Capitolul iii - Desfăşurarea concursului - Regulament din 2023 privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

M.Of. 197

În vigoare
Versiune de la: 6 Noiembrie 2025
CAPITOLUL III:Desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale privind desfăşurarea concursului
Art. 11
Concursul prevăzut la art. 2 alin. (1) constă în următoarele etape succesive:
a)verificarea dosarelor de concurs;
b)probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor juridice;
c)testarea psihologică;
d)verificarea condiţiei privind buna reputaţie;
e)vizita medicală.
SECŢIUNEA 2:Verificarea dosarelor de concurs
Art. 12
(1)Verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a), b) şi d) din Legea nr. 303/2022, a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, precum şi a condiţiei de a fi apt din punct de vedere medical şi a celei privind lipsa antecedentelor penale se realizează de comisia de organizare a concursului. Condiţia de a fi apt din punct de vedere medical se dovedeşte prin certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii, la cererea fiecărui candidat.

(2)Ulterior termenului prevăzut la art. 4 alin. (2) nu se mai pot depune acte în completarea cererii de înscriere, cu excepţia situaţiei în care comisia de organizare va solicita lămuriri cu privire la un act deja depus.
(3)Rezultatele verificărilor prevăzute la alin. (1) se afişează cu menţiunea "admis" sau "respins", însoţită de motivul respingerii dosarului, şi se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cel mai târziu cu 25 de zile înainte de data desfăşurării concursului.
(4)Candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţii, în termen de 48 de ore de la publicarea listei pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Contestaţiile se depun fie la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fie prin fax sau e-mail.
(5)Contestaţiile vor fi soluţionate în termen de 5 zile de la expirarea termenului de depunere. Soluţia adoptată se comunică în cadrul aceluiaşi termen.
(6)După pronunţarea hotărârii colegiului de conducere se întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, listă care se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
SECŢIUNEA 3:Probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor juridice
Art. 13
(1)Candidaţii declaraţi admişi la etapa verificării dosarelor de concurs susţin două probe scrise, respectiv un test-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice şi o probă scrisă practică.
(2)Testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice se susţine, în funcţie de specializare, la următoarele grupe de materii:
a)drept civil (materia specifică secţiei) şi drept procesual civil, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia I civilă şi Secţia a II-a civilă;
b)drept penal şi drept procesual penal, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia penală;
c)drept administrativ, drept financiar şi fiscal şi drept procesual civil, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia de contencios administrativ şi fiscal;
d)jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, indiferent de specializare.
(3)Testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice cuprinde 50 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la alin. (2), astfel:
a)pentru candidaţii la secţiile civile ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 20 de întrebări din dreptul civil (materia specifică secţiei), în funcţie de opţiunea candidatului;
- 20 de întrebări din dreptul procesual civil;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;
b)pentru candidaţii la Secţia penală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 20 de întrebări din dreptul penal;
- 20 de întrebări din dreptul procesual penal;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;
c)pentru candidaţii la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 15 întrebări din dreptul administrativ;
- 10 întrebări din dreptul financiar şi fiscal;
- 15 întrebări din dreptul procesual civil;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
- 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
(4)La testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor teoretice, fiecare răspuns corect primeşte 0,2 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.
(5)Proba scrisă practică constă în motivarea unei hotărâri judecătoreşti.
(6)La elaborarea subiectelor pentru ambele probe scrise se vor avea în vedere şi jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi cea a Curţii Constituţionale.
(7)Pentru posturile vacante de magistrat-asistent la alte compartimente de specialitate ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice se susţine la două materii, stabilite de către Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi indicate în anunţul de concurs, precum şi la grupa de materii prevăzută la alin. (2) lit. d).
(8)Cele două materii de concurs se stabilesc, ţinându-se seama de specificul activităţii compartimentului şi atribuţiile specifice postului scos la concurs, dintre cele indicate la alin. (2), precum şi dintre următoarele domenii: drept constituţional, drept internaţional public, comunicare sau abilităţi lingvistice.
