Capitolul 10 - PREVENIREA POLUĂRII APELOR ŞI ELIMINAREA DEŞEURILOR REZULTATE LA BORDUL NAVELOR - Regulament din 2013 DE NAVIGAŢIE PE DUNĂRE ÎN SECTORUL ROMÂNESC - ediţia 2013
M.Of. 378 bis
În vigoare Versiune de la: 14 Mai 2015
CAPITOLUL 10:PREVENIREA POLUĂRII APELOR ŞI ELIMINAREA DEŞEURILOR REZULTATE LA BORDUL NAVELOR
Art. 101: Definiţii
În sensul prezentului capitol următorii termeni semnifică:
1.Termeni privind deşeurile în general
a)« deşeuri care apar la bord »: substanţe sau obiecte definite de la litera b) până la f) mai jos, şi al căror deţinător scapă sau are intenţia de a scăpa de ele sau obligaţia de a le preda;
b)« încărcătură restantă»: marfa/încărcătura lichidă rămasă în tancuri sau în tubulaturi după descărcare fără utilizarea unui sistem de uscare vizat în ADN, precum şi încărcătura uscată care rămâne în cală fără utilizarea unei măturări mecanice sau a instalaţiilor de aspiraţie;
c)« deşeuri uleioase şi grase provenite din exploatarea navei»:
uleiuri uzate, ape de santină şi alte deşeuri uleioase şi unsuroase, cum ar fi grăsimi uzate, filtre (de aer sau de ulei) uzate, cârpe uzate (ţesături şi vată poluate), recipiente (ambalaje goale poluate), precum şi ambalajele acestor deşeuri;
d)«uleiuri uzate»: uleiuri uzate sau alte grăsimi ne-reutilizabile, pentru motoare, angrenaje şi instalaţii hidraulice;
e)« apă de santină»: apă uleioasă provenind din santina sălii maşinilor, a picului, coferdamurilor şi ale compartimentelor laterale;
f)« grăsimi uzate»: grăsime uzată rezultată la scurgerea sa din gresoare, rulmenţi şi instalaţiile de gresare şi alte grăsimi care nu mai pot fi reutilizate;
g)«alte deşeuri care rezultă din exploatarea navei»: ape uzate menajere, gunoaie menajere, nămolurile de epurare, lături şi alte deşeuri speciale aşa cum sunt definite la paragraful 3 de mai jos;
h)«reziduuri de încărcătură»: deşeuri şi ape uzate care rezultă la bordul navei din cauza încărcăturii: nu fac parte din acestea încărcătura restantă şi reziduurile de manipulare aşa cum sunt definite la literele b) şi d) ale paragrafului 2 de mai jos;
i)«staţie de recepţie»: o navă sau o instalaţie la sol, agreată de autorităţile competente pentru a prelua deşeurile care apar la bord.
2.Termeni relativi la încărcătură
a)«transporturi exclusive»: transporturi succesive în cursul cărora aceeaşi încărcătură sau o altă încărcătură a cărei expediere nu impune curăţarea prealabilă a calelor sau a tancurilor de marfă este transportată în cala sau tancul de marfă al navei;
b)«încărcătură restantă»: încărcătura lichidă care rămâne în tancuri sau în tubulaturi după descărcarea fără un sistem de uscare conform ADN, precum şi marfa uscată care rămâne în cală după descărcare fără utilizarea măturilor, a măturilor mecanice sau a instalaţiilor de aspiraţie;
c)«reziduuri de încărcătură»: marfa lichidă care nu poate fi evacuată din tancurile de marfă sau din tubulaturi prin sistemul de uscare, precum şi marfa uscată de care nu poate fi debarasată cala prin utilizarea de mături mecanice şi de mături;
d)«reziduuri de manipulare»: marfa care în timpul manipulării cade pe navă în exteriorul calei (de ex. pe punte de-a lungul bordajului);
e)«cală măturată»: cală debarasată de marfa rămasă cu ajutorul mijloacelor de curăţare cum ar fi mături sau mături mecanice, fără ajutorul aparatelor de aspiraţie sau de spălare şi unde nu subzistă decât reziduuri de marfă;
f)«tanc uscat»: tanc de marfă debarasat de încărcătura rămasă cu ajutorul unui sistem de uscare conform ADN şi unde nu subzistă decât reziduuri de marfă;
g)«cală aspirată»: cală debarasată de încărcătura rămasă cu ajutorul tehnicii de aspirare şi unde subzistă clar mai puţine reziduuri de marfă decât într-o cală măturată;
h)«tanc sau cală spălat/ă»: tanc sau cală care după spălare este în principiu apt/ă să primească orice categorie de marfă;
i)« descărcarea resturilor»: evacuarea resturilor de marfă în afara calelor respectiv a tancurilor de marfă şi a tubulaturilor cu ajutorul unor mijloace adecvate (de exemplu mături, mături mecanice, instalaţii de aspirare, sisteme de uscare) care permit să se atingă standardul de descărcare « măturat » sau « aspirat » pentru cală, şi « uscat » pentru tancul de marfă, precum şi evacuarea reziduurilor de manipulare şi a ambalajelor şi mijloacelor de arimare;
j)«spălare»: evacuarea reziduurilor de marfă în afara calelor măturate sau aspirate sau a tancurilor de marfă uscate cu ajutorul vaporilor de apă sau a apei;
k)«apă din spălare»: apă care rezultă la spălarea calelor măturate sau aspirate sau a tancurilor de marfă uscate; de aici fac parte de asemenea şi apa de balastare şi apa din precipitaţii provenind din aceste cale sau tancuri de marfă.
