Capitolul v - Consilii, comisii şi comitete care funcţionează în spital - Regulament din 2019 de organizare şi funcţionare al Spitalului Clinic de Urgenţă Chirurgie Plastică Reparatorie şi Arsuri
M.Of. 35
În vigoare Versiune de la: 20 Ianuarie 2020
CAPITOLUL V:Consilii, comisii şi comitete care funcţionează în spital
Art. 53
(1)Directorul medical este preşedintele Consiliului medical. Consiliul medical funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare, este alcătuit din şefii de secţii, de laboratoare şi farmacistul-şef.
(2)Principalele atribuţii ale Consiliului medical, conform legislaţiei în vigoare, sunt următoarele:
a)îmbunătăţeşte standardele clinice şi modelele de practică în scopul acordării de servicii medicale de calitate, în vederea creşterii gradului de satisfacţie a pacienţilor;
b)monitorizează şi evaluează activitatea medicală desfăşurată în spital în scopul creşterii performanţelor profesionale şi utilizării eficiente a resurselor alocate;
c)înaintează Comitetului director propuneri privind utilizarea fondului de dezvoltare al spitalului;
d)propune Comitetului director măsuri pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea activităţii spitalului în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi conform ghidurilor şi protocoalelor de practică medicală;
e)alte atribuţii stabilite prin ordin al Ministrului Sănătăţii.
Art. 54
(1)În cadrul spitalului funcţionează Consiliul de etică format din 7 membri, cu următoarea reprezentare:
a)un reprezentant ales al corpului medical al spitalului, din personalul cu integrare clinică;
b)2 reprezentanţi aleşi ai corpului medical al spitalului, altul decât personalul cu integrare clinică;
c)2 reprezentanţi aleşi ai asistenţilor medicali din spital;
d)un consilier juridic sau un reprezentant al aparatului funcţional al spitalului cu studii superioare, desemnat de către managerul unităţii sanitare;
e)un reprezentant ales al asociaţiilor de pacienţi.
(2)Secretarul Consiliului de etică este un angajat cu studii superioare al spitalului, desemnat prin decizie a managerului. Secretarul nu are drept de vot în cadrul şedinţelor Consiliului de etică.
(3)Membrii Consiliului de etică beneficiază cu prioritate de instruire în domeniul eticii şi integrităţii.
(4)Atribuţiile Consiliului de etică sunt următoarele:
a)promovează valorile etice în rândul personalului medico-sanitar, auxiliar şi administrativ al unităţii sanitare;
b)identifică şi analizează vulnerabilităţile etice şi riscurile apărute, propune managerului adoptarea şi implementarea măsurilor de prevenţie a actelor de corupţie la nivelul unităţii sanitare;
c)formulează şi înaintează managerului propuneri pentru diminuarea riscurilor de incidente de etică;
d)analizează şi avizează regulamentul de ordine interioară al unităţii sanitare şi poate face propuneri;
e)formulează punct de vedere etic consultativ, la solicitarea Comitetului director al unităţii sanitare;
f)analizează din punct de vedere etic situaţiile de dubiu care pot apărea în exercitarea profesiei medicale. În situaţia în care un cadru medico-sanitar reclamă o situaţie de dubiu etic ce vizează propria sa activitate, avizul etic nu poate fi utilizat pentru incriminarea cadrului medico-sanitar respectiv, dacă solicitarea s-a realizat anterior actului medical la care se face referire;
g)primeşte, din partea managerului unităţii sanitare, sesizările făcute în vederea soluţionării;
h)analizează cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient - cadru medico-sanitar şi personalul auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia în vigoare;
i)verifică dacă personalul medico-sanitar şi auxiliar, prin conduita sa, încalcă drepturile pacienţilor prevăzute în legislaţia specifică, pe baza sesizărilor primite;
j)analizează sesizările personalului unităţii sanitare în legătură cu diferitele tipuri de abuzuri săvârşite de către pacienţi sau superiori ierarhici. În măsura în care constată încălcări ale drepturilor personalului, propune măsuri concrete pentru apărarea bunei reputaţii a personalului;
