Capitolul ii - Organizarea serviciului interior - Regulament din 2022 al serviciului interior
M.Of. 174
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Martie 2022
CAPITOLUL II:Organizarea serviciului interior
SECŢIUNEA 1:Tipuri de servicii
Art. 6
(1)Serviciul interior cuprinde următoarele tipuri de servicii:
a)serviciul de permanenţă;
b)serviciul operativ;
c)serviciul de continuitatea conducerii;
d)serviciul de pază;
e)serviciul de intervenţie.
(2)Serviciul interior este organizat la nivel de obiectiv militar, la nivel de unitate militară sau mixt.
Art. 7
(1)Serviciul de permanenţă se organizează şi se execută pentru asigurarea securităţii obiectivelor militare/unităţilor militare, protecţiei fizice a informaţiilor clasificate, integrităţii clădirilor, echipamentelor militare, armamentului şi muniţiilor, coordonării şi monitorizării desfăşurării activităţilor, menţinerii capacităţii operaţionale a structurilor militare în orice situaţie, pe timp de zi şi de noapte, precum şi pentru respectarea regulilor de disciplină militară şi de ordine interioară.
..................................................................................................
Art. 9
(1)Serviciul operativ în Armata României se organizează pentru a se asigura cunoaşterea situaţiei din zona sau domeniul din responsabilitate, menţinerea stării operaţionale, executarea activităţilor de către forţele angajate în misiuni permanente sau temporare şi a capabilităţilor care aplică măsurile de asigurare strategică şi de luptă, identificarea indiciilor de declanşare a crizelor în spaţiul de interes militar al României şi prevenirea şi contracararea surprinderii.
..................................................................................................
Art. 11
(1)Serviciul de continuitatea conducerii se organizează în afara programului de lucru în Ministerul Apărării Naţionale, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu prevederile art. 133-143 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se lucrează, la nivelul:
a)structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b)-n) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor din compunerea, coordonarea sau subordinea acestora;
b)Statului Major al Apărării, unităţilor militare subordonate nemijlocit, comandamentelor, precum şi statelor majore ale categoriilor de forţe şi unităţilor militare din subordine. La nivelul acestor structuri, serviciul de continuitatea conducerii se organizează în cadrul comandamentelor marilor unităţi, unităţilor şi subunităţilor independente la care se execută cel puţin serviciul de permanenţă, cu excepţia cazului în care în acelaşi obiectiv militar sunt dislocate mai multe unităţi/structuri militare aflate în relaţie de subordonare, situaţie în care serviciul se organizează în unitatea/structura militară de nivel ierarhic superior;
c)altor unităţi/structuri militare din subordinea nemijlocită a ministrului apărării naţionale, prevăzute la art. 7 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 346/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)la nivelul unităţilor militare subordonate Direcţiei generale de informaţii a apărării cu personal stabilit prin dispoziţie a directorului general al acestei direcţii.
..................................................................................................
Art. 12
(1)Serviciul de pază se organizează şi se execută pentru asigurarea securităţii obiectivului militar/unităţii militare, protecţiei fizice a informaţiilor clasificate, integrităţii clădirilor, echipamentelor militare, armamentului şi muniţiilor, a bunurilor şi valorilor materiale deţinute cu orice titlu, existente în interiorul acestuia/acesteia.
(2)Serviciul de pază se execută de către subunitatea de pază.
..................................................................................................
Art. 15
(1)Serviciul de intervenţie se organizează pentru obiectivul militar/unitatea militară propriu/proprie cu scopul de a sprijini serviciul de pază, de a interveni în timp scurt pentru blocarea, capturarea sau respingerea forţelor/elementelor care pun în pericol securitatea obiectivului militar/unităţii militare, precum şi pentru asigurarea sprijinului în limitarea sau înlăturarea efectelor calamităţilor naturale/dezastrelor, incendiilor şi a altor situaţii critice.
..................................................................................................
Art. 18
(1)În obiectivele militare/unităţile militare/zonele militare restricţionate se pot institui măsuri de siguranţă opozabile terţilor, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 122/2011 privind regimul armelor, dispozitivelor militare şi muniţiilor deţinute de Ministerul Apărării Naţionale şi de forţele armate străine pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Măsurile de siguranţă opozabile terţilor se stabilesc după consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz.
