Capitolul 7 - REGULI DE STAŢIONARE - Regulament din 2013 DE NAVIGAŢIE PE DUNĂRE ÎN SECTORUL ROMÂNESC - ediţia 2013
M.Of. 378 bis
În vigoare Versiune de la: 14 Mai 2015
CAPITOLUL 7:REGULI DE STAŢIONARE
Art. 71: Principii generale de staţionare
1.Fără a încălca celelalte prevederi ale prezentului Regulament, navele şi materialele plutitoare trebuie să îşi aleagă locul de staţionare cât mai aproape de mal atât cât le permite pescajul şi condiţiile locale şi, în toate cazurile să nu împiedice navigaţia.
2.Independent de condiţiile speciale impuse de autorităţile competente, instalaţiile plutitoare trebuie să fie amplasate astfel încât să lase şenalul liber pentru navigaţie.
3.Navele, grupările de nave şi materialele plutitoare în staţionare, precum şi instalaţiile plutitoare trebuie să fie ancorate sau legate suficient de solid, astfel încât să nu-şi poată schimba poziţia şi, de asemenea, să nu constituie un pericol sau o stânjenire pentru alte nave ţinând cont de curent, de vânt, de variaţiile nivelului apei, precum şi de efectele de sucţiune provocate de alte nave şi de valuri.
Art. 72: Staţionare
1.Navele şi materialele plutitoare precum şi instalaţiile plutitoare, nu pot staţiona:
a)în sectoarele căii navigabile unde staţionarea este de regulă interzisă;
b)în sectoarele desemnate de autorităţile competente;
c)în sectoarele indicate cu semnalul de interzicere A5 (Anexa nr. 7); interzicerea se aplică în acest caz numai pe acea parte a căii navigabile unde acest semnal este instalat;
d)sub poduri şi sub liniile electrice aeriene de înaltă tensiune;
e)în trecerile înguste conform prevederilor articolului 6.07 şi la apropierea lor, de asemenea, în acele sectoarele care, în cazul staţionării navelor, devin treceri înguste, de asemenea în imediata apropiere de aceste sectoare;
f)la intrările şi ieşirile din căile afluente şi porturi;
g)pe traseul bacurilor;
h)pe traseul pe care-l urmează navele pentru a acosta sau pentru a pleca de la un debarcader;
i)în sectoarele de întoarcere indicate prin semnalul de indicaţie E.8 (Anexa nr. 7);
j)în dreptul unei nave care poartă semnalul prevăzut la articolul 3.33, la o distanţă în metri mai mică decât cifra indicată în triunghiul alb al semnalului respectiv;
k)în sectoarele de apă marcate prin semnalul de interzicere A.5.1 (Anexa nr. 7) şi a căror lăţime, măsurată de la semnal, este indicată în metri pe acesta.
l)în ecluze, fără aprobarea căpităniei.
2.În sectoarele în care staţionarea este interzisă în baza prevederilor paragrafelor 1 a) până la 1 d) de mai sus, navele şi materialele plutitoare, precum şi instalaţiile plutitoare nu pot staţiona decât în zonele de staţionare indicate printr-unul din semnalele de indicaţie E.5 până la E.7 (Anexa nr. 7), în condiţiile prevăzute de art. 7.03 până la art. 7.06 de mai jos.
Art. 73: Ancorarea
1.Navele şi materialele plutitoare, precum şi instalaţiile plutitoare nu pot ancora:
a)în sectoarele căii navigabile în care ancorarea este de regulă interzisă;
b)în sectoarele indicate prin semnalul de interzicere A.6 (Anexa nr. 7); în acest caz interzicerea se aplică pe partea căii navigabile unde este instalat semnalul.
2.În sectoarele unde ancorarea este interzisă în baza prevederilor paragrafului 1 a) de mai sus, navele şi materialele plutitoare, precum şi instalaţiile plutitoare, nu pot ancora decât în sectoarele indicate prin semnalul de indicaţie E.6 (Anexa nr. 7) şi numai pe partea căii navigabile unde este instalat acest semnal.
Art. 74: Legarea
1.Navele şi materialele plutitoare, precum şi instalaţiile plutitoare nu se pot lega la mal:
a)în sectoarele căii navigabile în care legarea este de regulă interzisă;
b)în sectoarele indicate prin semnalul de interzicere A.7 (Anexa nr. 7); interzicerea se aplică în acest caz pe partea de cale navigabilă unde este instalat acest semnal.
2.În sectoarele în care legarea la mal este interzisă în baza prevederilor paragrafului 1 a) de mai sus, navele şi materialele plutitoare, precum şi instalaţiile plutitoare, nu se pot lega decât în sectoarele indicate prin semnalul de indicaţie E.7 (Anexa nr. 7) şi numai pe partea de cale navigabilă unde este instalat acest semnal.
3.Se interzice folosirea pentru legare a arborilor, panourilor, parapeţilor, stâlpilor, postamentelor, coloanelor, scărilor metalice, balustradelor şi a altor asemenea.