(9)Proba scrisă practică constă în redactarea unei lucrări în raport cu specificul activităţii compartimentului şi atribuţiile specifice postului scos la concurs.
(10)Subiectele pentru proba scrisă practică se elaborează de către comisia de elaborare a subiectelor corespunzătoare grupelor de materii pentru care se susţine proba scrisă teoretică, indicate în anunţul de concurs.
Art. 14
(1)Accesul candidaţilor în sălile de concurs este permis pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor. În mod excepţional, pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin de 30 de minute înainte de începerea probelor, însă nu şi după deschiderea plicului cu subiecte.
(2)Se interzice candidaţilor să deţină asupra lor, pe timpul desfăşurării probelor scrise, orice surse de informare care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul concursului acele materiale a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit în tematica şi bibliografia de concurs. Supraveghetorii verifică respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziţii constituie fraudă şi duce la eliminarea din concurs a candidatului, indiferent dacă materialele sau mijloacele de comunicare interzise au fost folosite sau nu.
(3)În vederea elaborării lucrărilor scrise candidaţii folosesc numai cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră.
(4)Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o teză de concurs tipizată, cu ştampila de concurs a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pe care îşi scrie cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date. Colţul tezei de concurs va fi lipit şi ştampilat cu ştampila de concurs la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală au semnat în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată.
(5)După verificarea integrităţii plicurilor cu subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidaţilor, comunicând ora începerii şi ora încheierii probelor de concurs.
(6)Din momentul deschiderii plicului în care se află subiectele niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează pentru predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.
(7)În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el trebuie să fie însoţit de unul dintre supraveghetori, până la înapoierea în sala de concurs.
(8)Niciun membru al comisiei de organizare prezent la centrul de concurs nu poate comunica în exterior conţinutul subiectelor de concurs până la încheierea probelor scrise.
(9)În cazul probei scrise practice, subiectele vor fi stabilite prin tragere la sorţi de către un reprezentant al candidaţilor. Subiectele extrase vor fi multiplicate în număr egal cu cel al candidaţilor, introduse în plicuri sigilate şi predate responsabililor din sălile de concurs. Preşedintele comisiei de organizare şi persoana care a efectuat tragerea la sorţi semnează pe versoul plicului ce conţine varianta extrasă.
Art. 15
(1)Timpul destinat elaborării lucrărilor scrise este cel stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor şi este comunicat candidaţilor odată cu subiectele. Acesta nu poate depăşi 3 ore pentru fiecare dintre cele două probe de concurs, socotite din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor pentru fiecare candidat.
(2)Pe parcursul desfăşurării probelor scrise, personalul din comisia de organizare şi supraveghetorii de săli nu le pot da candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce modificări acestora şi nici baremului de evaluare şi notare. Orice nelămurire legată de subiecte se discută direct cu comisiile de elaborare a subiectelor, iar dacă intervin clarificări, acestea se comunică în toate sălile de concurs.
(3)În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit potrivit alin. (1), aceştia primesc alte teze tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, care se încheie pentru fiecare sală. Tezele folosite iniţial se anulează pe loc de către 2 supraveghetori, menţionând-se pe ele "anulat", se semnează de aceştia şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise. În cazul lucrărilor scrise la proba practică, candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală.
(4)Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs tipizate şi ciorne câte îi sunt necesare.
(5)La expirarea timpului acordat, candidaţii predau lucrările sub semnătură în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.
(6)Toţi candidaţii semnează, la momentul predării lucrărilor, în catalogul de sală.
(7)Preşedintele comisiei de organizare preia lucrările sub semnătură de la responsabilii de sală.
(8)Frauda dovedită atrage eliminarea din concurs. Se consideră fraudă şi folosirea de către candidat a pixului sau cernelii de altă culoare decât cea neagră, înscrierea numelui candidatului pe teza de concurs în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării. În aceste cazuri, responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea «Fraudă». Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare şi candidatului respectiv.

