Secţiunea 3 - 3.3. Măsurile şi acţiunile preventive - Regulament din 2019 privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene hidrometeorologice periculoase având ca efect producerea de inundaţii, secetă hidrologică, incidente/accidente la construcţii hidrotehnice, poluări accidentale pe cursurile de apă şi poluări marine în zona costieră
M.Of. 558 bis
În vigoare Versiune de la: 8 Iulie 2019
SECŢIUNEA 3:3.3. Măsurile şi acţiunile preventive
SUBSECŢIUNEA 0:
a)Organizarea fluxului informaţional-decizional;
b)Verificarea, întreţinerea şi repararea lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor;
c)Realizarea de obiective noi cu rol de apărare împotriva inundaţiilor;
d)Împădurirea/reîmpădurirea unor suprafeţe de teren în scopul reducerii riscului de producere a inundaţiilor;
e)Controlul îndeplinirii obligaţiilor legale privind apărarea împotriva inundaţiilor, secetei hidrologice şi poluărilor accidentale pe cursurile de apă de către autorităţile administraţiei publice locale, operatorii economici şi deţinătorii de lucrări hidrotehnice;
f)Monitorizarea factorilor de risc.
SUBSECŢIUNEA 1:
Art. 60
Sistemul informaţional meteorologic şi hidrologic constă în observarea, măsurarea, înregistrarea şi prelucrarea datelor meteorologice şi hidrologice, elaborarea prognozelor, informărilor, atenţionărilor şi avertizărilor, precum şi în transmiterea acestora factorilor implicaţi în managementul situaţiilor de urgenţă generate de riscurile specifice, conform schemei fluxului informaţional-decizional definit în Planurile de apărare şi în Anexa nr. 13 din prezentul regulament, în vederea luării deciziilor şi măsurilor necesare.
Art. 61
(1)Sistemul informaţional la nivelul Administraţiei Naţionale "Apele Române" este bazat pe o Reţea Naţională de Transmisie a Datelor de Gospodărire Apelor (R.N.T.D.G.A.) structurată pe 4 niveluri, pornind de la baza structurii organizaţionale, astfel:
a)Nivelul 4 - nivelul local care include unităţi de producere a datelor (staţii hidrometrice sub jurisdicţia Staţiilor Hidrologice). Staţiile hidrometrice transmit datele necesare pentru diagnoză şi prognoză (nivel, precipitaţii solide/lichide, nivel, echivalent în apă al stratului de zăpadă, temperatură aer, temperatură apă, fenomene de iarna pe cursul de apa), precum şi orice altă apariţie a unor fenomene hidrometeorologice periculoase către unităţile colectoare (Staţia Hidrologică, Dispeceratul Sistemului de Gospodărire a Apelor, Serviciul Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie, Dispeceratul Administraţiei Bazinale de Apă), conform fluxului informaţional;
b)Nivelul 3 - nivelul de decizie teritorial/judeţean şi sub-bazinal care include unităţile de colectare a datelor hidrologice (Sistemul de Gospodărire a Apelor şi Staţia Hidrologică), aflate în subordinea Administraţiilor Bazinale de Apă. Datele hidrologice (niveluri, precipitaţii) se colectează la nivelul Staţiilor Hidrologice, acestea având atribuţiuni de prelucrare primară a datelor şi transmiterea lor către nivelul de decizie superior - Serviciul Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie;
c)Nivelul 2 - nivelul de decizie bazinal, care corespunde Centrului/Serviciului Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie din cadrul Administraţiei Bazinale de Apă. Serviciul de Prognoză Bazinală coordonează la nivel bazinal activitatea tuturor Staţiilor Hidrologice (implicit a staţiilor hidrometrice), validând şi transmiţând către nivelul ierarhic superior toate datele de gospodărire a apelor. Centrul de prognoză bazinală care se identifică la nivelul Administraţiei Bazinale de Apă cu Serviciul Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie împreună cu compartimentul Dispecerat identifică şi declanşează, când este cazul, starea de alertă hidrologică la bazinele/subbazinele hidrografice informând conducerea de intrarea în starea de alertă hidrologică. La intrarea în starea de alertă hidrologică, Serviciul Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie dispune toate măsurile necesare obţinerii de date suplimentare ce fundamentează avertizările şi prognozele elaborate;
d)Nivelul 1 - nivelul naţional cuprinde Centrul Naţional de Prognoză din cadrul Institutului Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor şi Centrele Operative pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi Ministerului Apelor şi Pădurilor unde se colectează toate informaţiile/datele privind gestionarea situaţiilor de urgenţă, acestea fiind transmise mai departe, conform fluxului informaţional - decizional către toate Centrele Operative pentru Situaţii de Urgenţă de la nivel naţional implicate în managementul situaţiilor de urgenţă.