(3)În funcţie de durata instituirii, măsurile de siguranţă opozabile terţilor sunt:
a)permanente;
b)temporare - pentru desfăşurarea unor activităţi pe domeniul public şi/sau privat, activităţi pentru care Ministerul Apărării Naţionale, prin reprezentanţii săi, poartă responsabilitatea organizării şi desfăşurării acestora.
(4)În obiectivele militare/unităţile militare/zonele militare restricţionate temporare se pot institui următoarele categorii de măsuri de siguranţă opozabile terţilor:
a)de avertizare, informare sau de notificare, potrivit modelelor orientative din anexa nr. 2;
b)de control, detecţie şi supraveghere;
c)de interzicere sau de limitare a accesului sau a deplasării persoanelor şi vehiculelor;
d)de interzicere sau de limitare a utilizării anumitor dispozitive electronice.
(5)Comandanţii/Şefii ori persoanele desemnate să conducă şi să organizeze diferite activităţi pot institui, cu consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, fără a fi limitative, următoarele tipuri de măsuri de siguranţă opozabile terţilor:
a)utilizarea de mijloace pentru avertizare sau informare, amplasate prin grija structurii de poliţie militară proprie sau prin organele în drept;
b)interzicerea sau bruierea temporară a emisiilor electromagnetice cu respectarea legislaţiei referitoare la compatibilitatea electromagnetică;
c)redirecţionarea/restricţionarea traficului pietonal şi/sau rutier prin structurile Ministerului Afacerilor Interne cu sprijinul structurilor de poliţie militară, conform planurilor de cooperare încheiate între Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Interne, în zonele militare restricţionate permanente ale obiectivelor militare/unităţilor militare şi zonele militare restricţionate temporare;
d)scanarea bagajelor de mână la intrarea/ieşirea în/din obiectivul militar/unitatea militară/zona militară restricţionată temporară;
e)controlarea cu detectoare mobile a persoanelor care pătrund în zona militară restricţionată permanentă a obiectivelor militare/unităţilor militare pentru descoperirea armelor sau dispozitivelor explozive improvizate;
f)supravegherea cu mijloace video a persoanelor participante la activităţile organizate de Ministerul Apărării Naţionale sau care pătrund în zonele militare restricţionate permanente ale obiectivelor militare/unităţilor militare;
g)interzicerea stocării de bunuri şi mijloace inflamabile în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
h)interzicerea temporară a desfăşurării tuturor activităţilor aeronautice şi de aeromodelism în spaţiul aerian al obiectivelor militare/unităţilor militare/zonelor militare restricţionate temporare, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia naţională în domeniu;
i)interzicerea staţionării autovehiculelor în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
j)interzicerea desfăşurării de mitinguri, demonstraţii şi alte asemenea activităţi în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
k)interzicerea amplasării de obstacole vizuale, precum panouri publicitare sau altele asemenea, în zona militară restricţionată permanentă a obiectivului militar/unităţii militare;
l)utilizarea unor semnale sonore pentru alertarea personalului obiectivului militar/unităţii militare sau pentru conducerea acţiunilor subunităţilor de pază şi de intervenţie pe timpul unor situaţii reale sau pe durata exerciţiilor.
(6)Stabilirea în concret a altor măsuri de siguranţă opozabile terţilor în afară de cele prevăzute la alin. (5) se face cu consultarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, şi informarea prealabilă a populaţiei, în funcţie de misiunea forţelor armate naţionale ori aliate şi a structurilor acestora destinate pazei/intervenţiei.
