Capitolul ii - Organizarea concursului - Regulament din 2023 privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
M.Of. 197
În vigoare Versiune de la: 6 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:Organizarea concursului
SECŢIUNEA 1:Publicitatea concursului
Art. 3
(2)Data, locul, modul de desfăşurare a concursului de ocupare a posturilor de magistrat-asistent gradul III, calendarul de desfăşurare, cuantumul taxei de înscriere, posturile care se scot la concurs, precum şi cererea de înscriere tipizată, cuprinzând şi opţiunea candidatului pentru una dintre secţiile sau unul dintre compartimentele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se stabilesc prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări din cadrul Direcţiei resurse umane şi organizare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(1)Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se organizează ori de câte ori este necesar de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2)Data, locul, modul de desfăşurare a concursului de ocupare a posturilor de magistrat-asistent gradul III, calendarul de desfăşurare, cuantumul taxei de înscriere, posturile care se scot la concurs, precum şi cererea de înscriere tipizată, cuprinzând şi opţiunea candidatului pentru una dintre secţiile sau unul dintre compartimentele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se stabilesc prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări din cadrul Direcţiei resurse umane şi organizare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.(3)Lista posturilor scoase la concurs, tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea colegiului de conducere al acesteia. Tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc în funcţie de specializarea fiecărei secţii sau compartiment.
(4)Anunţul de organizare a concursului se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu cel puţin 60 de zile înainte de data stabilită pentru concurs şi va cuprinde:
a)numărul de posturi vacante pentru care se organizează concursul;
b)locul, data şi ora desfăşurării probelor de concurs;
c)informaţii cu privire la desfăşurarea etapelor concursului;
d)condiţiile de participare;
e)documentele solicitate candidaţilor pentru întocmirea dosarului de concurs;
f)data până la care se pot depune dosarele de concurs;
g)tematica şi bibliografia concursului;
h)taxa de înscriere şi modalitatea de plată;
i)numărul de telefon şi adresa de poştă electronică la care se pot obţine informaţii suplimentare.
Art. 4
(3)Cererea pentru înscrierea la concurs şi actele prevăzute la alin. (1) se pot depune şi în format online, prin intermediul adresei de poştă electronică puse la dispoziţie de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termenul prevăzut la alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) se trimit, în copie simplă, în format scanat sau, după caz, în format letric.
(31)Candidaţii care au depus cererea şi actele de înscriere pe calea poştei electronice, odată cu documentele prevăzute la alin. (2), au obligaţia de a depune, în format letric, şi actele prevăzute la art. 4 alin. (1). Documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copii certificate pentru conformitate de candidaţi, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.
(5)Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaţilor care au fost respinşi pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a)-d) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sau a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi candidaţilor care se retrag din concurs anterior afişării listelor finale cu rezultatele verificării îndeplinirii acestor condiţii.
(51)Taxa se restituie şi în cazul altor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului. Candidatul care nu poate participa la probele scrise ale concursului trebuie să anunţe comisia de organizare fie înainte de începerea probelor scrise, fie în termen de 24 de ore de la finalizarea acestora. Dovada se poate comunica în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data desfăşurării probelor scrise şi trebuie să conţină menţiunea imposibilităţii de prezentare pentru data la care s-au desfăşurat probele scrise. În caz contrar, taxa de participare nu se restituie.
(1)Pentru înscrierea la concursul prevăzut la art. 2 alin. (1), candidaţii vor prezenta, anexat cererii de înscriere la concurs, următoarele documente:
g)declaraţia pe propria răspundere privind existenţa unor eventuale întreruperi în activitate. Declaraţia se depune doar de către candidaţii care s-au regăsit în situaţia unei întreruperi de activitate în funcţia juridică prevăzută la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
i)carnetul de muncă sau adeverinţe privind vechimea în specialitate. Din conţinutul adeverinţei trebuie să rezulte fără echivoc funcţia de specialitate juridică dintre cele enumerate limitativ la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
a)certificatul de naştere;
b)actul de identitate;
c)diploma de licenţă;
d)chitanţa de plată a taxei de înscriere;
e)certificatul de cazier judiciar;
f)certificatul de cazier fiscal;
g)declaraţia pe propria răspundere privind existenţa unor eventuale întreruperi în activitate. Declaraţia se depune doar de către candidaţii care s-au regăsit în situaţia unei întreruperi de activitate în funcţia juridică prevăzută la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;h)curriculum vitae care să cuprindă datele de identificare, datele de stare civilă, datele cu privire la studiile absolvite şi locurile de muncă anterioare;
i)carnetul de muncă sau adeverinţe privind vechimea în specialitate. Din conţinutul adeverinţei trebuie să rezulte fără echivoc funcţia de specialitate juridică dintre cele enumerate limitativ la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;j)certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii.