Art. 75: Locuri de staţionare
1.În locurile de staţionare în care este instalat semnalul de indicaţie E.5 (Anexa nr. 7), navele şi materialele plutitoare nu pot staţiona decât pe partea de cale navigabilă pe care este instalat acest semnal.
2.În locurile de staţionare în care este instalat semnalul de indicaţie E.5.1. (Anexa nr. 7), navele şi materialele plutitoare pot staţiona numai în sectorul marcat de acest semnal şi la o distanţă de semnal indicată în metri pe acesta.
3.În locurile de staţionare în care este instalat semnalul de indicaţie E.5.2 (Anexa nr. 7), navele şi materialele plutitoare nu pot staţiona decât pe sectorul cuprins între cele două distanţe indicate în metri pe semnal. Aceste distanţe se măsoară de la semnal.
4.În locurile de staţionare în care este instalat semnalul de indicaţie E.5.3 (Anexa nr. 7), numărul navelor şi a materialele plutitoare staţionate bord la bord pe acea partea căii navigabile, unde acest semnal este instalat, nu poate fi superior numărului înscris în cifre romane pe semnal.
5.În locurile de staţionare, în lipsa altor prevederi, navele trebuie să fie staţionate bord la bord, începând de la mal, pe acea parte a căii navigabile pe care este instalat semnalul.
6.Atunci când, în completarea semnalelor de la mal, acvatoriul locului de staţionare se delimitează şi cu semnale plutitoare, acestea se marchează:
- în partea dreaptă a şenalului, cu geamanduri luminoase de interzicere A.5 ( Anexa nr. 8);
- în partea stângă a şenalului, cu geamanduri luminoase A.6 ( Anexa nr. 8).
În acest caz, semnalele plutitoare separă şenalul de acvatoriul locului de staţionare.
Art. 76: Autorizarea staţionării pentru anumite categorii de nave
În locurile de staţionare în care este instalat unul dintre semnalele de indicaţie E.5.4 până la E.5.15 (Anexa nr. 7), nu pot staţiona decât categoriile de nave pentru care este valabil semnalul, şi numai pe acea parte a căii navigabile pe care este instalat semnalul.
Art. 77: Staţionarea în apropierea navelor, convoaielor împinse şi formaţiilor în cuplu care efectuează anumite transporturi de mărfuri periculoase
1.Distanţa minimă ce trebuie respectată între două nave, convoaie împinse şi formaţii în cuplu în staţionare este de:
a)10 m - dacă una dintre acestea poartă semnalizarea prevăzută la paragraful 1 al art. 3.14;
b)50 m - dacă una dintre acestea poartă semnalizarea prevăzută la paragraful 2 al art. 3.14;
c)100 m - dacă una dintre acestea poartă semnalizarea prevăzută la paragraful 3 al art. 3.14;
În cazul în care navele, convoaiele împinse şi formaţiile în cuplu, poartă un număr diferit de conuri albastre sau lumini albastre, distanţa minimă ce trebuie respectată este cea stabilită pentru numărul cel mai mare de conuri albastre sau lumini albastre.
2.Obligativitatea prevăzută la paragraful 1 de mai sus, nu se aplică:
- Navelor, convoaielor împinse şi formaţiilor în cuplu care poartă aceeaşi semnalizare;
- Navelor care nu poartă această semnalizare dar care deţin un certificat de agrement conform art. 8.1.8 din ADN şi respectă dispoziţiile de siguranţă aplicabile navelor prevăzute la paragraful 1 al art. 3.14.
3.Pentru staţionare, căpităniile de port pot da derogări în cazuri particulare.
Art. 78: Paza şi supravegherea
1.O pază suficientă trebuie să fie asigurată în permanenţă la bordul navelor care se găsesc în şenal şi la bordul navelor-tanc în staţionare care transportă substanţe periculoase.
2.O pază suficientă trebuie să fie asigurată în permanenţă la bordul navelor în staţionare care poartă semnalizarea vizată la articolul 3.14. Navele fără echipaj care poartă semnalizarea conform articolul 3.14 trebuie să staţioneze în porturi sau în zone de staţionare unde este asigurată o pază permanentă.
3.O pază suficientă trebuie să fie asigurată în permanenţă la bordul navelor de pasageri care transportă pasageri şi care se află în staţionare.
4.Toate celelalte nave, materialele plutitore şi instalaţiile plutitoare trebuie să fie, în staţionare, supravegheate de o persoană capabilă să intervină rapid în caz de nevoie, exceptând cazul când această supraveghere nu este necesară ţinând cont de circumstanţele locale sau de faptul că autorităţile competente se dispensează de acest lucru.
5.Atunci când nava nu are conducător, responsabilitatea instituirii acestei paze sau supravegheri îi revine operatorului navei, şi dacă acesta nu poate fi identificat, proprietarului.