3.Termeni privind alte tipuri de deşeuri
a)« ape uzate menajere»: ape uzate provenind de la bucătării, săli de mese, săli de baie, duşuri şi toalete, precum şi ape cu fecale;
b)«gunoaie menajere»: deşeuri organice şi anorganice provenind din menajul şi gastronomia la bord, care nu conţin totuşi componente ale altor deşeuri definite la articolul 10.01 de mai sus care apar în exploatarea navei;
c)« nămoluri de epurare»: reziduuri care apr la bordul navei din exploatarea unei staţii de epurare la bord;
d)«slop»: amestec de reziduuri de marfă cu resturi de apă de spălare, rugină sau nămol, care pot sau nu să fie pompate;
e)«alte deşeuri speciale»: deşeuri care rezultă din exploatarea navei altele decât deşeurile uleioase şi grase şi altele decât deşeurile vizate de la litera a) până la d) de mai sus.
Art. 102: Îndatoriri generale de vigilenţă
Conducătorul, ceilalţi membri ai echipajului, precum şi celelalte persoane care se găsesc la bord sunt obligaţi să manifeste toată vigilenţa necesară impusă de circumstanţe, cu scopul de a evita poluarea căii navigabile, de a limita la maximum cantitatea de deşeuri care apar la bord şi de a evita pe cât posibil orice amestec a diferitelor categorii de deşeuri.
Art. 103: Interdicţia de deversare şi de aruncare
1.Este interzis să se arunce, să se deverseze sau să se lase să se scurgă în Dunăre de la nave deşeuri uleioase şi grase rezultând din exploatarea navelor, precum şi gunoaie menajere, nămoluri de epurare, slopuri şi alte deşeuri speciale.
2.Este interzis să se arunce, să se deverseze sau să se lase să se scurgă în apă de la nave părţi din încărcătură, precum sş deşeuri legate de încărcătură şi vizate la punctul 2 al articolului 10.01. Dintre acestea fac parte, de asemenea, şi ambalajele şi mijloacele de arimare.
3.Apele uzate menajere nu pot fi deversate sau lăsate să se scurgă în apa Dunării decât în conformitate cu dispoziţiile « Recomandărilor relative la organizarea colectării deşeurilor de la navele care navigă pe Dunăre » ale Comisiei Dunării.
4.Apele de spălare provenind de la cale nu pot fi deversate sau lăsate să se scurgă în apa Dunării decât în conformitate cu dispoziţiile «Recomandărilor relative la organizarea colectării deşeurilor de la navele care navigă pe Dunăre» ale Comisiei Dunării.
5.Este scutită de interdicţia prevăzută la paragraful 1, deversarea în calea navigabilă a apelor separate la bordul navelor, a uleiurilor/ţiţeiului agreate de autorităţile competente, dacă conţinutul maxim de ulei/ţiţei rezidual la ieşire este în mod continuu şi fără diluţie prealabilă conform cu «Recomandările relative la organizarea colectării deşeurilor de la navele care navigă pe Dunăre» ale Comisiei Dunării.
6.În caz de deversare sau de scurgere accidentală ale deşeurilor prevăzute la paragrafele 1 şi 2 de mai sus, sau în caz de ameninţare a unei asemenea deversări, conducătorul trebuie să înştiinţeze fără întârziere autorităţile competente cele mai apropiate, indicând cât mai exact posibil natura, cantitatea şi locul deversării sau al scurgerii. În caz de deversare sau de scurgere accidentală a deşeurilor vizate la paragrafele 3 şi 4 de mai sus, sau în caz de ameninţare a unei asemenea deversări, conducătorul, conform prescripţiilor naţionale respective sau conform «Recomandărilor relative la organizarea colectării deşeurilor de la navele care navigă pe Dunăre» ale Comisiei Dunării, trebuie să înştiinţeze fără întârziere autorităţile competente cele mai apropiate indicând cât mai exact posibil natura, cantitatea şi locul deversării sau al scurgerii.
