Secţiunea 3 - Atribuţiile personalului din ambulatoriul integrat al Spitalului - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 2 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 3:Atribuţiile personalului din ambulatoriul integrat al Spitalului
Art. 105
(1)Medicul specialist din ambulatoriul de specialitate are în principal următoarele atribuţii generale:
a)examinează bolnavii, stabileşte diagnosticul, folosind mijloacele din dotare de care dispune, indică sau, după caz, efectuează tratamentul corespunzător; consemnează aceste date în fişa bolnavului;
b)îndrumă bolnavii care nu necesită supraveghere şi tratament de specialitate la medicii de familie, cu indicaţia conduitei terapeutice;
c)acordă primul ajutor medical şi organizează transportul, precum şi asistenţa medicală pe timpul transportului la Spital, pentru bolnavii cu afecţiuni medico-chirurgicale de urgenţă;
d)efectuează intervenţii de mică chirurgie la nivelul posibilităţilor de rezolvare ambulatorie, conform indicaţiilor Ministerului Sănătăţii;
e)recomandă internarea în secţiile cu paturi a bolnavilor care necesită aceasta, în funcţie de gradul de urgenţă, întocmeşte biletul de trimitere;
f)acordă asistenţă medicală bolnavilor internaţi în secţia cu paturi, potrivit programului stabilit de conducerea Spitalului atunci când pentru specialitatea respectivă Spitalul nu dispune de medici;
g)anunţă direcţia de sănătate publică despre cazurile de boli infecţioase şi profesionale depistate;
h)dispensarizează unele categorii de bolnavi cu probleme medicale deosebite, conform normelor în vigoare, colaborează cu medicii de familie pentru dispensarizarea unor bolnavi din evidenţa acestora;
i)stabileşte incapacitatea temporară de muncă şi emite certificatul medical potrivit reglementărilor în vigoare;
j)efectuează în specialitatea respectivă consultaţii medicale pentru angajare şi control periodic persoanelor trimise în acest scop de medicii de familie;
k)completează fişa medicală pentru bolnavii care necesită trimitere la comisia medicală pentru expertiza capacităţii de muncă;
l)participă, la solicitare, la lucrările comisiei de expertiză medicală şi recuperare a capacitaţii de muncă şi ale comisiei medico-legale;
m)întocmeşte fişele medicale de trimitere la tratament de recuperare a bolnavilor care necesită astfel de îngrijiri şi le verifică pe cele întocmite de medicii de familie potrivit normelor în vigoare;
n)analizează periodic morbiditatea, mortalitatea şi alte aspecte medicale de specialitate, propunând măsuri corespunzătoare;
o)participă la analiza periodică a stării de sănătate a populaţiei din teritoriu;
p)efectuează gărzi în Spital potrivit reglementărilor în vigoare;
q)participă la acţiunile de control medical complex al unor grupe de populaţie, organizate de conducerea Spitalului sau ambulatoriului de specialitate;
r)se preocupă permanent de ridicarea nivelului profesional propriu şi al personalului din subordine;
s)urmăreşte şi asigură folosirea şi întreţinerea corectă a mijloacelor din dotare;
ş)controlează respectarea normelor de igienă şi antiepidemice.
(2)Medicul specialist din ambulatoriul de specialitate are următoarele atribuţii de prevenire şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale:
a)protejarea propriilor pacienţi de alţi pacienţi infectaţi sau de personalul care poate fi infectat;
b)aplicarea procedurilor şi protocoalelor din planul anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale;
c)obţinerea specimenelor microbiologice necesare atunci când o infecţie este prezentă sau suspectă;
d)raportarea cazurilor de infecţii intraspitaliceşti echipei şi internarea pacienţilor infectaţi;
e)consilierea pacienţilor, vizitatorilor şi personalului în legătură cu tehnicile de prevenire a transmiterii infecţiilor;
f)instituirea tratamentului adecvat pentru infecţiile pe care le are şi luarea de măsuri pentru a preveni transmiterea acestor infecţii altor persoane, în special pacienţilor.
Art. 106
Asistentul medical din ambulatoriul de specialitate are în principal următoarele atribuţii generale:
a)îl asistă şi ajută pe medic la efectuarea consultaţiilor medicale;
b)răspunde de starea de curăţenie a cabinetului şi a sălii de aşteptare, temperatura şi aerisirea încăperilor, existenţa rechizitelor şi a imprimatelor necesare activităţii;
c)ridică de la fişier fişele medicale ale bolnavilor prezentaţi pentru consultaţii de specialitate şi le restituie acestuia după consultaţii;
d)semnalează medicului urgenţa examinării bolnavilor;
e)termometrizează bolnavii, recoltează la indicaţia medicului unele probe biologice pentru analize de laborator curente, care nu necesită tehnici speciale, şi ajută la efectuarea diferitelor proceduri medicale;
f)comunică medicilor de familie diagnosticul şi tratamentul indicat bolnavilor consultaţi;
g)acordă primul ajutor în caz de urgenţă;
h)efectuează, la indicaţia medicului, injecţii, vaccinări, pansamente, precum şi alte tratamente prescrise;
i)răspunde cu promptitudine la solicitările bolnavilor şi informează medicul asupra oricărei solicitări care se referă la îngrijirea medicală a bolnavilor;
j)răspunde de aplicarea măsurilor de dezinfecţie şi dezinsecţie, potrivit normelor legale;
k)primeşte, asigură şi răspunde de buna păstrare şi utilizare a instrumentarului, aparaturii şi utilajelor cu care lucrează şi se îngrijeşte de buna întreţinere şi folosire a mobilierului şi inventarului moale existent în dotare;
l)desfăşoară activitate permanentă de educaţie sanitară;
m)se preocupă permanent de ridicarea continuă a nivelului său profesional;
n)ţine la zi centralizatorul statistic, fişele de dispensarizare şi întocmeşte dările de seamă şi situaţiile statistice privind activitatea cabinetului.
Art. 107
Îngrijitorul/Îngrijitoarea are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuează curăţenia şi dezinfecţia în condiţii corespunzătoare în spaţiul repartizat;
b)asigură confortul termic al încăperilor;
c)primeşte şi răspunde de păstrarea în bune condiţii a materialelor de curăţenie pe care le are în grijă;
d)efectuează aerisirea periodică a încăperilor;
e)curăţă şi dezinfectează băile şi WC-urile cu materialele şi ustensilele folosite numai în aceste locuri;
f)transportă reziduurile la tancul de gunoi în condiţii corespunzătoare, răspunde de depunerea lor corectă în recipiente; curăţă şi dezinfectează vasele în care se păstrează sau se transportă reziduurile.