SECŢIUNEA 2:Selecţionarea şi numirea personalului din serviciul interior
Art. 19
(1)Selecţionarea personalului pentru executarea serviciului interior se face anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, din rândul întregului personal al obiectivului militar/unităţii militare, mai puţin pentru personalul care încadrează structurile unde turele operative sunt entităţi distincte în statul de organizare al unităţii militare, de către o comisie de selecţionare a personalului pentru executarea serviciului interior condusă de şeful de stat major/similar având ca secretar un ofiţer/subofiţer din cadrul modulului operaţii şi instrucţie/similar, din care fac parte şeful structurii de securitate/responsabilul cu protecţia personalului din cadrul structurii de securitate/similar, şefii modulelor, comandanţii de subunităţi, medicul şi psihologul unităţii militare; selecţionarea personalului pentru executarea serviciului de continuitatea conducerii se face, anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, de către locţiitorul comandantului unităţii militare/similar. În situaţia în care funcţia de şef de stat major nu se regăseşte în statul de organizare, comandantul obiectivului militar/unităţii militare nominalizează persoana care execută atribuţiile de conducere a comisiei de selecţionare a personalului pentru executarea serviciului interior.
..................................................................................................
Art. 24
Se interzice numirea/introducerea în serviciul interior a persoanelor care:
a)nu sunt pregătite la specificul obiectivului militar/unităţii militare;
b)nu au avut asigurat timp de odihnă de cel puţin 8 ore în noaptea precedentă intrării în serviciu;
c)nu sunt apte din punct de vedere psihologic şi medical;
d)au probleme personale, cunoscute de comandantul/şeful unităţii militare şi care pot influenţa negativ executarea serviciului;
e)sunt cercetate pentru abateri disciplinare ori împotriva lor s-a început urmărirea penală;
f)li s-a revocat dreptul de a purta şi folosi o armă, în baza unei hotărâri judecătoreşti sau a unei sancţiuni contravenţionale;
g)sunt sub influenţa băuturilor alcoolice, produselor sau substanţelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora ori în stare avansată de oboseală;
h)nu deţin documente de acces la informaţii clasificate de nivelul celor la care se impune accesul pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice tipului de serviciu;
i)nu au fost instruiţi şi nu au efectuat cel puţin două şedinţe de tragere de instrucţie cu tipul de armament folosit pe timpul executării serviciului, din care una pe timp de noapte.
Art. 25
(1)Persoanele care în ziua intrării în serviciu nu sunt apte pentru executarea serviciului interior sunt înlocuite cu altele din cadrul unităţii militare care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 19-22 şi art. 30-33, cu aprobarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare din care fac parte.
(2)Înlocuirea definitivă a unor persoane din serviciul interior, în afara programului de lucru stabilit în Ministerul Apărării Naţionale, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu prevederile art. 133-143 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se lucrează, se execută de către ofiţerul de serviciu, pe baza tabelului cu personalul stabilit pentru executarea serviciului interior întocmit de comandantul/şeful structurii militare care desemnează personalul pentru executarea serviciului şi aprobat de comandantul obiectivului militar/unităţii militare.
Art. 26
Personalul militar şi civil care încalcă, cu intenţie, îndatoririle de serviciu, conform prevederilor art. 5, răspund penal, civil sau administrativ, după caz, potrivit legii.
SECŢIUNEA 3:Planificarea şi evidenţa personalului din serviciul interior
..................................................................................................
Art. 28
Numărul zilelor de serviciu interior pentru personalul din obiectivul militar/unitatea militară se stabileşte în mod echitabil într-un an calendaristic pe tipuri de servicii executate.
Art. 29
Evidenţa personalului din serviciul interior pe obiectivul militar/unitatea militară se ţine de către modulul operaţii şi instrucţie/similar din statul major sau, dacă unitatea nu are stat major, de către ofiţerul/subofiţerul de stat major desemnat numit prin ordin de zi pe unitate, iar pe subunitate, de către administratorul acesteia.
..................................................................................................
SECŢIUNEA 5:Examinarea medicală şi asistenţa psihologică
Art. 35
(1)Examinarea medicală a personalului care urmează să execute serviciul interior se face, lunar, conform unei programări întocmite de către personalul prevăzut la art. 20 alin. (1).
