Capitolul v - Metodologia şi normele privind înscrierea şi participarea la cursurile de instruire şcolară - Regulament din 2017 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor şi programelor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială din locurile de deţinere aflate în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor

M.Of. 432 bis

În vigoare
Versiune de la: 22 Septembrie 2025
CAPITOLUL V:Metodologia şi normele privind înscrierea şi participarea la cursurile de instruire şcolară
Art. 66
(1)Activitatea de instruire şcolară a deţinuţilor este parte componentă a sistemului de învăţământ special.
(2)Instruirea şcolară se adresează persoanelor condamnate definitiv, indiferent de regimul în care execută sancţiunea privativă de libertate.
(3)Arestaţii preventiv pot participa doar la susţinerea sesiunilor de evaluare naţională sau a examenului de bacalaureat.
(4)Persoanele private de libertate pot participa, în condiţiile legii, la cursurile învăţământului dual, ca formă de organizare a învăţământului profesional şi tehnic.
(5)Aspectele procedurale specifice cu privire la participarea persoanelor private de libertate la cursurile învăţământului dual se aprobă prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

Art. 67
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, prin direcţia de specialitate, întreprinde demersuri pentru încheierea protocolului de colaborare între Ministerul Justiţiei şi Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în vederea stabilirii cadrului general de organizare şi desfăşurare a activităţilor de instruire şcolară a deţinuţilor.
Art. 68
(1)Instruirea şcolară a persoanelor adulte analfabete, a minorilor şi a tinerilor, în locurile de deţinere, reprezintă o prioritate pentru reintegrarea socială a acestora, aspect consemnat în planul individualizat din dosar.

(2)Persoanele condamnate pot desfăşura activităţi productive în perioada în care participă la cursurile de instruire şcolară, cu condiţia ca cele două tipuri de activităţi derulate să nu depăşească durata muncii prestate, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 69
Deţinuţii care nu pot fi incluşi la cursurile şcolare şi nu dispun de cunoştinţe elementare de scris-citit sunt incluşi în programul de alfabetizare, coordonat de către un educator anume desemnat.
Art. 70
În fiecare loc de deţinere este desemnat un educator responsabil cu coordonarea activităţii de instruire şcolară.
Art. 71
Înscrierea persoanelor condamnate la cursurile şcolare se face ţinându-se cont de prioritizarea nevoilor educative ale acestora şi în baza recomandărilor consemnate în planul individualizat, de posibilităţile locului de deţinere, starea de sănătate, tipul regimului de executare şi măsurile de siguranţă aplicate.
Art. 72
Înscrierea deţinuţilor la cursuri şcolare se face cu avizul medicului de unitate.
Art. 73
(1)Persoanele condamnate, care încep executarea pedepsei după data maximă admisă pentru înscrierea la cursuri şcolare, pot fi incluse, în condiţiile art. 71, cu acceptul unităţii de învăţământ, în colectivul şcolar corespunzător ultimei clase absolvite, urmărindu-se reactualizarea cunoştinţelor anterior dobândite.
(11)Data până la care se acceptă înscrierea persoanelor condamnate la cursuri de instruire şcolară este stabilită de către instituţia de învăţământ, în condiţiile legii.

(2)Aceştia nu vor figura în documentele şcolare specifice şi nu vor înregistra modificări în situaţia şcolară.
Art. 74
În baza statisticii referitoare la nevoile de instruire şcolară identificate, coordonatorul sectorului reintegrare socială ia legătura cu inspectoratul şcolar, în vederea înfiinţării unei unităţi de învăţământ de sine stătătoare în cadrul penitenciarului sau pentru desemnarea unei unităţi şcolare, cu care va colabora în vederea organizării programelor şcolare, nu mai târziu de luna noiembrie a anului în curs, pentru anul şcolar următor.
Art. 75
(1)Între penitenciare şi instituţiile de învăţământ partenere se încheie, cu avizul consilierului juridic al unităţii, protocoale de colaborare.
(2)Protocolul de colaborare cuprinde condiţiile în care persoanele condamnate participă la cursuri şi examene, precum şi obligaţiile şi îndatoririle fiecărei părţi.
Art. 76
Structura anului şcolar, documentele şcolare, precum şi metodologia organizării examenelor de absolvire a cursurilor de şcolarizare şi profesionalizare sunt similare cu cele aparţinând sistemului naţional de învăţământ.
Art. 77
Diplomele de studii, adeverinţele, certificatele de absolvire şi foile matricole se eliberează de către unitatea de învăţământ, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 78
(1)Coordonatorul sectorului reintegrare socială ţine legătura cu reprezentanţii unităţilor şcolare desemnate pentru fiecare nivel de învăţământ de către inspectoratele şcolare, pentru stabilirea oportunităţii şi a condiţiilor de organizare a cursurilor şcolare.
(2)Acesta colaborează cu unitatea de învăţământ care şcolarizează deţinuţii, în vederea stabilirii numărului de clase şi catedre necesare pentru fiecare an şcolar, precum şi a orarului de derulare a activităţilor instructiv-educative.
Art. 79
Directorul locului de deţinere ia măsuri pentru ca regulile de desfăşurare a activităţilor instructiv - educative, destinate persoanelor condamnate, să fie incluse în regulamentul de ordine interioară şi să fie expuse în spaţiile destinate activităţilor de instruire şcolară.
Art. 80
(1)La întocmirea orarului se ţine cont ca durata unei ore de curs să corespundă prevederilor normative referitoare la activitatea didactică, valabile pentru sistemul naţional de învăţământ.
(2)În situaţii deosebite, la solicitarea locului de deţinere, pentru o perioadă determinată, durata orelor de curs poate fi scurtată, cu aprobarea inspectoratului şcolar în a cărui rază teritorială este situat penitenciarul.
Art. 81
(1)În cazul săvârşirii de abateri foarte grave sau fapte care întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni, pentru a asigura condiţiile de siguranţă şi legalitate a executării pedepselor privative de libertate, educatorul responsabil întocmeşte un raport cu propunere motivată, în baza căruia, directorul locului de deţinere poate dispune suspendarea sau excluderea persoanei condamnate de la activităţile de instruire şcolară şi informează conducerea unităţii de învăţământ organizatoare cu privire la măsura luată.
(2)Excluderea din programul de instruire şcolară se consemnează în documentaţia specifică şi în secţiunea aferentă domeniului educaţie din aplicaţia informatică.
Art. 82
(1)Şeful serviciului siguranţa deţinerii şi şeful serviciului sau biroului educaţie informează personalul didactic repartizat să-şi desfăşoare activitatea în interiorul locului de deţinere, cu privire la regulile care trebuie respectate pe parcursul desfăşurării activităţilor, în baza unui proces verbal.
(2)Încălcarea regulilor prevăzute la alin. (1) de către cadrele didactice, conduce la informarea în scris a unităţii de învăţământ, în vederea înlocuirii acestora, după caz, dispunându-se măsurile legale ce se impun.
Art. 83
(1)Educatorul responsabil are obligaţia să verifice prezenţa la cursurile de instruire şcolară a persoanelor condamnate.
(2)La finalul fiecărui an şcolar, situaţia întocmită de unitatea de învăţământ referitoare la persoanele condamnate care au promovat anul de învăţământ, este înaintată de către educatorul responsabil, şefului sectorului evidenţă deţinuţi şi organizarea muncii, în vederea acordării zilelor câştig.
Art. 84
Documentele referitoare la instruirea şcolară a deţinuţilor, elaborate şi aflate în gestiunea reprezentanţilor administraţiei penitenciare, fac obiectul controlului de specialitate şi administrativ.