Secţiunea 2 - 2.1.2. Centre operaţionale şi centrele operative - organizare şi responsabilităţi principale - Regulament din 2023 privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de cutremur
M.Of. 1038 bis
În vigoare Versiune de la: 15 Noiembrie 2023
SECŢIUNEA 2:2.1.2. Centre operaţionale şi centrele operative - organizare şi responsabilităţi principale
Art. 17
(1)Centrul Operaţional Naţional din cadrul IGSU îndeplineşte permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnică operaţională la nivel naţional a situaţiilor de urgenţă şi asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului naţional pentru situaţii de urgenţă.
(2)Centrele operaţionale din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă îndeplinesc permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnică operaţională la nivelul judeţelor, respectiv al Municipiului Bucureşti, şi asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului judeţean/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.
(3)Centrele operaţionale se încadrează cu personal specializat pe tipuri de riscuri în raport cu natura riscurilor şi frecvenţa lor de manifestare, precum şi cu datele geografice şi demografice din zona de competenţă a inspectoratului, precum şi cu specialişti în comunicaţii, informatică şi în alte domenii de activitate, conform cerinţelor operative.
(4)Centrele operaţionale au următoarele responsabilităţi principale în situaţii de urgenţă generate de cutremure:
a)efectuează activităţi de analiză, evaluare şi sinteză referitoare la situaţiile de urgenţă;
b)monitorizează evoluţia situaţiilor de urgenţă şi informează operativ, când este cazul, preşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţă şi celelalte organisme abilitate să întreprindă măsuri cu caracter preventiv ori de intervenţie, propunând, în condiţiile legii, instituirea stării de alertă;
c)elaborează concepţia specifică privind planificarea, pregătirea, organizarea şi desfăşurarea acţiunilor de răspuns, precum şi concepţia de acţiune în situaţii de urgenţă generate de cutremure, conform reglementărilor interne;
d)asigură transmiterea operativă a deciziilor, dispoziţiilor şi ordinelor şi urmăreşte menţinerea legăturilor de comunicaţii cu Centrul Operaţional Naţional, centrele operative cu funcţionare permanentă, cu alte organisme implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţă, precum şi cu forţele proprii aflate în îndeplinirea misiunilor;
e)evaluează consecinţele probabile ale surselor de risc;
f)desfăşoară activităţi în domeniul primirii şi acordării asistenţei internaţionale şi al medicinei de urgenţă a dezastrelor.
Art. 18
(1)Centrele operative pentru situaţii de urgenţă se constituie la nivelul Secretariatului General al Guvernului, al ministerelor, al altor instituţii publice centrale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă, al municipiilor, cu excepţia Municipiului Bucureşti, oraşelor, sectoarelor Municipiului Bucureşti şi comunelor.
(2)Centrele operative se constituie, la Secretariatul General al Guvernului, precum şi la ministerele şi instituţiile publice centrale cu atribuţii şi funcţii de sprijin complexe în prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, stabilite prin hotărâre a Guvernului, ca structuri cu activitate permanentă.
(3)Centrele operative prevăzute la alin. (2) se constituie din personalul aparatului propriu al autorităţii respective, prin ordin al ministrului, conducătorului instituţiei publice centrale sau prin dispoziţie a primarului.
(4)Centrele operative îndeplinesc permanent funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnica operaţională, în domeniile de competenţă, ale ministerelor şi instituţiilor publice centrale respective.
(5)Centrele operative asigură secretariatele tehnice ale comitetelor constituite la nivelul autorităţilor publice centrale sau locale prevăzute la alin. (1).
(6)Atribuţiile principale ale centrelor operative cu activitate permanentă sunt prevăzute la art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(7)Centrele operative care se constituie numai la declararea stării de alertă, pe timpul funcţionarii lor, îndeplinesc atribuţii similare celor prevăzute la alin. (6). Documentele şi baza de date referitoare la situaţiile de urgenţă, deţinute de aceste centre operative, se gestionează permanent de către persoane anume desemnate din cadrul aparatului propriu al autorităţilor respective.
(8)Centrele operative cu activitate temporară sunt structuri tehnico-administrative înfiinţate în scopul îndeplinirii funcţiilor specifice pe durata stării de alertă, în cazul situaţiilor de urgenţă, precum şi pe timpul unor exerciţii, aplicaţii şi antrenamente pentru pregătirea răspunsului în astfel de situaţii.