(2)Rezultatele examinării medicale se consemnează atât în documentele medicale, cât şi în cele specifice serviciilor respective, utilizând, după caz, sintagma "se admite în serviciul... ", care semnifică faptul că persoana respectivă este "aptă", sau "nu se admite în serviciul... " care semnifică faptul că persoana respectivă este "inaptă". Pentru personalul care execută serviciul de continuitate a conducerii medicul obiectivului militar/unităţii militare înscrie în documentele de evidenţă medicală şi cele specifice serviciului rezultatele examenului medical obligatoriu anual. Examinarea medicală a persoanelor care intră în serviciul de pază/serviciul de intervenţie, în ture, se execută astfel încât fiecare dintre acestea să fie consultată cel puţin o dată pe săptămână sau ori de câte ori este cazul.
(3)Examinarea medicală a personalului destinat pentru paza transporturilor militare se execută cu cel mult 24 de ore înainte de începerea misiunii.
Art. 36
(1)La intrarea în serviciul interior, persoanele declarate apte în urma examinării medicale sunt obligate să raporteze dacă au probleme de natură medicală personalului menţionat la art. 20 alin. (1).
(2)În situaţia în care personalul prevăzut la art. 20 alin. (1) nu este prezent în obiectivul militar/unitatea militară, persoana declarată aptă în urma examinării medicale este obligată să raporteze orice problemă de natură medicală care o afectează în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, ierarhic, ofiţerului de serviciu, care dispune măsurile prevăzute la art. 25 alin. (2).
(3)Personalul care observă că o persoană nu îşi mai poate îndeplini atribuţiile din cauza problemelor medicale ia măsuri de prim ajutor corespunzătoare tipului de afecţiune şi cu respectarea procedurilor existente la nivelul obiectivului militar/unităţii militare respectiv(e), precum şi măsuri de evacuare către cea mai apropiată formaţiune/structură medicală.
(4)Ofiţerul de serviciu consemnează înlocuirea persoanei din serviciu în documentele serviciului interior şi raportează comandantului obiectivului militar/unităţii militare.
Art. 37
Asistenţa psihologică a personalului din serviciul interior se asigură permanent de către psihologul unităţii militare/psihologul din cadrul structurii de asistenţă psihologică pentru unităţile/structurile militare arondate din zona de responsabilitate.
Art. 38
Personalul nominalizat pentru executarea serviciului interior este evaluat psihologic o dată în cursul unui an de instrucţie şi, după caz, în următoarele situaţii:
a)la sfârşitul perioadei de pregătire pentru executarea serviciului interior, pentru personalul nou-angajat în unitatea/structura militară;
b)înaintea efectuării primului serviciu, dacă personalul a lipsit din unitate pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice;
c)la sfârşitul perioadei de valabilitate a avizului "APT CONDIŢIONAT", "INAPT TEMPORAR", "INAPT", pentru personalul astfel evaluat;
d)la terminarea concediului medical de refacere, pentru personalul care a fost internat pentru tulburări psihice sau psihosomatice;
e)la recomandarea/solicitarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare, pentru situaţiile particulare individuale/specifice;
f)în situaţia în care o persoană numită în serviciu se confruntă cu evenimente traumatice în viaţa profesională sau în familie;
g)la solicitarea expresă a personalului care execută serviciul interior.
Art. 39
Rezultatele obţinute în urma evaluării/reevaluării se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
Art. 40
(1)În situaţia în care o persoană aflată în serviciul interior se confruntă cu stări emoţionale ce afectează modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu, aceasta este înlocuită din serviciul interior, la propunerea ofiţerului de serviciu/şefului turei operative, cu aprobarea comandantului obiectivului militar/unităţii militare.
(2)Reintroducerea persoanei prevăzute la alin. (1) în serviciul interior se execută numai după primirea asistenţei psihologice şi declararea acesteia "APT".
..................................................................................................
SECŢIUNEA 8:Armamentul şi muniţia personalului din serviciul interior
Art. 45
(1)Personalul din serviciul interior are în dotare mijloace letale şi/sau neletale, în raport cu nivelul de securizare atribuit obiectivului militar/unităţii militare.
(2)Personalul înarmat execută serviciul cu tipul de armament stabilit de comandantul obiectivului militar/unităţii militare.
(3)Armamentul se poartă în poziţia specifică fiecărui tip de armă, cu încărcătorul introdus, asigurat, fără cartuş pe ţeavă.