(9)Sancţiunea prevăzută la alin. (8) se aplică şi pentru depăşirea timpului de concurs stabilit potrivit alin. (1).
(10)Cele două probe scrise se susţin în aceeaşi zi, cu o pauză între acestea ce nu poate depăşi o oră.
Art. 16
(1)Baremele stabilite de comisiile de elaborare a subiectelor se afişează la centrele de concurs, la sfârşitul ultimei probe, şi se publică împreună cu subiectele pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2)Candidaţii pot formula contestaţii la barem în termen de 3 zile de la publicare, care se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare. Soluţiile se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru soluţionarea contestaţiilor.
(3)Baremele definitive se publică în condiţiile alin. (1).
Art. 17
(1)La testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, evaluarea şi notarea lucrărilor se realizează prin procesare electronică, pe baza baremelor definitive.
(2)În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se anulează una sau mai multe întrebări din testul-grilă, punctajul corespunzător întrebărilor anulate se acordă tuturor candidaţilor.
(3)În ipoteza în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se apreciază că răspunsul corect la una dintre întrebările din testul-grilă este altul decât cel indicat în barem, se corectează baremul şi se va acorda punctajul corespunzător întrebării respective numai candidaţilor care au indicat răspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(4)În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se apreciază că răspunsul indicat ca fiind corect în baremul iniţial nu este singurul răspuns corect, punctajul corespunzător întrebării respective din testul-grilă se acordă pentru oricare dintre variantele de răspuns stabilite ca fiind corecte prin baremul definitiv.
Art. 18
(1)La proba practică, corectarea lucrărilor scrise se face de către 2 membri ai comisiei de corectare corespunzătoare, conform baremului definitiv de evaluare şi notare şi ghidurilor de corectare. Lucrările scrise se notează cu note de la 0 la 10, cu două zecimale. Corectarea şi notarea se înregistrează în borderouri de notare separate, de către fiecare corector, semnate de aceştia pe fiecare pagină. Nota la această probă o reprezintă media aritmetică a celor două note acordate.
(2)Dacă între notele acordate de cei doi corectori conform alin. (1) diferenţa este mai mare de un punct, nota finală va fi stabilită de o comisie formată din cei doi corectori şi preşedintele comisiei de corectare. Dacă unul dintre corectori este chiar preşedintele comisiei de corectare, din comisia ce va stabili nota finală va face parte, alături de cei doi membri ai comisiei care au corectat lucrarea, un alt membru al comisiei respective.
(3)Nota acordată conform alin. (2), calculată ca medie aritmetică a celor trei note stabilite de persoanele menţionate la alin. (2), se consemnează într-un borderou de notare distinct, sub semnătura celor 3 membri, şi se trece pe lucrare, în rubrica specială a tezei de concurs, cu cerneală neagră, sub semnătură, de către comisia de organizare a concursului. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat, ca medie iniţială sau în urma reevaluării, este mai mic sau egal cu această notă.
(4)Pe timpul corectării, colţul sigilat al lucrării nu se deschide. Notele acordate se înscriu în borderou, sub semnătura celor care le-au acordat, şi pe lucrare, sub semnătură, de către comisia de organizare, după care se introduc în baza de date a comisiei de organizare. După efectuarea acestor operaţiuni se desface colţul sigilat al lucrării şi se corelează numărul lucrării cu numele şi prenumele candidatului.
Art. 19
(1)Rezultatele concursului se afişează pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2)Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele concursului pot formula contestaţii în termen de 3 zile de la publicare, atât cu privire la punctajul obţinut la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, cât şi cu privire la nota obţinută la proba scrisă practică. Contestaţiile se depun fie la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fie prin fax sau e-mail.
(3)În vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările se vor resigila şi renumerota, iar în ceea ce priveşte proba scrisă practică, lucrările vor fi înscrise într-un borderou separat.
(4)La proba scrisă practică, fiecare lucrare a cărei notă iniţială a fost contestată se recorectează de către 2 membri ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor corespunzătoare, nota acordată la contestaţii fiind media aritmetică a notelor acordate de aceştia. În cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între notele celor 2 corectori şi cel puţin una dintre note este minimum 5 sau dacă diferenţa dintre nota stabilită de comisia de corectare şi de comisia de soluţionare a contestaţiilor este mai mare de 1,5 puncte, în favoarea candidatului, nota finală, calculată ca medie aritmetică, va fi stabilită de o comisie formată din cei 2 corectori din comisia de soluţionare a contestaţiilor şi preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor. Dacă unul dintre corectori este chiar preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor, din comisia ce va stabili nota finală va face parte, alături de cei doi membri ai comisiei care au recorectat lucrarea, un alt membru al comisiei respective.
(5)Contestaţiile formulate cu privire la ambele probe scrise se soluţionează în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
(6)Notele acordate în urma soluţionării contestaţiilor sunt definitive şi nu pot fi mai mici decât notele contestate.
Art. 20
(1)Nota finală obţinută de candidat la concurs o reprezintă media aritmetică a notelor obţinute la cele două probe scrise.
(2)Pentru ocuparea unui post vacant de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, candidatul trebuie să obţină cel puţin nota 7 (şapte) la fiecare dintre cele două probe scrise.
(3)Ocuparea posturilor se face în ordinea mediilor obţinute, în funcţie de opţiunea candidatului, în limita numărului de posturi scoase la concurs. Numirea se face numai la secţia sau compartimentul pentru care candidatul a susţinut concursul.
Art. 21
(1)Lista cuprinzând rezultatele concursului, după soluţionarea contestaţiilor, se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2)În situaţia în care există posturi vacante de magistrat-asistent la secţiile sau, după caz, la compartimentele pentru care s-au scos la concurs posturi, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie poate suplimenta numărul de posturi scoase la concurs, astfel încât să poată fi repartizaţi pe secţii sau, după caz, la compartimentele respective toţi candidaţii care au obţinut note egale cu cea a ultimului candidat declarat admis după cele două probe scrise ale concursului.
(3)Dacă nu există posturi vacante în condiţiile alin. (2), la medii egale, departajarea candidaţilor se face, în ordine, în funcţie de nota obţinută la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, de vechimea mai mare în specialitate juridică, de deţinerea titlului ştiinţific de doctor, de activitatea publicistică de specialitate.
SECŢIUNEA 4:Testarea psihologică, verificarea condiţiei bunei reputaţii şi vizita medicală
Art. 22
(1)Candidaţii declaraţi admişi la probele scrise din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sunt supuşi verificării bunei reputaţii, vizitei medicale şi testării psihologice, în conformitate cu prevederile art. 250 din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)Testarea psihologică se realizează potrivit unei metodologii proprii, aprobată de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, având la bază principiile aplicabile concursului de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, cuprinse în Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea testării psihologice.

