Capitolul xiii - Primirea, cumpărarea, păstrarea şi folosirea de către deţinuţi a echipamentelor de tehnologie a informaţiei - Regulament din 2017 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor şi programelor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială din locurile de deţinere aflate în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
M.Of. 432 bis
În vigoare Versiune de la: 22 Septembrie 2025
CAPITOLUL XIII:Primirea, cumpărarea, păstrarea şi folosirea de către deţinuţi a echipamentelor de tehnologie a informaţiei
Art. 135
(1)În condiţiile prezentului ordin, echipamentele de tehnologie a informaţiei care pot fi primite, cumpărate, păstrate şi folosite de către deţinut, sunt laptopuri şi calculatoare electronice de tip desktop şi minitower, cu sisteme de operare instalate pe bază de licenţe valabile, denumite în continuare echipamente informatice.
(2)În situaţia în care locul de deţinere nu poate asigura echipamente informatice din dotarea proprie în vederea susţinerii activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială recomandate în planul individualizat, pot beneficia de un echipament informatic personal, cu aprobarea directorului locului de deţinere, deţinuţii care nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimele 6 luni şi care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a)participă de cel puţin un an la activităţile de instruire şcolară, în condiţiile prevăzute de lege;
b)urmează cursuri universitare, în urma aprobării primite din partea directorului locului de deţinere;
c)participă la activităţi de formare profesională, care necesită utilizarea echipamentelor informatice, pe durata cursului;
d)participă la programe sau activităţi recomandate, care impun utilizarea acestei aparaturi, pe durata desfăşurării acestor demersuri.
(3)În vederea obţinerii aprobării directorului locului de deţinere, sunt necesare avizul coordonatorului sectorului reintegrare socială, al directorului adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, al lucrătorului cu atribuţii privind prevenirea criminalităţii şi terorismului şi al responsabilului sectorului IT, precum şi informaţii cu privire la sumele de bani disponibile pentru achiziţionarea echipamentelor informatice.
Art. 136
(1)Administraţia locului de deţinere stabileşte spaţiile şi intervalele orare în care persoanele condamnate pot utiliza echipamentele informatice personale şi ia măsuri pentru depozitarea corespunzătoare a acestora în perioada în care nu sunt utilizate.
(2)Se interzice păstrarea şi utilizarea echipamentelor informatice personale în camerele de deţinere.
Art. 137
(1)Cumpărarea echipamentelor informatice de către persoanele condamnate se realizează prin punctul comercial amenajat în incinta locului de deţinere, din bani personali, în baza aprobării directorului unităţii şi în condiţii de garanţie ce permit asigurarea legalităţii pedepsei privative de libertate, prin aplicarea sigiliilor, inactivarea unor componente şi verificare periodică.
(2)Se permite cumpărarea unui singur echipament informatic, ca întreg, fiind interzisă achiziţionarea componentelor unităţii centrale în vederea asamblării.
(3)Agentul comercial pune spre vânzare echipamente informatice, corespunzătoare specificaţiilor menţionate în cererea aprobată şi în conformitate cu respectarea caracteristicilor stabilite prin decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(4)La primirea, de la punctul comercial, a echipamentelor informatice, directorul locului de deţinere desemnează câte o persoană din cadrul sectorului IT şi a sectorului vizită care verifică, conform competenţelor, după cum urmează:
a)licenţele de utilizare a programelor instalate, prin raportare la rezoluţia dată pe cererile de solicitare a echipamentelor informatice;
b)starea fizică şi tehnică a acestora, cu respectarea prevederilor privind caracteristicile specifice;
c)starea de funcţionare a echipamentelor informatice şi programele instalate;
d)conţinutul carcaselor, cu excepţia laptopurilor, în vederea prevenirii introducerii unor obiecte interzise, conform reglementărilor în vigoare.
(5)Prevederile alin. (1) - (4) se aplică şi în cazul primirii echipamentelor informatice, de către deţinuţi, prin sectorul vizite.
(6)Primirea echipamentelor informatice se realizează conform unui program aprobat de directorul locului de deţinere, afişat în locuri vizibile, în cadrul secţiilor de deţinere şi a sectorului de acordare a vizitelor.
Art. 138
În cazul în care, la verificarea conform art. 137, echipamentele informatice nu corespund cerinţelor impuse, acestea nu vor putea fi primite, comercializate şi nici achiziţionate de către deţinuţi.