k)analizează sesizările ce privesc nerespectarea demnităţii umane şi propune măsuri concrete de soluţionare;
l)emite avize referitoare la incidentele de etică semnalate, conform prevederilor legale;
m)emite hotărâri cu caracter general ce vizează unitatea sanitară respectivă;
n)asigură informarea managerului, a compartimentului de integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi a petentului privind conţinutul avizului etic. Managerul poartă răspunderea punerii în aplicare a soluţiilor propuse;
o)aprobă conţinutul comunicărilor adresate petenţilor, ca răspuns la sesizările acestora;
p)înaintează către organele abilitate sesizările ce privesc plăţile informale ale pacienţilor către personalul medico-sanitar ori auxiliar sau acte de condiţionare a acordării serviciilor medicale de obţinere a unor foloase, în cazul în care persoanele competente nu au sesizat organele conform atribuţiilor de serviciu;
q)sesizează organele abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele dintr-o speţă pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii unităţii sanitare sau de către petent;
r)aprobă conţinutul rapoartelor bianuale şi anuale întocmite de secretarul Consiliului de etică;
s)redactează Anuarul etic, care cuprinde modul de soluţionare a speţelor reprezentative din cursul anului precedent. Anuarul etic este pus la dispoziţia angajaţilor, constituind în timp un manual de bune practici la nivelul unităţii sanitare respective;
t)analizează rezultatele aplicării chestionarului de evaluare, parte a mecanismului de feedback al pacientului.
(5)Consiliul de etică poate solicita documente şi informaţii în legătură cu cauza supusă analizei şi poate invita la şedinţele sale persoane care pot să contribuie la soluţionarea speţei prezentate pentru îmbunătăţirea acesteia.
Art. 55
Comitetul de securitate şi sănătate în muncă are următoarele atribuţii:
1.aprobă programul anual de protecţia muncii;
2.urmăreşte modul în care se aplică reglementările legislative privind protecţia muncii;
3.analizează factorii de risc de accidentare şi îmbolnăvire profesională existenţi la locurile de muncă;
4.promovează iniţiativele proprii sau ale celorlalţi angajaţi vizând prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
5.efectuează cercetări în cazul producerii unor accidente de muncă sau al apariţiei de îmbolnăviri profesionale;
6.efectuează inspecţii la locurile de muncă în scopul prevenirii accidentelor de muncă şi îmbolnăvirilor profesionale;
7.sesizează inspectoratele teritoriale de stat pentru protecţia muncii pe raza cărora îşi desfăşoară activitatea, atunci când constată încălcarea normelor legale de protecţia muncii sau când între managerul spitalului şi ceilalţi membrii ai comitetului există divergenţe privind modul în care se asigură securitatea şi sănătatea lucrătorilor;
8.realizează cadrul de participare a salariaţilor la luarea unor hotărâri care vizează schimbări ale activităţii cu implicaţii în domeniul protecţiei muncii.
Art. 56
Comisia medicamentelor şi materialelor sanitare are, în principal, următoarele atribuţii:
1.verifică şi avizează prescrierea medicamentelor la nivelul spitalului;
2.avizează prescrierea de medicamente pentru cazuri medicale speciale;
3.detectează din timp reacţiile adverse şi interacţiunea produselor medicamentoase;
4.monitorizează frecvenţa reacţiilor adverse cunoscute;
5.identifică factorii de risc şi mecanismele fundamentale ale reacţiilor adverse;
6.estimează aspectele cantitative privind factorii de risc;
7.analizează şi difuzează informaţiile necesare prescrierii corecte şi reglementării circulaţiei produselor medicamentoase;
8.urmăreşte utilizarea raţională şi în siguranţă a produselor medicamentoase;
9.evaluează şi comunică raportul risc/beneficiu pentru produsele medicamentoase;
10.estimează necesităţile cantitative şi calitative ale materialelor folosite în desfăşurarea activităţii din spital;
11.urmăreşte utilizarea raţională a materialelor sanitare.