(2)Cererea şi actele prevăzute la alin. (1) se depun personal sau prin mandatar cu procură specială ori prin intermediul serviciilor poştale/de curierat în termen de 20 de zile de la data publicării anunţului prevăzut la art. 3 alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către candidat, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.
(3)Cererea pentru înscrierea la concurs şi actele prevăzute la alin. (1) se pot depune şi în format online, prin intermediul adresei de poştă electronică puse la dispoziţie de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termenul prevăzut la alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) se trimit, în copie simplă, în format scanat sau, după caz, în format letric.
(31)Candidaţii care au depus cererea şi actele de înscriere pe calea poştei electronice, odată cu documentele prevăzute la alin. (2), au obligaţia de a depune, în format letric, şi actele prevăzute la art. 4 alin. (1). Documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copii certificate pentru conformitate de candidaţi, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.(4)Cuantumul taxei de înscriere la concurs se stabileşte în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa se plăteşte la casieria Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau în contul bancar indicat în anunţul de concurs.
(5)Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaţilor care au fost respinşi pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a)-d) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sau a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi candidaţilor care se retrag din concurs anterior afişării listelor finale cu rezultatele verificării îndeplinirii acestor condiţii.
(51)Taxa se restituie şi în cazul altor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului. Candidatul care nu poate participa la probele scrise ale concursului trebuie să anunţe comisia de organizare fie înainte de începerea probelor scrise, fie în termen de 24 de ore de la finalizarea acestora. Dovada se poate comunica în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data desfăşurării probelor scrise şi trebuie să conţină menţiunea imposibilităţii de prezentare pentru data la care s-au desfăşurat probele scrise. În caz contrar, taxa de participare nu se restituie.(6)La înscriere candidaţii primesc, la cererea acestora, cererea tipizată, tematica şi bibliografia.
(7)Fiecărui candidat îi este atribuit un cod alcătuit dintr-o literă şi 4 cifre.
SECŢIUNEA 2:SECŢIUNEA 2: Comisia de organizare a concursuluiArt. 5
Comisia de organizare a concursului a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie are, în principal, următoarele atribuţii:
1.verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs, centralizează dosarele candidaţilor, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor admişi la concurs, precum şi lista finală a candidaţilor;
2.controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare;
3.asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru concurs;
4.instruieşte, înaintea susţinerii concursului, responsabilii de sală;
5.preia de la preşedinţii comisiilor de elaborare a subiectelor, pe bază de delegaţie nominală, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate;
6.ia măsuri pentru securizarea subiectelor şi lucrărilor scrise, păstrează în condiţii de siguranţă deplină subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
7.repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, dispune publicarea listelor respective pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi afişarea pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;
8.coordonează multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile conţinând numărul sau, după caz, necesarul de subiecte pentru fiecare sală;
9.efectuează tragerea la sorţi şi distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
10.ia măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
11.predă comisiei de corectare lucrările scrise la proba practică, precum şi baremele de evaluare şi notare, împreună cu ghidurile de corectare;
12.afişează baremele de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise, împreună cu subiectele, la centrele de concurs, la sfârşitul ultimei probe, şi asigură publicarea acestora pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
13.organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
14.calculează mediile generale şi întocmeşte listele finale;
15.efectuează verificări privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 303/2022, după afişarea rezultatelor definitive ale concursului;
16.analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului şi prezintă concluziile Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
17.informează de îndată Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi: pierderea, deteriorarea sau desecretizarea unui subiect;
18.asigură afişarea şi publicarea simultană pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a rezultatelor concursului;
19.propune Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
20.exercită orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.
Art. 6
(1)Directorul Direcţiei resurse umane şi organizare înaintează preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie propunerea privind desemnarea preşedintelui, a membrilor titulari şi supleanţi care alcătuiesc comisia de organizare a concursului, în vederea aprobării.
(2)După stabilirea de către preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a componenţei comisiei de organizare a concursului, preşedintele comisiei ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 5.
(3)Comisia de organizare prevăzută la alin. (2) este compusă din directorul/directorul adjunct al Direcţiei resurse umane şi organizare sau şeful Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări. Numărul membrilor desemnaţi în comisia de organizare se va stabili de către directorul Direcţiei resurse umane şi organizare în raport cu complexitatea concursului. Din comisia de organizare vor face parte şi specialişti IT, care vor asigura suportul tehnico-informatic al concursului.
(1)Directorul Direcţiei resurse umane şi organizare înaintează preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie propunerea privind desemnarea preşedintelui, a membrilor titulari şi supleanţi care alcătuiesc comisia de organizare a concursului, în vederea aprobării.
(2)După stabilirea de către preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a componenţei comisiei de organizare a concursului, preşedintele comisiei ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 5.