Art. 104: Colectarea şi tratarea deşeurilor la bord
1.Conducătorul trebuie să asigure colectarea separată la bord a deşeurilor uleioase şi grase provenite din exploatarea navei şi prevăzute la paragraful 1 al articolului 10.03 de mai sus, sau a apelor de santină din compartimentul maşini, în recipiente prevăzute în acest scop. Recipientele trebuie să fie depozitate la bord în aşa fel încât orice scurgere de substanţă să poată fi uşor constatată şi împiedicată la timp.
2.Este interzis:
a)să se utilizeze rezervoare mobile stocate pe punte ca rezervoare de colectare a uleiurilor uzate;
b)să se ardă deşeuri la bord, dacă incinerarea nu are loc într-o instalaţie certificată de autoritatea competentă;
c)să se introducă în sala compartimentului maşini produse de curăţare care dizolvă uleiul sau grăsimea sau cu acţiune emulsifiantă cu excepţia produselor care nu îngreunează epurarea apelor de santină de către staţiile de recepţie agreate.
3.Conducătorul trebuie să asigure colectarea la bord şi depozitarea separată într-o staţie de recepţie a deşeurilor vizate la paragraful 1 al articolului 10.03 de mai sus, cum ar fi gunoaiele menajere, nămolurile de epurare, slopurile şi alte deşeuri speciale. Dacă e posibil gunoaiele menajere trebuie să fie depozitate separat pe următoarele categorii: hârtie, sticlă, alte materiale reciclabile şi alte gunoaie.
Art. 105: Registru de prevenire a poluării mediului înconjurător (carnet de control al uleiurilor uzate), prevederi referitoare la depozitarea deşeurilor în staţiile de colectare
1.Fiecare navă echipată cu o sală maşini în sensul «Recomandărilor Comisiei Dunării relative la prescripţiile tehnice aplicabile navelor de navigaţie interioară», cu excepţia micilor ambarcaţiuni, trebuie să aibă la bord un registru de prevenire a poluării [mediului] (carnet de control al uleiurilor uzate) valabil conform modelului din Anexa nr. 9.
2.Registrul de prevenire a poluării [mediului] (carnet de control al uleiurilor uzate) este eliberat şi identificat de autorităţile competente.
3.Deşeurile uleioase şi grase care apar la exploatarea navelor şi prevăzute la paragraful 1 al articolului 10.04 de mai sus, trebuie să fie depuse, pentru justificare în staţiile de recepţie/preluare la intervale regulate, determinate de starea şi exploatarea navei. Această justificare constă într-o menţiune făcută în registrul de prevenire a poluării mediului (carnet de control al uleiurilor uzate) de către staţia de recepţie.
4.Autoritatea competentă poate să prescrie şi înscrierea altor date în registrul de prevenire a poluării mediului (carnet de control al uleiurilor uzate) de exemplu:
- Date relative la descărcare (atestare de descărcare);
- Depozitarea apei de spălare provenind din cală;
- Depozitarea apelor uzate menajere;
- Depozitarea slopurilor, a nămolurilor de epurare şi a altor deşeuri speciale.
5.O navă care are la bordul său alte documente referitoare la depozitarea deşeurilor care rezultă din exploatarea navei conforme unor reglementări aplicabile în exteriorul căilor navigabile cuprinse în D.F.N.D., trebuie să poată dovedi cu ajutorul acestor alte documente depozitarea deşeurilor în afara căilor navigabile sus menţionate. Această dovadă poate de asemenea să fie furnizată de registrul hidrocarburilor aşa cum este prevăzut de Convenţia Internaţională pentru Prevenirea Poluării de către Nave (MARPOL 73).
Art. 106: Vopsirea şi curăţarea exterioară a navelor
1.Este interzis să se ungă cu ulei sau să se cureţe bordajul exterior al navelor cu ajutorul unor produse a căror deversare în apă este interzisă.
2.Este de asemenea interzis să se utilizeze sisteme antivegetative care conţin următoarele substanţe sau preparate pe bază de aceste substanţe:
a)Compuşi de mercur;
b)Compuşi de arsenic;
c)Compuşi organostanici care acţionează ca biocide;
d)Dehexaclorociclohexan.
Ca măsură tranzitorie, aşteptând ca toate sistemele antivegetative care conţin una din substanţele sus menţionate să fie înlăturate şi înlocuite, se va putea aplica pe coca navelor un strat de acoperire care să împiedice substanţele sus menţionate conţinute în sistemele antivegetative să pătrundă în apă.