(4)Încărcarea/Descărcarea armamentului se execută într-o zonă special destinată, în zona de dispunere a corpului de pază, şi este prevăzută în documentele personalului din serviciul interior.
(5)Organizarea zonei destinate încărcării/descărcării armamentului, elementele constructive din interiorul acesteia, precum şi activităţile desfăşurate de personalul din serviciul interior pe timpul încărcării/descărcării armamentului se stabilesc prin dispoziţie comună a şefului Statului Major al Apărării şi a şefului Direcţiei generale pentru armamente.
(6)Personalul militar care execută serviciul de pază şi serviciul intervenţie poate fi dotat şi cu alte categorii de armament decât cel individual.
..................................................................................................
Art. 53
(1)Personalul din serviciul interior poate face uz de armă respectând prevederile art. 14-19 din Legea nr. 122/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Personalul din serviciul interior dotat cu mijloace de apărare neletale poate face uz de acestea utilizând forţa minimă, cu respectarea principiilor legalităţii, proporţionalităţii, gradualităţii, limitării utilizării şi nonsurprinderii, aşa cum acestea sunt implementate prin consemn sau ordinul de misiune.
..................................................................................................
SECŢIUNEA 9:Timpul pentru odihnă şi pentru recuperare după executarea serviciului interior
Art. 55
Se interzice implicarea personalului numit în serviciul interior în misiuni/activităţi militare cu 12 ore înainte de intrarea în serviciul interior.
Art. 56
(1)Personalul din serviciul interior are dreptul la odihnă pe timpul nopţii.
(2)Personalul din serviciul de permanenţă şi din serviciul operativ se odihneşte cel mult 4 ore, conform precizărilor din atribuţiile serviciului respectiv.
(3)Personalul din serviciul de pază organizat pe schimburi cu durata de 24 de ore şi mai mare se odihneşte pe etape de cel puţin 2 ore, după graficul întocmit de comandantul pazei/şeful turei de pază şi aprobat de ofiţerul de serviciu, astfel încât timpul total de odihnă într-o zi de serviciu să fie de cel mult 6 ore pentru fiecare persoană din pază.
(4)Personalul din serviciul de intervenţie, care execută serviciul cu durata de 24 de ore şi se află în unitate pe toată durata executării serviciului, se odihneşte pe timpul nopţii în limita a cel mult 8 ore, conform precizărilor din documentele serviciului.
Art. 57
(1)Personalul din serviciul de permanenţă, serviciul operativ, serviciul de pază şi, după caz, cel din serviciul de intervenţie îşi poate scoate încălţămintea şi vestonul pe timpul odihnei.
(2)Lenjeria de pat din camerele destinate pentru odihna personalului din serviciul interior se înlocuieşte zilnic.
Art. 58
(1)Personalul care execută serviciul interior beneficiază de recuperarea timpului lucrat peste durata normală a timpului de lucru, respectiv 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Personalul care execută serviciul de permanenţă, serviciul continuitatea conducerii şi serviciul de intervenţie la domiciliu, conform prevederilor art. 7 alin. (6), art. 11 alin. (3) şi (4) şi art. 15 alin. (3) din prezentul regulament, beneficiază de recuperare în cuantumul orelor lucrate peste program doar dacă a fost prezent la unitate în acest scop.
(3)Personalul care execută serviciul de intervenţie în timpul programului de lucru stabilit în Ministerul Apărării Naţionale nu poate fi învoit şi nu beneficiază de recuperare.
(4)Personalul militar care execută serviciul operativ, serviciul de pază, serviciul de intervenţie, precum şi personalul ce încadrează dispeceratul tehnic de securitate, cifratorul de serviciu care lucrează în ture, beneficiază de recuperare conform graficului de executare a serviciului astfel încât timpul de muncă cumulat în 120 de zile calendaristice să nu depăşească timpul normat legal de muncă corespunzător celor 120 de zile.
(5)Durata de muncă stabilită pentru militarii care execută serviciul interior poate fi prelungită conform art. 114 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 10:Echipamentul şi materialele personalului din serviciul interior
Art. 59
(1)Ţinuta personalului din serviciul interior se stabileşte de către comandantul obiectivului militar/unităţii militare, prin documentele ce reglementează fiecare tip de serviciu, în funcţie de anotimp, starea vremii şi condiţiile specifice de îndeplinire a serviciului.
