Secţiunea 4 - 2.1.4. Grupuri de suport tehnico-ştiinţific şi grupuri de lucru - componenţa structurilor la nivel central şi teritorial - Regulament din 2023 privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de cutremur
M.Of. 1038 bis
În vigoare Versiune de la: 15 Noiembrie 2023
SECŢIUNEA 4:2.1.4. Grupuri de suport tehnico-ştiinţific şi grupuri de lucru - componenţa structurilor la nivel central şi teritorial
Art. 23
(1)Pentru stabilirea strategiilor şi programelor privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, Comitetul naţional poate solicita consultarea unor experţi, specialişti, cadre didactice sau cercetători constituiţi în grupuri de suport tehnico-ştiinţific.
(2)Conform prevederilor din H.G. nr. 557/2016, cu modificările şi completările ulterioare, comitetul naţional pentru situaţii de urgenţă şi grupurile de suport tehnico-ştiinţific, alături de reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, asociaţiilor profesionale, sindicatelor, unităţilor de învăţământ superior şi institutelor de cercetare, instituţiilor culturale, ale cultelor şi asociaţiilor religioase recunoscute potrivit legii şi ai mass-mediei, formează Platforma naţională pentru reducerea riscurilor la dezastre.
(3)În cadrul Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre, membrii grupurilor de suport tehnico-ştiinţific, alături de ceilalţi factori implicaţi, se constituie în grupuri de lucru pe tipuri de riscuri.
Art. 24
(1)Grupurile de lucru pe tipuri de riscuri sunt coordonate de către reprezentanţii ministerelor sau autorităţilor administraţiei publice centrale responsabile de managementul tipurilor de riscuri generatoare de situaţii de urgenţă.
(2)Activitatea fiecărui grup de lucru se desfăşoară în baza unui regulament de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului sau al conducătorului instituţiei publice centrale responsabile de managementul tipurilor de riscuri specifice.
(3)Grupurile de lucru colaborează cu comitetele ministeriale pentru situaţii de urgenţă.
(4)La nivelul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de autoritate responsabilă cu rol principal pentru tipul de risc "cutremure", prin Ordinul nr. 1992/2019, cu modificările ulterioare, a fost aprobată componenţa grupului de lucru aferent riscului "Cutremure".
(5)Grupul de lucru aferent riscului "Cutremure" este alcătuit din reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, inclusiv ai instituţiilor publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea (Inspectoratul de Stat în Construcţii, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice), reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv ai Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, ai Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Economiei, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerului Educaţiei, Ministerului Afacerilor Externe, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Institutului Geologic al României, Asociaţiei Inginerilor Constructori Proiectanţi pentru Structuri, Universităţii Tehnice de Construcţii Bucureşti, Universităţii din Bucureşti - Facultăţii de Geologie şi Geofizică, Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltare Teritorială Durabilă, Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului, Asociaţiei Municipiilor din România, Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, Asociaţiei Oraşelor din România, Asociaţia Comunelor din România.
(6)Grupul de lucru aferent riscului "Cutremure" are rol de suport tehnico-ştiinţific şi consultativ în planificarea şi implementarea activităţilor suport aferente tipului de risc şi a riscurilor asociate acestuia. Principalele activităţi se desfăşoară în domeniul de acţiune "prevenire", pentru a asigura sprijin în identificarea, evaluarea şi eficientizarea eforturilor de reducere a riscului generat de cutremure.
Art. 25
(1)În cadrul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă se constituie grupurile de suport tehnic, care au ca responsabilităţi principale următoarele:
a)asigură consultanţă de specialitate în cadrul Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;
b)coordonează tehnic, la nivel judeţean, acţiunile pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
c)acordă asistenţă tehnică comitetelor municipale, orăşeneşti şi comunale pentru întocmirea planurilor de apărare specifice;
c1)c) asigură în colaborare cu centrul operaţional al inspectoratului judeţean pentru situaţii de urgenţă, centralizarea rapoartelor operative iniţiale ale comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, pe timpul situaţiilor de urgenţă, elaborarea rapoartelor de sinteză, după încetarea acestora, precum şi transmiterea lor la Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul ministerului de resort;
d)participă în comisia stabilită de comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă, la evaluarea şi stabilirea pagubelor produse;
e)asigură în colaborare cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, organizarea şi desfăşurarea la nivel judeţean, a exerciţiilor de simulare pentru verificarea modului de funcţionare a fluxului informaţional;
f)desfăşoară activităţi de pregătire în domeniul situaţiilor de urgenţă;
g)menţine comunicarea cu structurile din cadrul diferitelor autorităţi/instituţii/institute de cercetare care organizează şi execută monitorizarea stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă;
h)întocmeşte şi actualizează planul de apărare în cazul producerii unei situaţii de urgenţă specifice riscului la cutremur la nivelul judeţului;
(2)Activitatea grupurilor de suport tehnic este coordonată de inspectorul şef al Inspectoratul Judeţean/al Municipiului Bucureşti în Construcţii.
(3)Grupurile de suport tehnic sunt formate din, fără a se limita la, reprezentanţi ai Consiliului Judeţean/al Municipiului Bucureşti, ai Inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene//Bucureşti-Ilfov, Inspectorate de jandarmerie şi poliţie judeţene/al Municipiului Bucureşti, ai Direcţiei de Sănătate Publică judeţene/al Municipiului Bucureşti, ai Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor judeţene/al Municipiului Bucureşti, ai Oficiului Judeţean de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului, ai Inspectoratelor şcolare judeţene/al Municipiului Bucureşti, în calitate de membri, şi din reprezentanţi ai operatorilor furnizori/prestatori de servicii de utilităţi publice esenţiale: apă, gaze, energie, sistem de apă canal, ai operatorilor economici care gestionează infrastructura de transport şi reţelele de comunicaţii, ai mediului academic şi de cercetare, în calitate de consultanţi.
Art. 26
(1)În cadrul Platformei naţionale pentru reducerea riscurilor la dezastre, potrivit prevederilor de la art. 6 alin. (5) din H.G. nr. 768/2016, este constituit Grupul de lucru pentru evaluarea riscurilor la nivel naţional (GLERN), cu rolul de a asigura abordarea integrată, la nivel naţional, a managementului riscurilor în vederea eficientizării eforturilor de reducere a riscului de dezastre.
(2)GLERN este format din reprezentanţi ai grupurilor de lucru pe tipuri de risc, nominalizaţi de către coordonatorii acestora.