Capitolul ii - Criterii privind admisibilitatea unei plângeri - Regulament din 2010 privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
M.Of. 687
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Septembrie 2015
CAPITOLUL II:Criterii privind admisibilitatea unei plângeri
Art. 1: Obiectul plângerii
În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o plângere înaintată conform prevederilor art. 40 din lege poate avea ca obiect doar o pretinsă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE, după caz.
Art. 2: Condiţia demonstrării unui interes legitim
(2)Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor legitim direct sau indirect. Existenţa interesului nu poate fi prezumată. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.
(3)Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această condiţie. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, asociaţiilor patronale sau profesionale legal înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte, comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele a cel puţin 2 membri ai asociaţiei.
(4)Autorităţile publice locale pot avea şi ele un interes legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere. Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încălcări pro bono publico.
(1)În conformitate cu prevederile art. 40 din lege, doar persoanele fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim sunt îndreptăţite să înainteze Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la o posibilă încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE.
(2)Reclamanţii trebuie să demonstreze interesul lor legitim direct sau indirect. Existenţa interesului nu poate fi prezumată. Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o investigaţie din oficiu, să nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.
(3)Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită sau nu această condiţie. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, asociaţiilor patronale sau profesionale legal înregistrate există un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilităţii de formulare a unei plângeri, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia să aibă dreptul de a reprezenta interesele membrilor săi şi, pe de altă parte, comportamentul denunţat să fie susceptibil de a leza interesele a cel puţin 2 membri ai asociaţiei.
(4)Autorităţile publice locale pot avea şi ele un interes legitim, în calitatea acestora de cumpărători ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva căruia depun plângere. Acestea însă nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, în măsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încălcări pro bono publico.Art. 3: Completarea formularului de plângere
(1)Plângerile depuse de către persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile minime solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute alte informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile reclamanţilor.
(1)Plângerile depuse de către persoanele fizice sau juridice trebuie să conţină toate informaţiile minime solicitate prin formularul de plângere prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie să furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusă, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în măsura posibilului, să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute alte informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile reclamanţilor.(2)Plângerea se transmite la Consiliul Concurenţei în 3 exemplare, dintre care unul va fi, în măsura posibilului, în format electronic. În situaţia în care plângerea sau documentele care o însoţesc conţin secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale, reclamantul va face o solicitare motivată pentru asigurarea confidenţialităţii acestora şi va transmite, de asemenea, o versiune neconfidenţială a plângerii, precum şi a fiecărui document care o însoţeşte.
(3)În cazul în care Consiliul Concurenţei constată că informaţiile, inclusiv documentele conţinute în formularul de plângere, sunt incomplete, va informa de îndată, în scris, reclamantul despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul căruia să completeze plângerea.
(4)Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare, în sensul ca reclamantul să furnizeze doar o anumită parte a informaţiilor şi/sau a documentelor prevăzute în formularul de plângere, atunci când consideră că acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Consiliul Concurenţei are în vedere că această posibilitate este menită, în special, să faciliteze întocmirea plângerilor de către asociaţiile de consumatori, atunci când acestea nu au acces la informaţii specifice provenind din sfera operatorilor economici împotriva cărora se plâng, informaţii altfel necesare pentru întocmirea unei plângeri conform prevederilor formularului de plângere.
(5)După primirea tuturor informaţiilor şi documentelor prevăzute în formularul de plângere, Consiliul Concurenţei va informa în scris reclamantul cu privire la data la care plângerea este considerată completă. De la această dată începe să curgă termenul prevăzut la art. 40 alin. (2) din lege.
(6)Dacă reclamantul nu furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de plângere şi nu obţine o derogare de la această obligaţie, Consiliul Concurenţei va înştiinţa, în scris, reclamantul asupra faptului că solicitarea depusă nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament pentru a fi calificată ca o plângere, iar informaţiile furnizate vor fi considerate de Consiliul Concurenţei ca o informare generală, ce poate fi utilă la declanşarea unor investigaţii din oficiu.