Capitolul iii - Aeronavele de stat - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL III:Aeronavele de stat
SECŢIUNEA 2:Înmatricularea, admiterea la zbor şi certificarea aeronavelor de stat
Art. 34
(1)O aeronavă de stat poate opera în spaţiul aerian naţional numai dacă deţine un certificat de înmatriculare.
(2)Cerinţele specifice privind înmatricularea aeronavelor de stat, emiterea certificatelor de înmatriculare, însemnele de înmatriculare a aeronavelor de stat, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină certificat de înmatriculare se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 35
(1)Prin înscrierea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor de stat din România şi emiterea certificatului de înmatriculare, aeronava respectivă capătă naţionalitatea română.
(2)Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor de stat din România este gestionat de către AAMN şi nu este public.
Art. 36
Aeronavele de stat, motoarele şi elicele acestora trebuie să deţină un certificat de tip, care să acopere produsul complet, inclusiv toate piesele şi echipamentele instalate pe acesta. Cerinţele specifice privind certificarea de tip, emiterea certificatelor de tip, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină aceste certificate se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 37
(1)O aeronavă de stat poate fi operată numai în situaţia în care are eliberat şi este valid un certificat de navigabilitate sau un document echivalent de navigabilitate corespunzător pentru acea aeronavă.
(2)Cerinţele specifice pentru certificarea navigabilităţii, tipul documentelor de certificare a navigabilităţii, emiterea certificatelor de navigabilitate, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot fi utilizate fără să deţină asemenea certificate se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
(3)Pentru aeronavele de stat de transport, certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent de navigabilitate trebuie să se afle în permanenţă la bordul aeronavei. Pentru celelalte tipuri de aeronave de stat, certificatul de navigabilitate se păstrează împreună cu documentaţia de exploatare a aeronavei.
(4)Pentru aeronava fără pilot la bord, certificatul de navigabilitate sau documentul echivalent trebuie să se afle în permanenţă asupra persoanei care asigură controlul acesteia la distanţă.
Art. 38
Fiecare paraşută utilizată de personalul aeronautic militar în spaţiul aerian naţional trebuie să deţină un document de admisibilitate la salt. Tipul documentelor de admisibilitate la salt, cerinţele de emitere a acestor documente şi stabilirea categoriilor de paraşute care pot fi utilizate fără să deţină un document de admisibilitate la salt se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 39
AAMN poate recunoaşte sau valida certificatele, licenţele, aprobările sau alte documente echivalente, eliberate de către alte autorităţi aeronautice, produselor, pieselor, echipamentelor, personalului şi organizaţiilor din domeniul aeronautic, conform RAM emisă de AAMN.
Art. 40
Admiterea la zbor a aeronavelor de stat se face numai dacă acestea sunt disponibile din punct de vedere tehnic, au fost pregătite pentru zbor şi dacă unitatea, în dotarea căreia se află, dispune de următoarele documente:
a)certificatul de înmatriculare;
b)certificatul de navigabilitate sau un document de certificare echivalent;
c)livretele aeronavei şi ale motorului/motoarelor;
d)instrucţiunile de exploatare şi manualele de pilotaj;
e)instrucţiunile de mentenanţă.
Art. 41
[textul din Art. 41 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 25-oct-2023 de Art. 2 din Ordinul M.239/2023]
Art. 42
Toate aeronavele de stat care operează în spaţiul aerian naţional trebuie să deţină la bord un dispozitiv funcţional care să se activeze în caz de urgenţă. Cerinţele privind înregistrarea şi gestionarea dispozitivelor de localizare în caz de urgenţă, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot opera fără a deţine un dispozitiv de localizare în caz de urgenţă se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 43
Orice aeronavă de stat care efectuează un zbor în spaţiul aerian naţional trebuie să aibă la bord dispozitive/echipamente de identificare a poziţiei aeronavei în zbor. Cerinţele privind înregistrarea şi gestionarea dispozitivelor/echipamentelor de identificare a poziţiei aeronavelor în zbor, precum şi stabilirea categoriilor sau tipurilor de aeronave de stat care pot opera în spaţiul aerian naţional fără a deţine un dispozitiv/echipament de identificare a poziţiei aeronavei în zbor se stabilesc prin RAM emise de AAMN.
