Capitolul ii - ÎNFIINŢAREA UNITĂŢILOR DE DIALIZĂ, MODIFICAREA STRUCTURII ORGANIZATORICE, SCHIMBAREA SEDIULUI ŞI A DENUMIRII ŞI DESFIINŢAREA - Regulament din 2023 de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private

M.Of. 493 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Septembrie 2024
CAPITOLUL II:ÎNFIINŢAREA UNITĂŢILOR DE DIALIZĂ, MODIFICAREA STRUCTURII ORGANIZATORICE, SCHIMBAREA SEDIULUI ŞI A DENUMIRII ŞI DESFIINŢAREA
Art. 5
Înfiinţarea unităţilor de dializă, modificarea structurii, inclusiv schimbarea sediului şi a denumirii unităţilor existente, şi desfiinţarea acestora se realizează după cum urmează:

a)prin ordin al ministrului sănătăţii, după obţinerea avizului Comisiei de Nefrologie a Ministerului Sănătăţii şi a notificării de asistenţă de specialitate de sănătate publică eliberată de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, în termen de 30 zile calendaristice, pentru unităţile sanitare publice din subordinea Ministerului Sănătăţii;
b)prin aviz eliberat de Ministerul Sănătăţii, după obţinerea avizului Comisiei de Nefrologie a Ministerului Sănătăţii şi a notificării de asistenţă de specialitate de sănătate publică eliberată de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, în termen de 30 zile calendaristice, pentru unităţile sanitare private şi pentru spitalele publice din reţeaua proprie a altor ministere şi instituţii publice cu reţea sanitară proprie.
5.1.Înfiinţarea unei unităţi de dializă poate fi solicitată de orice persoană juridică publică sau privată care are ca obiect de activitate prestarea de servicii medicale şi care îndeplineşte condiţiile prevăzute în ANEXA 2 la prezentul Regulament. Entităţile juridice interesate pot obţine informaţii statistice despre oportunitatea înfiinţării unităţilor de dializă, de la Registrul Renal Român şi Registrul Naţional de Predializă, care au obligaţia de a pune la dispoziţie aceste date.
5.2.Etapele obţinerii Avizului Ministerului Sănătăţii:
a)Entitatea juridică interesată de înfiinţarea sau modificarea capacităţii de tratament a unei unităţi de dializă formulează o cerere pentru solicitare de asistenţă de specialitate către direcţia de sănătate publică judeţeană sau cea a municipiului Bucureşti, apoi o cerere de obţinere a avizului conform ANEXEI 3 la prezentul regulament, ce conţine informaţii minimale despre solicitant şi proiect.
Cererea de obţinere a avizului, însoţită de notificarea de asistenţă de specialitate de sănătate publică eliberată de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, se depune la direcţia de specialitate a Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniu, conform legislaţiei în vigoare.
b)Direcţia de specialitate a Ministerului Sănătăţii transmite solicitarea către Comisia de nefrologie, în maximum 10 zile de la primirea solicitării, însoţită de notificarea de asistenţă de specialitate de sănătate publică.

c)În decurs de maximum 10 zile calendaristice de la primirea solicitării, Comisia de Nefrologie emite avizul pozitiv sau negativ. Termenul poate fi depăşit cu 10 zile doar în situaţia în care Comisia de Nefrologie solicită unele clarificări de la persoanele juridice solicitante, doar prin intermediul direcţiei de specialitate a Ministerului Sănătăţii.
d)În baza cererii şi a notificării de asistenţă de specialitate de sănătate publică eliberată de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii cu atribuţii în domeniu va emite un aviz pozitiv sau negativ, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la răspunsul Comisiei de Nefrologie.
e)Avizul va fi supus aprobării ministrului sănătăţii, conform modelului din ANEXA 4 la prezentul Regulament.
f)În cazul unui aviz negativ persoanele juridice interesate pot depune o nouă solicitare, după soluţionarea aspectelor care au dus la respingerea cererii.
5.3.Autorizaţia sanitară de funcţionare a unităţilor de dializă este eliberată de direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti şi trebuie reînnoită la fiecare 5 ani, după verificarea respectării de către unităţile de dializă a normelor prezentului regulament.
Pentru unităţile de dializă din unităţile sanitare cu paturi, autorizaţia sanitară de funcţionare trebuie să fie inclusă în autorizaţia sanitară de funcţionare a unităţii sanitare respective.
5.4.Decizia de desfiinţare a unei unităţi de dializă publică sau privată trebuie comunicată de către persoana juridică publică sau privată prestatoare de servicii medicale de dializă casei de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti cu cel puţin 3 luni înainte de încetarea activităţii, pentru a putea asigura continuitatea tratamentului pacienţilor dializaţi prin transferul către alte unităţi de dializă.