Schema raportului informaţie-decizie pentru cele patru niveluri ale fluxului informaţional - decizional este următoarea:

Prin intermediul acestui sistem sunt transmise atât informaţii operative - fluxul rapid (date hidrologice, date privind poluări accidentale, incidente/accidente la construcţiile hidrotehnice, etc) cât şi informaţii în flux lent (prognoze, diagnoze, date informative, rezumate, baze de date etc.).
Concentrarea maximă de informaţii (ca substanţă) este la nivelul (1), nivelul de coordonare şi control permiţând acestuia să funcţioneze ca un sistem integrat, capabil să realizeze şi implementeze strategii la nivel naţional. La nivelurile (2) şi (3) concentrarea datelor este mai scăzută, dar este necesară asigurarea validării datelor pentru luarea de decizii rapide şi corecte în cazul desfăşurării unor evenimente - tip, colapsuri etc.
Ca regulă generală, la nivelurile 1, 2, 3, centrul pentru concentrarea informaţiilor este reprezentat la nivelul Administraţiilor Bazinale de Apă de compartimentele Dispecerat şi Prognoză Bazinală Hidrologie Hidrogeologie (hidrologie) unde se colectează toate informaţiile/datele privind gestionarea situaţiilor de urgenţă, pe baza analizelor efectuate dispunându-se măsuri clare pentru prevenirea şi monitorizarea fenomenelor hidrologice. De asemenea, în afara rolului de cunoaştere a evenimentelor în derulare din jurisdicţia lor, au rolul de a coordona acţiunile de răspuns în concordanţă cu deciziile respectivei Administraţii Bazinale de Apă.
Pe perioada situaţiilor de urgenţă, între nivelurile de decizie 2 (Administraţiile Bazinale de Apă) şi 1 (Centrul Naţional de Prognoză din cadrul Institutului Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor) există o conlucrare permanentă privind datele şi informaţiile referitoare la fenomenele hidrometeorologice periculoase şi evoluţia acestora în vederea realizării unei prognoze hidrologice cu un grad de precizie cât mai ridicat.
(2)Sistemul informaţional al Administraţiei Naţionale "Apele Române" asigură următoarele funcţii:
a)Colectarea informaţiilor şi datelor;
b)Procesarea informaţiilor şi datelor;
c)Transmiterea informaţiilor şi datelor;
d)Stocarea informaţiilor şi datelor;
e)Diseminarea informaţiilor şi datelor.
Art. 62
(1)În zonele amenajate cu lucrări hidrotehnice, sistemul informaţional cuprinde, de asemenea, date şi măsuri privind manevrele de exploatare care au ca efect modificarea regimului natural de scurgere a apei.
(2)Orice manevre la echipamentele hidromecanice ale lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, aparţinând altor deţinători decât Administraţia Naţională "Apele Române", vor fi efectuate doar după obţinerea aprobării dispeceratelor bazinale din cadrul Administraţiei Naţionale "Apele Române".
(3)Transmiterea acestor informaţii/date constituie o obligaţie a unităţilor de exploatare a lucrărilor hidrotehnice, indiferent de deţinător, şi se realizează în conformitate cu schema fluxului informaţional-decizional, aprobată prin planurile de apărare respective.
