unităţii sanitare în vederea implementării sistemului de management al calităţii serviciilor medicale şi siguranţei pacientului;
l)asigură comunicarea permanentă cu responsabilul regional cu acreditarea desemnat prin ordin al preşedintelui ANMCS, precum şi cu oficiul teritorial al ANMCS.
(2)RMC participă, fără drept de vot, la şedinţele Comitetului director pentru a prezenta aspectele relevante ale procesului de îmbunătăţire a calităţii din întreaga unitate sanitară şi a consilia conducerea Spitalului cu privire la impactul deciziilor luate asupra managementului calităţii serviciilor medicale şi siguranţei pacientului.
Art. 206
Medicul încadrat în Structura de management al calităţii serviciilor medicale are următoarele atribuţii principale:
a)monitorizează elaborarea protocoalelor de diagnostic şi tratament şi a procedurilor care vizează asistenţa medicală, urmărind respectarea regulilor de elaborare a acestora;
b)monitorizează şi analizează implementarea procedurilor şi protocoalelor care reglementează asistenţa medicală;
c)elaborează şi coordonează implementarea planului anual pentru auditul clinic;
d)monitorizează identificarea şi coordonează raportarea şi analizarea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale;
e)monitorizează elaborarea şi respectarea planului anual de educaţie medicală continuă a medicilor şi a farmaciştilor, pe baza analizei de nevoi ale Spitalului, astfel încât acesta să răspundă misiunii sale;
f)monitorizează elaborarea, pe baza analizei de nevoi ale Spitalului, şi respectarea planului de formare/perfecţionare a personalului medical în managementul calităţii serviciilor medicale şi siguranţei pacientului;
g)monitorizează procesul de verificare a nivelului de competenţă profesională a medicilor;
h)monitorizează activitatea de actualizare a ofertei de servicii medicale, conform nevoilor de sănătate ale populaţiei deservite;
i)monitorizează implementarea măsurilor pentru managementul integrat al cazului şi asigurarea continuităţii asistenţei medicale a pacienţilor cu afecţiuni de lungă durată;
j)analizează rezultatele monitorizării de către structurile responsabile cu prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale a respectării măsurilor pentru prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
k)monitorizează planificarea şi desfăşurarea activităţilor de îngrijiri medicale conform procedurilor, protocoalelor şi planului de îngrijiri;
l)monitorizează formarea asistenţilor medicali cu privire la utilizarea planului de îngrijiri specific specialităţii în care lucrează, la optimizarea înregistrărilor şi la utilizarea acestuia ca instrument de comunicare interprofesională, cu valoare medico-legală;
m)monitorizează elaborarea planului de educaţie medicală continuă a asistenţilor medicali, pe baza analizei de nevoi ale Spitalului;
n)monitorizează procesul de verificare a nivelului de competenţă profesională a asistenţilor medicali;
o)monitorizează procesul de repartizare a sarcinilor asistenţilor medicali şi ale infirmierilor, în funcţie de volumul de activitate, complexitatea îngrijirilor şi gradul de dependenţă a pacienţilor.
Art. 207
Referentul/Referentul de specialitate/Consilierul încadrat în Structura de management al calităţii serviciilor medicale are următoarele atribuţii principale:
a)monitorizează implementarea măsurilor pentru respectarea drepturilor pacientului;
b)monitorizează implementarea măsurilor pentru respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a altor dispoziţii de drept al Uniunii sau drept intern referitoare la protecţia datelor;
c)monitorizează respectarea măsurilor de limitare a accesului persoanelor neautorizate în zonele cu risc crescut;
d)monitorizează implementarea managementului riscurilor neclinice, riscului financiar şi riscului organizaţional;
e)monitorizează elaborarea procedurilor pentru implementarea bunelor practici manageriale;
f)monitorizează colectarea şi prelucrarea datelor privind asigurarea resurselor necesare respectării protocoalelor şi procedurilor medicale;
g)monitorizează colectarea şi prelucrarea datelor privind costurile corecte ale serviciilor medicale.