Capitolul iv - Reguli generale privind primirea, înregistrarea şi circuitul lucrărilor - Regulament din 2024 de ordine interioară al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism

M.Of. 221 bis

În vigoare
Versiune de la: 15 Martie 2024
CAPITOLUL IV:Reguli generale privind primirea, înregistrarea şi circuitul lucrărilor
Art. 106
(1)Corespondenţa adresată structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism se primeşte de grefierul-şef sau de un alt grefier desemnat de procurorul-şef al acestor structuri.
(2)La primirea corespondenţei se verifică dacă menţiunile de pe plicuri corespund cu conţinutul acestora şi dacă există toate anexele enumerate în corespondenţă. Lipsurile ori nepotrivirile dintre menţiunile de pe plicuri şi conţinutul acestora se aduc la cunoştinţa expeditorilor, cărora li se va cere, în scris sau verbal, să completeze corespondenţa ori să dea lămuririle necesare în legătură cu cele constatate.
(3)Procurorul-şef al structurii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism poate dispune ca întreaga corespondenţă sau numai o parte din aceasta să îi fie prezentată nedesfăcută.
Art. 107
(1)Corespondenţa primită direct sau de la alte parchete se sortează de grefierul-şef sau de grefierul desemnat de procurorul-şef corespunzător al structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, potrivit nomenclatoarelor arhivistice în vigoare, care identifică lucrările anterioare, în cazul în care corespondenţa nou-primită are legătură cu aceste lucrări.
(2)Întreaga corespondenţă se prezintă spre examinare procurorului-şef corespunzător al structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, care repartizează sau ia măsuri de repartizare a lucrărilor către procurori ori alţi salariaţi din subordine, potrivit legii, sau dispune trimiterea lor, când este cazul, instituţiilor competente, spre rezolvare.
(3)Sortarea corespondenţei de către grefierul-şef sau grefierul desemnat, prezentarea acesteia spre examinare procurorului-şef corespunzător al structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi repartizarea lucrărilor spre rezolvare se fac, de regulă, în ziua primirii corespondenţei ori cel mai târziu a doua zi.
Art. 108
(1)După examinarea şi repartizarea corespondenţei, procurorul-şef corespunzător al structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism restituie lucrările grefei, în vederea înregistrării, predării ori expedierii acestora, potrivit rezoluţiei.
(2)În cazul în care din cuprinsul unor scrisori nu rezultă cu claritate obiectul cererilor, plângerilor ori al sesizărilor, procurorul-şef corespunzător al structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism va da dispoziţie procurorului sau salariatului căruia i s-a repartizat lucrarea spre soluţionare să ceară petiţionarului să facă precizările necesare în scris, telefonic ori direct, prin chemare la sediul unităţii, după caz.
Art. 109
(1)Sesizările prin care se reclamă/constată fapte cu caracter penal, precum şi dosarele primite de la alte organe de urmărire penală, care au fost sesizate direct, se înregistrează în ordine cronologică în Registrul de evidenţă a activităţii de urmărire penală şi de supraveghere a acesteia (R-4).
(2)Cererile, reclamaţiile, sesizările, plângerile, denunţurile şi memoriile se înregistrează în Registrul de evidenţă a cererilor, reclamaţiilor, sesizărilor, plângerilor şi memoriilor adresate parchetului (R-34), dându-se numere de înregistrare fără soţ.
(3)Sesizările penale, precum şi celelalte plângeri, cereri, sesizări şi memorii ale persoanelor fizice şi juridice, depuse de acestea direct la structurile Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, vor purta menţiunea de primire aplicată de grefierul desemnat şi numărul de înregistrare în Registrul de audienţă (R-33) ori, după caz, menţiunea de primire aplicată de procurorul sau grefierul care a primit corespondenţa.
(4)Toate celelalte categorii de corespondenţă se înregistrează în Registrul de intrare-ieşire a corespondenţei (R-15), dându-se, cronologic, numere de înregistrare cu soţ şi indicativele corespunzătoare din nomenclatorul arhivistic.
(5)Documentele financiar-contabile se înregistrează în ordine cronologică în registrele prevăzute de legislaţia financiar-contabilă, completate la nivelul compartimentului economico-financiar şi administrativ.
(6)Lucrările efectuate din oficiu se înregistrează potrivit dispoziţiilor cuprinse în prezentul regulament, în raport cu conţinutul lor.
(7)Când pe parcursul soluţionării sau după definitivare unele lucrări înregistrate iniţial conform regulilor stabilite în prezentul regulament îşi schimbă caracterul, acestea se reînregistrează potrivit noii încadrări în nomenclatoare.
