Secţiunea 1 - Definirea şi clasificarea zborurilor aeronavelor de stat - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 1:Definirea şi clasificarea zborurilor aeronavelor de stat
Art. 61
Misiunea de zbor reprezintă întreaga activitate a pilotului/echipajului desfăşurată de la luarea în primire a aeronavei până la predarea acesteia sau până când autoritatea în drept eliberează PC de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea şi aeronava de stat încredinţată.
Art. 62
Timpul de zbor reprezintă:
a)durata deplasărilor executate pe suprafaţa căilor de rulaj prin autopropulsie în scopul executării misiunii de zbor cumulată cu timpul de evoluţie al aeronavei în aer, pentru aeronavele cu aripă fixă;
b)durata cuprinsă între momentul începerii rotirii rotorului portant până la oprirea acestuia, pentru aeronavele cu aripă rotativă.
Art. 63
Zborul aeronavelor de stat se clasifică după scopul acestuia, teritoriul survolat, înălţimea şi viteza de zbor, timpul şi condiţiile meteorologice în care se execută, gradul de utilizare a informaţiilor furnizate de echipamentele de la bordul aeronavelor pentru determinarea poziţiei sau a traiectului aeronavei în spaţiu, numărul aeronavelor, mediul şi relieful survolat şi prevederile standardelor de instrucţie.
Art. 64
(1)În funcţie de scop, zborul aeronavelor de stat este:
a)de instrucţie;
b)de luptă;
c)de executare a misiunilor specifice reale;
d)tehnic;
e)demonstrativ;
f)umanitar;
g)de căutare-salvare;
h)de intervenţie în situaţii de urgenţă;
i)special;
j)alte zboruri.
(2)Zborul de instrucţie este zborul executat conform PCIZ, în vederea perfecţionării nivelului de pregătire în zbor şi pentru obţinerea şi menţinerea calificărilor necesare personalului navigant/operator UAV.
(3)Zborul de luptă este o misiune reală de luptă executată în timp de pace, criză sau război.
(4)Zborul de executare a misiunilor specifice reale se execută independent sau în sprijinul/cooperare altor/cu alte structuri de stat, pe timp de pace sau de criză, în scopul asigurării securităţii naţionale, ordinii şi siguranţei publice, pe timpul participării la aplicaţii/antrenamente specifice structurilor sau instituţiilor care deţin aeronave de stat, inclusiv pentru aerofotogrammetrie sau pentru calibrarea radarelor şi a mijloacelor terestre de navigaţie aeriană.
(5)Zborul tehnic se execută în scopul determinării parametrilor de funcţionare ai aeronavei sau produselor de aviaţie, certificării caracteristicilor tehnico-tactice de zbor ale aeronavelor de stat şi a instalaţiilor de bord sau acroşate, precum şi a muniţiilor în conformitate cu RAM aplicabile.
(6)Zborul demonstrativ este zborul care se execută pentru a arăta performanţele de zbor, caracteristicile aeronavelor şi îndemânarea piloţilor/echipajelor în cadrul demonstraţiilor şi survolurilor aeriene, aplicaţiilor şi exerciţiilor demonstrative.
Art. 65
În funcţie de teritoriul survolat, zborul se clasifică în:
a)zbor intern, zborul executat fără depăşirea frontierei de stat;
b)zbor internaţional, zborul executat cu depăşirea frontierei de stat.
Art. 66
După înălţime, zborul se clasifică în:
a)zbor razant între 0 şi 100 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 0 şi 50 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
b)zbor la înălţimi mici, zborul executat între 101 m şi 1.000 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 51 m şi 200 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
c)zbor la înălţimi medii, zborul executat între 1.001 m şi 4.000 m, pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 201 m şi 2.500 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
d)zbor la înălţimi mari, zborul executat între 4.001 m şi 10.000 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv la înălţimi mai mari de 2.500 m până la plafonul practic pentru aeronave cu aripă rotativă;
e)zbor stratosferic, zborul executat între 10.000 m şi 35.000 m.