Art. 57
Comisia de cercetare disciplinară are, în principal, următoarele atribuţii:
1.analiza abaterilor disciplinare săvârşite de către salariaţii unităţii;
2.analiza încălcării normelor legale în vigoare, a prevederilor Codului muncii, a regulamentului intern, a contractului individual de muncă, a ordinelor şi dispoziţiilor legale ale conducătorilor ierarhici;
3.stabilirea împrejurărilor în care fapta a fost săvârşită;
4.analiza gradului de vinovăţie a salariatului, precum şi consecinţele abaterii disciplinare;
5.verificarea eventualelor sancţiuni disciplinare suferite anterior de salariat;
6.efectuarea cercetării disciplinare prealabile;
7.propunerea sancţiunii ce urmează a fi aprobată de manager.
Art. 58
Comisia de organizare şi desfăşurare a concursurilor/examenelor şi pentru promovare are următoarele atribuţii:
1.selectează dosarele de concurs/examen ale candidaţilor;
2.stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
3.stabileşte planul interviului şi realizează interviul;
4.stabileşte planul probei practice şi asigură condiţiile necesare realizării ei;
5.notează pentru fiecare candidat fiecare probă a concursului/examenului;
6.transmite secretariatului comisiei rezultatele concursului/examenului pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 59
Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii:
1.soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la notarea fiecărei probe a concursului;
2.transmite secretariatului comisiei rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 60
Comisia de etică din cadrul spitalului are următoarele atribuţii:
1.îşi dă acordul cu privire la începerea oricărui studiu clinic care se desfăşoară în cadrul spitalului;
2.aprobă sau respinge începerea oricărui studiu clinic pentru care a fost solicitată;
3.efectuează analize privind modul de îndeplinire a prevederilor reglementărilor specifice pentru avizele acordate;
4.monitorizează desfăşurarea studiilor clinice şi înregistrează evenimentele survenite în desfăşurarea acestora;
5.menţine evidenţa avizelor acordate privind studiile clinice care se desfăşoară în cadrul spitalului;
6.raportează anual organelor în drept situaţia acordării şi retragerii avizelor proiectelor de cercetare medicală şi biomedicală.
Art. 61
Comisia de analiză a deceselor intraspitaliceşti are următoarele obiective:
1.analizează datele medicale obţinute din FOCG, investigaţiile paraclinice, diagnosticul anatomopatologic necroptic (macroscopic şi histopatologic);
2.evidenţiază gradul de concordanţă diagnostică între diagnosticul de internare, diagnosticul de externare şi final (anatomopatologic), având ca scop creşterea gradului de concordanţă diagnostică;
3.realizează o statistică a deceselor din spital pe secţii şi a numărului de necropsii în raport cu numărul de internări din spital, evidenţiind totodată patologia cea mai frecventă a deceselor;
4.dezbate cazurile prin aducerea în atenţie a celor mai noi şi mai corespunzătoare tratamente medicale care se aplică pacienţilor din spital, reprezentând o modalitate de creştere a nivelului ştiinţific al echipei medicale;
5.aduce la cunoştinţa membrilor comisiei reglementările legislative nou-apărute în vederea optimizării activităţii medicale.
Art. 62
Comisia de analiză pentru revalidarea cazurilor invalidate este constituită în baza prevederilor Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti şi este compusă din reprezentanţi ai spitalului şi ai Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti.
Art. 63
La nivelul unităţii, potrivit prevederilor legale în vigoare, funcţionează Comisia de transfuzie şi hemovigilenţă, având următoarele obiective:
1.verifică dacă dosarul medical/foaia de observaţie al/a bolnavului cuprinde documentele menţionate, potrivit legii;
2.este sesizată în legătură cu orice problemă privitoare la circuitul de transmitere a informaţiilor pentru ameliorarea eficacităţii hemovigilenţei;
3.verifică condiţiile de preluare, de stocare şi distribuţie a depozitelor de sânge din unitatea de transfuzie sanguină a spitalului;
4.întocmeşte rapoarte bianuale de evaluare a hemovigilenţei, pe care le transmite coordonatorului de hemovigilenţă;
5.transmite coordonatorului de hemovigilenţă rapoartele, conform legii;
6.participă la efectuarea anchetelor epidemiologice şi a studiilor privind factorii implicaţi în producerea reacţiilor sau a incidentelor adverse severe (donator, unitate de sânge ori produs sanguin primitor);
7.transmite coordonatorului de hemovigilenţă, Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti şi Inspecţiei Sanitare de Stat rapoarte, conform legii.