Capitolul 8 - TRANSPORTUL MĂRFURILOR PERICULOASE - Regulament din 2013 DE NAVIGAŢIE PE DUNĂRE ÎN SECTORUL ROMÂNESC - ediţia 2013

M.Of. 378 bis

În vigoare
Versiune de la: 14 Mai 2015
CAPITOLUL 8:TRANSPORTUL MĂRFURILOR PERICULOASE
Art. 81: Semnalul "Păstraţi distanţa"
1.În cazul unui accident sau unei avarii în urma căreia se pot produce scurgeri ale mărfurilor periculoase transportate, este necesar să se dea semnalul "Păstraţi distanţa ":
a)la bordul navelor cisternă care trebuie să poarte semnalizarea prevăzută la art. 3.14, una sau două lumini albastre, sau la art. 3.32, unu sau două conuri albastre, atunci când echipajul nu este în măsură să elimine pericolul apărut pentru viaţa oamenilor sau pentru navigaţie, ca urmare a deversării de mărfuri periculoase;
b)la bordul navelor care trebuie să poarte trei lumini albastre în conformitate cu art. 3.14, sau trei conuri albastre în conformitate cu art. 3.32, atunci când echipajul nu este în măsură să elimine pericolul apărut pentru viaţa oamenilor sau pentru navigaţie ca urmare a deversării de mărfuri periculoase.
Această prevedere nu se aplică barjelor împinse sau altor nave nepropulsate asemănătoare. În cazul în care ele fac parte dintr-un convoi sau o formaţiune în cuplu, semnalul "Păstraţi distanţa" trebuie dat de nava la bordul căreia se găseşte conducătorul convoiului.
2.Semnalul "Păstraţi distanţa" se compune dintr-un semnal sonor şi un semnal luminos. Semnalul sonor este constituit dintr-un sunet lung şi un sunet scurt care se repetă pe o durată de cel puţin 15 minute.
Semnalul luminos prevăzut la art. 4.01, paragraful 2 trebuie dat în acelaşi timp cu semnalul sonor.
După declanşarea sa, semnalul "Păstraţi distanţa" trebuie să continue automat până la final; întrerupătorul său trebuie să fie construit de o manieră care să excludă posibilitatea punerii sale în funcţiune accidental.
3.Navele care recepţionează semnalul "Păstraţi distanţa" trebuie să ia toate măsurile posibile pentru a evita pericolul care ameninţă. În mod special ele trebuie:
a)când drumul pe care îl urmează este către zona periculoasă, să se menţină la o distanţă cât mai mare posibilă de aceasta şi dacă este cazul, să întoarcă;
b)când este nevoie să treacă prin zona periculoasă, să continue drumul cu viteza maximă posibilă.
4.Navele menţionate în paragraful 3 trebuie să ia imediat următoarele măsuri:
a)închiderea tuturor geamurilor şi deschiderilor;
b)stingerea tuturor focurilor neprotejate;
c)încetarea fumatului la bord;
d)oprirea tuturor motoarelor auxiliare care nu sunt necesare pentru exploatare. O dată nava oprită, este bine să se oprească funcţionarea motoarelor şi a mecanismelor auxiliare încă în funcţiune şi apoi să fie debranşate;
e)evitarea producerii scânteilor.
5.Prevederile paragrafului 4 de mai sus se aplică, de asemenea, navelor care se găsesc în staţionare în apropierea zonei periculoase. Dacă este cazul, atunci când se recepţionează semnalul "Păstraţi distanţa ", echipajul trebuie să părăsească nava.
6.Pentru luarea măsurilor prevăzute de la paragraful 3 până la paragraful 5, trebuie să se ţină cont de direcţia curentului fluviului precum şi de direcţia vântului.
7.Navele trebuie să ia toate măsurile prevăzute de la paragraful 3 până la paragraful 6, chiar şi în cazul în care semnalul "Păstraţi distanţa" a fost dat de la mal.
8.Conducătorul navei care a recepţionat semnalul "Păstraţi distanţa" trebuie să informeze imediat căpitănia de port cea mai apropiată.
Art. 82: Obligaţia de notificare
1.Conducătorii navelor şi convoaielor trebuie, înainte de a intra în sectoarele respective sau de a trece prin dreptul unui post de control, unui centru de dirijare sau a unei ecluze semnalizate de către autoritatea competentă, sau eventual prin semnalul B 11 (anexa 7), să-şi notifice prezenţa pe calea navigabilă pe canalul de radiotelefonie indicat şi să comunice următoarele date:
2._
(1)Conducătorii navelor şi convoaielor menţionate la paragraful 1 vor comunica următoarele date:
a)tipul navei;
b)numele navei;
c)poziţia, direcţia marşului (aval, amonte);
d)numărul navei conform registrului navelor; pentru navele maritime - numărul OMI;
e)capacitatea de încărcare;
f)lungimea şi lăţimea;
g)tipul, lungimea şi lăţimea convoiului;
h)afundarea;
i)ruta;
j)portul de încărcare;
k)portul de descărcare;
l)felul şi cantitatea mărfii (pentru mărfurile periculoase: aşa cum este prevăzut la alin. a), b), c), d) şi f) ale paragrafului 5.4.1.1.1 şi alin. a) al paragrafului 5.4.1.2.1 din Regulamentul anexat la ADN pentru transportul în vrac şi în colete, sau alin. a), b), c), d) şi e) ale paragrafului 5.4.1.1.2. din Regulamentul anexat ADN pentru transportul în nave cisternă);
m)semnalizarea cerută pentru transportul mărfurilor periculoase;
n)numărul persoanelor care se găsesc la bord;
o)numărul de containere la bord.
(2)La cerere specială asupra punctelor de notificare prevăzute în prima frază a textului de mai sus, conducătorul navei trebuie să comunice datele cu privire la pescajul navei sau convoiului pe care îl conduce.
3.Datele enumerate la paragraful 1 de mai sus, cu excepţia celor de la subpunctele c) şi h) ale aceluiaşi paragraf, pot fi comunicate autorităţilor competente prin alte servicii sau persoane, fie în scris, fie prin telefon sau, dacă este posibil, "on-line". În toate cazurile, conducătorul navei trebuie să anunţe atunci când nava sau convoiul său intră în sectorul supus obligaţiei de notificare şi când părăseşte acest sector.
4.Atunci când o navă îşi întrerupe voiajul pe un sector supus obligaţiei de notificare, pe o perioadă mai mare de două ore, conducătorul navei trebuie să indice începerea şi terminarea acestei întreruperi.
5.Atunci când datele de la paragraful 2 de mai sus se schimbă în cursul voiajului pe sectorul supus obligaţiei de notificare, autoritatea competentă trebuie să fie avertizată imediat.
6.Aceste informaţii sunt confidenţiale şi nu trebuie comunicate de către autoritatea competentă altor persoane. În cazul unui accident, aceasta este totuşi autorizată să furnizeze serviciilor de urgenţă precizările necesare pentru organizarea operaţiunilor de salvare.