Art. 67
În funcţie de viteză, zborul se clasifică în:
a)zbor cu viteză mică, zborul executat cu viteză până la 0,4 Mach;
b)zbor cu viteză subsonică, zborul executat cu viteză între 0,4 şi 0,9 Mach;
c)zbor cu viteză transsonică, zborul executat cu viteză între 0,9 şi 1,1 Mach;
d)zbor cu viteză supersonică, zborul executat cu viteză între 1,1 şi 5 Mach;
e)zbor cu viteză hipersonică, zborul executat cu viteză peste 5 Mach.
Art. 68
În funcţie de timpul de executare, zborul se clasifică în:
a)zbor de zi, zborul executat între răsăritul şi apusul soarelui;
b)zbor de noapte, zborul executat între momentul apusului şi momentul răsăritului soarelui;
c)zbor mixt, zborul începe ziua şi se termină noaptea sau începe noaptea şi se termină ziua.
Art. 69
Planificarea, organizarea şi executarea tuturor zborurilor se fac folosind ora timpului universal coordonat - Universal Time Coordinated, denumit în continuare UTC, cu excepţia misiunilor din cadrul serviciului de luptă pentru care reglementările în vigoare prevăd utilizarea orei locale.
Art. 70
În funcţie de regulile folosite şi de gradul de utilizare a informaţiilor furnizate de echipamentele de la bordul aeronavelor pentru determinarea poziţiei sau a traiectului aeronavei în spaţiu, zborul se clasifică în:
a)zbor cu respectarea regulilor de zbor la vedere - Visual Flight Rules, denumite în continuare VFR, când determinarea poziţiei aeronavei în spaţiu şi controlul evoluţiei acesteia se realizează vizual de către echipajul acesteia în raport cu solul;
b)zbor cu respectarea regulilor de zbor instrumental - Instrumental Flight Rules, denumite în continuare IFR, când determinarea poziţiei aeronavei în spaţiu şi controlul evoluţiei acesteia se realizează cu ajutorul echipamentelor de bord şi de sol.
Art. 71
După condiţiile meteorologice în care se desfăşoară, zborul se clasifică în:
a)zbor în condiţii meteorologice pentru zborul la vedere - Visual Meteorological Conditions, denumite în continuare VMC, asimilat zborului de zi sau de noapte în condiţii meteorologice normale;
b)zbor în condiţii meteorologice pentru zborul instrumental - Instrument Meteorological Conditions, denumite în continuare IMC, asimilat zborului de zi sau de noapte în condiţii meteorologice grele.
Art. 72
După numărul aeronavelor care participă la misiune, zborul este:
a)individual;
b)în formaţie.
Art. 73
(1)În funcţie de mediul în care se execută, zborul poate fi:
a)deasupra uscatului;
b)deasupra întinderilor de apă.
(2)Zborul deasupra uscatului poate fi:
a)zbor deasupra regiunilor de şes cu cote care nu depăşesc 500 m;
b)zbor deasupra regiunilor de deal cu cote cuprinse între 500 m şi 800 m;
c)zbor deasupra regiunilor muntoase cu cote care depăşesc 800 m.
Art. 74
În funcţie de prevederile standardelor de instrucţie şi a personalului navigant necesar la bordul aeronavei, zborul poate fi:
a)cu un singur pilot;
b)în echipaj - cu unul sau doi piloţi, plus alţi membri ai echipajului, în funcţie de caracteristicile constructive ale aeronavei şi/sau misiunea de zbor;
c)fără pilot la bordul aeronavei din compunerea sistemelor de aeronave fără pilot la bord, denumite în continuare UAS.
Art. 75
În funcţie de scopul zborului, privind instruirea sau menţinerea antrenamentului, acesta poate fi:
a)zbor în dublă comandă, care se execută asistat de instructorul de zbor în scop de instrucţie/şcoală sau de evaluare. Instructorul de zbor poate fi: în aceeaşi aeronavă şi zborul se va considera zbor în echipaj sau în altă aeronavă, în formaţie cu pilotul instruit;
b)zbor în simplă comandă, care se execută cu un singur pilot sau cu copilot.