Capitolul v - Zborul aeronavelor - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL V:Zborul aeronavelor
SECŢIUNEA 1:Definirea şi clasificarea zborurilor aeronavelor de stat
Art. 61
Misiunea de zbor reprezintă întreaga activitate a pilotului/echipajului desfăşurată de la luarea în primire a aeronavei până la predarea acesteia sau până când autoritatea în drept eliberează PC de atribuţiile ce îi revin în legătură cu misiunea şi aeronava de stat încredinţată.
Art. 62
Timpul de zbor reprezintă:
a)durata deplasărilor executate pe suprafaţa căilor de rulaj prin autopropulsie în scopul executării misiunii de zbor cumulată cu timpul de evoluţie al aeronavei în aer, pentru aeronavele cu aripă fixă;
b)durata cuprinsă între momentul începerii rotirii rotorului portant până la oprirea acestuia, pentru aeronavele cu aripă rotativă.
Art. 63
Zborul aeronavelor de stat se clasifică după scopul acestuia, teritoriul survolat, înălţimea şi viteza de zbor, timpul şi condiţiile meteorologice în care se execută, gradul de utilizare a informaţiilor furnizate de echipamentele de la bordul aeronavelor pentru determinarea poziţiei sau a traiectului aeronavei în spaţiu, numărul aeronavelor, mediul şi relieful survolat şi prevederile standardelor de instrucţie.
Art. 64
(1)În funcţie de scop, zborul aeronavelor de stat este:
a)de instrucţie;
b)de luptă;
c)de executare a misiunilor specifice reale;
d)tehnic;
e)demonstrativ;
f)umanitar;
g)de căutare-salvare;
h)de intervenţie în situaţii de urgenţă;
i)special;
j)alte zboruri.
(2)Zborul de instrucţie este zborul executat conform PCIZ, în vederea perfecţionării nivelului de pregătire în zbor şi pentru obţinerea şi menţinerea calificărilor necesare personalului navigant/operator UAV.
(3)Zborul de luptă este o misiune reală de luptă executată în timp de pace, criză sau război.
(4)Zborul de executare a misiunilor specifice reale se execută independent sau în sprijinul/cooperare altor/cu alte structuri de stat, pe timp de pace sau de criză, în scopul asigurării securităţii naţionale, ordinii şi siguranţei publice, pe timpul participării la aplicaţii/antrenamente specifice structurilor sau instituţiilor care deţin aeronave de stat, inclusiv pentru aerofotogrammetrie sau pentru calibrarea radarelor şi a mijloacelor terestre de navigaţie aeriană.
(5)Zborul tehnic se execută în scopul determinării parametrilor de funcţionare ai aeronavei sau produselor de aviaţie, certificării caracteristicilor tehnico-tactice de zbor ale aeronavelor de stat şi a instalaţiilor de bord sau acroşate, precum şi a muniţiilor în conformitate cu RAM aplicabile.
(6)Zborul demonstrativ este zborul care se execută pentru a arăta performanţele de zbor, caracteristicile aeronavelor şi îndemânarea piloţilor/echipajelor în cadrul demonstraţiilor şi survolurilor aeriene, aplicaţiilor şi exerciţiilor demonstrative.
Art. 65
În funcţie de teritoriul survolat, zborul se clasifică în:
a)zbor intern, zborul executat fără depăşirea frontierei de stat;
b)zbor internaţional, zborul executat cu depăşirea frontierei de stat.
Art. 66
După înălţime, zborul se clasifică în:
a)zbor razant între 0 şi 100 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 0 şi 50 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
b)zbor la înălţimi mici, zborul executat între 101 m şi 1.000 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 51 m şi 200 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
c)zbor la înălţimi medii, zborul executat între 1.001 m şi 4.000 m, pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv între 201 m şi 2.500 m pentru aeronave cu aripă rotativă;
d)zbor la înălţimi mari, zborul executat între 4.001 m şi 10.000 m pentru aeronave cu aripă fixă, respectiv la înălţimi mai mari de 2.500 m până la plafonul practic pentru aeronave cu aripă rotativă;
e)zbor stratosferic, zborul executat între 10.000 m şi 35.000 m.
