Capitolul iv - Programele educative - Regulament din 2017 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor şi programelor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială din locurile de deţinere aflate în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
M.Of. 432 bis
În vigoare Versiune de la: 22 Septembrie 2025
CAPITOLUL IV:Programele educative
Art. 45
Programele educative reprezintă demersurile structurate care utilizează metode şi tehnici psihopedagogice şi au drept scop compensarea nevoilor şi valorificarea resurselor educative ale deţinuţilor, identificate în procesul de evaluare, facilitând reintegrarea socială a acestora.Art. 46
(1)Programele educative au caracter general, adresându-se tuturor deţinuţilor.
(2)Conţinuturile programelor educative corespund unor domenii de tipul: alfabetizare, educaţie civică, viaţă de familie, sănătate, cultură generală, moral-religios, educaţie fizică şi sport, creativ-aplicativ, dezvoltare personală, hobby.
Art. 47
Standardul privind organizarea şi desfăşurarea programelor educative impune respectarea unui număr de minimum 12 şedinţe, cu o frecvenţă de maximum 2 şedinţe pe săptămână.
Art. 48
Organizarea şi desfăşurarea programelor educative la nivelul fiecărui loc de deţinere se realizează în baza programului elaborat sau avizat la nivelul direcţiei de specialitate şi a mapei documentare a programului educativ.
Art. 49
Responsabilul unui program educativ este educatorul desemnat să organizeze şi să susţină tematica prevăzută în cadrul programului.
Art. 50
Programul educativ cuprinde următoarele elemente:
a)denumirea programului educativ;
b)justificarea iniţierii acestuia;
c)scopul;
d)obiectivele generale;
e)durata şi frecvenţa;
f)grupul ţintă;
g)metodologia de lucru;
h)resursele materiale şi umane implicate;
i)modalitatea de evaluare şi condiţiile de creditare;
j)tematica;
k)descrierea fiecărei întâlniri de lucru;
l)fişe de lucru;
m)materialul suport al activităţilor.
Art. 51
Denumirea programului educativ se referă la titlul programului, cu relevanţă pentru scopul acestuia.
Art. 52
Justificarea iniţierii unui program educativ vizează necesitatea aplicării acestuia în vederea compensării nevoilor educative, precum şi a valorificării resurselor individuale, identificate la nivelul persoanelor din cadrul locurilor de deţinere.Art. 53
Scopul programului se stabileşte în funcţie de aria de intervenţie şi se formulează, de regulă, printr-o singură propoziţie sau frază, care indică finalitatea urmărită prin aplicarea programului.
Art. 54
Obiectivele generale se formulează în concordanţă cu scopul programului şi reprezintă o scurtă detaliere a rezultatelor urmărite, în termeni de achiziţii observabile sau măsurabile.
Art. 55
Grupul-ţintă căruia i se adresează programul reprezintă categoria de persoane private de libertate care au ca trăsătură comună acelaşi tip de nevoie educativă identificată sau acelaşi tip de resursă care poate fi valorificată.Art. 56
(1)Metodologia de lucru cuprinde ansamblul metodelor, tehnicilor şi instrumentelor utilizate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(2)Metodele şi tehnicile de lucru selectate sunt cu precădere interactive, pentru a facilita înţelegerea şi asimilarea informaţiilor.
Art. 57
(1)Resursele necesare iniţierii şi derulării programelor educative includ componenta umană şi cea materială în vederea concretizării obiectivelor stabilite.
(2)Resursele umane se referă la toate persoanele implicate în desfăşurarea programelor educative, atât din cadrul locului de deţinere, cât şi din afara acestuia.
(3)Resursele materiale se referă la spaţiile necesare, suportul logistic şi materialele care asigură buna desfăşurare a programului.
Art. 58
(1)Formele de evaluare includ evaluarea iniţială, continuă şi finală a deţinuţilor şi modalităţile concrete de realizare, în vederea evidenţierii progreselor înregistrate pe parcursul desfăşurării programului educativ.
(2)Modalităţile de evaluare sunt: individuale sau de grup, orale, în scris sau practice.
(3)Condiţiile de creditare sunt stabilite prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 59
Tematica unui program educativ include denumirea şi succesiunea temelor ce urmează să fie abordate în cadrul şedinţelor prevăzute în program, precum şi secvenţele de recapitulare sau de evaluare a conţinuturilor parcurse.
Art. 60
Fiecare şedinţă prevăzută în program se detaliază precizându-se: denumirea temei, durata, obiectivele operaţionale, precum şi descrierea etapelor de desfăşurare a şedinţei, în concordanţă cu prezentarea conţinutului propriu-zis.
Art. 61
(1)Obiectivele operaţionale reprezintă anticiparea rezultatelor la care trebuie să ajungă participanţii la finalul unei şedinţe.
(2)Formularea obiectivelor operaţionale reflectă activitatea persoanelor participante la programul educativ şi respectă următoarele reguli:
a)să fie clare, explicite şi să exprime câte o singură acţiune;
b)să descrie un comportament observabil şi măsurabil prin utilizarea verbelor de acţiune la modul conjunctiv prezent;
c)să fie accesibile majorităţii participanţilor şi realizabile în intervalul de timp prevăzut;
d)pentru fiecare şedinţă se formulează maximum patru obiective.
Art. 64
(1)Mapa documentară a programului educativ conţine documentele rezultate ca urmare a finalizării programului, corelat cu definirea programului:
a)justificarea derulării programului, raportat la specificul nevoilor identificate la nivelul fiecărui loc de deţinere, întocmindu-se un singur document pentru toate grupele de deţinuţi.
b)tabelul nominal cu participanţii;
c)orarul programului;
d)fişa de prezenţă a participanţilor;
e)fişele de lucru;
f)fişele de evaluare;
g)raportul de evaluare finală a programului.
(2)Modelele documentelor prevăzute la alin. (1), lit. a), b), c), d), g) se regăsesc în anexa nr. 4.
(3)Mapa documentară a programului educativ constituie obiect al controlului administrativ şi de specialitate.
Art. 65
Responsabilul programului depune la mapa documentară evaluările şi, după caz, rezultatele probelor practice obţinute de către fiecare deţinut participant, cu precizarea calificativului obţinut pe fişa de evaluare finală.