Secţiunea 3 - Dispoziţii referitoare la activitatea premergătoare şedinţei de judecată şi de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ - Regulament din 2015 de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti
M.Of. 970
Ieşit din vigoare Versiune de la: 15 Iunie 2022
SECŢIUNEA 3:Dispoziţii referitoare la activitatea premergătoare şedinţei de judecată şi de rezolvare a lucrărilor cu caracter administrativ
Art. 114
(1)Grefierul de şedinţă preia dosarele de la arhivă, sub semnătură, de regulă, cu două zile înaintea şedinţei şi afişează lista cauzelor cu cel puţin 24 de ore înaintea termenului de judecată, cu excepţia situaţiei în care acest termen nu poate fi respectat în cauzele urgente. În acelaşi termen lista cauzelor se publică pe pagina de internet a instanţei. În alte cauze decât cele penale, la instanţele la care activitatea se desfăşoară în 2-3 timpi, lista se afişează cel mai târziu cu o oră înainte de începerea şedinţei.
(21)Preşedintele completului de judecată dispune întocmirea listei de şedinţă prin împărţirea cauzelor pe intervale orare, avându-se în vedere orele menţionate pe citaţiile emise ori cele comunicate anterior părţilor sau altor participanţi la judecată. La stabilirea intervalelor orare pentru strigarea cauzelor se vor avea în vedere duratele de timp necesare pentru instrumentarea cauzelor, durata fiecărui interval fiind, de regulă, de cel mult două ore. Cauzele pot fi grupate pe intervale orare având în vedere şi situaţiile în care există identitate de părţi sau de avocaţi ori de alţi participanţi în procedurile judiciare. Pentru cauzele complexe se recomandă fixarea unei ore distincte la finalul şedinţei de judecată sau alocarea unei şedinţe separate. Este recomandat ca judecătorul să nu stabilească în cadrul aceleiaşi şedinţe de judecată mai multe cauze care să impună administrarea unui probatoriu complex.
(1)Grefierul de şedinţă preia dosarele de la arhivă, sub semnătură, de regulă, cu două zile înaintea şedinţei şi afişează lista cauzelor cu cel puţin 24 de ore înaintea termenului de judecată, cu excepţia situaţiei în care acest termen nu poate fi respectat în cauzele urgente. În acelaşi termen lista cauzelor se publică pe pagina de internet a instanţei. În alte cauze decât cele penale, la instanţele la care activitatea se desfăşoară în 2-3 timpi, lista se afişează cel mai târziu cu o oră înainte de începerea şedinţei.(2)Grefierul de şedinţă completează condica de şedinţă, acolo unde nu se generează în format electronic şi verifică dacă au sosit la instanţă şi s-au ataşat la dosare dovezile de înmânare ori de comunicare a citaţiilor şi a celorlalte acte de procedură, precum şi relaţiile şi actele solicitate de preşedinte sau de instanţa de judecată. De asemenea, grefierul de şedinţă verifică legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare sau de comunicare ataşate la dosar şi informează preşedintele completului de judecată despre deficienţele constatate. Dosarele se predau completului de judecată.
(21)Preşedintele completului de judecată dispune întocmirea listei de şedinţă prin împărţirea cauzelor pe intervale orare, avându-se în vedere orele menţionate pe citaţiile emise ori cele comunicate anterior părţilor sau altor participanţi la judecată. La stabilirea intervalelor orare pentru strigarea cauzelor se vor avea în vedere duratele de timp necesare pentru instrumentarea cauzelor, durata fiecărui interval fiind, de regulă, de cel mult două ore. Cauzele pot fi grupate pe intervale orare având în vedere şi situaţiile în care există identitate de părţi sau de avocaţi ori de alţi participanţi în procedurile judiciare. Pentru cauzele complexe se recomandă fixarea unei ore distincte la finalul şedinţei de judecată sau alocarea unei şedinţe separate. Este recomandat ca judecătorul să nu stabilească în cadrul aceleiaşi şedinţe de judecată mai multe cauze care să impună administrarea unui probatoriu complex.(3)La înscrierea dosarelor pe listă se dă întâietate cauzelor în care sunt deţinuţi sau arestaţi la domiciliu şi celor cu privire la care legea prevede că judecata se face de urgenţă sau că se dezbat cu prioritate, ţinându-se seama de orele fixate pentru prezentarea persoanelor chemate în proces.
(4)Lista de şedinţă cuprinde şi numele şi prenumele judecătorilor care compun completul de judecată, numele şi prenumele grefierului de şedinţă, precum şi numele şi prenumele procurorului de şedinţă, în cazul în care la şedinţa de judecată participă un alt procuror decât cel menţionat în lista de şedinţă, grefierul cauzei anunţă numele şi prenumele acestuia la începutul şedinţei sau înainte de a face referatul cauzei.
Art. 115
După fixarea primului termen de judecată, dosarul se predă de îndată grefierului de şedinţă care, în aceeaşi zi, introduce termenul în aplicaţia ECRIS.
Art. 116
(1)Dispoziţiile art. 54,68 şi 108 se aplică pentru activitatea premergătoare şedinţei de judecată în primă instanţă, în măsura în care legea nu dispune altfel.
(2)La instanţa de control judiciar, dosarele se transmit persoanei desemnate cu repartizarea aleatorie în vederea repartizării pe complete. Dispoziţiile referitoare la înregistrarea cererilor şi alocarea numărului în aplicaţia ECRIS la prima instanţă se aplică în mod corespunzător pentru căile de atac, dacă legea nu prevede altfel.
(3)Dosarele repartizate aleatoriu sunt transmise preşedintelui completului de judecată corespunzător, pentru luarea măsurilor necesare anterioare stabilirii primului termen de judecată.
(4)În caz de absenţă a preşedintelui, stabilirea primului termen de judecată se face de unul din ceilalţi membri ai completului, iar în situaţia absenţei tuturor membrilor completului, de către judecătorul din planificarea de permanenţă.
Art. 117
Dispoziţiile secţiunii a II-a din prezentul capitol se aplică în mod corespunzător, în măsura în care nu contravin dispoziţiilor Codului de procedură civilă sau celor cuprinse în prezenta secţiune.