Art. 67
În funcţie de viteză, zborul se clasifică în:
a)zbor cu viteză mică, zborul executat cu viteză până la 0,4 Mach;
b)zbor cu viteză subsonică, zborul executat cu viteză între 0,4 şi 0,9 Mach;
c)zbor cu viteză transsonică, zborul executat cu viteză între 0,9 şi 1,1 Mach;
d)zbor cu viteză supersonică, zborul executat cu viteză între 1,1 şi 5 Mach;
e)zbor cu viteză hipersonică, zborul executat cu viteză peste 5 Mach.
Art. 68
În funcţie de timpul de executare, zborul se clasifică în:
a)zbor de zi, zborul executat între răsăritul şi apusul soarelui;
b)zbor de noapte, zborul executat între momentul apusului şi momentul răsăritului soarelui;
c)zbor mixt, zborul începe ziua şi se termină noaptea sau începe noaptea şi se termină ziua.
Art. 69
Planificarea, organizarea şi executarea tuturor zborurilor se fac folosind ora timpului universal coordonat - Universal Time Coordinated, denumit în continuare UTC, cu excepţia misiunilor din cadrul serviciului de luptă pentru care reglementările în vigoare prevăd utilizarea orei locale.
Art. 70
În funcţie de regulile folosite şi de gradul de utilizare a informaţiilor furnizate de echipamentele de la bordul aeronavelor pentru determinarea poziţiei sau a traiectului aeronavei în spaţiu, zborul se clasifică în:
a)zbor cu respectarea regulilor de zbor la vedere - Visual Flight Rules, denumite în continuare VFR, când determinarea poziţiei aeronavei în spaţiu şi controlul evoluţiei acesteia se realizează vizual de către echipajul acesteia în raport cu solul;
b)zbor cu respectarea regulilor de zbor instrumental - Instrumental Flight Rules, denumite în continuare IFR, când determinarea poziţiei aeronavei în spaţiu şi controlul evoluţiei acesteia se realizează cu ajutorul echipamentelor de bord şi de sol.
Art. 71
După condiţiile meteorologice în care se desfăşoară, zborul se clasifică în:
a)zbor în condiţii meteorologice pentru zborul la vedere - Visual Meteorological Conditions, denumite în continuare VMC, asimilat zborului de zi sau de noapte în condiţii meteorologice normale;
b)zbor în condiţii meteorologice pentru zborul instrumental - Instrument Meteorological Conditions, denumite în continuare IMC, asimilat zborului de zi sau de noapte în condiţii meteorologice grele.
Art. 72
După numărul aeronavelor care participă la misiune, zborul este:
a)individual;
b)în formaţie.
Art. 73
(1)În funcţie de mediul în care se execută, zborul poate fi:
a)deasupra uscatului;
b)deasupra întinderilor de apă.
(2)Zborul deasupra uscatului poate fi:
a)zbor deasupra regiunilor de şes cu cote care nu depăşesc 500 m;
b)zbor deasupra regiunilor de deal cu cote cuprinse între 500 m şi 800 m;
c)zbor deasupra regiunilor muntoase cu cote care depăşesc 800 m.
Art. 74
În funcţie de prevederile standardelor de instrucţie şi a personalului navigant necesar la bordul aeronavei, zborul poate fi:
a)cu un singur pilot;
b)în echipaj - cu unul sau doi piloţi, plus alţi membri ai echipajului, în funcţie de caracteristicile constructive ale aeronavei şi/sau misiunea de zbor;
c)fără pilot la bordul aeronavei din compunerea sistemelor de aeronave fără pilot la bord, denumite în continuare UAS.