Art. 139
Predarea şi primirea echipamentelor informatice se înscrie într-un Act de predare-primire încheiat în 3 exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9. Un exemplar al acestui document se păstrează la persoana de specialitate desemnată de directorul locului de deţinere, al doilea se înmânează persoanei condamnate, iar al treilea se înmânează agentului comercial din unitate, după caz, predătorului.
Art. 140
După sigilarea de către administraţia penitenciarului, a echipamentelor informatice primite sau achiziţionate, se efectuează proba tehnică de funcţionare şi deţinuţii iau la cunoştinţă, sub semnătură, Angajamentul privind condiţiile de păstrare şi utilizare a echipamentelor informatice, prevăzut în anexa nr. 10.
Art. 141
Evidenţa echipamentelor informatice primite şi achiziţionate de către deţinuţi se ţine de către persoana de specialitate desemnată de directorul locului de deţinere în Registrul de evidenţă a echipamentelor informatice primite sau cumpărate de persoanele condamnate, prevăzut în anexa nr. 11.
Art. 142
(1)Directorul locului de deţinere dispune ca, la cel mult 4 luni, să se procedeze la verificarea inopinată integrală, hardware şi software, a echipamentelor informatice pentru care persoanele condamnate au primit aprobare, încheindu-se în acest sens un proces-verbal de constatare. Verificarea se face de către specialistul IT împreună cu un reprezentant din cadrul sectorului siguranţa deţinerii, în prezenţa deţinătorului.
(2)În cazul descoperirii de obiecte şi substanţe interzise prin lege, se va proceda conform normelor în vigoare.
Art. 143
(1)Administraţia locului de deţinere nu efectuează niciun fel de reparaţii, software sau hardware, asupra echipamentelor informatice primite sau achiziţionate de către persoanele condamnate.
(2)În situaţia în care, ca urmare a controlului periodic efectuat sau la semnalarea persoanei condamnate, se constată defecţiuni hardware sau software ale echipamentelor informatice, acestea se ridică şi se depun la magazia unităţii, urmând ca persoana condamnată să iniţieze demersurile necesare predării, în cel mai scurt timp, către membrii de familie, aparţinători sau alte persoane anume desemnate.
Art. 144
(1)Nerespectarea angajamentului privind condiţiile de utilizare a echipamentelor informatice personale constituie abatere disciplinară, potrivit art. 100 alin. (3) raportat la art. 81 lit. l) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
(2)Nerespectarea angajamentului conduce la retragerea echipamentelor informatice în magazia locului de deţinere şi la predarea, în cel mai scurt timp, către membrii de familie, aparţinători sau alte persoane.
Art. 145
Echipamentele informatice primite sau achiziţionate pot fi transferate în acelaşi timp cu deţinuţii, în condiţiile prevăzute de art. 132-art. 134 alin. (1).
Art. 146
(1)La cerere, deţinuţii pot preda echipamentele informatice către membrii de familie, aparţinători sau alte persoane.
(2)La predarea echipamentelor informatice către membrii de familie, aparţinători sau alte persoane ori la liberarea persoanei condamnate, ulterior salvării informaţiilor specificate pe CD/DVD de unică scriere, de către persoana desemnată de administraţia locului de deţinere, hard diskul va fi formatat obligatoriu.
(3)La ridicarea echipamentelor informatice de către membrii de familie, aparţinători sau alte persoane ori la liberarea persoanei condamnate, Dovada de predare-primire prevăzută la anexa nr. 12 se completează în două exemplare. Un exemplar se păstrează la penitenciar, iar celălalt se predă persoanei care a ridicat echipamentul.
Art. 147
(1)Prevederile art. 136, 140, 142 alin. (1) şi art. 144 alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia utilizării echipamentelor informatice pus la dispoziţie de administraţia penitenciarului.
(2)Cheltuielile pentru reparaţiile rezultate în urma defectării echipamentului de tehnologie a informaţiei pus la dispoziţie de unitatea penitenciară, în condiţiile art. 140, coroborat cu art. 144 alin. (1), se impută deţinuţilor, conform prevederilor legale.
(3)Pentru utilizarea calculatorului pus la dispoziţie de administraţia penitenciarului, deţinutul are îndatorirea de a completa şi respecta Angajamentul prevăzut în anexa nr. 13.