Capitolul ix - EVIDENŢA UNITĂŢILOR DE DIALIZĂ ŞI A PACIENŢILOR DIALIZAŢI - Regulament din 2023 de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private

M.Of. 493 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Septembrie 2024
CAPITOLUL IX:EVIDENŢA UNITĂŢILOR DE DIALIZĂ ŞI A PACIENŢILOR DIALIZAŢI
Art. 27: Modalităţi de evidenţă
1.1) Evidenţa pacienţilor dializaţi, consemnările scrise ale evoluţiei lor clinice şi numărului de tratamente la nivelul fiecărei unităţi de dializă sunt documente medico-legale, indispensabile activităţii curente a oricărei unităţi de dializă.
2.2) Evidenţa unităţilor de dializă, a pacienţilor trataţi prin dializă, a evoluţiei lor clinice şi a numărului de tratamente la nivel naţional este necesară Ministerului Sănătăţii, instituţiilor din subordinea sa, inclusiv Registrul Renal Român, precum şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru fundamentarea şi monitorizarea, inclusiv clinică, a Programului naţional de supleere a funcţiilor renale prin dializă.
3.3) Datele minime necesare evidenţei bolnavilor trataţi prin dializă şi a unităţilor de dializă sunt prezentate în ANEXA 15 la prezentul Regulament.
4.4) Cheltuielile aferente dializei sunt incluse în structura de cost a tratamentului, potrivit ANEXEI 16 la prezentul Regulament.
5.5) În situaţia în care evidenţele sunt păstrate în format electronic, cu programe dedicate, acestea trebuie să asigure posibilitatea de a produce rapoarte, conform modelelor din ANEXA 17 la prezentul Regulament, care să fie tipărite la solicitare, şi de a permit exportul de date, în formatul compatibil cu aplicaţiile Ministerului Sănătăţii, ale instituţiilor din subordinea sa, inclusiv Registrul Renal Român, şi ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Art. 28: Responsabilităţi
1.1) Datele minime cu raportare obligatorie necesare evidenţelor, conform ANEXEI 15 la prezentul Regulament:
a)sunt în sarcina furnizorilor de servicii de dializă, fiind întocmite de către statisticianul/registratorul/secretarul/recepţionerul unităţii de dializă
b)sunt păstrate de fiecare unitate de dializă, în responsabilitatea medicului şef;
c)sunt păstrate şi actualizate periodic în format electronic, cu posibilitatea de tipărire (sub semnătura medicului-şef, la solicitarea instituţiilor abilitate, cu respectarea machetelor) sau transfer utilizând un soft informatic compatibil cu sistemul informatic SIUI, respectiv cu aplicaţia pusă la dispoziţie de Registrul Renal Român (cu asigurarea siguranţei datelor transferate şi cu respectarea clauzelor GDPR).

2.2) Datele minime cu raportare obligatorie sunt transmise on-line Ministerului Sănătăţii Registrului Renal Român şi Caselor de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti.
3.3) Ministerul Sănătăţii şi instituţiile din subordinea sa, inclusiv Registrul Renal Român, şi Casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorilor de servicii de dializă aplicaţiile de raportare sau toate informaţiile necesare interconectării.
4.4) Transferul, stocarea şi prelucrarea datelor se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la respectarea confidenţialităţi şi securităţii informaţiilor.
Art. 29: Evidenţa unităţilor de dializă
Furnizorii serviciilor de dializă au obligaţia păstrării evidenţei datelor cu privire la serviciile medicale oferite, personalul medical, dotările şi programul unităţilor de dializă, conform modelelor prevăzute în ANEXA 17 la prezentul Regulament. Aceste date trebuie actualizate periodic şi raportate on-line.
29.1.Evidenţa bolnavilor hemodializaţi şi a materialelor necesare tratamentului
Furnizorii de servicii de hemodializă au obligaţia păstrării evidenţei datelor pacienţilor dializaţi, iar responsabilitatea revine medicului şef. Bazele de date utilizate pentru evidenţa pacienţilor dializaţi cronic trebuie să permită generarea de rapoarte pentru următoarele documente medicale, conform modelelor prevăzute în ANEXA 17 la prezentul Regulament:
1.1) Registrul de evidenţă a bolnavilor hemodializaţi actualizat la fiecare modificare.
2.2) Dosarul medical al bolnavului hemodializat care include:
a)Decizia Comisiei medicale de includere în programul de dializă
b)Consimţământul informat al pacientului pentru efectuarea tratamentului prin hemodializă, eventual şi pentru montarea cateterului venos central, conform formularului din ANEXA 8 la prezentul Regulament;
c)Adeziunea pacientului la unitatea de dializă curentă, conform pct. 2 din ANEXA 10 prezentul Regulament;
d)Fişa de monitorizare a bolnavului tratat prin hemodializă, actualizată lunar;
e)Fişa sintetică de monitorizare a bolnavului tratat prin hemodializă, care include datele cu raportare obligatorie din ANEXA 15 la prezentul Regulament;
f)Protocoalele şedinţelor de hemodializă, adăugate după fiecare şedinţă de dializă.
3.3) Evidenţa serviciilor de hemodializă, a materialelor consumabile şi medicamentelor se face prin Protocolul şedinţei de hemodializă.
29.2.Evidenţa pacienţilor dializaţi peritoneal şi a materialelor necesare tratamentului
Furnizorii serviciilor de dializă peritoneală au obligaţia păstrării evidenţei şi a tuturor datelor legate de monitorizarea bolnavilor dializaţi peritoneal în baza documentelor medicale, prevăzute în ANEXA 15 lit. A la prezentul Regulament, astfel:
1.1) Registrul de evidenţă a bolnavilor trataţi prin dializă peritoneală, actualizat la fiecare modificare;
2.2) Dosarul medical al bolnavului dializat peritoneal care include:
a)Decizia Comisiei medicale de includere în programul de dializă
b)Consimţământul-informat al pacientului pentru efectuarea tratamentului prin, dializă peritoneală, eventual şi pentru montarea cateterului peritoneal, conform formularului din ANEXA 8 la prezentul Regulament;
c)Adeziunea pacientului la unitatea de dializă curentă;
d)Fişa de monitorizare a pacientului dializat peritoneal, actualizată lunar;
e)Fişa sintetică de monitorizare a pacientului dializat peritoneal, care include datele cu raportare obligatorie din ANEXA 15 lit. A la prezentul Regulament;
f)Fişa de auto-monitorizare ambulatorie a pacientului dializat peritoneal.
3.3) Pentru pacienţii internaţi, consumurile de materiale specifice dializei peritoneale ambulatorii sunt înregistrate pe o condică separată (în care se vor evidenţia distinct materialele sanitare acordate lunar în cadrul programului, precum şi materialele sanitare aferente noii scheme de tratament prin dializă peritoneală, acordate în timpul spitalizării continue) şi marcate în foaia de observaţie clinică a bolnavului. Dacă se modifică prescripţia, materialele consumate vor fi decontate prin Programul naţional de supleere a funcţiilor renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică.

4.4) Consumurile de materiale şi medicamente specifice dializei peritoneale ambulatorii vor fi înregistrate la nivelul unităţii de dializă din ambulatoriu, în Fişa de monitorizare a pacientului dializat peritoneal, în a cărei bază se dispune repartizarea lunară şi transportul la domiciliu pacientului al materialelor şi medicamentelor necesare.
5.5) Primirea materialelor şi a medicamentelor este confirmată printr-un proces verbal de predare-primire semnat de pacient.
6.6) Evidenţa serviciilor de dializă peritoneală se face prin Fişa de monitorizare.