Art. 75
În funcţie de scopul zborului, privind instruirea sau menţinerea antrenamentului, acesta poate fi:
a)zbor în dublă comandă, care se execută asistat de instructorul de zbor în scop de instrucţie/şcoală sau de evaluare. Instructorul de zbor poate fi: în aceeaşi aeronavă şi zborul se va considera zbor în echipaj sau în altă aeronavă, în formaţie cu pilotul instruit;
b)zbor în simplă comandă, care se execută cu un singur pilot sau cu copilot.
SECŢIUNEA 2:Restricţii privind utilizarea echipamentelor electronice şi transportul încărcăturilor periculoase la bordul aeronavelor de stat
Art. 76
PC nu permite niciunei persoane să utilizeze la bordul aeronavelor de stat dispozitive electronice portabile, care pot afecta negativ performanţele sistemelor şi echipamentelor aeronavei, şi ia toate măsurile necesare în acest scop.
Art. 77
Transportul bunurilor periculoase pe calea aerului se desfăşoară în conformitate cu prevederile anexei nr. 18 la Convenţia de la Chicago.
SECŢIUNEA 3:Reguli generale de zbor
Art. 78
(1)Înălţimea minimă de zbor deasupra nivelului solului - Above Ground Level, denumit în continuare AGL, este de 300 de metri.
(2)De la prevederile alin. (1) fac excepţie:
a)zborurile de luptă, zborurile de executare a misiunilor specifice reale, zborurile umanitare, zborurile de căutare-salvare, zborurile de intervenţie în situaţii de urgenţă, zborurile speciale şi executarea procedurilor de decolare/aterizare pe/de pe aerodromuri certificate;
b)zborurile pentru care există o autorizare specială emisă de AAMN;
c)zborul elicopterelor, pentru care înălţimea este de 100 de metri faţă de orice obstacol fix situat pe o rază de 600 de metri faţă de poziţia aeronavei;
d)zborurile de instrucţie pentru executarea aterizărilor forţate în zone rezervate şi activate prin cererile de zbor sau exerciţiilor de apropiere pentru aterizare în zonele de control de aerodrom ori în zone rezervate şi activate prin cererile de zbor;
e)zborurile la înălţime mică şi zborurile razant, în zone rezervate/segregate sau pe traiectele din ţară autorizate şi activate prin cererile de zbor, în cadrul activităţii de zbor, în conformitate cu precizările din programele/manualele de instrucţie în zbor şi al antrenamentelor/exerciţiilor;
f)zborurile aeronavelor care prin construcţie nu pot zbura la această înălţime;
g)paraşutările de personal şi materiale, cu deschidere automată, conform manualelor de cunoaştere şi utilizare a tehnicii de paraşutare.
Art. 79
Zborul deasupra zonelor dens populate sau deasupra adunărilor de oameni organizate în aer liber se execută cu respectarea prevederilor Legii nr. 21/2020 şi a reglementărilor subsecvente acesteia.
Art. 80
Survolul zonelor de control de aerodrom este permis la o înălţime de minimum 600 m faţă de sol sau 300 m peste înălţimea turului de pistă, în interiorul unui perimetru situat, astfel:
a)la 5 km faţă de axul pistei, când zborul se execută paralel cu axul pistei;
b)la 7 km faţă de pragul pistei, când zborul se execută perpendicular pe axul pistei.
Art. 81
Rezerva minimă de combustibil pentru un zbor trebuie să fie suficientă pentru a permite aeronavelor să zboare până la destinaţie şi, la nevoie, până la aerodromul de rezervă şi să execute procedura de apropiere, aterizarea şi rulajul până la locul de oprire a motoarelor/platforma de staţionare.
SECŢIUNEA 4:Reguli de zbor la vedere
Art. 82
În cazul zborului VFR, piloţii sunt direct responsabili de menţinerea distanţelor sau intervalelor dintre aeronava proprie şi alte aeronave şi de asigurarea condiţiilor care să le permită o rezervă suficientă de spaţiu şi timp pentru a vedea şi evita alte aeronave din trafic, precum şi pentru a evita obstacolele de la sol, pe timp de zi sau noapte.