Art. 110
Primirea, evidenţa, întocmirea şi toate celelalte operaţiuni privind lucrările care conţin informaţii clasificate se efectuează potrivit dispoziţiilor prevăzute în ordinele procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism privind protecţia informaţiilor clasificate.
Art. 111
Lucrările care urmează să fie trimise spre rezolvare la două sau mai multe structuri ale Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism se multiplică, după caz, integral sau parţial şi se predau acestora potrivit rezoluţiei de repartizare.
Art. 112
(1)Înregistrarea lucrărilor se face în sistem partidă, în sensul că toate revenirile şi lucrările intermediare, solicitările şi primirile de dosare sau de referate, precum şi orice date în legătură cu lucrarea de bază se înscriu în mod obligatoriu la numărul de înregistrare iniţial, astfel încât corespondenţa care se referă la lucrări anterioare să nu primească numere noi de înregistrare.
(2)Grefierii-şefi au obligaţia să urmărească dacă lucrările repartizate de conducătorii structurilor au fost efectuate în termenele stabilite de aceştia şi să îi informeze de îndată cu privire la existenţa unor lucrări nerezolvate.
Art. 113
(1)După efectuarea operaţiilor de înregistrare a corespondenţei, lucrările se predau celor cărora le-au fost repartizate, sub semnătură, în registrul de evidenţă a acestora.
(2)Lucrările rezolvate se predau de procurori şi de ceilalţi salariaţi grefierului-şef sau înlocuitorului acestuia, sub semnătură, în condica C-1 sau C-8, după caz.
(3)Grefierul-şef va face personal menţiunile corespunzătoare de scădere a lucrărilor şi de închidere a poziţiilor în registre.
(4)Circulaţia lucrărilor între grefă şi procurorii sau personalul auxiliar cărora li s-au repartizat spre soluţionare va fi evidenţiată în registrele în care sunt înscrise lucrările respective, iar predarea se va face pe condica de evidenţă a predării dosarelor şi lucrărilor C-7.
Art. 114
(1)Corespondenţa cu autorităţile străine, cu misiunile diplomatice şi oficiile consulare din ţara noastră, cu reprezentanţele străine, cu organizaţiile şi organismele internaţionale care îşi desfăşoară activitatea în România are loc în condiţiile legii.
(2)Comunicarea actelor procedurale către străini, persoane fizice ori juridice, cu domiciliul sau cu reşedinţa în România ori cu domiciliul în străinătate, care se află temporar în România, se va face direct, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament.
(3)Comunicările prevăzute la alin. (2) se vor face după traducerea actelor în limba pe care aceste persoane o înţeleg sau în limba oficială a statului resortisant.
(4)Corespondenţa într-o limbă străină, primită de la alte persoane şi instituţii decât cele menţionate la alin. (1), se traduce în limba română.
Art. 115
(1)După efectuarea menţiunilor de scădere şi de închidere a lucrărilor rezolvate, corespondenţa se expediază destinatarilor.
(2)Grefierul-şef va urmări ca actele de procedură şi celelalte categorii de corespondenţă expediată să poarte semnătura celor în drept, să fie ştampilate şi să fie însoţite de anexele la care se referă.
Art. 116
(1)Înregistrarea corespondenţei pentru fiecare an începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie.
(2)Registrele se numerotează, iar pe copertele acestora se înscriu: denumirea registrului, anul, numărul iniţial şi ultimul număr de înregistrare. La sfârşitul anului sau la închiderea unui volum din registru se certifică de către grefierul-şef numărul înregistrărilor şi numărul filelor folosite.
Art. 117
(1)Nu se admit ştersături în registre şi condici. Eventualele menţiuni eronate se barează printr-o linie trasată cu cerneală şi se rescriu fie în cuprinsul aceleiaşi rubrici, fie în următorul rând liber din registru. Rectificarea va fi certificată, pe marginea filei din registru ori din condică, prin semnătura conducătorului structurii sau a persoanei desemnate să controleze activitatea grefei.
(2)În situaţia registrelor şi condicilor păstrate în format electronic, procedura îndreptării menţiunilor eronate este stabilită prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 118
(1)Dosarele, întocmite separat pentru fiecare lucrare, se păstrează timp de un an la grefa structurii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după care se depun la arhivă.
(2)Aranjarea actelor se face de procurorul care rezolvă lucrarea, iar numerotarea şi cusutul dosarelor, precum şi parafarea acestora se fac de grefierul-şef ori de un alt grefier desemnat de procurorul-şef al structurii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după caz.
Art. 119
Activitatea de primire, înregistrare şi circuitul lucrărilor este controlată trimestrial de procurorul-şef corespunzător structurilor Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism sau de o altă persoană desemnată de acesta, care va întocmi o informare cu privire la neregulile constatate şi va lua măsurile de înlăturare a acestora ori va propune organelor ierarhic superioare luarea măsurilor care se impun.