(2)Personalul din serviciul interior poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, un ecuson combat de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, având dimensiunile 10 centimetri/10 centimetri, pe care este aplicat, din material alb, acronimul serviciului respectiv.
(3)Personalul din serviciul interior care execută serviciul în ţinuta de serviciu poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, o banderolă de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, lungă de 30-40 de centimetri şi lată de 10 centimetri, pe care este aplicat sau ţesut, din material alb, acronimul serviciului respectiv sau o emblemă cu scai de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei, lungă de 8 centimetri şi lată de 10 centimetri, pe care este aplicat sau ţesut, din material alb, acronimul serviciului respectiv.
(4)Prin documentele serviciului de pază şi ale serviciului de intervenţie, personalului i se stabileşte modul de ridicare şi de purtare a căştilor, echipamentelor de protecţie individuală şi a vestelor antiglonţ.
(5)Personalul aflat în serviciul interior are, în locul unde execută serviciul, casca şi masca contra gazelor pregătite pentru a putea fi folosite la nevoie.
..................................................................................................
SECŢIUNEA 11:Încăperile destinate personalului din serviciul interior
Art. 63
Personalul din serviciul interior îşi desfăşoară activitatea în încăperi/spaţii/clădiri special destinate acestui scop.
Art. 64
(1)Încăperile/Spaţiile/Clădirile destinate pentru executarea serviciului interior trebuie să fie dotate cu mobilier, instalaţii electrice, sanitare, echipamente de comunicaţii şi informatică, mijloace de apărare împotriva incendiilor conform normelor de dotare din Ministerul Apărării Naţionale.
(2)Sunt dotate cu aparatură de recepţie a emisiunilor radio şi de televiziune locurile de executare a serviciului ale ofiţerului de serviciu/şefului turei operative şi ale subunităţii de pază, iar la celelalte tipuri de servicii, în baza ordinului comandantului obiectivului militar/unităţii militare.
..................................................................................................
SECŢIUNEA 13:Sisteme tehnice de securitate
Art. 68
Sistemul tehnic de securitate este parte integrantă din sistemul de securitate al obiectivului militar/unităţii militare şi trebuie să asigure:
a)prevenirea, avertizarea şi semnalizarea acustică şi/sau vizuală a existenţei unor restricţii;
b)protecţia şi descurajarea accesului neautorizat în zonele protejate;
c)supravegherea perimetrală generală;
d)controlul accesului persoanelor şi al vehiculelor, interzicerea accesului neautorizat şi evidenţa intrării şi ieşirii personalului şi autovehiculelor;
e)controlul accesului în obiectivele, sectoarele şi locurile, zonele în care sunt gestionate informaţii clasificate, precum şi supravegherea video a intrărilor în aceste zone;
f)accesul selectiv al personalului în zone şi perioade de timp;
g)detecţia şi alertarea la efracţie, în situaţia pătrunderii prin locuri neautorizate sau cu nerespectarea procedurilor ori drepturilor de acces;
h)întârzierea şi împiedicarea avansării agresorului pe calea de pătrundere vizată;
i)interceptarea şi/sau stoparea/anihilarea agresorului până în momentul acţiunii subunităţii de pază şi/sau a subunităţii de intervenţie, înainte ca acesta să îşi atingă scopul propus;
j)detecţia şi alertarea în caz de incendiu;
k)detecţia şi alertarea în caz de inundaţie;
l)controlul în timp real al stării de securitate la nivelul structurilor militare dislocate în interiorul obiectivului militar/unităţii militare;
m)informaţii privind monitorizarea şi mobilitatea forţelor de intervenţie;
n)suportul informaţional şi tehnic pentru rezolvarea evenimentelor în timp operativ;
o)supravegherea căilor de acces exterioare şi interioare;
p)detecţia şi alarmarea în caz de contaminare CBRN;
q)generarea unor rapoarte pe tipuri de evenimente, care să permită evaluarea pericolului şi alertarea subunităţii de pază şi/sau subunităţii de intervenţie.
..................................................................................................