Art. 83
(1)În cazul în care se întâlnesc condiţii meteorologice sub limitele minime corespunzătoare VFR, pilotul continuă zborul în zona cu condiţii meteorologice ce permit zborul la vedere şi iniţiază acţiuni de trecere la zborul IFR.
(2)În cazul în care se întâlnesc condiţii meteorologice sub limitele minime corespunzătoare VFR, pilotul/operatorul aeronavelor fără pilot la bord, denumite în continuare UAV, ale căror caracteristici constructive nu au posibilitatea de zbor IFR, readuce UAV la sol cât mai curând posibil, din proprie iniţiativă.
SECŢIUNEA 5:Reguli de zbor instrumental
Art. 84
Zborul în IMC, cu caracteristici inferioare condiţiilor meteorologice minime pentru zborul la vedere, zborul în spaţiul aerian clasă A, zborul pe căile aeriene sub controlul unităţilor
ATC civile, zborul la viteze supersonice, zborul în stratosferă sau zborul cu cabina acoperită se execută obligatoriu după IFR.
Art. 85
Se consideră zbor în IMC zborul executat în cel puţin una din condiţiile meteorologice stabilite prin RAM emise de AAMN.
Art. 86
Trecerea de la zborul IFR la zborul VFR se face la iniţiativa pilotului, care comunică unităţii ATC această schimbare.
Art. 87
Pentru executarea unui zbor cu furnizarea serviciilor civile de navigaţie aeriană este necesară o calificare profesională validă pentru acest tip de zbor.
Art. 88
Personalul navigant este admis la zborul în IMC, în simplă comandă/de antrenament, numai după executarea zborului instrumental de evaluare/examinare şi obţinerea calificativului prevăzut în PCIZ.
Art. 89
Aeronavele sunt admise la executarea zborului instrumental în conformitate cu RAM emise de AAMN.
Art. 90
Se pot utiliza planuri de zbor după IFR, până la un punct de pe ruta de zbor sau un punct dintr-o procedură de apropiere cunoscută, de la care se anticipează existenţa VMC, de unde zborul poate fi continuat după VFR.
SECŢIUNEA 6:Reguli privind zborul aeronavelor fără pilot la bord
Art. 91
Zborul UAV se execută ca trafic aerian general - General Air Traffic, denumit în continuare GAT, sau trafic aerian operaţional - Operational Air Traffic, denumit în continuare OAT, respectându-se cu stricteţe regulile de zbor corespunzătoare spaţiului aerian în care se execută misiunea.
Art. 92
Operarea UAV se face în conformitate cu manualele de operare în zbor ale producătorilor şi/sau cu SOP, elaborate conform specificului fiecărui tip de UAV în parte avizate de structura desemnată de AAMN.
Art. 93
În funcţie de clasa şi metodele de lansare/decolare şi recuperare/aterizare, UAS pot fi utilizate şi în zone sau terenuri de zbor sumar amenajate conform instrucţiunilor furnizate de producător, care nu necesită certificarea lor de către AAMN.
Art. 94
Clasificarea UAV şi caracteristicile generale aferente platformelor aeriene sunt prevăzute în tabelul din anexa nr. 3.
Art. 95
(1)UAV de unică folosinţă, precum şi UAV care au ca unică utilizare cea de traseu de ţintă pentru tragerile sol-aer/antiaeriene sau aer-aer în sectoare restricţionate ale poligoanelor de tragere se exceptează de la regulile privind zborul aeronavelor de stat, cu respectarea PAM emise de şeful AAMN.
(2)UAV prevăzute la alin. (1) nu se certifică şi nu se înmatriculează ca aeronave de stat.
(3)UAV prevăzute la alin. (1) se utilizează doar în interiorul limitelor orizontale şi verticale ale zonei periculoase de spaţiu aerian corespunzătoare poligonului, rezervată prin NOTAM.
Art. 96
Zborul UAV în spaţiul aerian naţional trebuie să respecte condiţiile, restricţiile şi limitările tehnico-operaţionale, inclusiv de masă, stabilite pentru astfel de zboruri prin RAM emise de AAMN.