(3)Testarea psihologică constă în:
a)un test scris standardizat, care evaluează aptitudinile cognitive, echilibrul emoţional, stabilitatea comportamentală şi capacitatea de adaptare la cerinţele funcţiei;
b)un interviu individual, desfăşurat de psihologi acreditaţi, în scopul identificării trăsăturilor de personalitate, motivaţiei profesionale şi a compatibilităţii cu funcţia de magistrat-asistent.

(31)Rezultatul testării psihologice se consemnează într-un raport de evaluare, care poate avea caracterul «apt» sau «inapt». Candidaţii declaraţi «inapt» sunt eliminaţi din concurs.

(4)[textul din Art. 22, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 352/2025]
(5)[textul din Art. 22, alin. (5) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 352/2025]
(6)Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat pot formula, în termen de 48 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii care se transmit prin fax sau e-mail Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau se depun la sediul acestei instituţii.
(7)Contestaţiile se soluţionează de comisia de reexaminare psihologică formată din 3 psihologi, alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial. Reexaminarea psihologică se realizează prin reevaluarea testului scris, aplicarea unui nou test scris şi susţinerea unui nou interviu.
(8)Calificativul acordat de comisia de reexaminare psihologică este definitiv şi se publică în condiţiile alin. (4).
Art. 23
(1)Verificarea bunei reputaţii se efectuează de către o comisie desemnată de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pe baza documentelor comunicate de instituţiile competente, precum şi a altor informaţii relevante privind conduita morală şi profesională a candidatului.

(2)Comisia de verificare a bunei reputaţii poate solicita candidatului informaţii sau documente suplimentare şi poate dispune audierea acestuia.

(3)Candidaţii care nu îndeplinesc condiţia bunei reputaţii sunt eliminaţi din concurs.

(4)[textul din Art. 23, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(5)[textul din Art. 23, alin. (5) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(6)[textul din Art. 23, alin. (6) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(7)
[textul din Art. 23, alin. (7) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(8)
[textul din Art. 23, alin. (8) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(9)[textul din Art. 23, alin. (9) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
(10)[textul din Art. 23, alin. (10) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 03-nov-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 352/2025]
Art. 231
Procedura detaliată privind organizarea testării psihologice şi verificarea bunei reputaţii se stabileşte printr-o metodologie internă aprobată de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

SECŢIUNEA 5:Validarea rezultatelor finale ale concursului şi numirea în funcţie
Art. 24
(1)Tabelul cu rezultatele finale ale concursului se validează de Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2)După validarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie numeşte în funcţia de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie candidaţii reuşiţi la concurs.
Art. 25
(1)Lucrările de concurs ale candidaţilor declaraţi admişi se anexează, în original, la mapele profesionale întocmite acestora, după numirea în funcţie, în condiţiile legii.
(2)Restul lucrărilor scrise, precum şi toate celelalte documente privind desfăşurarea concursului se arhivează şi se păstrează în arhiva Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, prin grija comisiei de organizare a concursului. Lucrările scrise anulate pentru fraudă se arhivează şi se păstrează separat.

Art. 26
(1)Înainte de a începe să îşi exercite funcţia, magistraţii-asistenţi depun următorul jurământ: "Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!" Referirea la divinitate din formula jurământului se schimbă potrivit credinţei religioase a judecătorilor şi procurorilor şi este facultativă.
(2)Refuzul depunerii jurământului atrage, de drept, nulitatea numirii în funcţie.
(3)Jurământul se depune în faţa preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, după citirea actului de numire, cu participarea prim-magistratului-asistent.
(4)Depunerea jurământului se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi de prim-magistratul-asistent al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
SECŢIUNEA 6:Numirea în funcţia de magistrat-asistent fără concurs
Art. 27
Numirea în funcţia de magistrat-asistent, în cazul prevăzut de art. 236 alin. (3) din Legea nr. 303/2022, se face fără susţinerea concursului prevăzut de art. 2 alin. (1) din prezentul regulament, prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.