Art. 63
Conţinutul şi semnificaţia mesajelor de informare, atenţionare şi avertizare meteorologică şi hidrologică în cazul producerii de fenomene meteorologice şi hidrologice periculoase la scară naţională sau regională sunt stabilite prin Ordinul comun al conducătorilor autorităţilor publice centrale în domeniul apelor, mediului şi afacerilor interne pentru aprobarea procedurii de codificare a atenţionărilor şi avertizărilor meteorologice şi a avertizărilor şi alertelor hidrologice.
Art. 64
Deţinătorii de construcţii hidrotehnice au obligaţia să asigure instalarea şi exploatarea dispozitivelor meteorologice, hidrologice (hidrometrice, debitmetrice), conform actelor de reglementare (avize, autorizaţii, notificări) emise de Administraţia Naţională "Apele Române" necesare cunoaşterii şi urmăririi mărimilor caracteristice locale de apărare şi asigurarea corelaţiei acestora cu cele zonale.
Art. 65
(1)Pentru asigurarea transmiterii informaţiilor, prognozelor şi avertizărilor de la unităţile meteorologice şi hidrologice la Comitetele Ministeriale, Judeţene şi Locale şi la instituţiile nominalizate cu responsabilităţi în gestionarea tipurilor de risc care fac obiectul prezentului regulament se stabilesc mijloacele de comunicaţii ce vor fi utilizate în acest sens.
(2)La judeţe, permanenţa va fi asigurată de către Centrele operaţionale din cadrul Inspectoratelor pentru
Situaţii de Urgenţă Judeţene/al Municipiului Bucureşti şi Centrele operative din cadrul Sistemelor de Gospodărire a Apelor/Administraţiilor Bazinale de Apă. La municipii, oraşe şi comune permanenţa se asigură prin grija primarului pe baza unui grafic stabilit, iar la obiectivele socio - economice periclitate prin grija conducătorilor acestora pe baza unui grafic stabilit pe baza informaţiilor primite de Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă.
(3)Pentru asigurarea fluxului informaţional-decizional între Comitetele Judeţene şi Locale, pot fi folosite şi mijloacele de comunicaţii ale posturilor de poliţie, unităţilor militare şi alte mijloace de comunicaţii disponibile.
(4)Pentru asigurarea fluxului informaţional-decizional în timpul intervenţiei operative în situaţii de urgenţă generate de incidente/accidente sau avarii la baraje se elaborează de către unităţile care deţin aceste construcţii, Planuri de acţiune în caz de accidente la baraje, conform Anexei nr. 7 la prezentul regulament.
Art. 66
În cazul poluărilor accidentale pe Dunăre şi pe râurile transfrontaliere, sistemul informaţional este organizat şi funcţionează conform Manualului de Operare Internaţional pentru Centrul Internaţional Principal de Alarmare (P.I.A.C.), iar în cazul poluărilor accidentale pe râurile interioare sistemul informaţional este organizat conform sistemului de alarmare S.A.P.A.- ROM şi prevederilor planurilor judeţene de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcţii hidrotehnice şi poluărilor accidentale.
Art. 67
În cazul poluărilor cu hidrocarburi a Mării Negre, sistemul informaţional este asigurat şi funcţionează conform H.G. nr. 1.593/2002, în caz de poluare marină în zona costieră cu hidrocarburi, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 68
(1)Deţinătorii de lucrări cu rol de apărare împotriva inundaţiilor vor efectua verificări periodice conform reglementărilor de urmărire a comportării construcţiilor în vederea asigurării condiţiilor tehnice şi funcţionale corespunzătoare ale acestora, verificări privind starea tehnică şi funcţională a lucrărilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor conform programului stabilit de autoritatea publică centrală în domeniul apelor.
(2)Se va verifica funcţionalitatea echipamentelor hidroelectromecanice, a aparaturii de măsură şi control, a comportării construcţiilor, precum şi buna funcţionare a sistemelor hidrometrice, de comunicaţii şi a surselor de rezervă pentru alimentarea cu energie electrică. De asemenea, se vor verifica existenţa materialelor şi mijloacelor de intervenţie potrivit Normativului-cadru de dotare cu mijloace şi materiale de apărare împotriva inundaţiilor, gheţurilor şi combaterea poluărilor accidentale, modul în care sunt depozitate şi se vor stabili şi se vor lua măsurile ce se impun în aceste direcţii.