Secţiunea 2 - Înmatricularea, admiterea la zbor şi certificarea aeronavelor de stat - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
SECŢIUNEA 2:Înmatricularea, admiterea la zbor şi certificarea aeronavelor de stat
Art. 34
(1)O aeronavă de stat poate opera în spaţiul aerian naţional numai dacă deţine un certificat de înmatriculare.
(2)Cerinţele specifice privind înmatricularea aeronavelor de stat, emiterea certificatelor de înmatriculare, însemnele de înmatriculare a aeronavelor de stat, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină certificat de înmatriculare se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 35
(1)Prin înscrierea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor de stat din România şi emiterea certificatului de înmatriculare, aeronava respectivă capătă naţionalitatea română.
(2)Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor de stat din România este gestionat de către AAMN şi nu este public.
Art. 36
Aeronavele de stat, motoarele şi elicele acestora trebuie să deţină un certificat de tip, care să acopere produsul complet, inclusiv toate piesele şi echipamentele instalate pe acesta. Cerinţele specifice privind certificarea de tip, emiterea certificatelor de tip, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină aceste certificate se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 37
(1)O aeronavă de stat poate fi operată numai în situaţia în care are eliberat şi este valid un certificat de navigabilitate sau un document echivalent de navigabilitate corespunzător pentru acea aeronavă.
(2)Cerinţele specifice pentru certificarea navigabilităţii, tipul documentelor de certificare a navigabilităţii, emiterea certificatelor de navigabilitate, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină asemenea certificate se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
(3)Pentru aeronavele de stat de transport, certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent de navigabilitate trebuie să se afle în permanenţă la bordul aeronavei. Pentru celelalte tipuri de aeronave de stat, certificatul de navigabilitate se păstrează împreună cu documentaţia de exploatare a aeronavei.
(4)Pentru aeronava fără pilot la bord, certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent trebuie să se afle în permanenţă asupra persoanei care asigură controlul acesteia la distanţă.
Art. 38
Fiecare paraşută utilizată de personalul aeronautic militar în spaţiul aerian naţional trebuie să deţină un document de admisibilitate la salt. Tipul documentelor de admisibilitate la salt, cerinţele de emitere a acestor documente şi stabilirea categoriilor de paraşute care pot fi utilizate fără să deţină un document de admisibilitate la salt se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 39
AAMN poate recunoaşte sau valida certificatele, licenţele, aprobările sau alte documente echivalente, eliberate de către alte autorităţi aeronautice, produselor, pieselor, echipamentelor, personalului şi organizaţiilor din domeniul aeronautic, conform RAM emisă de AAMN.
Art. 40
Admiterea la zbor a aeronavelor de stat se face numai dacă acestea sunt disponibile din punct de vedere tehnic, au fost pregătite pentru zbor şi dacă unitatea, în dotarea căreia se află, dispune de următoarele documente:
a)certificatul de înmatriculare;
b)certificatul de navigabilitate sau un document de certificare echivalent;
c)livretele aeronavei şi ale motorului/motoarelor;
d)instrucţiunile de exploatare şi manualele de pilotaj;
e)instrucţiunile de mentenanţă.
Art. 41
[textul din Art. 41 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 25-oct-2023 de Art. 2 din Ordinul M.239/2023]
Art. 42
Toate aeronavele de stat care operează în spaţiul aerian naţional trebuie să deţină la bord un dispozitiv funcţional care să se activeze în caz de urgenţă. Cerinţele privind înregistrarea şi gestionarea dispozitivelor de localizare în caz de urgenţă, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot opera fără a deţine un dispozitiv de localizare în caz de urgenţă se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 43
Orice aeronavă de stat care efectuează un zbor în spaţiul aerian naţional trebuie să aibă la bord dispozitive/echipamente de identificare a poziţiei aeronavei în zbor. Cerinţele privind înregistrarea şi gestionarea dispozitivelor/echipamentelor de identificare a poziţiei aeronavelor în zbor, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot opera în spaţiul aerian naţional fără a deţine un dispozitiv/echipament de identificare a poziţiei aeronavei în zbor se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 44
Agentul aeronautic care operează aeronava de stat poartă întreaga responsabilitate pentru asigurarea navigabilităţii aeronavei şi are obligaţia de a o retrage de la zbor de îndată ce vreuna din condiţiile în care a fost eliberat certificatul de navigabilitate nu mai este îndeplinită.