Art. 44
Agentul aeronautic care operează aeronava de stat poartă întreaga responsabilitate pentru asigurarea navigabilităţii aeronavei şi are obligaţia de a o retrage de la zbor de îndată ce vreuna din condiţiile în care a fost eliberat certificatul de navigabilitate nu mai este îndeplinită.
SECŢIUNEA 3:Accesul la bordul aeronavelor de stat şi transportul personalului şi materialelor
Art. 45
(1)Accesul la bordul aeronavelor de stat aparţinând MApN şi transportul persoanelor şi materialelor se aprobă de către:
a)şeful Statului Major al Apărării, pentru cetăţenii străini şi materialele transportate în folosul lor, pentru transportul de personal, echipamente şi materiale în şi din străinătate şi pentru personalul, echipamentele şi materialele operatorilor economici, asociaţiilor şi fundaţiilor, transportate în baza unor contracte;
b)şefii statelor majore ale categoriilor de forţe, denumite în continuare SMCFA, care deţin aeronave de stat, pentru militarii străini în cadrul exerciţiilor sau aplicaţiilor şi pentru cetăţenii români, militari sau civili şi materialele transportate în folosul acestora;
c)comandantul Componentei Operaţionale Aeriene, denumită în continuare COA, pentru persoanele aflate în pericol, rănite sau bolnave, în baza solicitărilor primite;
d)comandanţii unităţilor care deţin aeronave de stat în organigramă sau le primesc temporar sub comandă tactică sau control tactic, pentru personalul din subordine, echipamentele şi materialele din dotarea unităţii şi pentru persoanele aflate în pericol, rănite sau bolnave, în baza solicitărilor primite, cu informarea ulterioară a comandantului COA.
(2)Pentru aeronavele de stat aparţinând altor instituţii sau structuri din afara MApN, accesul la bord şi transportul persoanelor şi materialelor se aprobă şi se execută în conformitate cu reglementările interne emise de comandanţii/şefii acestor instituţii sau structuri.
(3)În toate situaţiile de urgenţă, când este pusă în pericol viaţa sau integritatea corporală a unei persoane, PC poate permite accesul la bordul aeronavelor al persoanelor aflate în pericol, cu informarea ulterioară a unităţii de control al traficului aerian - Air Traffic Control, denumit în continuare ATC, cu care este în legătură.
(4)PC este autoritatea finală de decizie privind accesul la bordul aeronavei, în funcţie de numărul locurilor disponibile, capacitatea de transport şi de performanţele aeronavei în condiţiile concrete din zona în care operează. De asemenea, PC decide continuarea misiunii sau întreruperea acesteia, pentru a asigura salvarea vieţilor omeneşti.
Art. 46
Sunt interzise următoarele activităţi:
a)transportul de persoane la bordul aeronavelor prevăzute cu scaune de catapultare, dacă acestea nu au fost instruite asupra modului de utilizare a mijloacelor de salvare şi asupra particularităţilor zborului la mare altitudine;
b)transportul pasagerilor la bordul aeronavelor care execută zboruri tehnice, cu excepţia specialiştilor în verificarea aeronavelor sau produselor de aviaţie în zbor, cu atribuţii în determinarea şi consemnarea parametrilor de funcţionare a acestora;
c)intervenţia în deciziile şi acţiunile echipajului a oricărei persoane de la bord care nu are calitatea de membru al acestuia.
Art. 47
Pe timpul activităţilor în comun cu aeronave de stat străine, solicitarea sau acceptarea invitaţiei privind accesul la bordul aeronavelor de stat străine şi transportul personalului militar şi civil şi materialelor se aprobă de către şeful SMCFA, şeful instituţiei sau al structurii căreia îi aparţine personalul.