(3)Comisia de organizare prevăzută la alin. (2) este compusă din directorul/directorul adjunct al Direcţiei resurse umane şi organizare sau şeful Serviciului de resurse umane, concursuri şi evaluări. Numărul membrilor desemnaţi în comisia de organizare se va stabili de către directorul Direcţiei resurse umane şi organizare în raport cu complexitatea concursului. Din comisia de organizare vor face parte şi specialişti IT, care vor asigura suportul tehnico-informatic al concursului.(4)Dispoziţiile art. 7 alin. (6) şi (8) se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA 3:Comisiile de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor, precum şi comisia de soluţionare a contestaţiilor
Art. 7
(4)Comisiile/Subcomisiile de soluţionare a contestaţiilor corespund ca număr şi specializare comisiilor/subcomisiilor de elaborare a subiectelor şi de corectare.
(1)Comisia de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se numesc prin hotărâre a Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu consultarea preşedinţilor de secţie. Fiecare comisie este condusă de un preşedinte.
(2)Secretariatul comisiei de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor, precum şi cel al comisiei de soluţionare a contestaţiilor vor fi asigurate de un magistrat-asistent desemnat odată cu numirea comisiilor.
(3)În cadrul comisiei de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor sunt constituite subcomisii pentru fiecare specializare corespunzătoare secţiilor/compartimentelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie unde se află posturile scoase la concurs. Subcomisiile sunt constituite pentru Secţia I civilă, Secţia a II-a civilă, Secţia penală, Secţia de contencios administrativ şi fiscal ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi, respectiv, pentru compartimentele pentru care sunt scoase locuri la concurs. Pentru secţiile I şi a II-a civile se pot constitui subcomisii comune. Subcomisiile elaborează subiectele de concurs pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice pentru grupele de materii corespunzătoare secţiilor/compartimentelor pentru care s-a numit comisia respectivă, precum şi subiectele corespunzătoare pentru proba scrisă practică.
(4)Comisiile/Subcomisiile de soluţionare a contestaţiilor corespund ca număr şi specializare comisiilor/subcomisiilor de elaborare a subiectelor şi de corectare.(5)Comisiile prevăzute la alin. (1) şi subcomisiile prevăzute la alin. (3) sunt alcătuite din 3 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar desemnarea în aceste comisii se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(6)Nu vor fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude sau afini, până la gradul al patrulea inclusiv, în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii în acest sens.
(7)Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (6) se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale.
(8)În comisiile şi subcomisiile prevăzute la alin. (1) şi (3) vor fi numiţi şi membri supleanţi, care îi vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de colegiul de conducere, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comisiei din care face parte persoana respectivă.
(9)O persoană poate face parte dintr-o singură comisie.
(10)Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor vor semna contracte de participare în comisii cu privire la modalităţile de plată şi la respectarea atribuţiilor ce le revin, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(11)Declaraţiile şi contractele de participare în comisii vor fi centralizate de comisia de organizare şi se păstrează alături de celelalte documente de concurs.
Art. 8
(1)Comisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuţii:
5.elaborarea ghidurilor de corectare pentru proba scrisă practică, după definitivarea baremului în urma soluţionării contestaţiilor la barem, şi predarea acestora către Comisia de organizare a concursului.
1.elaborarea subiectelor de concurs pentru ambele probe scrise, cu respectarea următoarelor reguli, în funcţie de tipul probei:
a)să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
b)să evidenţieze operaţiile gândirii - analiză, sinteză, generalizare - în trăsături ale procesului de gândire - flexibilitate, dimensiunea critică etc.;
c)să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare din partea candidaţilor;
d)să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e)să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
f)timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g)să se evite subiectele ce conţin probleme controversate în doctrină şi în practică;
h)să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
2.elaborarea, pentru proba scrisă practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare specializare, din care se alege, prin tragere la sorţi, numărul subiectului acestei probe. Acestea se vor preda comisiei de organizare cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului, pe specializări, în plicuri distincte şi sigilate;
3.predarea către comisia de organizare cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului a subiectelor la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, în plicuri distincte şi sigilate;
4.elaborarea baremelor de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise şi predarea acestora comisiei de organizare odată cu subiectele la proba scrisă practică;
5.elaborarea ghidurilor de corectare pentru proba scrisă practică, după definitivarea baremului în urma soluţionării contestaţiilor la barem, şi predarea acestora către Comisia de organizare a concursului.(2)Preşedintele comisiei de elaborare a subiectelor veghează la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor şi coordonează activitatea comisiei.
Art. 9
Comisiile de corectare evaluează şi corectează lucrările candidaţilor la proba scrisă, potrivit baremelor de evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare.
Art. 10
Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii:
a)soluţionează contestaţiile la barem, atât cu privire la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, cât şi cu privire la proba scrisă practică;
b)reevaluează lucrările scrise la proba practică ale căror note iniţiale au fost contestate, acordând note conform baremelor de evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare;
c)soluţionează contestaţiile formulate împotriva punctajului obţinut la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice.